Page 35 - medorledor51
P. 35
מגזין מדור לדור המרכז .האידיאולוגיה שעומדת מאחורי
פתיחת המרכז והעשייה החינוכית שלי
ותנת כלים שיסייעו לילדים לפתור בעיות בכלל היא ההבנה שמערכת החינוך
נמצאת במשבר עמוק שלא ניתן לגשר
חברתיות שונותנ עליו באמצעות החינוך הפורמלי .הבנתי
שחינוך בלתי פורמלי עשוי לתרום
לצמצום פערי הלימוד ,להעשיר את התלמידים ולהגביר את
תחושת המסוגלות אצלם".
"החלום שלי היה תמיד לעבוד בתחום הטיפול ולעזור לזולת .אני "המרכז פתוח החל משעות הצהריים .התלמידים מגיעים אליו מיד
מקווה שגם באמצעות "בין חברים" ,ספר הילדים שכתבתי, אחרי בית הספר לפעילויות שונות כמו "בית לשיעורי בית" ,קבוצות
למידה במקצועות השונים ,שיעורים פרטיים ,סדנאות ,מוסיקה
שאצליח לתרום ולעזור" ,מספרת הסופרת גילי קאופמן. טיפולית ,קייטנות וחוגים ,הרצאות וסדנאות קהילתיות ואחרות.
הפעילות במרכז היא רב-גילית ומושתתת על מודלים שונים כמו:
ספר הילדים שכתבה כולל ששה סיפורים אשר בכל אחד מהם עבודת עמיתים ,קהילת לומדים ,העצמה ,פסיכולוגיה חיובית,
מתרחשת סיטואציה חברתית שונה ומאופן ההתמודדות אתה הקניית כלים למציאת משמעות ואחרים .העשייה במרכז כוללת
מקבלים הילדים כלים שיסייעו להם לפתור בעיות חברתיות שונות. ליווי והנחיית הורים ,בניית תכניות מול בתי ספר ,העברת סדנאות
הספר מעודד את הילדים לחשוב על פתרונות יצירתיים למצבים חוץ בתוך בתי ספר ,הנחיית מורים ואחרות .לפני כשנה פתחתי
חברתיים שלא כוללים בכי ,העלבות וקריאה לעזרת המבוגרים. מרכז למידה נוסף בשותפות עם גיסי שמתמחה במתמטיקה
גילי ממליצה להקריא לילדכם את הסיפור ולתת להם להציע
פתרונות למצבים השונים אשר בוודאי מוכרים להם מהגן או בלבד".
ממשחקי אחר הצהריים. "התכנית שלי לשנה הקרובה היא להרחיב את הפעילות לידי רשת
מרכזים ארצית ולעודד שיתופי פעולה חברתיים למען הקמת
לאורך כל הספר מתכתב הטקסט עם האיורים המקוריים
והססגוניים של ורדה ארנולד שמאירה בשלל צבעים את הסיפור קבוצות למידה קהילתיות ויצירת מרכזי למידה קהילתיים".
ומוסיפה לייחודיותו .ורדה אשר למדה בצעירותה בבצלאל ובשנות
עבודתה עסקה בעיצוב טקסטיל לחברות בארץ ובעולם ,מספרת בין הפתרונות שהדס מציעה כדי להפוך את ההפרעה להשראה:
"טיפוח תחביב אצל הילד שבאמצעותו יוכל להביע את היצירתיות
כי את האיורים הכינה בעזרת שימוש בגזרי עיתונים. שלו; חיפוש יומי אחר 5נקודות חוזק באמצעות 'מחברת הקסמים';
לימוד אסטרטגיות למידה ו'ללמוד איך ללמוד'; לנתב את
גילי קאופמן ( )36נשואה ואם ל ,2-בעלת תואר ראשון במדעי היצירתיות של הילד למציאת פתרונות משותפים שיעזרו לו
ההתנהגות ותואר שני בייעוץ ופיתוח ארגוני .עובדת במגזר להתמודד .העמוד האחרון בספר תומך בנקודה הזאת ומאפשר
החברתי והציבורי בקידום אנשים המתקשים למצוא עבודה לילד לערוך מעין 'רפלקציה' וחיפוש אחר פתרונות שיהיו מדויקים
ולהתקדם בכוחות עצמם .מדריכת פרטים וקבוצות ומקדמת
נושאים שונים בתחום התעסוקתי-חברתי" .בין חברים" הוא ספרה לו כפי שהדס מצאה את החשיבה החיובית כאמצעי להשראה".
הראשון. הדס גניס-פרי מציעה להורה ליצור עם הילד "מחברת קסמים" כדי
לנתב את הקריאה לעבודה רגשית משותפת שעשויה להעלות את
"אני יועצת ארגונית בהכשרתי .בשתיים עשרה השנים האחרונות הדימוי העצמי של הילד ולגרום לו לעבור שינוי" .הייתי מציעה
לעבור תהליך משותף של מציאת 5נקודות חוזק מידי יום במשך
מספר שבועות לפחות .לאחר מכן ניתן להוריד לכתיבה אחת
לשבוע .הספר מעודד כתיבה ותהליך רפלקטיבי של התבוננות
ופיתוח מודעות לחוויות החיים השונות והעבודה הנלווית מציעה
לילד לעבור תהליך פנימי שעשוי להשליך על תהליך הלמידה
ולהביא לשיח ,לזמן איכות עם ההורים ולהעצמה רבה".
הדס מוסיפה "הייתי רוצה שילדים ייקחו מהספר תחושת שייכות
והבנה שהם לא לבד ,חשיבה יצירתית ,מציאת נקודות חוזק
בעצמם ,טיפוח אהבה ללמידה ותחושת מסוגלות".
גיליון 35 51