Page 19 - medorledor04
P. 19
אהבה עושים בגבולות פינת ההסטוריה מאת :דבוריק הר-פז מתעדת סיפורים חיים.
מאת :עידית רונן כספי -אימון משפחתי סדנאות , אהבה גדולה מהחיים.
הרצאות ,התמחות בכתה א' 054-4907102
לא היה לו כל סיכוי! כשראה אותה בפעם הראשונה ,הוא נפל
גבולות הם מרכיב הכרחי לשמירה על בריאות הילד. שדוד לרגליה ומאז חייו כבר לא היו אותם חיים.
שלא ירוץ לכביש ,שלא יכניס מסמר לתקע חשמלי ,שלא
יגע בכוס מים רותחים! על כך ,אנו שומרים בקפדנות. הוא -איתמר בן אב"י ,היא -לאה אבושדיד .הוא -גבר בן ,26עיתונאי
ידוע שכתבותיו מתפרסמות בכל העיתונים העבריים בארץ
אך גבולות חשובים גם לבריאותו הנפשית של הילד ,הם
מאפשרים לו לפתח אישיות בריאה .הורה בריא בנפשו ישראל ,היא -נערה בת 16יפהפייה.
לא ייתן לילדו לקפוץ למים עמוקים בטרם למד לשחות. איתמר נולד להוריו אליעזר ודבורה בן יהודה ,עולים מרוסיה שהגיעו
הילד יטבע .אך כשהחלטנו לקנות ממתק אחד ,אנו לארץ ישראל בימי העלייה השנייה והתיישבו בירושלים .בהולדתו
מתקשים לעמוד בגבול שהצבנו ו"נכנעים" להפצרות קיבל את השם 'בן ציון' .איתמר ,בן התשע ,החליף את שמו לאחר
מותה של אמו דבורה כי זה היה השם שבו היא רצתה .על ערש
הילד וקונים "עוד אחד אחרון".
מוכר לכם? רובנו חווים חוויה קשה זו ,אך מתקשים דווי כתבה דבורה מכתב לאחותה הצעירה ובו כתבה:
" אם ברצונך להיות מלכה בואי לארץ ישראל ותתחתני עם אליעזר".
לשים לה סוף. כך היה! האחות הגיעה ,התחתנה עם אליעזר ,שינתה את שמה
ל' -חמדה' והתגייסה לעזור לאליעזר במערכה על החייאת השפה
כשהורה העברית .איתמר היה הילד העברי הראשון ,הילד הראשון בירושלים
משוכנע שגדל והתחנך בעברית .אליעזר לא הרשה לדבר אליו בשום שפה
בנכונות
הדבר ,ייקל אחרת ,מה שאילץ את אמו דבורה ,ללמוד את השפה במהירות.
עליו להסביר לאה הייתה בת למשפחה ספרדית מיוחסת הנטועה חזק בארץ
לילדו את ישראל ובירושלים ,מזה הרבה דורות .אחרי לאה חיזרו עשרות
משמעות גברים צעירים שבאו לביתה מדי יום והתחרו על זמנה ועל תשומת
הקביעה: לבה .גם איתמר היה ביניהם אך הוא -לא התקבל בברכה על ידי
"עכשיו זה אמה ואחיה הגדול של לאה .הוא היה בחור יפה תואר ,משכיל,
הזמן המתאים לשעורי בית כי שיחקת עם חברים מפורסם אך כל זה לא עזר כיוון שהוריו היו עניים ,לא מיוחסים
ואחר כך המשפחה יושבת לארוחת ערב" .ההורה ועולים חדשים( .מעורר מחשבות ,לא? מתברר שבנקודה הזאת
מחליט על הגבול והוא עקבי בכך. לא כל כך השתנינו מאז ועד היום) .איתמר היה מודע לקרירות בה
עקביות יוצרת אצל הילד את היכולת לצפות את התקבל בביתה של לאה אך המשיך לבוא ולקבוע פגישות ,בסתר,
המציאות ,ומונעת בלבול וחרדה. עם לאה .הוא גם כתב לה שירים שהיא מאוד אהבה לקרוא .יום
אחד נפל דבר! איתמר המאוהב פרסם שירי אהבה ללאה ,בעיתונו.
ההורים הם מודל לחיקוי בשביל הילד .אנו רוצים שילד כל ירושלים געשה ,משפחתה של לאה כעסה וגם לאה כעסה
ילמד לעמוד על שלו ולהגן על פרטיותו .כיצד ילמד על הפרסום .אף שאהבה את איתמר ,כעסה והפסיקה עמו כל
לעשות זאת אם הוא רואה את הוריו מבטלים עצמם קשר במשך תקופה ארוכה .איתמר ניסה בכל מאודו להיפגש עמה
ולהסביר שעשה זאת מרוב אהבה ,אך כל המכתבים והפתקים
לפניו ,כלומר ממלאים אחר כל בקשותיו? שכתב לה הוחזרו סגורים וחתומים .המצב שבו שני הצעירים
האוהבים סובלים ,כל אחד ,במסתרים נמשך זמן רב מדי .איתמר
כשאנו מבינים את החשיבות שבהצבת גבולות לילדינו, החל לדבר על כך שחייו ללא לאה אינם חיים ואף כתב שיר על
כמרכיב הכרחי לפיתוח אישיות בריאה ,אנו עושים אקדחו הקר .גם לאה סבלה מאוד ,שילחה מעל פניה את כל
זאת בנחישות ,רגישות ,ללא תחושות של רגשי אשם המחזרים והסתגרה בחדרה .לאמה הדואגת היא אמרה באופן
שאינו משתמע לשתי פנים" :אם לא תסכימו ,לא אתחתן אתו
ובאהבה. אבל לעולם לא אתחתן עם מישהו אחר"! האם והאח הגדול הבינו
תפקידנו כהורים שהם צריכים לוותר והאהבה ניצחה!
לאהוב ,לחנך ולשמור על ילדינו איתמר ולאה היו חסרי כול ,אך רק מהבחינה הכלכלית .מלבד
זאת העולם היה שלהם ,האהבה הגדולה הזאת ששרדה במבחנים
בתוך הגבולות שהצבנו. קשים והתעצמה מילאה אותם לגמרי.נולדו להם שלוש בנות וביחד
המשיכו במאבק להחייאת השפה העברית .לדאבון הלב ,איתמר
למאמרים נוספים סירקו את הקוד נפטר בגיל מאוד צעיר אך לאה שהמשיכה לחיות עוד עשרות
שנים אחריו ,התגעגעה אליו ודיברה עליו באהבת אין קץ עד יומה
19 האחרון .היא שגדלה כנסיכה זיהתה את היהלום האמתי ,הלכה
אחרי האהבה ומעולם לא התחרטה!
מאת :עידית רונן כספי -אימון משפחתי סדנאות , אהבה גדולה מהחיים.
הרצאות ,התמחות בכתה א' 054-4907102
לא היה לו כל סיכוי! כשראה אותה בפעם הראשונה ,הוא נפל
גבולות הם מרכיב הכרחי לשמירה על בריאות הילד. שדוד לרגליה ומאז חייו כבר לא היו אותם חיים.
שלא ירוץ לכביש ,שלא יכניס מסמר לתקע חשמלי ,שלא
יגע בכוס מים רותחים! על כך ,אנו שומרים בקפדנות. הוא -איתמר בן אב"י ,היא -לאה אבושדיד .הוא -גבר בן ,26עיתונאי
ידוע שכתבותיו מתפרסמות בכל העיתונים העבריים בארץ
אך גבולות חשובים גם לבריאותו הנפשית של הילד ,הם
מאפשרים לו לפתח אישיות בריאה .הורה בריא בנפשו ישראל ,היא -נערה בת 16יפהפייה.
לא ייתן לילדו לקפוץ למים עמוקים בטרם למד לשחות. איתמר נולד להוריו אליעזר ודבורה בן יהודה ,עולים מרוסיה שהגיעו
הילד יטבע .אך כשהחלטנו לקנות ממתק אחד ,אנו לארץ ישראל בימי העלייה השנייה והתיישבו בירושלים .בהולדתו
מתקשים לעמוד בגבול שהצבנו ו"נכנעים" להפצרות קיבל את השם 'בן ציון' .איתמר ,בן התשע ,החליף את שמו לאחר
מותה של אמו דבורה כי זה היה השם שבו היא רצתה .על ערש
הילד וקונים "עוד אחד אחרון".
מוכר לכם? רובנו חווים חוויה קשה זו ,אך מתקשים דווי כתבה דבורה מכתב לאחותה הצעירה ובו כתבה:
" אם ברצונך להיות מלכה בואי לארץ ישראל ותתחתני עם אליעזר".
לשים לה סוף. כך היה! האחות הגיעה ,התחתנה עם אליעזר ,שינתה את שמה
ל' -חמדה' והתגייסה לעזור לאליעזר במערכה על החייאת השפה
כשהורה העברית .איתמר היה הילד העברי הראשון ,הילד הראשון בירושלים
משוכנע שגדל והתחנך בעברית .אליעזר לא הרשה לדבר אליו בשום שפה
בנכונות
הדבר ,ייקל אחרת ,מה שאילץ את אמו דבורה ,ללמוד את השפה במהירות.
עליו להסביר לאה הייתה בת למשפחה ספרדית מיוחסת הנטועה חזק בארץ
לילדו את ישראל ובירושלים ,מזה הרבה דורות .אחרי לאה חיזרו עשרות
משמעות גברים צעירים שבאו לביתה מדי יום והתחרו על זמנה ועל תשומת
הקביעה: לבה .גם איתמר היה ביניהם אך הוא -לא התקבל בברכה על ידי
"עכשיו זה אמה ואחיה הגדול של לאה .הוא היה בחור יפה תואר ,משכיל,
הזמן המתאים לשעורי בית כי שיחקת עם חברים מפורסם אך כל זה לא עזר כיוון שהוריו היו עניים ,לא מיוחסים
ואחר כך המשפחה יושבת לארוחת ערב" .ההורה ועולים חדשים( .מעורר מחשבות ,לא? מתברר שבנקודה הזאת
מחליט על הגבול והוא עקבי בכך. לא כל כך השתנינו מאז ועד היום) .איתמר היה מודע לקרירות בה
עקביות יוצרת אצל הילד את היכולת לצפות את התקבל בביתה של לאה אך המשיך לבוא ולקבוע פגישות ,בסתר,
המציאות ,ומונעת בלבול וחרדה. עם לאה .הוא גם כתב לה שירים שהיא מאוד אהבה לקרוא .יום
אחד נפל דבר! איתמר המאוהב פרסם שירי אהבה ללאה ,בעיתונו.
ההורים הם מודל לחיקוי בשביל הילד .אנו רוצים שילד כל ירושלים געשה ,משפחתה של לאה כעסה וגם לאה כעסה
ילמד לעמוד על שלו ולהגן על פרטיותו .כיצד ילמד על הפרסום .אף שאהבה את איתמר ,כעסה והפסיקה עמו כל
לעשות זאת אם הוא רואה את הוריו מבטלים עצמם קשר במשך תקופה ארוכה .איתמר ניסה בכל מאודו להיפגש עמה
ולהסביר שעשה זאת מרוב אהבה ,אך כל המכתבים והפתקים
לפניו ,כלומר ממלאים אחר כל בקשותיו? שכתב לה הוחזרו סגורים וחתומים .המצב שבו שני הצעירים
האוהבים סובלים ,כל אחד ,במסתרים נמשך זמן רב מדי .איתמר
כשאנו מבינים את החשיבות שבהצבת גבולות לילדינו, החל לדבר על כך שחייו ללא לאה אינם חיים ואף כתב שיר על
כמרכיב הכרחי לפיתוח אישיות בריאה ,אנו עושים אקדחו הקר .גם לאה סבלה מאוד ,שילחה מעל פניה את כל
זאת בנחישות ,רגישות ,ללא תחושות של רגשי אשם המחזרים והסתגרה בחדרה .לאמה הדואגת היא אמרה באופן
שאינו משתמע לשתי פנים" :אם לא תסכימו ,לא אתחתן אתו
ובאהבה. אבל לעולם לא אתחתן עם מישהו אחר"! האם והאח הגדול הבינו
תפקידנו כהורים שהם צריכים לוותר והאהבה ניצחה!
לאהוב ,לחנך ולשמור על ילדינו איתמר ולאה היו חסרי כול ,אך רק מהבחינה הכלכלית .מלבד
זאת העולם היה שלהם ,האהבה הגדולה הזאת ששרדה במבחנים
בתוך הגבולות שהצבנו. קשים והתעצמה מילאה אותם לגמרי.נולדו להם שלוש בנות וביחד
המשיכו במאבק להחייאת השפה העברית .לדאבון הלב ,איתמר
למאמרים נוספים סירקו את הקוד נפטר בגיל מאוד צעיר אך לאה שהמשיכה לחיות עוד עשרות
שנים אחריו ,התגעגעה אליו ודיברה עליו באהבת אין קץ עד יומה
19 האחרון .היא שגדלה כנסיכה זיהתה את היהלום האמתי ,הלכה
אחרי האהבה ומעולם לא התחרטה!