Page 37 - medorledor51
P. 37

‫מגזין מדור לדור‬                                                  ‫צילום‪ :‬מוניקה פיץ'‬

              ‫אותם צעד אחר צעד במסע להגשמת משאלותיהם‪ .‬‬           ‫חשוב!" חשב לעצמו מתן‪ .‬בניגוד לרעיונות שהיו לו בעבר‪ ,‬הפעם הוא‬
‫בשלב הראשון פורשים הילדים את המשאלות השונות שלהם‪ ,‬לאחר‬           ‫לא רק השתעשע במחשבה‪ .‬הפעם הרעיון הפך למשאלה שהוא רצה‬
‫מכן הם מציינים ליד כל אחת מהן מתי היו רוצים שתתרחש ואיך‬
‫לדעתם יוכלו לגרום להן לקרות‪ .‬אחד הכלים שיכולים לסייע לילדים‬                         ‫מאוד להגשים! אבל איך מגשימים משאלות?"‬
‫לגרום למשאלה להתממש הוא לבקש עזרה מאחרים‪ .‬דף עבודה נוסף‬          ‫התשובה המידית של ילדים בכל הגילים (וגם של מבוגרים רבים) היא‪:‬‬
‫מבקש מהם לציין מי יוכל לסייע להם בהגשמת רשימת המשאלות‪.‬‬           ‫"עוצמים את העיניים ומבקשים חזק בלב"‪ .‬אך האם זה נכון? האם זו‬
‫בשלב הבא הם מתבקשים להעלות על הכתב את העצות שקיבלו‬               ‫הדרך להגשמת משאלות? הספר מעודד שיח על משאלות ומימושן‬
‫ולבנות לוח זמנים ליישומן‪ .‬בסיומו של הספר יכולים הילדים לרשום כל‬  ‫ובוחן בשפה בהירה את מגוון האפשרויות עד ההגעה למסקנה‬
‫מה שלמדו מתהליך הגשמת המשאלות שלהם וליצור רשימת‬                  ‫המתבקשת‪ ,‬שמתוך תכנון‪ ,‬שיתוף ועשיה יגדלו סיכוייה של המשאלה‬
                                                                 ‫להתממש‪ .‬הספר מומלץ לקריאה משותפת‪ .‬בסוף הספר ימצאו‬
                                             ‫משאלות חדשה‪.‬‬
                                                                  ‫הקוראים הצעירים יומן אישי המנחה אותם להגשמת משאלותיהם!‬
‫הספר הפונה לילדי הגן הבוגרים ולתלמידי הכיתות הנמוכות בבתי‬
                    ‫הספר מעניק לקוראיו שתי חוויות בספר אחד‪ :‬‬     ‫קרן (‪ ,)46‬נשואה ‪ ,2 +‬בעלת תואר ראשון שלי רב תחומי באמנויות ‪-‬‬
                                                                 ‫קולנוע‪ ,‬תיאטרון ואמנות באונ' תל אביב ותואר שני בפסיכולוגיה‬
‫האחת‪ ,‬זהו ספר קריאה שמודפס בפונט גדול ומנוקד שמתאים הן‬           ‫ייעוצית‪ ,‬באונ' סנטה קלרה‪ ,‬קליפורניה‪ ,‬מביאה את הניסיון המקצועי‬
                               ‫לעושים את צעדיהם הראשונים‬         ‫שלה באופן בו בנתה את המסע שעורך הילד מתן לעבר הפיכת‬
                               ‫בעולם הקריאה והן לקריאה‬           ‫הרעיונות שלו לברי מימוש‪ .‬הספר‪ ,‬לדבריה‪ ,‬נועד ללמד ילדים להכיר‬
                               ‫משותפת עם הורה או מבוגר‬           ‫את הכוחות והיכולת שלהם ולסמוך עליהם‪" :‬הייתי מעוניינת שהילדים‬
                               ‫אחר‪ .‬את הספר מלווים איוריה‬        ‫ייקחו בקריאה את הידיעה שיש להם את היכולת להגשים משאלות‪ ,‬או‬
                               ‫הנפלאים של רות קינן‪ ,‬מאיירת‬
                               ‫ומעצבת גרפית שהפכה את‬                                                            ‫לפחות לנסות"‪.‬‬
                               ‫הספר לחוויה אסתטית מן‬
                               ‫המעלה הראשונה‪ .‬היא אחראית‬         ‫הספר זכה לתו תוכן מטעם מכון אדלר‪" :‬ספר מקסים המלמד את‬
                               ‫על כל ההיבט החזותי של הספר‪.‬‬       ‫הילד‪ ‬איך להפוך חלום למציאות‪ .‬חלומות אינם נופלים מהשמיים ככה‬
                               ‫עבודתה המוקפדת של קינן באה‬        ‫סתם‪ ,‬ויש ביכולותינו‪ ‬לפעול כדי לקדם ולהגשים אותם‪ .‬הספר מדגים‬
                               ‫לידי ביטוי כבר בכריכת הספר‬        ‫תקשורת פתוחה ושיח בגובה העיניים‪ .‬דרך האיורים והסיפור הילדים‬
                                                                 ‫יכולים להיות שותפים לדרכו של מתן‪ ,‬גיבור הסיפור ולחפש דרכים‬
‫ובעמודיו הפנימיים המעוצבים בצורה מקורית‪ .‬בעמוד הראשון של‬
‫הספר יכול הילד שמקבל אותו במתנה לציין את שמו‪ ,‬דבר שמאפשר‬                                       ‫משל עצמם להגשמת המשאלות"‪.‬‬
‫לו להתחבר לספר באופן בלתי אמצעי כבר מהעמוד הראשון‪ .‬איורי‬
‫הספר נותנים לקורא הצעיר חוויה עוטפת בעזרת הטכניקה שבחרה‬          ‫הספר ''תפוח המשאלות" מורכב משני חלקים‪ :‬החלק הראשון מציג‬
‫קינן המשלבת בין חומרים שונים המוצמדים אלה לאלה‪ .‬חומרים אלה‬       ‫את סיפורו של מתן שבזכות עץ תפוחים הגדל בחצר ביתו לומד איך‬
                                                                 ‫מגשימים משאלות‪ .‬החלק השני של הספר הוא "יומן הגשמת‬
             ‫יוצרים את התמונה הסופית שיוצרת את האיור בספר‪.‬‬       ‫משאלות" המורכב מדפי עבודה הפונים לקוראים הצעירים ומלווים‬

‫החוויה השנייה נמצאת בחלקו השני של הספר – זהו בעצם ספר עבודה‬                                                         ‫גיליון ‪51‬‬
‫שיכול לעמוד בפני עצמו ומאפשר לילד ללמוד איך לתרגם מחשבות‬

         ‫למעשים כשהוא מתמקד בנושא אחד‪ :‬הגשמת משאלות‪.‬‬
‫הספרמיועדלילדיםצעיריםבגילאי‪ 7-5‬והואמותאםבכתיבהובאיורים‬
‫לגיל זה‪" .‬המסר עצמו מתאים לכל גיל‪ .‬כבר יצא לי לקרוא אותו גם‬
‫לילדים יותר בוגרים עד גיל חטיבה שאהבו אותו‪ .‬הספר הוביל אותנו‬

                       ‫לשיחה קולחת בנושא הגשמת משאלות"‪.‬‬
‫בימיםאלהעובדתליאתקרןעלפיתוחמשחקיםלילדים‪:‬לאהייתה לי‬
‫רק רשימה משלי‪ ,‬אלא גם ‪ 3-2‬יעדים בכל שנה שחשוב לי להגשים‪.‬‬

                              ‫"תפוח המשאלות" היה אחד מהם‪.‬‬

‫‪37‬‬
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42