Page 36 - medorledor51
P. 36
להעביר את המסר וללמוד מההשראה
אני עובדת במגזר החברתי .בשנתיים וחצי השנים האחרונות אני שעסקה בחרמות שילדים חוו
עובדת במרכז תעסוקה עירוני ששייך למשרד הרווחה ועיריית ת"א -בבתי הספר" .חשבתי לעצמי
יפו .אנחנו עוזרים לאוכלוסיות בעלות חסמים בתעסוקה לחזור לשוק כמה חשוב לחנך את הילדים
העבודה ולהתקדם .אני עובדת בקשרי קהילה ומדריכה כמה צוותים ולשוחח איתם על סיטואציות
בעבודה .חלק נכבד מהעבודה היום יומית שלי הוא לשאול שאלות חברתיות פשוטות שגורמות
ולקבל תשובות מהצוות בתהליך בחינת האלטרנטיבות השונות .לקונפליקט עוד כשהם בגילאי
התפקידשליהואלכווןולייעץ.קייםממשקברורביןהשפההמקצועית הגן .עלה בדעתי שאם יהיה כלי
להורים כמו הספר שלי ,אולי ילדים יצליחו לצלוח מצבים כאלה ביתר בה אני משתמשת בעבודתי לבין השאלות הנשאלות בספר".
קלות .מחשבות אלה בהחלט נתנו לי מוטיבציה לכתוב ולהניע את
גילי קאופמן מספרת שאת ההשראה לכתיבת הספר קיבלה התהליך".
"כשמאיה ,בתי הבכורה הייתה בת שלוש בערך נתקלתי לראשונה
בבעיה שנבעה מקשריה החברתיים עם בני גילה .לדוגמה ,אני זוכרת חלק מהסיטואציות בספר התרחשו גם אצלה בבית מספרת גילי
שהיא התרגשה מאוד כשהזמנו חברה מהגן בפעם הראשונה לשחק ומוסיפה":אניחושבתשאיןהורהשלאנתקלבסיטואציותהמתוארות
איתה בשעות אחר הצהריים .החברה הגיעה עם אימה ומהר מאוד הן בספר .הילדים שלי חוו מקרים דומים משני צידי המתרס -כפוגעים
הלכו לשחק בחדר .לא חלפו חמש דקות והחברה יצאה מהחדר בוכה וכנפגעים .אני מאוד רגישה למצבים אלה ומנסה לשוחח איתם
כי מאיה סירבה לתת לה לשחק בעגלה הוורודה .לא הבנתי למה הבת ולחשוב יחד על פתרונות .בעלי ואני משתדלים להיות "כוכבית" ולא
שלי לא חולקת צעצוע ,היא הרי כל כך ציפתה לביקור .כמובן שלא לפתור להם מיד את הבעיה ,אלא לחשוב איתם יחד על פתרון.
היה לי נעים גם מהאימא .באותו ערב ,לפני השינה במקום לקרוא לעיתים קרובות אני גאה להתבונן בהם מהצד ולראות איך הם
למאיה סיפור סיפרתי לה על ילדה בשם מאיה שאירחה חברה מהגן מתנהלים .כמו כל הילדים הם לא תמיד נוהגים כפי שהיינו רוצים .אני
ומשום מה לא נתנה לה לשחק בעגלה ובובה .כשמאיה נרגעה והייתה מעודדת אותם לשתף ,לשאול ולחשוב יחד על פתרונות אפשריים
קשובה בעזרת הסיפור שוחחנו על הסיבות שגרמו למאיה להתנהג לסיטואציות חברתיות שונות".
באופן לא חברי .כאימא צעירה הבנתי שבאמצעות סיפורים קצרים
לפני השינה אני מצליחה להעביר מסרים ולנהל דו-שיח שקט וענייני גילי קאופמן מספרת ש"המסר החשוב ביותר בספר הוא לשוחח עם
שמשיג את מטרתו .עם הזמן הסיטואציות הפכו מורכבות יותר .הילדים ולהבהיר להם את אפשרויות הבחירה במצבים חברתיים
הסיפור והדיון בעקבותיו היו כלים שעזרו למאיה להבין את אשר קרה באופן טבעי על פי גילם .לרוב ילדים נוהגים לפנות למבוגר האחראי
שיפתור את הבעיה .אנחנו לא מצפים מילד בגיל צעיר להשתמש ולחשוב יחד על פתרונות אפשריים.
ב'סופר אגו' ,בלשונו של פרוייד – ה'אני' החברתי והמודע לסביבה
"נוסף לכך שמתי לב שבמצבים חברתיים ילדים נוטים באופן טבעי ולחברה .ככל שנדבר איתם נאפשר להם לחשוב על פתרונות כדי
לפנות למבוגר האחראי שיפתור את הבעיה ,ואם הוא לא נוכח לפרוץ שבעתיד יתמודדו טוב יותר עם מהמורות בחייהם החברתיים .חשוב
בבכיאולפנותלאלימות.הבנתישבעזרתשיחותעלמצביםחברתיים לי לציין שאני לא מתיימרת לפתור את הבעיות החברתיות של ילדינו.
אני מרחיבה לילדי את דרכי ההתמודדות .כשעומרי בני הצעיר נולד אין לי נוסחת קסמים .אני כן משתדלת באמצעות הסיפורים לייצר
הרחבתי את הסיפורים לחבורת ילדים שמתמודדת עם סיטואציות שיחוחשיבה עלהמצביםולאפשר לילדים להגיעלמסקנותבעצמם".
א
וקונפליקטים חברתיים שונים .הבנתי שהסיפורים שלי יכולים לעזור
יך מגשימים משאלות? להורים נוספים והעיקר-לילדים עצמם".
ליאת קרן עובדת כמטפלת משפחתית מוסמכת המתמחה גילי קאופמן מוסיפה כי התחילה לכתוב את הספר לפני כשלוש
שנים" .כתבתי בסך הכול על שתיים עשרה סיטואציות שונות ומשם בעבודה עם ילדים ונוער ומתמקדת בשני נושאים עיקריים :חרדות
הכול זרם" .אף פעם לא חלמתי להוציא ספר ילדים לאור .הכתיבה לא וכישורים חברתיים .לאחרונה יצא "תפוח המשאלות" ,ספרה הראשון
באה לי בקלות .הרעיונות כן .הוצאת ספר הוא תהליך מאוד אישי ,לילדים.היאמספרתשכתבהאתהספרמשוםשעלאףכיכלמבוגריודע
בעיקר שלב הכנת הספר לדפוס .שלב השיווק הוא מאוד אינטנסיבי שכדי להגשים את המשאלות שלנו עלינו לפעול -לתכנן ,ליצור ולשתף,
ודורש פניות ויוזמה אישית .זה בהחלט אתגר בשבילי .אני מאמינה אנו מעבירים לילדינו מסר שונה לאורך שנות גדילתם .מסר זה מלמד
מאוד בספר ורואה בו סוג של שליחות למרות שהתהליך דורש ממני אותם שמשאלות יכולות להתגשם רק אם לא יספרו עליהן לאיש .הספר
חשיפה ויציאה מאזור הנוחות שלי .מה שגרם לי לעשות את הצעד נועד להקנות לילדים כלים מעשיים שילוו אותם גם בבגרותם .הוצאתו
נוסף לתמיכה ולברכת הדרך של שירן ,בעלי היקר ,והוריי הייתה של הספר לאור הייתה חלק מרשימת המשאלות של ליאת עצמה אשר
המחשבה שבמעשה זה אני נותנת דוגמה לילדיי ומעבירה להם מסר נעזרה במימון המונים שאפשר את יציאתו לאור.
בספר "תפוח המשאלות" מאת ליאת קרן מגלים הילדים איך אפשר
לא להיכנע לחששות ולא להירתע מכישלון אפשרי",
הטריגר לכתיבה ,מספרת גילי ,הייתה צפייה בתוכנית טלוויזיה להגשים משאלות .הם מגלים זאת בזכות סיפורו הקסום של מתן שיום
אחד היה לו רעיון מרגש ממש" .זה רעיון שחייב להצליח! זה משהו ממש
36