Page 40 - medorledor65
P. 40

‫משפחה‬

    ‫הטיפול שיכול להביא לשינוי‬
‫באיכות החיים שלכם ושל ילדכם‬

‫מה שנראה לילד בין חמש פשוט כל כך בספר בן ‪ 37‬עמודים‬                                                         ‫מאת‪:‬‬
‫על "הקטר הכחול שיכול"‪ .‬לא ברור לנו המבוגרים‪ .‬התיאוריה‬                                             ‫עופרה רוזנפלד‬
‫של האמונה ביכולת – זהו אחד מהמרכיבים העיקריים למושג‬
                                                         ‫מה פעמים שמעתם את הילד שלכםכ‬
                                                ‫הצלחה‪.‬‬
‫הנחת היסוד הבסיסית בתיאוריה של היעילות העצמית היא‬        ‫נכנס הביתה ואומר את המשפט הזה‬
‫ש"האמונות״ של האנשים ביכולות שלהם מאפשרת להם‬             ‫"אמא אני לא יכול לסבול יותר את‬
‫לייצר אפקט של תשוקה במעשים שהם בוחרים לאמץ‪.‬‬              ‫השיעורים בבית הספר"‪ .‬נזכרתם‪ ,‬שמעתם‬
‫האמונות היעילות האלה אשר משחקות תפקיד חשוב‬               ‫את זה אולי גם מבן הזוג לפני שבוע "נמאס‬
‫במצבים של הסתגלות פסיכולוגית‪ ,‬בפתרון בעיות פסיכולוגיות‬   ‫לי‪ ,‬לא יכול לסחוב יותר בעבודה"‪ .‬שאעז‬
                                                         ‫ואומר כמה פעמים בא לכם לשבור את‬
        ‫ובבריאות פיזית בעצם בניית אסטרטגיות של שינוי‪.‬‬
‫הניסיון למצוא ולטפח "חוזקות" – כלומר תכונות חיוביות‬            ‫הכלים ולהגיד "לא משחקים יותר"‪.‬‬
‫להפוך חיים הנחשבים " נורמאליים "למספקים יות ‏ר‪ .‬זו‬
‫גישה מניעתית‪ .‬גישה זו עוסקת בטיפוח חוסן נפשי וצמיחה‬      ‫אתם מחפשים שיהיה לכם יותר טוב‪ ,‬זה הרי ברור‪ .‬לשם כך‬
‫בקרב האוכלוסייה "הבריאה"‪ ,‬לכאורה‪ ,‬ולא רק בקרב אנשים‬      ‫מתקיימים שיחות של טיפול בקליניקה של מטפלים‪ .‬הטיפולים‬
                                                         ‫האפקטיביים של היום מתמקדים במה שנקרא פסיכולוגיה‬
                             ‫הפונים לטיפול בשל קשיים ‪.‬‬   ‫חיובית‪ ,‬במציאת החוזקות שלנו והעצמתם ולא בחיפוש‬
‫מדוע אני אומרת בריאה לכאורה? כיון שהפרשנות שלנו את‬       ‫אחרי שאלת הלמה? היום טיפול צריך לתת כלים ומענה‬
‫החיים יש בה אמונות קודמות המכילות קשיים של סגנון חיים‬
‫ופרשנויות מוטעות עוד בהיותנו קטנים‪ ,‬ונראה לי שעניין זה‬                         ‫אפקטיבי מעבר להרחבת מודעות‪.‬‬
                                                         ‫כמה מילים לפני שתחפשו מטפלת שתעשה לכם שינוי‬
                                      ‫מתייחס למרביתנו‪.‬‬
                                                                  ‫ותעזור לכם לייבא חשיבה חיובית ישר מהמקפיא‪.‬‬
  ‫אנחנו בונים לעצמינו סגנון חיים מלידתנו‬                 ‫דוח ארגון הבריאות העולמי צופה שעד שנת ‪ 2030‬יהיה‬
  ‫עד גיל ‪ 6‬על סמך הנחות על עצמינו ועל‬                    ‫הדיכאון המחלה החמורה ביותר לאנושות‪ .‬התופעות‬
  ‫העולם שאימצנו מהפרשנות שלנו את‬
  ‫חוויות חיינו‪ .‬ילד שלא מפסיק להעסיק‬                           ‫תהינה‪ :‬קיצור תוחלת החיים ופגיעה באיכות החיים‪.‬‬
  ‫את אימו דרך שימוש בכעס ובכי‪ ,‬חושב‬                      ‫אז‪ ,‬אם אתם לא מאלה ששואלים "כמה פסיכולוגים צריך‬
  ‫שהוא יכול להפעיל אותה כדי לקבל‬                         ‫כדי להחליף נורה? כיון שאתם יודעים שהנורה לא מח־‬
  ‫ממנה תשומת לב‪ .‬הרי מוטב לו שיכעסו‬                      ‫ליפה את עצמה‪ ,‬הרי שהמחקרים על פסיכולוגיה חיובית‬
  ‫עליו מאשר יתעלמו ממנו‪ .‬גם שם בבכי‬                      ‫מראים באינספור דפי המחקר שנערמים בשנים האחרונות‪.‬‬
  ‫הקטן בתחילת דרכו הוא מאמין ביכולתו‬                     ‫שהאמונה ש"אכן אתה יכול" לא כל כך פשוטה ומובנת מא־‬

             ‫לייצר לעצמו את המציאות‪.‬‬                                                                        ‫ליה?‬
                                                         ‫ישנו סיפור בספר הילדים "הקטר הכחול שיכול" של סופר‬
‫השאלה מה ההורים עושים בתגובה היא זו שתיצור לו את‬         ‫הילדים האמריקאי וויטי פייפר‪ :‬סיפור על רכבת קטנה‬
‫ההנחות על החיים‪ .‬אם הילד יאמץ הנחות מוטעות הוא יחשוב‬     ‫ומאושרת שנסעה בין ההרים‪ ,‬כל קרונותיה עמוסים בצעצו־‬
                                                         ‫עים וממתקים לחלק לילדים שגרים מעבר להרים‪ .‬המסע היה‬
                              ‫שהוא לא יכול לעולם הגדול‪.‬‬  ‫קשה אך רק בזכות העידוד של הקטר הקטן‪ ,‬היחיד שהאמין‬
‫אם יקבל תגובה שמאמינה בו ומאפשרת ביטוי הוא יאמין‬         ‫שהוא יכול לעשות זאת להבדיל מכל הקרונות הגדולים‪ ,‬צלחה‬
‫שהוא יכול‪ .‬דהיינו‪ ,‬אם ההורים ידעו לשים גבולות יחד עם‬
                                                            ‫לו הדרך‪ .‬הספר הודפס מאז שנת ‪ 1910‬במיליוני עותקים‪.‬‬

                                                         ‫‪40‬‬
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45