Page 19 - medorledor04
P. 19
‫אהבה עושים בגבולות‬ ‫פינת ההסטוריה מאת‪ :‬דבוריק הר‪-‬פז מתעדת סיפורים חיים‪.‬‬

‫מאת‪ :‬עידית רונן כספי‪ -‬אימון משפחתי סדנאות‪ ,‬‬ ‫אהבה גדולה מהחיים‪.‬‬
‫הרצאות ‪ ,‬התמחות בכתה א' ‪054-4907102‬‬
‫לא היה לו כל סיכוי! כשראה אותה בפעם הראשונה‪ ,‬הוא נפל‬
‫גבולות הם מרכיב הכרחי לשמירה על בריאות הילד‪.‬‬ ‫שדוד לרגליה ומאז חייו כבר לא היו אותם חיים‪.‬‬
‫שלא ירוץ לכביש‪ ,‬שלא יכניס מסמר לתקע חשמלי‪ ,‬שלא‬
‫יגע בכוס מים רותחים! על כך‪ ,‬אנו שומרים בקפדנות‪.‬‬ ‫הוא‪ -‬איתמר בן אב"י‪ ,‬היא‪ -‬לאה אבושדיד‪ .‬הוא‪ -‬גבר בן ‪ ,26‬עיתונאי‬
‫ידוע שכתבותיו מתפרסמות בכל העיתונים העבריים בארץ‬
‫אך גבולות חשובים גם לבריאותו הנפשית של הילד‪ ,‬הם‬
‫מאפשרים לו לפתח אישיות בריאה‪ .‬הורה בריא בנפשו‬ ‫ישראל ‪ ,‬היא‪ -‬נערה בת ‪ 16‬יפהפייה‪.‬‬
‫לא ייתן לילדו לקפוץ למים עמוקים בטרם למד לשחות‪.‬‬ ‫איתמר נולד להוריו אליעזר ודבורה בן יהודה‪ ,‬עולים מרוסיה שהגיעו‬
‫הילד יטבע‪ .‬אך כשהחלטנו לקנות ממתק אחד‪ ,‬אנו‬ ‫לארץ ישראל בימי העלייה השנייה והתיישבו בירושלים‪ .‬בהולדתו‬
‫מתקשים לעמוד בגבול שהצבנו ו"נכנעים" להפצרות‬ ‫קיבל את השם 'בן ציון'‪ .‬איתמר‪ ,‬בן התשע‪ ,‬החליף את שמו לאחר‬
‫מותה של אמו דבורה כי זה היה השם שבו היא רצתה‪ .‬על ערש‬
‫הילד וקונים "עוד אחד אחרון"‪.‬‬
‫מוכר לכם? רובנו חווים חוויה קשה זו‪ ,‬אך מתקשים‬ ‫דווי כתבה דבורה מכתב לאחותה הצעירה ובו כתבה‪:‬‬
‫" אם ברצונך להיות מלכה בואי לארץ ישראל ותתחתני עם אליעזר"‪.‬‬
‫לשים לה סוף‪.‬‬ ‫כך היה! האחות הגיעה‪ ,‬התחתנה עם אליעזר‪ ,‬שינתה את שמה‬
‫ל‪' -‬חמדה' והתגייסה לעזור לאליעזר במערכה על החייאת השפה‬
‫כשהורה‬ ‫העברית‪ .‬איתמר היה הילד העברי הראשון‪ ,‬הילד הראשון בירושלים‬
‫משוכנע‬ ‫שגדל והתחנך בעברית‪ .‬אליעזר לא הרשה לדבר אליו בשום שפה‬
‫בנכונות‬
‫הדבר‪ ,‬ייקל‬ ‫אחרת‪ ,‬מה שאילץ את אמו דבורה‪ ,‬ללמוד את השפה במהירות‪.‬‬
‫עליו להסביר‬ ‫לאה הייתה בת למשפחה ספרדית מיוחסת הנטועה חזק בארץ‬
‫לילדו את‬ ‫ישראל ובירושלים‪ ,‬מזה הרבה דורות‪ .‬אחרי לאה חיזרו עשרות‬
‫משמעות‬ ‫גברים צעירים שבאו לביתה מדי יום והתחרו על זמנה ועל תשומת‬
‫הקביעה‪:‬‬ ‫לבה‪ .‬גם איתמר היה ביניהם אך הוא‪ -‬לא התקבל בברכה על ידי‬
‫"עכשיו זה‬ ‫אמה ואחיה הגדול של לאה‪ .‬הוא היה בחור יפה תואר‪ ,‬משכיל‪,‬‬
‫הזמן המתאים לשעורי בית כי שיחקת עם חברים‬ ‫מפורסם אך כל זה לא עזר כיוון שהוריו היו עניים‪ ,‬לא מיוחסים‬
‫ואחר כך המשפחה יושבת לארוחת ערב"‪ .‬ההורה‬ ‫ועולים חדשים‪( .‬מעורר מחשבות‪ ,‬לא? מתברר שבנקודה הזאת‬
‫מחליט על הגבול והוא עקבי בכך‪.‬‬ ‫לא כל כך השתנינו מאז ועד היום)‪ .‬איתמר היה מודע לקרירות בה‬
‫עקביות יוצרת אצל הילד את היכולת לצפות את‬ ‫התקבל בביתה של לאה אך המשיך לבוא ולקבוע פגישות‪ ,‬בסתר‪,‬‬
‫המציאות‪ ,‬ומונעת בלבול וחרדה‪.‬‬ ‫עם לאה‪ .‬הוא גם כתב לה שירים שהיא מאוד אהבה לקרוא‪ .‬יום‬
‫אחד נפל דבר! איתמר המאוהב פרסם שירי אהבה ללאה‪ ,‬בעיתונו‪.‬‬
‫ההורים הם מודל לחיקוי בשביל הילד‪ .‬אנו רוצים שילד‬ ‫כל ירושלים געשה‪ ,‬משפחתה של לאה כעסה וגם לאה כעסה‬
‫ילמד לעמוד על שלו ולהגן על פרטיותו‪ .‬כיצד ילמד‬ ‫על הפרסום‪ .‬אף שאהבה את איתמר‪ ,‬כעסה והפסיקה עמו כל‬
‫לעשות זאת אם הוא רואה את הוריו מבטלים עצמם‬ ‫קשר במשך תקופה ארוכה‪ .‬איתמר ניסה בכל מאודו להיפגש עמה‬
‫ולהסביר שעשה זאת מרוב אהבה‪ ,‬אך כל המכתבים והפתקים‬
‫לפניו‪ ,‬כלומר ממלאים אחר כל בקשותיו?‬ ‫שכתב לה הוחזרו סגורים וחתומים‪ .‬המצב שבו שני הצעירים‬
‫האוהבים סובלים‪ ,‬כל אחד‪ ,‬במסתרים נמשך זמן רב מדי‪ .‬איתמר‬
‫כשאנו מבינים את החשיבות שבהצבת גבולות לילדינו‪,‬‬ ‫החל לדבר על כך שחייו ללא לאה אינם חיים ואף כתב שיר על‬
‫כמרכיב הכרחי לפיתוח אישיות בריאה‪ ,‬אנו עושים‬ ‫אקדחו הקר‪ .‬גם לאה סבלה מאוד‪ ,‬שילחה מעל פניה את כל‬
‫זאת בנחישות‪ ,‬רגישות‪ ,‬ללא תחושות של רגשי אשם‬ ‫המחזרים והסתגרה בחדרה‪ .‬לאמה הדואגת היא אמרה באופן‬
‫שאינו משתמע לשתי פנים‪" :‬אם לא תסכימו‪ ,‬לא אתחתן אתו‬
‫ובאהבה‪.‬‬ ‫אבל לעולם לא אתחתן עם מישהו אחר"! האם והאח הגדול הבינו‬

‫תפקידנו כהורים‬ ‫שהם צריכים לוותר והאהבה ניצחה!‬
‫לאהוב‪ ,‬לחנך ולשמור על ילדינו‬ ‫איתמר ולאה היו חסרי כול‪ ,‬אך רק מהבחינה הכלכלית‪ .‬מלבד‬
‫זאת העולם היה שלהם‪ ,‬האהבה הגדולה הזאת ששרדה במבחנים‬
‫בתוך הגבולות שהצבנו‪.‬‬ ‫קשים והתעצמה מילאה אותם לגמרי‪.‬נולדו להם שלוש בנות וביחד‬
‫המשיכו במאבק להחייאת השפה העברית‪ .‬לדאבון הלב‪ ,‬איתמר‬
‫למאמרים נוספים סירקו את הקוד‬ ‫נפטר בגיל מאוד צעיר אך לאה שהמשיכה לחיות עוד עשרות‬
‫שנים אחריו‪ ,‬התגעגעה אליו ודיברה עליו באהבת אין קץ עד יומה‬
‫‪19‬‬ ‫האחרון‪ .‬היא שגדלה כנסיכה זיהתה את היהלום האמתי‪ ,‬הלכה‬

‫אחרי האהבה ומעולם לא התחרטה!‬
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24