Page 7 - medorledor23
P. 7

‫קיום ויכוח מפרה בין מגוון הזרמים המרכיבים את הספקטרום‬        ‫ומתוך כך‪ ,‬מתוך המכלול הזה‪ ,‬עולה התשובה באופן שאינו‬
  ‫הציוני כיום‪ .‬קהל היעד שלו כולל אנשי רוח וחינוך‪ ,‬פעילים‬       ‫משתמע לשתי פנים‪ :‬התודעה וההוויה הן שני דברים‬
  ‫חברתיים ומגשימים חלוציים בני זמננו‪ ,‬סטודנטים‪ ,‬חברי‬           ‫השלובים זה בזה‪ .‬לא רק התודעה משפיעה על ההוויה ולא‬
  ‫תנועות נוער וכל מי שעתיד המפעל הציוני וחזונו יקרים‬           ‫רק ההוויה משפיעה על התודעה‪ ,‬אלא הן שתיהן ניזונות זו‬
  ‫ללבו‪ .‬שמו של המגזין‪" ,‬אשמורת שלישית"‪ ,‬מתכתב עם‬               ‫מזו ומשפיעות זו על זו‪ .‬לצד פעילות מעשית של ציונות‬
  ‫המימרה הידועה לפיה תמיד הכי חשוך בטרם עלות השחר ‪-‬‬            ‫בת ימינו‪ ,‬עלינו לפעול לשלב פעילות חינוכית‪ ,‬פעילות‬
  ‫ומזמין את הציבור לקחת חלק‪ ,‬כקוראים וככותבים‪ ,‬בתהליך‬          ‫אינטלקטואלית שתיצור מחשבה ציונית חדשה ומקורית‪,‬‬
  ‫של התבהרות רעיונית הרואה את העלטה התודעתית‪,‬‬                  ‫כזו שתינק מתוך המסורת היהודית‪ ,‬הציונות ההיסטורית‬
  ‫הטשטוש המושגי ואובדן הדרך בהם אנו שרויים במידה‬               ‫ודרכי המחשבה של ימינו ותיצור סינתזה שתוליד מחשבה‬
  ‫רבה כחברה‪ ,‬כנקודת מוצא לזריחה מחודשת של ההגות‬                ‫ישראלית‪-‬ציונית רלוונטית שתהא אבן שואבת גם למעשים‬
                                                               ‫של ימינו וגם לדורות הבאים‪ ,‬בדיוק כפי שכתבי היסוד של‬
    ‫וההגשמה הציונית‪ ,‬שדורנו משווע להן כיום יותר מתמיד‪.‬‬         ‫הציונות היום מהווים עבורנו מקור השראה רעיוני ומעשי‪.‬‬
                                                               ‫וגם להוליד אנשי רוח בני דורנו המחוברים להוויית העם‪,‬‬
 ‫אדיק קפצן‪ ,‬אחראי על קשרי תחום תוכן ציוני‪ ,‬אתר‬                 ‫אשר ניחנים ביושרה אינטלקטואלית גבוהה בדיוק כפי שהיו‬
                              ‫אינטרנט וערוץ יוטיוב‪.‬‬
                                                                      ‫מייסדי ואבות הציונות ההיסטורית לפני מאה שנה"‪.‬‬
  ‫"אדיק‪ ,‬אינטרנט ויוטיוב לא היו מוכרים להוגי הציונות‬
  ‫הגדולים‪ ,‬ואפילו הרצל לא הצליח לחזות אותם בספרו‬               ‫ניר רייזלר‪ ,‬עורך כתב העת של העמותה ‪" -‬אשמורת‬
  ‫'אלטנוילנד'‪ .‬איך משלבים בין הטכנולוגיה לציונות מרובת‬                                                   ‫שלישית"‬
  ‫השנים; או‪ ,‬במילים אחרות‪ ,‬כיצד אפשר לגרום לגולש‬
                                                               ‫"ניר‪ ,‬איזה תפקיד ממלא כתב העת בעמותה ולאיזה קהל‬
               ‫המודרני להקליק על סרטון שעוסק בציונות?"‬                                                          ‫הוא פונה?"‬
  ‫"וואו‪ ,‬שאלה מצויינת‪ ...‬זו באמת שאלה לא פשוטה‪ .‬ככלל‪,‬‬
  ‫לסרטוני‪-‬ציונות למיניהם יש נטיה להיות או ישנים ובשחור‪-‬‬        ‫בעשורים האחרונים אנו עדים לתהליכי ניוון ורידוד‬
  ‫לבן‪ ,‬או כבדים‪ ,‬או שניהם‪ .‬מכיוון שכך‪ ,‬לגרום לגולש המודרני‪,‬‬    ‫שיטתיים של הדיון הציבורי בארץ בסוגיות יסוד רעיוניות‬
  ‫שמצפה למשהו קצר‪ ,‬קליט ועדיף גם מושקע ויזואלית‪,‬‬               ‫הנוגעות לקיומנו המשותף כאן‪ .‬מגמות אלו נסמכות‬
  ‫להקליק על סרטון‪-‬ציונות זו משימה מאוד לא פשוטה‪.‬‬               ‫במידה רבה על תמורה מרחיקת לכת שעברה התקשורת‬
  ‫אני לא אגיד לך שכבר פיצחנו את הנוסחה‪ ,‬אבל מנסים‪.‬‬             ‫בישראל‪ ,‬במסגרתה הוחלפה העיתונות התנועתית בעלת‬
  ‫כך למשל מפרסמים סרטונים חדשים יחסית‪ ,‬שעשויים‬                 ‫האוריינטציה האידיאולוגית שהיוותה פלטפורמה לדיון‬
  ‫היטב ועוסקים בישראל המודרנית עם מבט אחורה (למשל‪,‬‬             ‫פלורליסטי ודמוקרטי בסך הכול עבור ציבורים רחבים‪,‬‬
  ‫פרקים מתוך "אז הרצל אמר‪ "...‬של ארגון גשר)‪ ,‬או לחילופין‬       ‫בעיתונות פרטית הנשלטת בידי קומץ בעלי הון והמונעת על‬
  ‫חומרים נדירים שקצת לא מסתדרים בראש (למשל‪ ,‬בן גוריון‬          ‫ידי אינטרסים מסחריים אגוצנטריים בלבד‪ .‬כך‪ ,‬את העיסוק‬
  ‫בריאיון טלוויזיוני‪ ,‬או ז'בוטינסקי בנאום מוסרט ביידיש)‪.‬‬       ‫המעמיק‪ ,‬היסודי והמורכב של עיתונים כמו "דבר"‪" ,‬על‬
  ‫לעתים מה שעוזר זה כותרת מקורית שאנחנו נותנים לפוסט‬           ‫המשמר"‪" ,‬למרחב"‪" ,‬הירדן" או "חרות" באתגרים והדילמות‬
  ‫שבו מצוי הסרטון‪ .‬קליפים לשירים גם בד"כ מתקבלים יפה‪.‬‬          ‫שעמדו בפני היישוב העברי ולאחר מכן מדינת ישראל‪,‬‬
  ‫להגיד לך שזה תמיד מצליח? כאמור‪ ,‬לא‪ .‬אבל זו הרי אחת‬           ‫החליפה התמקדות מצד העיתונות המסחרית בסנסציוני‪,‬‬
  ‫ממטרות העמותה ‪ -‬לעניין אנשים בציונות‪ .‬אולי לכשהעניין‬         ‫הצהוב והפשטני‪ ,‬ונטיית יתר בלתי מאוזנת אל האישי‬
  ‫יגבר‪ ,‬נגיע יום אחד למצב שבו סרטון ציונות ישן‪ ,‬שחור‪-‬לבן‬       ‫והאינדיבידואלי בד בבד עם זניחת הלאומי והקולקטיבי‪.‬‬
  ‫וכבד יתקבל באהדה‪ .‬אבל עוד לא הגענו‪ .‬אנחנו רק בתחילת‬          ‫שינוי עומק תודעתי זה שעברה החברה הישראלית אחראי‬
                                                               ‫במידה רבה לכך ששינויים מהפכניים באופיה ובראשם‬
                                                        ‫הדרך‪.‬‬  ‫הפיכתה ממדינת רווחה סוציאל דמוקרטית לכלכלה ניאו‬
                                                               ‫ליברלית‪ ,‬התרחשו באופן שנותר סמוי מעיני מרבית הציבור‬
‫מגזין מדור לדור ‪7‬‬
                                                                         ‫ומבלי שיתקיים ויכוח פוליטי משמעותי בעניינם‪.‬‬

                                                               ‫הפערים החברתיים‪-‬כלכליים‪ ,‬השסעים המגזריים והניכור‬
                                                               ‫הבינאישי חותרים בהדרגה תחת אתוס שותפות הגורל‪,‬‬
                                                               ‫הערבות ההדדית והמחויבות לכלל שעמד ביסוד הקמת‬
                                                               ‫המדינה‪ ,‬ומערערים את שרידי הסולידריות והזהות‬
                                                               ‫המשותפת החיוניים לקיומנו כאומה‪ .‬הדרך להצבת חלופה‬
                                                               ‫להם בדמות שיקום הממלכתיות הישראלית חייבת לעבור‬
                                                               ‫דרך בחינה נוקבת‪ ,‬מעמיקה ומתמשכת של המציאות בימינו‬
                                                               ‫והמגמות המכתיבות את התנהלותה‪ ,‬כשלב ראשון בדרך‬
                                                               ‫להבהרת התכלית המשותפת‪ ,‬היעדים והחזון ארוך הטווח‬

                                                                                    ‫שהיינו רוצים שישראל תתקדם לאורם‪.‬‬

                                                               ‫כתב העת "אשמורת שלישית" הוקם במטרה להגשים את‬
                                                               ‫אחד מיעדיה המרכזיים של עמותת "שבעים פנים לציונות"‬
                                                               ‫שהוא עתיד לצאת לאור במסגרתה ‪ -‬לתרום להחייאת הדיון‬
                                                               ‫הציבורי האידיאולוגי בישראל שהיווה חלק ניכר ממקור‬
                                                               ‫חיותה של התנועה הציונית במקור‪ ,‬תוך חידוד המחלוקות‬
                                                               ‫העקרוניות שעמדו בבסיסו‪ .‬העיתון יעשה זאת באמצעות‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12