Page 20 - medorledor03
P. 20
‫בהחלט לנו השפעה עלינו ועל ילדינו‪.‬‬ ‫תקווה ואתגר‬
‫אם נתבונן לאחור נגלה שהערך העצמי נבנה ומושפע רבות‬ ‫מאת‪ :‬שרה יעקב ‪,‬פסיכולוגית‬
‫מהגישה של ההורים כלפינו‪ .‬כשהעריכו אותנו למדנו לסמוך‬ ‫מיפל מרכז לטיפול ויעוץ למשפחה ‪050-5587684 -‬‬
‫על עצמנו‪ .‬כשהיה לנו תפקיד בחייהם למדנו שיש משמעות‬
‫לחיינו‪ .‬כשבקרו אותנו הפנמנו את אשר אמרו עלינו‪ ,‬האמנו‬ ‫מתי אדם ירשה לעצמו להתמודד עם אתגר חדש?‬
‫להם גם כשלא הסכמנו ואפילו כשהחזרנו מלחמה‪ .‬למדנו‬ ‫אם מדובר באדם ריאלי יעשה זאת רק כשמאמין‬
‫להגיד 'אכזבתי את עצמי' באותם מקומות בהם נאמר לנו‬ ‫שהסיכוי שלו להתמודד עם האתגר החדש קיים ויש‬
‫לו סיכוי סביר להצליח בו‪ .‬כשמעריך שיש לו תקווה‬
‫שאכזבנו אותם‪.‬‬
‫איך מטפחים דמוי עצמי זו שאלת השאלות‪.‬‬ ‫להצלחה‪.‬‬
‫טיפוח דימוי עצמי יכול להתרחש רק כאשר יש דרישה‬ ‫מה בונה תחושת תקווה?‬
‫להתמודדות ללא ויתורים אבל תוך הדגשת האמון ביכולת‬ ‫קודם כל הדימוי העצמי‪ .‬אנשים מוכשרים אבל בעלי‬
‫של הילד לעמוד במצופה‪ .‬אך על הדרישה להיות ריאלית‬ ‫דמוי עצמי ירוד נטייתם הטבעית היא ללכת על בטוח‬
‫ועל ההיזון החוזר להיות אמין‪ ,‬לא ניתן בחינם ומועבר באופן‬ ‫ולפחד מכישלון בעוד שאנשים בעלי דמוי עצמי חיובי‬
‫יראו בכך הזדמנות להוכחה עצמית‪ .‬גם אם יהיו פחות‬
‫ענייני‪.‬‬ ‫מוכשרים‪ ,‬נטייתם היא להתנסות‪ .‬לרוב יראו בכישלון‬
‫כאן נעוצה הבעיה‪ ,‬לרוב אנחנו דורשים ומוותרים על‬ ‫האפשרי חלק מההתנסות שתלמד אותם את הדרך אל‬
‫הדרישה‪ .‬מטיחים‪ ,‬מוכיחים‪ ,‬מענישים‪ ,‬מקטרים‪ ,‬מנדנדים‬ ‫ההצלחה‪ .‬לעומתם בעלי דמוי עצמי ירוד יראו בכישלון‬
‫ומתעייפים‪ .‬מעט מדי הם ההורים שיודעים לעשות זאת נכון‪.‬‬ ‫סממן לחוסר הערך העצמי‪ ,‬ההערכה העצמית‬
‫שלהם תהיה תלוית תוצאות ועקב כך ניתנת לתנודות‬
‫מעט מדי חושבים במושגים ארוכי טווח ‪.‬‬ ‫וכתוצאה מכך ישקיעו בחיפוש הערך העצמי משאבים‬
‫מעבר לכך קל לטעות!‬ ‫יקרים שלא יקדמו אותם‪.‬‬
‫לשנות מצב זה הוא משימה ארוכת טווח‪ ,‬לחיות כאשר‬
‫איך לעלות על הדרך הנכונה? זו לא משימה פשוטה אבל‬ ‫הדימוי העצמי הוא ירוד היא משימה לא קלה‪.‬‬
‫היא אפשרית כאשר יש מודעות הרואה לנגד עיניה לא רק‬ ‫איך יכולים לגדל ילדים בצורה שתבטיח את הערך‬
‫את פתרון הבעיה הנוכחית אלא גם השלכותיה לגבי העתיד‪.‬‬ ‫העצמי שלהם? איך אנחנו עלולים לסכן אותו? האם‬
‫הרצון להעניק לילד‪ ,‬הרצון להגן עליו אינם מספיקים‪ .‬הם‬ ‫בכלל ביכולתנו להשפיע? איך ניתן לצאת מהמלכוד?‬
‫עלולים להיות מלכודת להעמדת דרישות ולצערנו אין הישגים‬ ‫לבקר באופן ריאלי ובמקביל לטפח דמוי עצמי?‬
‫ללא דרישות‪ ,‬דרישות ללא עמדה של אמון כלפיהם עלולה‬
‫להעמיק הערכה עצמית נמוכה והורים שאינם מתנהלים‬
‫כמנהיגים לא מסוגלים להעמיד דרישות‪ .‬הגישה החינוכית‬
‫לרוב בנויה על ענישה‪ ,‬תוכחה או לחילופין באה אל ילד‬
‫מעמדה שיש לשרת אותו‪ .‬כל אלו לצערנו מקור למכשולים‪.‬‬

‫יעוץ טוב יכול לכוון מאמצים‪.‬‬

‫למאמרים נוספים סירקו את הקוד‬

‫‪MoonArt‬‬

‫בית חם לעיצוב גרפי‬

‫מזמין אתכם להתכונן לחגים‬

‫הקיץ כבר כאן החופש הגדול כבר התחיל והחגים‬
‫ממש מעבר לפינה זה הזמן להתכונן‬

‫ברכות לשנה החדשה עם תמונה אישית‬
‫לוחות שנה‪/‬עד עם תמונות אישיות‬
‫עיצוב אישי ויחודי‬

‫על תחכו לרגע האחרון התקשרו עוד היום ‪-‬‬

‫‪20‬‬
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25