Page 14 - medorledor26-1
P. 14

‫מעגל הדאגה ומעגל ההשפעה‬

                                                            ‫מאת‪ :‬אפרת ננר ‪ -‬ייעוץ ארגוני ואימון לעסקים ‪050-9282798‬‬

            ‫כיצד‪ ,‬אם כן‪ ,‬ניתן להגדיל את מעגל ההשפעה ‪:‬‬       ‫גדה סינית עתיקה מספרת על איכר קשיש אב לשניא‬
                        ‫‪ -‬לקחת אחריות על הובלה ומיקוד‪.‬‬
                                                            ‫בנים שבשל גילו המופלג תש כוחו ולא יכול היה‬
‫‪ -‬הצגת מומחיות וידע ייחודיים ובעלי ערך מוסף (גם להיות‬       ‫להכין בעצמו את שדה לשתילת האורז והיות ושני‬
                                        ‫הורים זו מומחיות)‪.‬‬  ‫בניו נכלאו בבית האסורים בשל שוד בנק‪ ,‬נותר ללא עזרה‪.‬‬
                                                            ‫בצר לו כתב לבנו הבכור וביקש את עזרתו‪ .‬הבן שיגר מכתב‬
‫‪ -‬מוכנות לוויתור על האגו במקום ובמצב שבהם אין בו‬            ‫למנהל הכלא וביקש חופשה כדי לעזור לאביו הקשיש‪ .‬אחרי‬
                                             ‫תרומה אמתית‬    ‫זמן קיבל הבן תשובה שלילית‪ ,‬אותה העביר בצער לאביו‪.‬‬
                                                            ‫אז פנה האיכר לבנו הצעיר ובקש את עזרתו‪ .‬כעבור מספר‬
‫‪ -‬לקיחת סיכונים בהצבת יעדים ובבקרה על עמידה או אי‬           ‫ימים הגיע מכתב תשובה בזו הלשון‪" .‬אבי היקר‪ ,‬אני מבקש‬
                                             ‫עמידה ביעדים‪.‬‬  ‫ממך שלא להכין את השדה לשתילת אורז כי בו הטמנתי‬
                                                            ‫את כסף השוד"‪ .‬כבר למחרת היגיעה פלוגת שוטרים לשדה‬
    ‫‪ -‬ויתור על שירותים או מוצרים שאין בהם צורך אמתי‪.‬‬        ‫והפכה את האדמה‪ .‬משלא מצאו דבר‪ ,‬חזרו כלעומת שבאו‪.‬‬
                        ‫‪ -‬גמישות אמתית בחשיבה ובביצוע‪.‬‬      ‫האב כתב לבנו את שקרה ושאלו מה עליו לעשות כעת? ענה‬
                                                            ‫לו הבן‪" :‬ממקום מושבי זה המעט שיכולתי לעשות למענך‪.‬‬
             ‫‪ -‬התמקצעות אישית והכרות עם טכנולוגיות ‪.‬‬
‫בימי הקיץ עומדת ההורות שלנו במבחן‪ .‬החופשה מזמנת‬                       ‫כעת לא נותר לך אלא לשתול את שתילי האורז"‪.‬‬
‫התרחשויות‪ ,‬אירועים והפתעות לרוב ובמזג אוויר חם‬              ‫זה ההבדל בין עמדת הקורבן הפועל מתוך מעגל הדאגה‪,‬‬
‫ורטוב‪ .‬הידעתם? האתגר העומד מול ההורה‪ ,‬להשפיע‬
‫ולהגיע להצלחה בארגון המשפחה ובקידום היחסים בה הוא‬                      ‫לבין עמדת היזם‪ ,‬הפועל מתוך מעגל ההשפעה‪.‬‬
                                                            ‫אפשר להחליף את המילה דאגה ולהמירה במילה אחריות‬
                                                 ‫קל ופשוט‪.‬‬  ‫או ‪ ....‬מוגנות‪ .‬ההמרה משנה את כיוון ההשפעה‪ .‬אני דואג‬
‫ילדים‪ ,‬בכל גיל‪ ,‬מצפים למרות‪ ,‬לגבולות‪ ,‬למוגנות‪ .‬זה‬           ‫משמע משפיעים עלי‪ .‬אני אחראי‪ ,‬אני מגן‪ ,‬משמע אני‬
                                                            ‫המשפיע‪ ,‬על בני‪ ,‬על הורי‪ ,‬על אשתי או על חבריי‪ .‬הרגשות‬
                                             ‫אפשרי ופשוט‪.‬‬   ‫המתלווים לתחושת הדאגה הפוכים לרגשות החיוביים אותם‬
                                        ‫אתם‪ ,‬אנחנו יכולים!‬  ‫חשים כשלוקחים אחריות‪ .‬התוצאה מן הסתם היא מידת‬

                                                                                             ‫האפקטיביות של הפעולה‪.‬‬
                                                            ‫הבן הבכור חש רגשי אשם כי אינו יכול לעזור לאביו‬
                                                            ‫הקשיש‪ ,‬הדאגה הניעה אותו לפעול‪ ,‬אך ללא תוצאה‬
                                                            ‫שתהלום את צורכי האב‪ .‬אחיו הצעיר פעל ממקום בוטח‬
                                                            ‫ויצירתי‪ .‬התוצאה הסופית הייתה אפקטיבית כזו שענתה על‬

                                                                                                       ‫צורכי אביו הזקן‪.‬‬
                                                                 ‫הבה ונבחן סיטואציות מהווי היומיום הישראלי שלנו‪.‬‬

‫מעגל ההשפעה‬                                                 ‫מעגל הדאג 	ה‬  ‫	‬   ‫סיטואצי 	ה‬

          ‫מרגיש‪ :‬אחריות‪ ,‬הגנה‪.‬‬       ‫מרגיש‪ :‬כעס‪ ,‬חרדה‪ ,‬דאגה‪.‬‬                  ‫הכלב של השכנים נשך‬
‫פעולה‪ :‬עזרה ראשונה לבן ופניה‬     ‫פעולה‪ :‬בכי‪ ,‬צעקות‪ ,‬עימות עם‬                           ‫את הילד שלי	‬

       ‫מהירה למרפאה הקרובה‪.‬‬             ‫השכנים‪ ,‬ערוב משטרה‪	.‬‬

‫מרגיש‪ :‬אחריות צורך בלהגן על‬                                 ‫תנועת הנוער יוצאת למחנה קיץ מרגיש‪ :‬פחד‪ ,‬דאגה‪.‬‬
                         ‫הילדה‪.‬‬  ‫פעולה‪ :‬מונע מהילדה לצאת‬                      ‫והימים מאד חמים	‪.‬‬
                                                            ‫למחנה עם חבריה	‪.‬‬
    ‫פעולה‪ :‬בודק אישורי יציאה‬
           ‫מהגורמים הרשמיים‪.‬‬

      ‫מצייד את הבת באביזרים‬
      ‫מתאימים‪ .‬במידת האפשר‬
‫מצטרף למחנה בתור אב מלווה‪.‬‬

                                                                              ‫‪ 14‬מגזין מדור לדור‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19