Page 7 - medorledor23
P. 7
קיום ויכוח מפרה בין מגוון הזרמים המרכיבים את הספקטרום ומתוך כך ,מתוך המכלול הזה ,עולה התשובה באופן שאינו
הציוני כיום .קהל היעד שלו כולל אנשי רוח וחינוך ,פעילים משתמע לשתי פנים :התודעה וההוויה הן שני דברים
חברתיים ומגשימים חלוציים בני זמננו ,סטודנטים ,חברי השלובים זה בזה .לא רק התודעה משפיעה על ההוויה ולא
תנועות נוער וכל מי שעתיד המפעל הציוני וחזונו יקרים רק ההוויה משפיעה על התודעה ,אלא הן שתיהן ניזונות זו
ללבו .שמו של המגזין" ,אשמורת שלישית" ,מתכתב עם מזו ומשפיעות זו על זו .לצד פעילות מעשית של ציונות
המימרה הידועה לפיה תמיד הכי חשוך בטרם עלות השחר - בת ימינו ,עלינו לפעול לשלב פעילות חינוכית ,פעילות
ומזמין את הציבור לקחת חלק ,כקוראים וככותבים ,בתהליך אינטלקטואלית שתיצור מחשבה ציונית חדשה ומקורית,
של התבהרות רעיונית הרואה את העלטה התודעתית, כזו שתינק מתוך המסורת היהודית ,הציונות ההיסטורית
הטשטוש המושגי ואובדן הדרך בהם אנו שרויים במידה ודרכי המחשבה של ימינו ותיצור סינתזה שתוליד מחשבה
רבה כחברה ,כנקודת מוצא לזריחה מחודשת של ההגות ישראלית-ציונית רלוונטית שתהא אבן שואבת גם למעשים
של ימינו וגם לדורות הבאים ,בדיוק כפי שכתבי היסוד של
וההגשמה הציונית ,שדורנו משווע להן כיום יותר מתמיד. הציונות היום מהווים עבורנו מקור השראה רעיוני ומעשי.
וגם להוליד אנשי רוח בני דורנו המחוברים להוויית העם,
אדיק קפצן ,אחראי על קשרי תחום תוכן ציוני ,אתר אשר ניחנים ביושרה אינטלקטואלית גבוהה בדיוק כפי שהיו
אינטרנט וערוץ יוטיוב.
מייסדי ואבות הציונות ההיסטורית לפני מאה שנה".
"אדיק ,אינטרנט ויוטיוב לא היו מוכרים להוגי הציונות
הגדולים ,ואפילו הרצל לא הצליח לחזות אותם בספרו ניר רייזלר ,עורך כתב העת של העמותה " -אשמורת
'אלטנוילנד' .איך משלבים בין הטכנולוגיה לציונות מרובת שלישית"
השנים; או ,במילים אחרות ,כיצד אפשר לגרום לגולש
"ניר ,איזה תפקיד ממלא כתב העת בעמותה ולאיזה קהל
המודרני להקליק על סרטון שעוסק בציונות?" הוא פונה?"
"וואו ,שאלה מצויינת ...זו באמת שאלה לא פשוטה .ככלל,
לסרטוני-ציונות למיניהם יש נטיה להיות או ישנים ובשחור- בעשורים האחרונים אנו עדים לתהליכי ניוון ורידוד
לבן ,או כבדים ,או שניהם .מכיוון שכך ,לגרום לגולש המודרני, שיטתיים של הדיון הציבורי בארץ בסוגיות יסוד רעיוניות
שמצפה למשהו קצר ,קליט ועדיף גם מושקע ויזואלית, הנוגעות לקיומנו המשותף כאן .מגמות אלו נסמכות
להקליק על סרטון-ציונות זו משימה מאוד לא פשוטה. במידה רבה על תמורה מרחיקת לכת שעברה התקשורת
אני לא אגיד לך שכבר פיצחנו את הנוסחה ,אבל מנסים. בישראל ,במסגרתה הוחלפה העיתונות התנועתית בעלת
כך למשל מפרסמים סרטונים חדשים יחסית ,שעשויים האוריינטציה האידיאולוגית שהיוותה פלטפורמה לדיון
היטב ועוסקים בישראל המודרנית עם מבט אחורה (למשל, פלורליסטי ודמוקרטי בסך הכול עבור ציבורים רחבים,
פרקים מתוך "אז הרצל אמר "...של ארגון גשר) ,או לחילופין בעיתונות פרטית הנשלטת בידי קומץ בעלי הון והמונעת על
חומרים נדירים שקצת לא מסתדרים בראש (למשל ,בן גוריון ידי אינטרסים מסחריים אגוצנטריים בלבד .כך ,את העיסוק
בריאיון טלוויזיוני ,או ז'בוטינסקי בנאום מוסרט ביידיש). המעמיק ,היסודי והמורכב של עיתונים כמו "דבר"" ,על
לעתים מה שעוזר זה כותרת מקורית שאנחנו נותנים לפוסט המשמר"" ,למרחב"" ,הירדן" או "חרות" באתגרים והדילמות
שבו מצוי הסרטון .קליפים לשירים גם בד"כ מתקבלים יפה. שעמדו בפני היישוב העברי ולאחר מכן מדינת ישראל,
להגיד לך שזה תמיד מצליח? כאמור ,לא .אבל זו הרי אחת החליפה התמקדות מצד העיתונות המסחרית בסנסציוני,
ממטרות העמותה -לעניין אנשים בציונות .אולי לכשהעניין הצהוב והפשטני ,ונטיית יתר בלתי מאוזנת אל האישי
יגבר ,נגיע יום אחד למצב שבו סרטון ציונות ישן ,שחור-לבן והאינדיבידואלי בד בבד עם זניחת הלאומי והקולקטיבי.
וכבד יתקבל באהדה .אבל עוד לא הגענו .אנחנו רק בתחילת שינוי עומק תודעתי זה שעברה החברה הישראלית אחראי
במידה רבה לכך ששינויים מהפכניים באופיה ובראשם
הדרך. הפיכתה ממדינת רווחה סוציאל דמוקרטית לכלכלה ניאו
ליברלית ,התרחשו באופן שנותר סמוי מעיני מרבית הציבור
מגזין מדור לדור 7
ומבלי שיתקיים ויכוח פוליטי משמעותי בעניינם.
הפערים החברתיים-כלכליים ,השסעים המגזריים והניכור
הבינאישי חותרים בהדרגה תחת אתוס שותפות הגורל,
הערבות ההדדית והמחויבות לכלל שעמד ביסוד הקמת
המדינה ,ומערערים את שרידי הסולידריות והזהות
המשותפת החיוניים לקיומנו כאומה .הדרך להצבת חלופה
להם בדמות שיקום הממלכתיות הישראלית חייבת לעבור
דרך בחינה נוקבת ,מעמיקה ומתמשכת של המציאות בימינו
והמגמות המכתיבות את התנהלותה ,כשלב ראשון בדרך
להבהרת התכלית המשותפת ,היעדים והחזון ארוך הטווח
שהיינו רוצים שישראל תתקדם לאורם.
כתב העת "אשמורת שלישית" הוקם במטרה להגשים את
אחד מיעדיה המרכזיים של עמותת "שבעים פנים לציונות"
שהוא עתיד לצאת לאור במסגרתה -לתרום להחייאת הדיון
הציבורי האידיאולוגי בישראל שהיווה חלק ניכר ממקור
חיותה של התנועה הציונית במקור ,תוך חידוד המחלוקות
העקרוניות שעמדו בבסיסו .העיתון יעשה זאת באמצעות