Page 18 - medorledor31
P. 18

‫הקשר בין סקרנות וקרבה‬

‫מאת‪ :‬שרה יעקב ‪,‬פסיכולוגית "מיפל" מרכז לטיפול ויעוץ למשפחה ‪050-5587684 -‬‬
‫המצב מעיד על כך שהקרבה "ברחה" דרך החלון‪ .‬במצב זה‪,‬‬
‫לעיתים גם נוצרת דמוניזציה (השחרה) של אחד כלפי השני‪.‬‬

‫אחד מבני‪-‬הזוג ירגיש שלא רוצים להבין אותו והוא ננטשה‬
‫רגשית‪ ,‬ואילו השני עשוי להרגיש שמעמיסים עליו‪ .‬זהו מצב‬   ‫קשר הרבה אנשים מדברים על סקרנות כשמתכוונים‬
                                                       ‫לסקרנות אינטלקטואלית המובילה לרכישת ידע‬
                                                       ‫מתוך עניין‪ .‬אבל‪ ,‬סקרנות הכרחית גם כאשר מדברים‬
                                                       ‫על קרבה‪.‬‬
‫שבו כל אחד מבני‪-‬הזוג מרגיש בדידות ועשוי לחפש קרבה‬      ‫במקרה זה אנו מדברים על סקרנות רגשית‪.‬‬
‫במקום אחר או עם מישהו אחר‪.‬‬                             ‫נשאלת השאלה מהי סקרנות רגשית?‬
‫סקרנות רגשית למעשה מתעוררת כאשר אנחנו מייחסים אין הכוונה רק לבגידה‪ .‬כאשר יש מצב כזה בין בני‪-‬זוג‪,‬‬
‫חשיבות למה שמתרחש בחיים של הזולת‪ .‬לדוג'‪ :‬קולגות לעיתים נוצר מצב שכל אחד מהילדים נעשה קרוב‪/‬מצדד‬
‫בעבודה‪ ,‬הנמצאים שעות על גבי שעות אחד במחיצתו של יותר באחד מן ההורים‪ .‬ובמובן זה‪ ,‬ילדים הופכים להיות‬
‫השני‪ ,‬ולא מביעים עניין ושותפות בהתרחשויות של איש בני‪-‬ברית של מי מההורים על חשבון קרבה עם שני ההורים‪.‬‬
‫ורעהו‪ .‬אפשר לומר כי הם אומנם קרובים פיזית אך מנוכרים זאת אומרת‪ ,‬נוצר פילוג משפחתי‪.‬‬
‫ישנם הרבה זוגות שבשלב זה מחליטים להישאר יחד למען‬       ‫רגשית‪ .‬שכן‪ ,‬זהו מדד לעומק הקרבה‪.‬‬
‫הסקרנות כמדד לעומק הקרבה‪ ,‬היא מדידה בכל מערכת‪ -‬הילדים וכדי לחסוך מהם כאב לב‪.‬‬
‫יחסים ובכל מעגלי‪-‬החיים‪ .‬אם מדובר בבני‪-‬זוג‪ ,‬הורים למעשה הישארות במצב הנוכחי ‪ -‬כאשר אין סקרנות הדדית‬
‫– עלולה להיות טעות ואפילו חמורה‪ .‬לכך יש אינספור‬        ‫וילדים‪ ,‬קולגות לעבודה וכו'‪.‬‬
‫הקרבה הנפשית קיימת רק כאשר הסקרנות פועלת והיא סיבות‪ ,‬אציין רק כמה מהן‪.‬‬
‫‪ -‬הקרע בין ההורים מתבטא באווירה המשפחתית המשפיעה‬       ‫נותנת מדד‪ ,‬אדם לזולתו עד כמה השני חשוב בחייו‪.‬‬
‫הדבר לא משתקף רק בתחושה הסובייקטיבית אלא גם על הילדים‪.‬‬
‫מדיד‪ .‬למה הכוונה‪ ,‬אפשר לספור כמה פעמים ביום אדם ‪ -‬העוינות הקיימת בין ההורים אינה מאפשרת לילדים‬
‫בוחר לשתף ואת מי‪ .‬ככל שהשיתוף כלפי אותו אדם הופך למידה של שיתוף פעולה או ביטוי קירבה בין שני המינים‬
‫אלא מלמדת חוסר אמון וחשדנות‪.‬‬                           ‫שכיח‪ ,‬הדבר מעיד על קשר יותר עמוק ומשמעותי‪.‬‬
‫באופן טבעי‪ ,‬אנו נוטים לשתף רק את אותו אדם "שמזמין" ‪ -‬הזוגיות הקיימת בבית עלולה להביא את הילדים למצוא‬
‫את השיתוף‪ .‬דהיינו‪ ,‬כאשר אדם מתעניין בנו ושואל על קשר זוגי דומה‪ .‬שכן‪ ,‬ילדים לומדים מחיקוי‪ ,‬גם כשלא‬
‫המתרחש בחיינו‪ .‬אנו נענים לו כל עוד אנו מפרשים כי מודעים ללמידה‪.‬‬
‫השאלה הנה משמעותית ומשקפת סקרנות‪ .‬אסביר את המסקנה היא שכל אדם‪ ,‬מוטב שיהיה ער לרמת הקרבה או‬
‫עצמי‪ .‬כמה מאתנו במהלך היום נתקלים אם על ידי מוכרים הריחוק כבסיס לקבלת החלטות‪.‬‬
‫בחנויות‪ ,‬קולגות בעבודה או סתם במפגש מקרי ברחוב במקרה של בני‪-‬זוג‪ ,‬התערבות של איש טיפול כ"מתקן" את‬
‫המצב אינה תמיד הפתרון‪ .‬זאת משום שלעיתים בני‪-‬זוג‬        ‫בשאלה‪" :‬מה שלומך?"‬
‫לרוב‪ ,‬במצבים כאלו אנו נוטים לענות משהו כללי ומעורפל מגיעים לטיפול בשאיפה שיהיה הוא זה שיכריע לגבי מי‬
‫מתוך הבנה שמדובר בפניה שאינה משקפת סקרנות אמיתית צודק ומי טועה‪ .‬למעשה‪ ,‬הצלחת הטיפול תימדד בין היתר‬
‫בחיינו‪ .‬מובן שישנה האפשרות לשאול את אותו אדם אם בחידוש הסקרנות ההדדית‪.‬‬
‫מעוניין לשמוע את התשובה הרווחת או שבאמת רוצה כאשר הטיפול לא מצליח להביא את בני‪-‬הזוג למצב כזה‪,‬‬
‫ייתכן שהמצב בין השניים לא ניתן לתיקון או שהגיעו מאוחר‬  ‫לדעת‪ .. .‬אך שאלה זו מיותרת‪.‬‬
‫יתרה מזאת‪ ,‬אנחנו מסוגלים לענות תשובה מעורפלת כמסר מידי היות ואחד מבני‪-‬הזוג ויתר על הקשר‪.‬‬
‫לחוסר עניין בקרבה‪ .‬במקרה זה‪ ,‬הערפול הוא סוג של מסר במקרה כזה טוב יהיה לשקול פרידה‪ .‬אם מדובר בקשר בין‬
‫הורים וילדים‪ ,‬העדר סקרנות יכול לשקף מצבים שונים‬        ‫המעיד על כך שהעונה מעדיף ריחוק‪.‬‬
‫כאשר אנו בוחרים להיענות לסקרנותו של אדם‪ ,‬אנחנו (להוציא מצבים בהם מדובר בבני‪-‬נוער וטבעי שעם השנים‬
‫מאפשרים לו נגישות אל הדברים החשובים ביותר בליבנו יתרחש ריחוק כמדד להתפתחות טבעית)‪.‬‬
‫ועל‪-‬פי רוב‪ ,‬רצוי שאדם יברור וישקול כאשר מחליט לענות לדוג'‪ ,‬חוסר סקרנות ומעורבות מצד אחד ההורים בחיי הילד‬
‫בכנות‪ .‬לדוגמא‪ :‬מצבים בהם פונה אלינו אדם שלא רוצה יכול לשקף ויתור של ההורה על תפקידו כהורה‪ .‬ההשלכה‬
‫בטובתנו‪ ,‬תשובה כנה עלולה לחשוף את הפגיעות שלנו לכך היא תחושת נטישה מצד הילד ומצד בן‪-‬הזוג‪ ,‬תחושה‬
‫של אחריות בלעדית על גידול הילד‪/‬ים‪.‬‬                     ‫ובמקרים חמורים יותר ‪ -‬אף לסכן אותנו‪.‬‬
‫דוג' נוספת לכך‪ ,‬העדר סקרנות – ולעיתים אפילו מוחלטת‬     ‫אבחר להתייחס לנושא כפי שמשתקף בזוגיות‪.‬‬
‫לרוב‪ ,‬זוגיות מתחילה כאשר כל אחד מבני‪-‬הזוג מראה עניין – מצד שני ההורים כלפי אותו ילד עלולה לשקף הזנחה‬
‫בשני‪ .‬עם הזמן נוצר ביטחון שהשאלות באות ממקום של רגשית‪.‬לסיכום‪ ,‬חשוב לציין כי ההחלטה המתבקשת מכל‬
‫אכפתיות והדבר משקף העמקה של הקשר ואמון הנבנה של אחד המצבים שתוארו לעיל‪ ,‬תהיה בהתאם למה שמעידה‬
‫ובהתאם לנורמטיבי במערכת‪-‬יחסים ספציפית‪ .‬לדוג'‪ ,‬אנחנו‬    ‫אחד כלפי השני‪.‬‬
‫עם השנים בני‪-‬זוג יכולים להגיע להעמקה של עניין או מצפים לדיסטאנס מסוים בין עובד ומעביד‪ .‬דיסטאנס זה‬
‫לחילופין לאובדן עניין בחיי השני‪ .‬במקרה זה אנו מדברים יכול בהחלט להיות נורמטיבי‪.‬‬
‫אחרי שקוראים את המפורט במאמר זה‪ ,‬אני מניחה שהקשר‬       ‫על ניכור רגשי ובהקצנה‪ ,‬אפילו עוינות‪.‬‬
‫מי לא מכיר מצב שבו אחד מבני‪-‬הזוג אומר לשני‪/‬ה "שוב בין סקרנות הדדית וקרבה מובן‪ .‬מובנת גם ההמלצה שלי‬
‫התחלת?" למעשה הכוונה היא כי צד אחד לא מעוניין לשמוע להשתמש ברמת הקרבה הקיימת בקבלת החלטות סביב‬
‫את הצד השני‪ .‬אותו אחד הפך להיות “כאב ראש של השני”‪ .‬מערכות יחסיים שונות‪.‬‬

                                                       ‫‪ 18‬מגזין מדור לדור‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23