Page 10 - medorledor83
P. 10

‫מטרה‪ ,‬קו הזמן‪ ,‬סמ"ד‪ ,‬אקולוגיה‪ ,‬בדיקה והובלה עתידית‪ ,‬פלייליסט‬                                    ‫מחוץ לקופסא‬
           ‫רגשי‪-‬אישי‪ ,‬סוגסטיות‪ ,‬אימון המוח החיובי‪ ,‬סוויש ועוד‪.‬‬
                                                                      ‫ַה ָ ּׁש ֵלם ָגּדֹול‬
         ‫תרגיל התנסות‪" :‬לדבר על החולשות שלי"‬                          ‫ִמ ַסְּך ֲח ָל ָקיו‬

‫"מדוע לא לתת למחשבות לזרום על הנייר? בעשותי כך‪ ,‬רעיון רודף‬                                           ‫מאת‪ :‬רחל סטיקלרו‬
                                          ‫רעיון‪ ".‬פריץ פרלס‬
                                                                ‫שמעות המשפט הוא שתפקוד כל החלקים השוניםמ‬
‫מכאן‪ ,‬שכדאי לקחת מחברת ולהתחיל לענות בכתב‬
                           ‫על השאלות הבאות‪:‬‬                     ‫יחד יעיל וטוב יותר‪ ,‬מאשר המצב בו כל חלק פועל‬
                                                                ‫בנפרד‪ .‬מנקודת מבט הוליסטית‪ ,‬המשמעות היא שתכונות‬
                      ‫שלב ‪ :1‬בחירת חולשה ‪ /‬התנהגות מזיקה‪.‬‬       ‫מערכת‪/‬אדם קשורה ומחוברת למרכיבים אישיותיים ופיזיים‬
                            ‫כתיבת תשובות לשאלות הבאות‪:‬‬          ‫נוספים‪ .‬במסגרת קורסי ‪ NLP‬אני מלמדת מודל העוסק בכך‪ ,‬מתוך‬

                       ‫• מהי החולשה הכי גדולה שלך? מדוע?‬                    ‫תרפיית ה ֶ ּג ְשׁ ַט ְלט‪ ,‬שפותחה על ידי ד"ר פריץ פרלס‪.‬‬
                       ‫• האם תרצי לשנות אותה? בשביל מה?‬
                       ‫• מהם הרווחים שלך מההתנהגות הזו?‬         ‫משמעות המילה ֶ ּג ְ ׁש ַט ְלט בגרמנית "תבנית"‪ ,‬ואחד הרעיונות בה‬
                                                                ‫הוא שאנו בנויים מתבניות של חשיבה והתנהגות‪ ,‬שאספנו ולמדנו‬
                                ‫• ממי למדת את ההתנהגות?‬         ‫לאורך חיינו‪ ,‬מתוך התנסות אישית או של האחר‪ .‬התבניות האלו‬
                                                                ‫המכונות גם "חלקים"‪ ,‬מרכיבות אותנו יחד כשלם‪ ,‬בדיוק כמו פאזל‬
            ‫שלב ‪ :2‬בחירת דמות משמעותית מחייך – מכל תחום‪.‬‬        ‫אנושי‪ ,‬היוצר שלם אחד‪ .‬במילים אחרות‪ ,‬כל ההתנהגויות‪,‬‬
                                   ‫מה תאמר הדמות מחייך‪:‬‬
                                                                             ‫המחשבות‪ ,‬התכונות של האדם‪ ,‬יוצרות שלם אחד‪.‬‬
                           ‫• השפעת ההתנהגות הזו על חייך?‬
                                ‫• נזקי ההתנהגות הזו עבורך?‬      ‫רוב התבניות נוצרו בתקופת הילדות שלנו עד גיל ‪ ,8‬ונוספות‬
                                ‫• הרווחים שלך מההתנהגות?‬        ‫בהמשך נוצרו בעקבות ארועים משמעותיים‪ .‬כאן טמונה הבעייתיות‪,‬‬
                                                                ‫כי חלק מהתבניות שיצרנו בגיל צעיר אינן מתאימות ורלוונטיות עוד‬
           ‫• טיפ‪ ,‬שיכול לסייע לך להתמודד עם ההתנהגות הזו?‬       ‫לחיינו היום‪ .‬הן אינן משרתות‪ ,‬ולעיתים אף מזיקות ‪ -‬באם בחשיבה‬

                                              ‫שלב ‪ :3‬סיכום‬                           ‫או בהתנהגות בזמן הזה ‪ -‬ב"כאן ועכשיו"‪.‬‬
                             ‫• מהם התובנות החדשות שלך?‬          ‫ההתייחסות היא לכל מה שעולה ב"כאן ועכשיו" החל מתחושות‬
‫• כיצד התובנות החדשות יכולות לבוא לידי ביטוי בפעולות‬            ‫גופניות‪ ,‬מחשבות שצצות ועולות‪ ,‬רגשות וכדומה‪ .‬כשהבחירה היא‬
                                                                ‫להתחיל במקום הכי "נוח‪ ,‬בטוח וקל" לאדם‪ ,‬תוך מיקוד באיך ניתן‬
                                                 ‫ממשיות?‬        ‫לשנות‪ ,‬גם בצעדים מיקרו קטנים‪ ,‬החל מרגע זה‪ ,‬למען ההווה‬
     ‫• מהם ‪ 3‬הפעולות הקטנות שתבחר‪/‬י לבצע בשבוע הקרוב?‬
                                                                                                                   ‫והעתיד‪.‬‬
                    ‫ולסיום‪ ,‬תפילת הגשטאלט‬
       ‫"אני עושה את שלי ואתה עושה את שלך‪,‬‬                       ‫אחד המודלים האהובים עליי הוא שיטת "הכסא הריק"‪ ,‬שמטרתה‬
  ‫אני לא קיים בעולם הזה‪ ,‬כדי לענות על ציפיותיך‬                  ‫להביא לרמת מודעות עצמית גבוהה יותר‪ ,‬ושינוי עמוק‪ .‬לרוב‬
  ‫שלך‪ ,‬ואתה לא קיים בעולם הזה‪ ,‬כדי לענות על‬                     ‫השימוש נעשה כשמטרת המנוחה היא טיפול במערכת‬
                                                                ‫הבינאישית‪ :‬מחשבות ואמונות מגבילות‪ ,‬רגשות עוצמתיים מסוגים‬
            ‫ציפיותיי שלי‪ ,‬אני ‪ -‬אני ואתה ‪ -‬אתה‪,‬‬                 ‫שונים ככעס‪ ,‬פחד או חרדה‪ ,‬התנהגויות שליליות וכדומה‪ .‬אני‬
  ‫אם ירצה המקרה ונמצא איש את רעהו ‪ -‬מה טוב‬                      ‫משלבת את השיטה עם מודלים נוספים מעולם ה‪ :NLP-‬עיצוב‬

         ‫ואם לא נמצא – עלינו להשלים עם כך"‪.‬‬                                                                              ‫‪10‬‬
                                 ‫פריץ פרלס‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15