Page 38 - medorledor52
P. 38

‫אימון קריירה בעידן של חדשנות‬

‫"כך סימנתי לעצמי פרק חדש‪ ,‬ותקופת טלטלות החלה‪ .‬במשך כמה‬           ‫הזמן‪...‬לא! לא ידעתי כל השנים הללו לברר רגשות‪ .‬כעיט שחג גבוה‬
‫שבועות נעתי בין סומך למיואש‪ ,‬בין שקט למבולבל‪ .‬מדי פעם הזכרתי‬     ‫בשמים‪ ,‬סובב במעגלים ולפתע צולל ותוקף‪ ,‬כך תבעה ממני עכשיו‬
‫לעצמי שגם בתקופה כזאת מותר לי לבלות‪ ,‬ונסעתי עם מי שהייתה‬
                                                                                                ‫המצוקה הישנה‪ :‬קום! קום עכשיו!‬
           ‫אז אשתי לפסטיבל סרטי אנימציה בסינמטק ירושלים"‪.‬‬        ‫"כמו עשב ירוק אחרי גשם ראשון במדבר‪ ,‬שקורא לרועה הצאן למהר‬
                                                                 ‫ולהאכיל את העדר שלו בטרם ייבש‪ .‬כך‪ ,‬בבהילות הזאת שמעתי‬
                            ‫הארה בחשכה‬                           ‫בתוכי את המסר‪ :‬עליך להבין מי אתה! רציתי להמשיך את הבירור‪.‬‬

‫"אני זוכר את הכניסה לאולם החשוך ואת פילוס הדרך עד למציאת‬             ‫אך יניב‪ ,‬היחיד שיכולתי להיעזר בו‪ ,‬הסתלק‪ .‬התגעגעתי וכעסתי‪.‬‬
‫שני מקומות פנויים‪ .‬היה לי קשה להסתגל לרצף המהיר של התחלפות‬       ‫"ספוג בדידות ועצב ביקשתי מישהו לבכות איתו‪ ,‬מישהו שיוכל‬
‫הסרטונים‪ .‬פתאום התחיל סרט יפני בשם "הקופים דגים את הירח"‪.‬‬        ‫להקשיב לי‪ .‬נזכרתי בדינה‪ ,‬ידידה של יניב‪ ,‬שאותה מעולם לא הכרתי‪.‬‬
                                                                 ‫חיפשתי אותה ונפגשנו‪ .‬בלי להתכוון לכך‪ ,‬בפרק זמן קצר התרחבה‬
‫"לילה בג'ונגל‪ .‬חבורת קופים מצוירים בשלל צבעי פסטל מקפצים‬         ‫הידידות לחבורה‪ .‬חנוך‪ ,‬שחקן תיאטרון ותיק‪ .‬דינה‪ ,‬מורה פריקית‬
‫מעץ לעץ‪ .‬בקרחת היער אגם‪ ,‬והירח משתקף בו‪ .‬אחד הקופים מציע‬         ‫לחינוך מיוחד‪ .‬חיימון‪ ,‬צייר נכה ויפה תואר‪ ,‬אדמיקו בעל "ידי הזהב"‪...‬‬
‫שידוגו את הירח‪ .‬כולם מנסים‪ .‬מביאים מקלות‪ ,‬חבלים‪ ,‬ענפים‪,‬‬          ‫לא הכרנו קודם איש את רעהו‪ ,‬ולפתע בילינו יחד ימים ולילות‪ .‬שמענו‬
‫קופצים למים ומנסים ללכוד את הירח‪ ,‬והירח במקומו‪ .‬לפתע קם‬
‫קופיף אחד‪ ,‬לוקח אגוז קוקוס‪ ,‬מפצח אותו וטובל את מחציתו במי‬                 ‫תקליטים‪ ,‬שיחקנו מונופול‪ ,‬בישלנו‪ ,‬טיילנו‪ ,‬צחקנו בלי סוף‪.‬‬
                                                                 ‫"מה חיבר בין כולנו? ראש פתוח‪ ,‬זרימה‪ ,‬אחווה היפית‪ ...‬לך תדע‪.‬‬
                            ‫האגם‪ ,‬ומראה לכולם שהירח בכף ידו‪.‬‬     ‫פגשתי אנשים שלא "הלכו לעבודה" כמו כולם‪ .‬אורח חיים שלא‬
‫"גלי התרגשות שמעולם לא חוויתי כמותם שטפו אותי‪ .‬במשך כמה‬          ‫הכרתי‪ ,‬ואיכשהו‪ ,‬לא רק שזה לא היה לי זר‪ ,‬זה היה בעבורי גילוי מאיר‬
‫ימים ניסיתי להבין את פשר החוויה‪ ,‬עד שראיתי שהדרך שבה פתר‬
‫הקופיף את החידה שיקפה לי משהו בי‪ .‬נזכרתי באמירה שאמי נהגה‬                                                 ‫עיניים ומרחיב אופקים‪.‬‬
‫לומר‪" :‬יש לו תקשורת טובה עם ילדים"‪ ,‬אמירה שעד אותו רגע לא‬        ‫"הפגישה חלחלה עמוק לתוכי‪ .‬אז לא ידעתי לנסח זאת‪ ,‬אבל זיהיתי‬
                                                                 ‫פער‪ .‬פער בין הבית שבו גדלתי שהתנהל בנוקשות‪ ,‬על פי חוקים כמו‬
                                            ‫הבנתי את פירושה‪.‬‬     ‫"מה יגידו" ו"התייצבות" (לאירוע‪ ,‬למשל‪ ,‬מתייצבים ללא עוררין) לבין‬
‫"מה בדיוק יש בי? ידעתי שלפעמים אני מצחיק‪ ,‬אך איני ליצן‪ .‬בטח‬      ‫מהות החופש על פיה התנהלה החבורה‪ .‬הגילוי הזה נטע בי תקווה‪.‬‬
‫לא חנפן או תחבולן‪ .‬הסרט שיקף לי שגם בי‪ ,‬כמו בקופיף‪ ,‬ישנה יכולת‬   ‫עד כה הכרתי רק את החיים הלחוצים‪ ,‬ולא ידעתי שיכולים להיות‬
‫חשיבה נאיבית המאפשרת לתפוס מצבים מורכבים כאתגרי חשיבה‪,‬‬           ‫אחרים‪ .‬החבורה האירה את המשך חיי כשערך החופש הוא הקוד‬

                                     ‫כהזדמנויות לניסוי ומשחק‪.‬‬                                                   ‫העמוק שלמדתי‪.‬‬
‫"המשכתי לברר‪ ,‬ויכולתי לראות שלוש יכולות יסוד המצויות בי‪:‬‬
                                                                 ‫"אך את חדוות הגילוי ציננו גלי פחד וביקורת עצמית‪ .‬ולאחר כמה‬
                    ‫חשיבה נאיבית‪ ,‬יכולת ניתוח ויכולת אמפטית‪.‬‬     ‫שבועות של בטלה‪ ,‬ניצח החלק השמרן שבי‪ ,‬ופניתי לחפש עבודה‬
‫"לראשונה בחיי חשתי שאני עולה על דרך שהיא שלי‪ ,‬ועושה זאת‬
‫בכוחות עצמי‪ .‬הייתה זאת ידיעה מוצקה‪ ,‬שהחזירה לי חיים‪ .‬סרטון‬                                                 ‫בעולם העסקי המוכר‪.‬‬
‫קצרצר הגיש לי מפתח ליצירת בהירות קריטית בחיי‪ ,‬בהירות שכל‬
‫כך חיפשתי‪ .‬איש לא לימד אותי לזהות ולעבד חוויות מהזן הזה‪ .‬האם‬     ‫"האמנתי שאני מבין שיווק‪ ,‬שכנעתי מעסיקים והשגתי עבודות‬
‫כך מופיעות תובנות משנות חיים? הייתי חייב ללמד את עצמי לעבד‬       ‫נחשבות‪ .‬אך חסרו לי ביטחון אישי ומקצועי‪ ,‬ובמשך שנה וחצי עברתי‬
                                                                 ‫שלוש עבודות‪ .‬הלכה והתקבעה בי זהות של "נכשל סדרתי ותקוע"‪.‬‬
                             ‫את החוויה כדי להפיק ממנה שיעור‪.‬‬     ‫השאלה אם אדע אי פעם מהי העבודה הנכונה לי הטילה בי ספק‬
‫"ספקות ופחדים שכלאו עצמם בתוכי‪ ,‬גילו לפתע אור יום ונשמו אוויר‬
‫צלול‪ .‬חשתי על בשרי את עוצמת הריפוי שאני יכול להעניק לעצמי‪.‬‬                                             ‫שהתעצם והטיל בי שיתוק‪.‬‬
‫הבנתי שהיכולת להיות בתקשורת טובה עם ילדים תאפשר לי‬
‫להעניק ריפוי לאחרים‪ ,‬ולשם רציתי להגיע‪ .‬קיבלתי החלטה להיות‬        ‫"יום אחד נזכרתי בעצה ששמעתי בנעוריי ממציל ותיק בחוף‬
                                                                 ‫הרצלייה‪" ,‬כשמערבולת סוחפת אותך‪ ,‬אל תתנגד לה‪ .‬קח אוויר וצלול‬
                                                ‫פסיכולוג ילדים‪.‬‬
‫"העובדה שכבר היה לי תואר בכלכלה אפשרה לי להירשם ללימודי‬                       ‫לתוכה‪ .‬הכוח שלה קטן בקרקעית‪ ,‬משם שחה הצדה"‪.‬‬
‫פסיכולוגיה ללא עיכוב‪ ,‬וכך עשיתי‪ .‬בתוך שבועות ספורים גיליתי‪,‬‬
‫לראשונה בחיי‪ ,‬שהגעתי ללמוד חומר שאני ממש אוהב‪ .‬במיוחד‬            ‫"הייתה זאת השראה לתובנה אינטואיטיבית שתתחיל לעצב בתוכי‬
‫שמחתי לגלות שיש בי סקרנות עזה לכל מה שקשור לתהליכי‬               ‫מצפן מזן חדש‪ ,‬שמהותו צלילה פנימה‪" .‬הפסק לחפש הזדמנויות‪,‬‬
                                                                 ‫עזוב שיקולי כדאיות והימנע מפשרות"‪ ,‬אמרתי לעצמי‪" ,‬הדרכים‬
                                             ‫התפתחות ולמידה‪.‬‬     ‫הללו יוצרות מערבולות שהולכות ומטביעות אותך‪ .‬עצור‪ ,‬גם אם אין‬
‫"מסתבר‪ ,‬שהיכרותי את אנשי החבורה עזרה לי להשתחרר‬                  ‫לך עדיין דרך חדשה"‪ .‬לא רציתי להיקלע לעוד עבודה שבה אדרש‬
‫מהתפיסה הנוקשה של מחויבות עיוורת לפרנסה‪ .‬מעכשיו הייתי‬
‫מחויב לא פחות לתהליך הלמידה וההתפתחות שלי‪ .‬יחד עם זאת‪ ,‬לא‬                                   ‫להעמיד פנים ולהוליך את עצמי שולל‪.‬‬
‫הייתי שאנן לצרכי הווה‪ .‬ידעתי שגם אם לפרק זמן לא אני אהיה‬

                                                                 ‫‪38‬‬
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43