Page 35 - medorledor51
P. 35

‫מגזין מדור לדור‬                                                                       ‫המרכז‪ .‬האידיאולוגיה שעומדת מאחורי‬
                                                                                      ‫פתיחת המרכז והעשייה החינוכית שלי‬
‫ותנת כלים שיסייעו לילדים לפתור בעיות‬                                                  ‫בכלל היא ההבנה שמערכת החינוך‬
                                                                                      ‫נמצאת במשבר עמוק שלא ניתן לגשר‬
     ‫חברתיות שונותנ‬                                                                   ‫עליו באמצעות החינוך הפורמלי‪ .‬הבנתי‬
                                                                                      ‫שחינוך בלתי פורמלי עשוי לתרום‬
                                                              ‫לצמצום פערי הלימוד‪ ,‬להעשיר את התלמידים ולהגביר את‬

                                                                                                 ‫תחושת המסוגלות אצלם"‪.‬‬

‫"החלום שלי היה תמיד לעבוד בתחום הטיפול ולעזור לזולת‪ .‬אני‬      ‫"המרכז פתוח החל משעות הצהריים‪ .‬התלמידים מגיעים אליו מיד‬
‫מקווה שגם באמצעות "בין חברים"‪ ,‬ספר הילדים שכתבתי‪,‬‬             ‫אחרי בית הספר לפעילויות שונות כמו "בית לשיעורי בית"‪ ,‬קבוצות‬
                                                              ‫למידה במקצועות השונים‪ ,‬שיעורים פרטיים‪ ,‬סדנאות‪ ,‬מוסיקה‬
         ‫שאצליח לתרום ולעזור"‪ ,‬מספרת הסופרת גילי קאופמן‪.‬‬      ‫טיפולית‪ ,‬קייטנות וחוגים‪ ,‬הרצאות וסדנאות קהילתיות ואחרות‪.‬‬
                                                              ‫הפעילות במרכז היא רב‪-‬גילית ומושתתת על מודלים שונים כמו‪:‬‬
‫ספר הילדים שכתבה כולל ששה סיפורים אשר בכל אחד מהם‬             ‫עבודת עמיתים‪ ,‬קהילת לומדים‪ ,‬העצמה‪ ,‬פסיכולוגיה חיובית‪,‬‬
‫מתרחשת סיטואציה חברתית שונה ומאופן ההתמודדות אתה‬              ‫הקניית כלים למציאת משמעות ואחרים‪ .‬העשייה במרכז כוללת‬
‫מקבלים הילדים כלים שיסייעו להם לפתור בעיות חברתיות שונות‪.‬‬     ‫ליווי והנחיית הורים‪ ,‬בניית תכניות מול בתי ספר‪ ,‬העברת סדנאות‬
‫הספר מעודד את הילדים לחשוב על פתרונות יצירתיים למצבים‬         ‫חוץ בתוך בתי ספר‪ ,‬הנחיית מורים ואחרות‪ .‬לפני כשנה פתחתי‬
‫חברתיים שלא כוללים בכי‪ ,‬העלבות וקריאה לעזרת המבוגרים‪.‬‬         ‫מרכז למידה נוסף בשותפות עם גיסי שמתמחה במתמטיקה‬
‫גילי ממליצה להקריא לילדכם את הסיפור ולתת להם להציע‬
‫פתרונות למצבים השונים אשר בוודאי מוכרים להם מהגן או‬                                                                 ‫בלבד"‪.‬‬

                                      ‫ממשחקי אחר הצהריים‪.‬‬     ‫"התכנית שלי לשנה הקרובה היא להרחיב את הפעילות לידי רשת‬
                                                              ‫מרכזים ארצית ולעודד שיתופי פעולה חברתיים למען הקמת‬
‫לאורך כל הספר מתכתב הטקסט עם האיורים המקוריים‬
‫והססגוניים של ורדה ארנולד שמאירה בשלל צבעים את הסיפור‬               ‫קבוצות למידה קהילתיות ויצירת מרכזי למידה קהילתיים"‪.‬‬
‫ומוסיפה לייחודיותו‪ .‬ורדה אשר למדה בצעירותה בבצלאל ובשנות‬
‫עבודתה עסקה בעיצוב טקסטיל לחברות בארץ ובעולם‪ ,‬מספרת‬           ‫בין הפתרונות שהדס מציעה כדי להפוך את ההפרעה להשראה‪:‬‬
                                                              ‫"טיפוח תחביב אצל הילד שבאמצעותו יוכל להביע את היצירתיות‬
            ‫כי את האיורים הכינה בעזרת שימוש בגזרי עיתונים‪.‬‬    ‫שלו; חיפוש יומי אחר‪ 5‬נקודות חוזק באמצעות 'מחברת הקסמים';‬
                                                              ‫לימוד אסטרטגיות למידה ו'ללמוד איך ללמוד'; לנתב את‬
‫גילי קאופמן (‪ )36‬נשואה ואם ל‪ ,2-‬בעלת תואר ראשון במדעי‬         ‫היצירתיות של הילד למציאת פתרונות משותפים שיעזרו לו‬
‫ההתנהגות ותואר שני בייעוץ ופיתוח ארגוני‪ .‬עובדת במגזר‬          ‫להתמודד‪ .‬העמוד האחרון בספר תומך בנקודה הזאת ומאפשר‬
‫החברתי והציבורי בקידום אנשים המתקשים למצוא עבודה‬              ‫לילד לערוך מעין 'רפלקציה' וחיפוש אחר פתרונות שיהיו מדויקים‬
‫ולהתקדם בכוחות עצמם‪ .‬מדריכת פרטים וקבוצות ומקדמת‬
‫נושאים שונים בתחום התעסוקתי‪-‬חברתי‪" .‬בין חברים" הוא ספרה‬         ‫לו כפי שהדס מצאה את החשיבה החיובית כאמצעי להשראה"‪.‬‬

                                                     ‫הראשון‪.‬‬  ‫הדס גניס‪-‬פרי מציעה להורה ליצור עם הילד "מחברת קסמים" כדי‬
                                                              ‫לנתב את הקריאה לעבודה רגשית משותפת שעשויה להעלות את‬
‫"אני יועצת ארגונית בהכשרתי‪ .‬בשתיים עשרה השנים האחרונות‬        ‫הדימוי העצמי של הילד ולגרום לו לעבור שינוי‪" .‬הייתי מציעה‬
                                                              ‫לעבור תהליך משותף של מציאת ‪ 5‬נקודות חוזק מידי יום במשך‬
                                                              ‫מספר שבועות לפחות‪ .‬לאחר מכן ניתן להוריד לכתיבה אחת‬
                                                              ‫לשבוע‪ .‬הספר מעודד כתיבה ותהליך רפלקטיבי של התבוננות‬
                                                              ‫ופיתוח מודעות לחוויות החיים השונות והעבודה הנלווית מציעה‬
                                                              ‫לילד לעבור תהליך פנימי שעשוי להשליך על תהליך הלמידה‬

                                                                        ‫ולהביא לשיח‪ ,‬לזמן איכות עם ההורים ולהעצמה רבה"‪.‬‬

                                                              ‫הדס מוסיפה "הייתי רוצה שילדים ייקחו מהספר תחושת שייכות‬
                                                              ‫והבנה שהם לא לבד‪ ,‬חשיבה יצירתית‪ ,‬מציאת נקודות חוזק‬

                                                                            ‫בעצמם‪ ,‬טיפוח אהבה ללמידה ותחושת מסוגלות"‪.‬‬

‫גיליון ‪35 51‬‬
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40