Page 39 - medorledor51
P. 39

‫מגזין מדור לדור‬

                             ‫איך מגשימים משאלות?‬                                                 ‫לחשב מסלול מחדש‬

                      ‫בספר "תפוח המשאלות" מאת‬                                            ‫"זמן תום" מאת גליה שדה‪ ,‬מציג את‬
                      ‫ליאת קרן מגלים הילדים איך אפשר‬                                     ‫סיפורה של תמר בת ‪ ,42‬אם חד הורית‬
                      ‫להגשים משאלות‪ .‬לספר שני חלקים‪:‬‬                                     ‫שמתקשה להתמודד עם המיניות‬
                      ‫הראשון מציג את סיפורו של מתן‬                                       ‫המתפתחת של תום בתה המתבגרת‬
                      ‫שבזכות עץ תפוחים הגדל בחצר ביתו‬                                    ‫בת ה‪ .16 -‬העלילה מתרחשת במהלך‬
                      ‫לומד איך מגשימים משאלות‪ .‬החלק‬                                      ‫סופשבוע‪ ,‬שבו החבר של בתה ישן‬
                      ‫השני הוא "יומן הגשמת משאלות"‬                                       ‫בביתן‪ ,‬תמר שוכבת במיטה בביתה‪,‬‬
                      ‫המורכב מדפי עבודה הפונים לקוראים‬                                   ‫שומעת את בתה וחברה בחדר הסמוך‬
‫הצעירים ומלווים אותם צעד אחר צעד במסע להגשמת‬                   ‫ומשחזרת בעיני רוחה התרחשויות שונות עם גברים בעברה‪ .‬היא‬
‫משאלותיהם‪ .‬בשלב הראשון פורשים הילדים את המשאלות‬                ‫שבה בזיכרונה אל ימי עלומיה ויוצאת למסע מסעיר ורווי תחושות‬
‫השונות שלהם‪ ,‬לאחר מכן הם מציינים ליד כל אחת מהן מתי‬            ‫ויצרים לעבר התבגרות נפשית ומינית‪ .‬משחזרת נקודות ציון‬
‫היו רוצים שתתרחש ואיך לדעתם יוכלו לגרום להן לקרות‪ .‬אחד‬         ‫משמעותיות בהיסטוריה המינית שלה עם גברים מגיל הנעורים‬
‫הכלים שיכולים לסייע לילדים לגרום למשאלה להתממש הוא‬             ‫ועד היום‪ ,‬נעה לסירוגין בין העבר להווה‪ ,‬מעלה תהיות ולבסוף‬
‫לבקש עזרה מאחרים‪ .‬דף עבודה נוסף מבקש מהם לציין מי‬              ‫אף גוזרת תובנות לגבי העתיד‪ .‬הטיול במחוזות העבר מפגיש‬
‫יוכל לסייע להם בהגשמת רשימת המשאלות‪ .‬בשלב הבא הם‬               ‫אותה עם השאלה "מי אני" כאישה‪ ,‬כאם וכאינדיבידואל בעל‬
‫מתבקשים להעלות על הכתב את העצות שקיבלו ולבנות לוח‬              ‫נוכחות ברורה בעולם‪ .‬תהליך סבוך זה שוזר בתוכו יחסים בין‪-‬‬
‫זמנים ליישומן‪ .‬בסיומו של הספר יכולים הילדים לרשום כל‬           ‫אישיים מורכבים וחוויות מיניות יוצאות דופן הנוגעות בגבול‬
‫מה שלמדו מתהליך הגשמת המשאלות שלהם וליצור רשימת‬                ‫הדק שבין אהבה‪ ,‬כמיהה‪ ,‬ניצול ושליטה‪ .‬לצד כל אלה פועמת‬
‫משאלות חדשה‪ .‬הספר מעודד שיח על משאלות ומימושן‬                  ‫הדינמיקה העוצמתית והבלתי מתפשרת של זרם החיים‪ .‬שדה‪,‬‬
‫ובוחן בשפה בהירה את מגוון האפשרויות עד ההגעה למסקנה‬            ‫פסיכותרפיסטית במקצועה‪ ,‬חושפת דילמות אתיות שנוגעות‬
‫המתבקשת‪ ,‬שמתוך תכנון‪ ,‬שיתוף ועשיה יגדלו סיכוייה של‬             ‫במערכות יחסים אסורות‪ ,‬שאלות בדבר גבולות האני בתוך‬
‫המשאלה להתממש‪ .‬לילדים בגילאי ‪ .7-5‬לספר תו תוכן מטעם‬            ‫אינטימיות ומגע מתמשך עם הכמיהה המהדהדת תמיד לעצור‬
‫מכון אדלר‪( .‬איורים נפלאים‪ :‬רות קינן‪ .‬הוצאת הספרים "קרן‬         ‫את מטוטלת הזמן ולחשב מסלול מחדש‪( .‬הוצאת ספרי ניב‪335 ,‬‬

                                          ‫מדיה"‪ 49 ,‬עמודים)‪.‬‬                                                         ‫עמודים)‬

                      ‫מי היא באמת הנערה מברוקלין?‬                                                ‫הוא חייב לגלות מיהו‬

                          ‫"הנערה מברוקלין" מאת גיום מוסו‬                                 ‫"שעת המכשף" מאת סאלי גרין הוא‬
                          ‫(קולו של המלאך‪ ,‬מחר וסנטרל פארק)‬                               ‫ספר ראשון בטרילוגיית הפנטזיה‬
                          ‫הוא מותחן מותחן פסיכולוגי מסחרר‬                                ‫המקסימה לנוער‪ ,‬עולם מלא בקסם‪,‬‬
                          ‫עם סוף מדהים‪ .‬הספרים של מוסו‬                                   ‫מסתורין והרפתקאות‪" .‬אני עומד‬
                          ‫מצטיינים בחדשנות הייטקיסטית הן‬                                 ‫מול המראה בחדר האמבטיה ובוהה‬
                          ‫בתוכנם והן בדרך העברת העלילה‪:‬‬                                  ‫בפרצוף שלי‪ .‬אני לא דומה בכלל‬
                          ‫יותר מקול דובר אחד בכל ספר‪ ,‬מיילים‬                             ‫לאמא שלי‪ ,‬או לאראן‪ .‬העור שלי‬
                          ‫והודעות טקסט בין הגיבורים ועוד‪ .‬כמו‬                            ‫קצת יותר כהה משלהם‪ ,‬יותר בגוון‬
                          ‫כן ספריו חוצי ז'אנרים‪ .‬הגיבורים שלו‬                            ‫זית‪ ,‬והשיער שלי שחור כמו פחם‪,‬‬
‫מתנהלים בעולם המודרני והכאוטי שלנו‪ ,‬שהטכנולוגיה הופכת‬                                    ‫אבל ההבדל האמיתי הוא בעיניים‬
‫אותו לכפר (גלובלי) קטן‪ ,‬גם כשהם עוסקים עבודות ‪low-tech‬‬         ‫השחורות‪ .‬בחיים לא פגשתי את אבא שלי‪ ,‬בחיים אפילו לא ראיתי‬
‫מסורתיות ובערכים שהאנושות עסוקה בהם משחר היותה‪ .‬איך‬            ‫אותו‪ .‬אבל אני יודע שהעיניים שלי הן כמו שלו"‪( .‬מתוך הספר)‪.‬‬
‫הייתם עונים לשאלה‪" :‬אני זוכר היטב את הרגע‪ .‬הבטנו בים‪,‬‬          ‫ניית'ן בן ה‪ 16 -‬גר בכלוב‪ .‬כשהיה בן ‪ 14‬הציידים הלבנים סגרו‬
‫האופק זהר‪ ,‬ואנה שאלה פתאום‪' :‬אם עשיתי משהו מחריד‪ ,‬עדיין‬        ‫אותו שם‪ .‬אמא שלו מכשפה לבנה ואביו מכשף שחור‪ .‬בגלל זה‬
‫תאהב אותי?'" (מתוך הספר)‪ .‬אנה היתה האישה של רפאל‪.‬‬              ‫המכשפים הלבנים שונאים אותו‪ .‬הוא אוהב את אנליס‪ ,‬למרות‬
‫הם עמדו להינשא כעבור שלושה שבועות‪ .‬מובן שהוא יאהב‬              ‫שהיא אחת מהם‪ .‬עכשיו‪ ,‬כשהוא כמעט בן ‪ 17‬הוא חייב לקבל‬
‫אותה‪ ,‬ולא משנה מה עשתה‪ .‬זה מה שהוא חשב לפחות‪ ,‬אבל‬              ‫שלוש מתנות ולשתות מדמו של אחד מאבותיו אחרת לא יגלה‬
‫היא פישפשה בקדחתנות בתיק שלה והושיטה לו תמונה‪" .‬אני‬            ‫מה המתת שלו וימות‪ .‬הוא חייב לברוח ולמצוא את מרקורי‪,‬‬
‫עשיתי את זה"‪ .‬הוא נעץ מבט בסוד שלה‪ ,‬וידע שחייהם לא ישובו‬       ‫המכשפה השחורה שאוכלת ילדים‪ ,‬ולהספיק לעשות את זה לפני‬
‫להיות מה שהיו‪ .‬מזועזע‪ ,‬הוא קם ויצא בלי לומר מילה‪ .‬כשחזר היה‬    ‫יום ההולדת שלו‪ .‬אבל איך יכול ניית'ן למצוא את אביו כאשר אין‬
‫מאוחר מדי‪ :‬אנה נעלמה‪( .‬מצרפתית‪ :‬אביגיל בורשטיין‪ ,‬הוצאת‬         ‫אף אחד שאפשר לבטוח‪ ,‬אפילו לא המשפחה‪ ,‬אפילו לא הבחורה‬
                                                                ‫שהוא אוהב? (מאנגלית‪ :‬יעל אכמון‪ ,‬הוצאת כנרת‪ 336 ,‬עמודים)‬
                                     ‫כנרת זמורה‪ 304 ,‬עמודים)‬

‫גיליון ‪39 51‬‬
   34   35   36   37   38   39   40   41   42