Page 9 - medorledor26-1
P. 9

‫משתמשים בעזרים טקטיים?‬                                           ‫איזה גילאים אתה מלמד?‬

‫בדרך כלל הפעילות היא בידיים ריקות‪ .‬יש עבודה עם כלי‬            ‫אני מלמד ילדים מגיל שלוש עד מבוגרים‪ .‬האמת שאין הרבה‬
                                ‫נשק‪ ,‬הגנה כנגד סכין ומקל‪.‬‬     ‫מדריכים בגילאים אלו‪ ,‬אבל אם אני יכול‪ ,‬מצליח וגם נהנה‪,‬‬

‫יש אלמנט קובודו‪ ,‬שימוש בכלי נשק מסורתיים‪ ,‬ששימשו‬                                ‫אין סיבה שאחרים לא ילמדו גילאים אלו‪.‬‬
                     ‫לעבודה בחווה שהפכו לכלי נשק‪ ,‬כמו‪:‬‬
                                                                              ‫כמה שנים אתה עוסק בזה ?‬
‫‪ =bo‬מקל הארוך‪ =jo ,‬מקל הקצר‪ ,‬נונצ'קו= שני מוטות עץ‬
                                           ‫המחוברים בחוט‪,‬‬     ‫אני מתאמן משנת ‪ ,86‬כלומר ‪ 28‬שנה שאני עוסק בתחום‪.‬‬
                                                              ‫הייתה שנה אחת בה הפסקתי באופן חלקי בשל אימוני‬
‫‪ =tonfa‬אלה עם ידית ניצבת‪ = sai ,‬קילשון קצר עם שן‬
                            ‫אמצעית‪ = kama ,‬חרמש קצר‪.‬‬                                                             ‫קפוארה‪.‬‬

               ‫מהי שרשרת הדרגות קיימות?‬                                                    ‫למי זה מתאים?‬

‫סוקר רוברט קלארק‪ ,‬ממציא השיטה‪ ,‬הוא הדרגה הבכירה‬               ‫כשמסתכלים עליי רואים בחור בעל גוף ממוצע ובעיקרון‬
‫ביותר‪ .‬אם הוא נפטר לפני שיש לו יורש‪ ,‬השנקאי אחראים‬            ‫כל אחד יכול לעסוק בזה‪ .‬האנשים החזקים ימצאו שם את‬
‫על הארגון‪ .‬יש מעין "חדר מנהלים" שנקרא שנקאי‪ ,‬המיועד‬           ‫היכולת להשתמש בתכונת החוזק להעיף יריב והחלשים את‬
                                                              ‫היכולת לזוז ולהתחמק בלי שהיריב יתפוס אותם ובחלק‬
                     ‫לדאני ‪ 7‬בכירים שמנהלים את הארגון‪.‬‬
‫לאחר מכן דרגות דאן ‪ 6 ,5‬ו‪ 7-‬כשבכל אחת מהן יש ‪ 3‬דרגות‬                                ‫מהתרגילים מדובר ב‪ -‬שתי אצבעות‪.‬‬
                                                              ‫הרעיון הוא לקלוט את תנועת היריב ולנצלה על מנת להוציאו‬
                              ‫המיוצגות כפסים על החגורה‪.‬‬       ‫משיווי משקל ולהכניעו‪ ,‬לרוב לאחר הורדתו לקרקע‪ .‬בזכות‬
‫לאחר מכן דרגת הסנסאי = המורה‪ ,‬שהוא בדרגה שחורה זו‬             ‫הטכניקה ניתן להתמודד עם כל יריב כיוון שלא נרגיש את‬

     ‫או אחרת‪ .‬ואחרון חביב‪ ,‬התלמיד החדש ביותר הקואי‪.‬‬                                                              ‫הפערים‪.‬‬
                                                    ‫חגורות‪:‬‬
                                                                                     ‫מה כולל הג'ו‪-‬ג'יטסו?‬
                         ‫עד גיל ‪ :16‬לבן‪ ,‬צהוב‪ ,‬כתום‪ ,‬ירוק‪.‬‬
                      ‫בוגרים‪ :‬לבן‪ ,‬כחול‪ ,‬סגול‪ ,‬חום‪ ,‬שחור‪.‬‬     ‫"יש אלמנטים של הרמות והפלות ללא צורך להרים את‬
‫* בכל חגורה אפשר לתת עד ‪ 4‬פסים לפני מתן חגורה‬                 ‫האויב‪ .‬הרעיון הוא שגוף האדם בנוי משווי משקל עדין‬
                                                              ‫שניתן לנצל כנגד האדם התוקף‪ .‬למשל‪ ,‬הראש נמצא על‬
                        ‫מתקדמת‪ ,‬עד לרמת חגורה שחורה‪.‬‬          ‫עמוד השדרה‪ .‬ברגע שהמשקל שלו סוטה מהעמוד‪ ,‬הגוף‬
‫אם אתם מתעניינים‪ ,‬כנסו לאתר ותמצאו שם פרטים נוספים‬            ‫נופל אל הרצפה ולא צריך להיות אנשים חזקים כדי לקחת‬

                                     ‫וחשובים לגבי הדרגות‪.‬‬                                      ‫למישהו את הראש לאחור‪.‬‬

                           ‫איך עולים דרגה?‬                    ‫אנשים יכולים להיות חזקים מאוד אך אם המרפק שלהם‬
                                                              ‫נעול ישר ויש עליו לחץ‪ ,‬הם לא יצליחו להרים את הגוף כי‬
‫העליה דרך מבחנים=נקרא בשפתנו "עבודה"‪ .‬פעם בחצי‬                ‫המרפק יישבר‪ .‬אדם יכול להיראות איתן ומפחיד אך ברגע‬
‫שנה עד שנה יש מבחן דרגה‪ ,‬במטרה לראות שהחניך עומד‬              ‫שנועלים לו את שורש כף היד‪ ,‬או מפעילים לחץ באזור‬
                                                              ‫החיבור של הלסת או האוזן‪ ,‬הם הופכים מנוטרלים‪ .‬לכן כל‬
      ‫באותם קריטריונים‪ ,‬סילבוס בינלאומי‪ ,‬הנפוץ בעולם‪.‬‬         ‫אדם שיודע איפה ואיך ללחוץ‪ ,‬יכול להתמודד עם תוקף‬
‫מי שבוחן את החניכים בחגורות לבן עד חום הוא ראש‬
‫השיטה או צוות השנקאי של המדינה‪ .‬בישראל החל משנת‬                                                                ‫גדול וחזק‪".‬‬
‫‪ 2014‬יש חדר שנקאי ובעצם אנחנו‪ ,‬המורים הבכירים‪,‬‬
‫בוחנים את החניכים לפי סילבוס קבוע מראש‪ .‬כשמגיעים‬                                              ‫מה לובשים?‬
‫לדרגת חגורות שחורות‪ ,‬מגיע בוחן בינלאומי מחו"ל במיוחד‪.‬‬
‫הוא אינו מכיר את החניכים ולא יודע מה הם למדו במהלך‬            ‫לובשים גי= ‪ GI‬שהוא מכנס ארוך‪ ,‬חולצה בעלת שרוול‬
‫השנים וכמו בחגורות הקודמות‪ ,‬הוא בודק שהעבודה שלהם‬                         ‫ארוך‪ ,‬פתוחה ונסגרת בחגורה‪ ,‬בהתאם לדרגות‪.‬‬
‫זהה לזו של אנשים בשאר העולם ומעניק תוקף בינלאומי‬
                                                              ‫זה בגד האימון המסורתי‪ .‬מטרתו להוות דרך לתפוס את‬
                                                      ‫לנבחן‪.‬‬  ‫היריב בלי להכאיב לו‪ ,‬למשל למשוך יריב דרך הבגד ולא‬

                                                                                                                ‫דרך הגוף‪.‬‬

                                                                          ‫מה נועלים? ועל מה מתאמנים?‬

                                                              ‫אנחנו יחפים‪ .‬מתאמנים על טאטמי= ‪ tatami‬שזה מזרן קש‬
                                                                                                             ‫או על רצפה‪.‬‬

                                                                ‫זה מסוכן‪ ,‬לא? בכל זאת נופלים ונחבטים‪.‬‬

                                                              ‫האומנות אינה מסוכנת כיוון שלומדים איך ליפול בצורה‬
                                                                                                 ‫בטיחותית‪ ,‬ללא פציעות‪.‬‬

                                                              ‫קודם ה"תורי"‪ ,‬האדם שמבצע את התרגיל על החבר‪ ,‬שומר‬
                                                              ‫עליו ומונע ממנו נפילה‪ .‬וההוק‪ ,‬זה שמבצעים עליו את‬
                                                              ‫התרגיל‪ ,‬דואג ליפול נכון ולא בצורה דרסטית ולהיתמך על‬

                                                                                                                ‫ידי התורי‪.‬‬

‫מגזין מדור לדור ‪9‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14