Page 36 - medorledor51
P. 36

‫להעביר את המסר וללמוד מההשראה‬

‫אני עובדת במגזר החברתי‪ .‬בשנתיים וחצי השנים האחרונות אני שעסקה בחרמות שילדים חוו‬

‫עובדת במרכז תעסוקה עירוני ששייך למשרד הרווחה ועיריית ת"א‪ -‬בבתי הספר‪" .‬חשבתי לעצמי‬

‫יפו‪ .‬אנחנו עוזרים לאוכלוסיות בעלות חסמים בתעסוקה לחזור לשוק כמה חשוב לחנך את הילדים‬

‫העבודה ולהתקדם‪ .‬אני עובדת בקשרי קהילה ומדריכה כמה צוותים ולשוחח איתם על סיטואציות‬

‫בעבודה‪ .‬חלק נכבד מהעבודה היום יומית שלי הוא לשאול שאלות חברתיות פשוטות שגורמות‬

‫ולקבל תשובות מהצוות בתהליך בחינת האלטרנטיבות השונות‪ .‬לקונפליקט עוד כשהם בגילאי‬

‫התפקידשליהואלכווןולייעץ‪.‬קייםממשקברורביןהשפההמקצועית הגן‪ .‬עלה בדעתי שאם יהיה כלי‬

‫להורים כמו הספר שלי‪ ,‬אולי ילדים יצליחו לצלוח מצבים כאלה ביתר‬    ‫בה אני משתמשת בעבודתי לבין השאלות הנשאלות בספר"‪.‬‬

‫קלות‪ .‬מחשבות אלה בהחלט נתנו לי מוטיבציה לכתוב ולהניע את‬                                        ‫‪ ‬‬

‫גילי קאופמן מספרת שאת ההשראה לכתיבת הספר קיבלה התהליך"‪.‬‬

‫"כשמאיה‪ ,‬בתי הבכורה הייתה בת שלוש בערך נתקלתי לראשונה ‪ ‬‬

‫בבעיה שנבעה מקשריה החברתיים עם בני גילה‪ .‬לדוגמה‪ ,‬אני זוכרת חלק מהסיטואציות בספר התרחשו גם אצלה בבית מספרת גילי‬

‫שהיא התרגשה מאוד כשהזמנו חברה מהגן בפעם הראשונה לשחק ומוסיפה‪":‬אניחושבתשאיןהורהשלאנתקלבסיטואציותהמתוארות‬

‫איתה בשעות אחר הצהריים‪ .‬החברה הגיעה עם אימה ומהר מאוד הן בספר‪ .‬הילדים שלי חוו מקרים דומים משני צידי המתרס ‪ -‬כפוגעים‬

‫הלכו לשחק בחדר‪ .‬לא חלפו חמש דקות והחברה יצאה מהחדר בוכה וכנפגעים‪ .‬אני מאוד רגישה למצבים אלה ומנסה לשוחח איתם‬

‫כי מאיה סירבה לתת לה לשחק בעגלה הוורודה‪ .‬לא הבנתי למה הבת ולחשוב יחד על פתרונות‪ .‬בעלי ואני משתדלים להיות "כוכבית" ולא‬

‫שלי לא חולקת צעצוע‪ ,‬היא הרי כל כך ציפתה לביקור‪ .‬כמובן שלא לפתור להם מיד את הבעיה‪ ,‬אלא לחשוב איתם יחד על פתרון‪.‬‬

‫היה לי נעים גם מהאימא‪ .‬באותו ערב‪ ,‬לפני השינה במקום לקרוא לעיתים קרובות אני גאה להתבונן בהם מהצד ולראות איך הם‬

‫למאיה סיפור סיפרתי לה על ילדה בשם מאיה שאירחה חברה מהגן מתנהלים‪ .‬כמו כל הילדים הם לא תמיד נוהגים כפי שהיינו רוצים‪ .‬אני‬

‫ומשום מה לא נתנה לה לשחק בעגלה ובובה‪ .‬כשמאיה נרגעה והייתה מעודדת אותם לשתף‪ ,‬לשאול ולחשוב יחד על פתרונות אפשריים‬

‫קשובה בעזרת הסיפור שוחחנו על הסיבות שגרמו למאיה להתנהג לסיטואציות חברתיות שונות"‪.‬‬

                                                                ‫באופן לא חברי‪ .‬כאימא צעירה הבנתי שבאמצעות סיפורים קצרים‬

‫לפני השינה אני מצליחה להעביר מסרים ולנהל דו‪-‬שיח שקט וענייני גילי קאופמן מספרת ש"המסר החשוב ביותר בספר הוא לשוחח עם‬

‫שמשיג את מטרתו‪ .‬עם הזמן הסיטואציות הפכו מורכבות יותר‪ .‬הילדים ולהבהיר להם את אפשרויות הבחירה במצבים חברתיים‬

‫הסיפור והדיון בעקבותיו היו כלים שעזרו למאיה להבין את אשר קרה באופן טבעי על פי גילם‪ .‬לרוב ילדים נוהגים לפנות למבוגר האחראי‬

‫שיפתור את הבעיה‪ .‬אנחנו לא מצפים מילד בגיל צעיר להשתמש‬           ‫ולחשוב יחד על פתרונות אפשריים‪.‬‬

‫ב'סופר אגו'‪ ,‬בלשונו של פרוייד – ה'אני' החברתי והמודע לסביבה‬

‫"נוסף לכך שמתי לב שבמצבים חברתיים ילדים נוטים באופן טבעי ולחברה‪ .‬ככל שנדבר איתם נאפשר להם לחשוב על פתרונות כדי‬

‫לפנות למבוגר האחראי שיפתור את הבעיה‪ ,‬ואם הוא לא נוכח לפרוץ שבעתיד יתמודדו טוב יותר עם מהמורות בחייהם החברתיים‪ .‬חשוב‬

‫בבכיאולפנותלאלימות‪.‬הבנתישבעזרתשיחותעלמצביםחברתיים לי לציין שאני לא מתיימרת לפתור את הבעיות החברתיות של ילדינו‪.‬‬

‫אני מרחיבה לילדי את דרכי ההתמודדות‪ .‬כשעומרי בני הצעיר נולד אין לי נוסחת קסמים‪ .‬אני כן משתדלת באמצעות הסיפורים לייצר‬

‫הרחבתי את הסיפורים לחבורת ילדים שמתמודדת עם סיטואציות שיחוחשיבה עלהמצביםולאפשר לילדים להגיעלמסקנותבעצמם"‪.‬‬
       ‫‪ ‬א‬
                                                                ‫וקונפליקטים חברתיים שונים‪ .‬הבנתי שהסיפורים שלי יכולים לעזור‬
              ‫יך מגשימים משאלות?‬                                                          ‫להורים נוספים והעיקר‪-‬לילדים עצמם"‪.‬‬

‫ליאת קרן עובדת כמטפלת משפחתית מוסמכת המתמחה‬                     ‫גילי קאופמן מוסיפה כי התחילה לכתוב את הספר לפני כשלוש‬
‫שנים‪" .‬כתבתי בסך הכול על שתיים עשרה סיטואציות שונות ומשם בעבודה עם ילדים ונוער ומתמקדת בשני נושאים עיקריים‪ :‬חרדות‬
‫הכול זרם‪" .‬אף פעם לא חלמתי להוציא ספר ילדים לאור‪ .‬הכתיבה לא וכישורים חברתיים‪ .‬לאחרונה יצא "תפוח המשאלות"‪ ,‬ספרה הראשון‬
‫באה לי בקלות‪ .‬הרעיונות כן‪ .‬הוצאת ספר הוא תהליך מאוד אישי‪ ,‬לילדים‪.‬היאמספרתשכתבהאתהספרמשוםשעלאףכיכלמבוגריודע‬
‫בעיקר שלב הכנת הספר לדפוס‪ .‬שלב השיווק הוא מאוד אינטנסיבי שכדי להגשים את המשאלות שלנו עלינו לפעול ‪ -‬לתכנן‪ ,‬ליצור ולשתף‪,‬‬
‫ודורש פניות ויוזמה אישית‪ .‬זה בהחלט אתגר בשבילי‪ .‬אני מאמינה אנו מעבירים לילדינו מסר שונה לאורך שנות גדילתם‪ .‬מסר זה מלמד‬
‫מאוד בספר ורואה בו סוג של שליחות למרות שהתהליך דורש ממני אותם שמשאלות יכולות להתגשם רק אם לא יספרו עליהן לאיש‪ .‬הספר‬
‫חשיפה ויציאה מאזור הנוחות שלי‪ .‬מה שגרם לי לעשות את הצעד נועד להקנות לילדים כלים מעשיים שילוו אותם גם בבגרותם‪ .‬הוצאתו‬
‫נוסף לתמיכה ולברכת הדרך של שירן‪ ,‬בעלי היקר‪ ,‬והוריי הייתה של הספר לאור הייתה חלק מרשימת המשאלות של ליאת עצמה אשר‬
‫המחשבה שבמעשה זה אני נותנת דוגמה לילדיי ומעבירה להם מסר נעזרה במימון המונים שאפשר את יציאתו לאור‪.‬‬
‫בספר "תפוח המשאלות" מאת ליאת קרן מגלים הילדים איך אפשר‬
                                                                ‫לא להיכנע לחששות ולא להירתע מכישלון אפשרי"‪,‬‬
‫הטריגר לכתיבה‪ ,‬מספרת גילי‪ ,‬הייתה צפייה בתוכנית טלוויזיה להגשים משאלות‪ .‬הם מגלים זאת בזכות סיפורו הקסום של מתן שיום‬
‫אחד היה לו רעיון מרגש ממש‪" .‬זה רעיון שחייב להצליח! זה משהו ממש‬

                                                                ‫‪36‬‬
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41