Page 41 - medorledor52
P. 41

‫מגזין מדור לדור‬                                                                          ‫כוח הדמיון וכוחה של אהבה‬

                                     ‫יומן אהבה‪-‬מחלה‬                                     ‫"נשיקות הקסם של אימא" מאת ד"ר‬
                                                                                        ‫דינה כץ‪-‬שוסטר נועד להעצים ילדים‬
                        ‫"אם את כותבת אל תמחקי" מאת גלית‬                                 ‫וגם מבוגרים וללמד אותם להשתמש‬
                        ‫אבגי‪-‬כהן הוא יומן אהבה‪-‬מחלה מרגש‬                                ‫בכוח הדמיון ובכוחה של האהבה כדי‬
                        ‫ונוגע‪ ,‬ספר אמיץ של אישה אמיצה‬                                   ‫לרפא מכאובים‪ .‬אם רק נאמין‪ ,‬כולנו‬
                        ‫שרואה לעומק את הגבר שאהבה‬                                       ‫יכולים להיות קוסמים‪ .‬את הקסם‬
                        ‫נפשה כשהוא נאבק על חייו‪ .‬הספר‬                                   ‫בספר כל ילד מכיר ‪ -‬נשיקה של‬
                        ‫מעלה שאלות על חשק‪ ,‬תשוקה‪ ,‬אהבה‪,‬‬       ‫אימא‪ .‬קסם שעובד כמעט על כל מכה או פצע כשאנו ילדים‪.‬‬
                        ‫מלחמה מתישה במחלת הסרטן ועל‬           ‫קסם שמלמדות אימהות את בנותיהן והן בתורן את ילדיהן‪.‬‬
                        ‫ההחלמה שנמצאת בקצה החשכה‪.‬‬             ‫בספר הנוכחי מחליטה אימו של גיא שגם הוא יכול ללמוד איך‬
                        ‫בשפה פשוטה ומלאת רבדים גלית‬           ‫לבצע אותו‪ ,‬וזה עובד‪ .‬כמו כל ילד בן גילו גם גיא אוהב לשחק‬
 ‫מתארת באומץ כיצד נושרות הקליפות‪ ,‬כמה עוצמתי הוא‬              ‫ולהשתולל ולפעמים הוא נופל‪ ,‬מקבל מכה או נפצע וסובל מכאב‪.‬‬
 ‫בליל הרגשות וכמה סבוכה היא ההתמודדות הגדולה והקשה‬            ‫בתיאור אמיתי וכובש מספר גיא לקוראיו על הקסם שגילה ואיך‬
 ‫לחוד וביחד‪ .‬גיבורי העלילה הם גבר ואישה בשנים הבוגרות‬         ‫כולנו יכולים להשתמש בו‪ .‬המחברת מעודדת את הילדים לנסות‬
 ‫של החיים‪ ,‬חברים טובים‪ ,‬בקשר מאוד מיוחד ועדין‪ ,‬אמיתי‪ ,‬כן‪,‬‬     ‫להפעיל את הדמיון שלהם כדי לרפא מכאובים‪ .‬בעזרת 'הנשיקה‬
 ‫פתוח וכואב‪ .‬הוא מתאר בעצם רגעים‪ ,‬הרבה רגעים בתוך קושי‬        ‫של אמא' המוכרת היא נותנת להם כלי שיוכל לסייע להם גם‬
 ‫‪ -‬בתוך עולם שחרב‪ .‬איך צומחים משם? איך נשארים בחיים?‬          ‫בתחומים שונים ובהזדמנויות נוספות‪ .‬הטקסט מוגש לילדים‬
 ‫איך מפחדים לאבד? מהמוות? כמה שכול אפשר בבת אחת‬               ‫בקולו של הילד גיא‪ ,‬מדבר בגובה העיניים וחולק חוויות שילדים‬
 ‫להכיל בנפש‪ ,‬בגוף‪ .‬המסרים בספר הם רבים‪ .‬החל בהתמודדות‬         ‫יוכלו להזדהות איתן במהירות ולאמץ לחייהם את מה שהספר‬
 ‫עם שכול‪ ,‬מחלות קשות‪ ,‬אהבה תוך כדי‪ ,‬כאב‪ ,‬משיכה‪ ,‬הערכה‪,‬‬        ‫רוצה ללמד אותם‪ .‬מיועד לילדים בגיל הרך או להורים בכלל‪.‬‬
 ‫ויתור‪ ,‬קשר‪ ,‬מערכת יחסים‪ ,‬ניצחון‪ ,‬טלטלות ותנודות במחלה‪.‬‬                      ‫(איורים‪ :‬טלי עמית‪ ,‬הוצאת ספרי ניב‪ 21 ,‬עמודים)‬
 ‫נשאלת השאלה איך מחזקים בן אדם קרוב לך כשהוא משתנה‬
 ‫לך מול הפנים – מוותר‪ ,‬מתייאש נאטם‪ ,‬רע בכוונה ובפנים אוהב‬                                      ‫קולינריה מדרך המשי‬
 ‫מאוד? איך משמרים חברות כזאת? בורחים הולכים או נשארים‬
                        ‫לתמוך‪( .‬הוצאת ספרי ניב‪ 164 ,‬עמודים)‬                             ‫פנינה ניאזוב בספרה "מתכונים‬
                                                                                        ‫מהמטבח הבוכרי – קולינריה מדרך‬
                                  ‫הכוח הטמון בחברות‬                                     ‫המשי" מזמינה לטעום מהשפע‬
                                                                                        ‫הקולינרי‪ ,‬הטעים והעשיר של המטבח‬
                          ‫"אלינור אוליפנט ממש בסדר" מאת‬                                 ‫הבוכרי‪ .‬המתכונים שבספר נאספו‬
                          ‫גייל האנימן הוא רומן הכובש את הלב‪,‬‬                            ‫לאורך דורות‪ ,‬עברו מאם לבת‪ ,‬בין‬
                          ‫מצחיק‪ ,‬מעציב ובעיקר אנושי‪ .‬האנימן‬                             ‫היתר מאמא שלה‪ ,‬בתיה מאירוב‬
                          ‫משרטטת באומץ ובכנות את קווי‬                                   ‫ז"ל‪ ,‬ממנה למדה להכין חלק ניכר‬
                          ‫המתאר של הבדידות‪ ,‬אך גם שופכת‬                                 ‫מהמאכלים שמופיעים בספר זה‪.‬‬
                          ‫אור על כוח הריפוי של קשר חברי‪.‬‬      ‫הספר עצמו כולל שלל מטעמים ומתכונים מהמטבח הבוכרי‪,‬‬
                          ‫כאשר מישהו שואל לשלומה של‬           ‫ומתאר את אופן ההכנה בצורה קולחת ופשוטה‪ .‬כפי שפנינה‬
                          ‫אלינור אוליפנט בת ה‪ 30-‬שעובדת‬       ‫כותבת בספר‪" ,‬תנסו‪ ,‬תבשלו‪ ,‬תטעמו ותתאהבו"‪ .‬הספר מחולק‬
                          ‫כפקידת חשבונות‪ ,‬התשובה שלה‬          ‫לחמישה חלקים‪ :‬מאפים וכיסנים בהם‪ :‬גושגיג'ה (סמוסה) שהוא‬
                          ‫במאה אחוז מהמקרים היא 'בסדר'‪.‬‬       ‫מאפה שמרים ממולא בבשר ובצל‪ ,‬מנטו – כיסוני בצק מאודים‬
‫אומנם יש כאלה שבוהים בצלקות שעל פניה‪ ,‬אבל היא יודעת‬           ‫ממולאים בבשר‪ ,‬פיראשקי – מאפה ממולא בתפוח אדמה ובבצל‬
‫שעל הצלקות שהיא נושאת בתוכה אנשים מעדיפים לא לשמוע‪.‬‬           ‫מטוגן‪ ,‬צ'לפק – מאפה מטוגן אותו מומלץ לאכול עם רוטב גבינה‬
‫התשובה הלקונית שלה מסתירה ילדות קשה שעברה עליה‬                ‫לבנה ואשל‪ ,‬שמיר ושום; מתכוני אורז בהם אושפלוב – מאכל‬
‫במעבר ממשפחת אומנה אחת לשנייה ובהתעללות קשה לה‬                ‫הדגל של העדה הבוכרית‪ ,‬קיצ'ירי – אורז עם קטניות‪ ,‬אושי‬
‫היתה קורבן מצד חבר לחיים‪ .‬כל עוד היא שומרת על השגרה‬           ‫ג'ורוטי – מרק סמיך מלא בירקות ריחניים‪ ,‬שום וגבינה‪ ,‬אושי סבו‬
‫שלה‪ ,‬היא מסתדרת; מגיעה למשרד בכל בוקר בשמונה וחצי‪,‬‬            ‫או אושי בודרינג (סוגי חמין)‪ .‬מתכוני בשר ודגים בהם קוברורן‪,‬‬
‫פותרת את התשבץ היומי בהפסקת הצהריים ויוצאת בחזרה‬              ‫איספורצי (נקניקיות)‪ ,‬יחני‪ .‬תוספות בהם לגמן – ספגטי ביתי‬
‫לדירתה בחמש וחצי בערב‪ .‬השגרה היומיומית הזאת מופרת‬             ‫עם תבשיל ומרק ירקות‪ ,‬יאיוזי – פשטידה טעימה ופשוטה על‬
‫כשהיא פוגשת את ריימונד‪ ,‬עובד חדש בחברה‪ .‬הם צועדים‬             ‫המחבת; קינוחים בהם סמוסי וראקי – צק עלים ממולא בתערובת‬
‫יחד לתחנת האוטובוס ובדרך נתקלים באיש מבוגר שאיבד את‬           ‫של אגוזים טחונים וצימוקים ועוד‪ .‬כשר‪ ,‬בתיאבון‪( .‬הוצאת ספרי‬
‫הכרתו‪ .‬ריימונד ואלינור מגישים לו עזרה ובהמשך מתיידדים‬
‫איתו ובני משפחתו‪ .‬מאותו רגע שגרת חייה הולכת ונסדקת‪ ,‬והיא‬                                                    ‫ניב‪ 117 ,‬עמודים)‬
‫נקלעת לשלל מצבים שמעוררים בה אי נוחות; ביקור בבית חולים‪,‬‬
‫מסיבת יום הולדת משפחתית‪ ,‬ואפילו תור למספרה אופנתית‪ .‬קוד‬
‫ההתנהגות במצבים האלה אולי נראה בבירור לאנשים אחרים‪ ,‬אך‬
  ‫לא לאלינור‪(.‬מאנגלית‪ :‬הדסה הנדלר‪ ,‬הוצאת כתר‪ 350 ,‬עמודים)‬

‫גיליון ‪41 52‬‬
   36   37   38   39   40   41   42   43   44