Page 8 - medorledor26-1
P. 8

‫ג'ו‪-‬ג'יטסו‬
‫אומנות לחימה שהיא גם דרך חיי 	ם 	–‬
                                                                 ‫מאת ‪ :‬איילת דרזנר ‪	[email protected]‬ל		‬
                         ‫איך התגלגלת לזה?‬
                                                              ‫פני כמה שנים‪ ,‬ביום חורפי‪ ,‬יצאתי לטיול עם קבוצת‬
‫"לפני ‪ 28‬שנים‪ ,‬שלחו אותי הוריי שלחו לחוג בבית לזרוס‪ .‬זו‬       ‫מטיילים ושם פגשתי את ירדן קדמן ‪Yarden‬‬
‫הייתה תקופה שבנים נשלחו לג'ודו ובנות לבלט‪ .‬כבר בגיל‬           ‫‪ .Kadman‬בחור צעיר‪ ,‬בעל גישה בוגרת ואחראית‪,‬‬
‫שלוש נשלחתי לאימון ראשון‪ .‬אני מספר לך מתוך סיפורים‬            ‫שחשף בפניי אמנות לחימה מיוחדת וגם בדק "בקטנה" את‬
‫שאבא שלי זכר לספר לי כשבגרתי כי אני לא יכולתי לזכור‬
                                                                                                      ‫האינסטינקטים שלי‪.‬‬

‫את זה‪ .‬בסוף האימון הראשון אמרו לאבא שלי‪ ,‬תודה רבה‪,‬‬            ‫מה זה ג'ו‪-‬ג'יטסו?‬
‫הוא לא מתאים‪ ,‬אתם יכולים לחזור הביתה ולחכות שיגדל‬

                                         ‫איזה שנה‪-‬שנתיים‪.‬‬

‫בבית ההורים היה מסדרון שעבר בין החלל הציבורי לחדרים‪,‬‬          ‫אמנות לחימה יפנית שמקורה בסמוראים‪ .‬הסמוראים נלחמו‬
‫ובאמצע המסדרון אחותי פתאום דחפה אותי והציטוט של‬               ‫בשדה הקרב רכובים על סוסים ואחזו כלי נשק‪ .‬כלי הנשק‬
‫אבא הוא‪" :‬הוא נפל על החיתול‪ ,‬התגלגל אחורה‪ ,‬קם תפס‬
                                                                                ‫העיקרי שלהם היה הקטאנה = חרב יפנית‪.‬‬

‫אותה והפיל אותה‪ .‬לקחתי אותו ביד חזרה לשם (ללזרוס)‬             ‫תורת הלחימה בחרב נקראה קן ג'יטסו (טכניקת חרב) ובה‬
‫ואמרתי להם‪ :‬אתם יכולים לומר כמה שאתם רוצים שהוא‬               ‫למדו כיצד לבצע שליפה וחיתוך מהיר ללא מעצורים‪.‬‬
                                                              ‫תנועות הלחימה היו מעגליות ונועדו ללחימה בטווח בינוני –‬
                                    ‫לא מתאים‪ .‬הוא נשאר"‪.‬‬

‫מאז המשכתי להתאמן‪ .‬הזיכרון הראשון האמיתי שלי‬                  ‫טווח החרב‪ .‬לעתים נתקלו הסמוראים במקרים בהם לא יכלו‬
‫מגיל חמש במועדון ברמת חן‪ ,‬שהוא המועדון של המאמן‬               ‫לשלוף את החרב מפאת הטווח הקצר וכך מבסיס הלחימה‬
‫הראשון שלי‪ ,‬יהודה אטיאס‪ .‬נכנסתי לקומת קרקע‪ ,‬ראיתי‬             ‫בחרב התפתחו טכניקות שונות ללחימה בטווח קצר‪ ,‬ללא‬
‫שבקומה העליונה יש מועדון ואמרתי לעצמי "זה מה שאני‬             ‫נשק‪ ,‬המבוססות על תנועות מעגליות‪ ,‬יציאה מטווח התקפות‬

           ‫רוצה שיהיה לי בחיים" ומאז אני רודף אחרי זה‪.‬‬                    ‫היריב וניצול תנועתו כנגדו‪ ,‬ביניהן הג'ו‪-‬ג'יטסו‪.‬‬

‫מה מייחד את המאמן הזה?‬                                        ‫ג'ו=עדין‪ /‬רך‪ .‬ג'יטסו= טכניקה‪ .‬כלומר טכניקה רכה‪.‬‬

‫המאמן ידע לעבוד טוב עם ילדים‪ ,‬אני זוכר מערכי שיעור‬            ‫ההתאחדות העולמית לג'ו‪-‬ג'יטסו ‪the World Ju-Jitsu -‬‬
‫שלמים‪ .‬היו לי מאמנים נוספים בילדותי‪ ,‬אך הוא נחרט כיוון‬        ‫‪ - Federation‬היא מהתאחדויות הג'ו‪-‬ג'יטסו הגדולות‬
                                                              ‫בעולם‪ .‬היא נוסדה ב‪ ,1976-‬וחברים בה למעלה מ‪50-‬‬
                                         ‫שהתחברתי אליו‬        ‫מדינות‪ .‬בראש ההתאחדות עומד פרופ' רוברט קלארק‬
                                                      ‫מצוין‪.‬‬

                                                              ‫המשמש כטכניקן הראשי של השיטה‪.‬‬

                                                              ‫סנסאי אמיר ברנע דאן ‪( 7‬נושא הדרגות שיוסבר בהמשך) הנו‬
                                                              ‫נציג רשמי של ההתאחדות העולמית לג'ו‪-‬ג'יטסו ‪®W.J.J.F‬‬
                                                              ‫בישראל‪ .‬אמיר מונה באופן אישי על ידי הסוקה פרופסור‬

                                                               ‫רוברט קלארק לבחון ולהסמיך חניכים ומדריכים בישראל‪.‬‬
                                                              ‫הג'ו ג'יטסו נקרא גם "אמנות אם" כיוון שממנה צמחו הגו'דו‪,‬‬

                                                                    ‫האייקידו והנין ג'יטסו‪ ,‬המבוססות על אותם עקרונות‪.‬‬
                                                              ‫בשיטת הג'ו ג'יטסו מתמקדים בהבנה וידע טכני של גוף‬
                                                              ‫האדם‪ .‬הרעיון הוא שתלמד מהי הטכניקה לשלוט ביריב‬
                                                              ‫ותוכל לנטרל אותו על ידי בריחים‪ ,‬נעילות‪ ,‬שימוש בנקודות‬

                                                                                ‫תורפה ולחץ הקיימות אצל כל בני האדם‪.‬‬
                                                              ‫זה לא משנה אם האדם שמולך הוא גדול‪ ,‬קטן‪ ,‬רזה‪ ,‬שמן‪,‬‬

                                                                               ‫חזק‪ ,‬חלש‪ ,‬מהיר‪ ,‬אטי‪ ,‬גבוה ממך או נמוך‪.‬‬

                                                              ‫‪ 8‬מגזין מדור לדור‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13