Page 6 - medorledor23
P. 6

‫'גבולות גזרה'‪ ,‬אם כך מה הם? זהו דבר שאני מאמין שיתברר‬        ‫הראשון הוא ניקולאי (נוי) טבך‪ ,‬מנהל ומייסד‬
‫תוך כדי עשייה‪ ,‬תוך כדי תנועה‪ ,‬כפי ששותפי ניר רייזלר‬                                      ‫"שבעים פנים לציונות"‪.‬‬
‫טוען "בתנועה מתמדת"‪ ,‬שכן אנו בכל זאת עדיין בתחילת‬
‫הדרך‪ .‬בכל מקרה‪ ,‬אנו שואפים שגבולות אלו יהיו רחבים‬            ‫"ניקולאי‪ ,‬אלו מטרות אתם מתכוונים להשיג בטווח הקרוב?"‬
‫ככל הניתן וכפי המתחייב מעמותה בעלת רוח פלורליסטית‪.‬‬           ‫"המטרה שלנו היא להמשיך ולפתח פעילות חינוכית תוך‬
‫בעיני‪ ,‬השיח הציוני מכיל מספר קווי מתאר המציירים את‬           ‫שיתוף פעולה עם גופים שונים‪ .‬הרעיון הוא לקחת את לוח‬
‫האופי הרעיוני של הציונות כאידיאל יליד המודרניזם יחד‬          ‫השנה הציוני‪ ,‬לפעול בשיתוף עם עמותות ולקיים פעילויות‬
‫עם מאפייניו ההיסטוריים המסורתיים‪ .‬ביניהם אנו יכולים‬          ‫שמחברות בין העבר‪ ,‬ההווה וגם העתיד‪ ,‬באמצעות העברת‬
‫למנות את ההבנה היסודית שאין עליה ויכוח במסגרת שיח‬
‫ציוני לגבי מהותו וחשיבותו של ערך הריבונות המדינית‬                        ‫הרצאות‪ ,‬סיורים‪ ,‬ימי עיון ויצירת תוכן חינוכי‪".‬‬
‫של העם היהודי בארצו ההיסטורית‪ .‬וכן‪ ,‬זה משלב את שני‬            ‫טלי מוסקל היא רכזת גיוס והשמה של מתנדבים בתנועה‪.‬‬
‫האלמנטים יחד – "ריבונות יהודית בארץ ישראל"‪' .‬ריבונות'‬
‫מהבחינה המדינית‪ ,‬העם היהודי לאחר אלפיים שנות גולה‬                               ‫"טלי‪ ,‬ספרי לי קצת על מתנדבי התנועה"‬
‫"חזר להיסטוריה"‪ ,‬הוא כבר לא גורם פאסיבי הנתון לשליטת‬         ‫"עמותת שבעים פנים לציונות שמה לה למטרה לשמר‬
‫מלכים‪ ,‬קיסרים‪ ,‬אימפריות או חסדי אפוטרופוסים ונדיבים‬          ‫ולחדש את השיח הציוני על גווניו‪ .‬אנשים הם בסיס הרוח‬
‫למיניהם‪ .‬הוא בעל 'ממלכה' משלו‪' ,‬ממלכה' במובן המודרני‬         ‫והחומר שלנו‪ .‬מאז יסוד העמותה אנו אוספים לחיקנו‬
‫של "מדינת לאום מודרנית"‪ ,‬הוא בעל היכולת לקיים ישות‬           ‫מאמינים בדרך ונכונים לעשייה‪ .‬עד כה הצטרפו עשרות‬
‫מדינתית‪-‬פוליטית שלתוכה הוא יוצק את ערכיו הלאומיים‬            ‫אנשים בגילאים שונים אשר משקיעים מזמנם החופשי‬
‫האותנטיים‪ .‬ו"ריבונות יהודית בארץ ישראל"‪ ,‬כיוון‬               ‫בעיצוב החזון‪ ,‬בכתיבת ופיתוח תכנים‪ ,‬בהעברת ערבי לימוד‪,‬‬
‫שהציונות לא מכירה בטריטוריה אחרת מלבד ארץ ישראל‬              ‫באירוח פעילויות העמותה (עדיין אין לה משרדים) וביצירת‬
‫כטריטוריה ההיסטורית שלעם היהודי יש אליה זיקה עמוקה‬
‫– תרבותית‪ ,‬לאומית‪ ,‬דתית ורוחנית – רבת שנים כטריטוריה‬           ‫שיח אמיתי מעורר מחשבה על דרכה של הציונות בימינו‪.‬‬
‫עליה הוא יקיים את מדינתו העצמאית‪ .‬כמובן שיש דברים‬            ‫החזון שלנו הוא לקבץ מחד אנשים שאכפת להם ומאידך‬
‫רבים עדיין בתוך תחום השיח הציוני‪ ,‬אך כיוון שקצרה‬             ‫לאסוף אנשים ולטעת בהם את הרוח הציונית‪ ,‬לקחת חלק‪,‬‬
‫היריעה‪ ,‬רק אוסיף ואומר כי על אף המחלוקות הרבות שהיו‬          ‫להעביר את זה הלאה ולהשפיע על פני החברה שבה אנו‬
‫בתוך התנועה הציונית לאורך מעל מאה השנים לקיומה‪,‬‬              ‫חיים‪ .‬מדי שבוע מצטרפים אנשים חדשים הנכונים לתרום‪,‬‬
‫בין הזרמים השונים‪ ,‬הרי שבכל זאת היו קווי יסוד שעליהם‬         ‫כל אחד בתחומו ובהיקף זמנו לטובת העמותה‪ .‬כרכזת‬
                                                             ‫המתנדבים של העמותה‪ ,‬משמח אותי לפגוש כל פעם‬
                                     ‫הסכימו כולם פה אחד‪.‬‬     ‫מחדש אנשים שרוצים ללמוד‪ ,‬לעשות‪ ,‬לפעול למען דברים‬
‫כעת אני עובר למושג האחרון בשאלה שהעלית‪" .‬עומק‬                ‫שהם מאמינים בהם‪ .‬מפתיע אותי לטובה לגלות את רוח‬
‫רעיוני"‪ .‬הנושא נחשב כאחד מעמודי התווך של העמותה‬              ‫ההתנדבות שמסתבר שעדיין לא פסה מן העולם‪ ,‬ולהיווכח‬
‫בפעילותה האינטלקטואלית שכן בעוד שאנו עדים לכך‬                ‫שאידאולוגיה היא דבר שעדיין חי ובועט בכל גווני הקשת‬
‫שקיימת התעוררות ציונית מובהקת בקרב צעירי הדור‬
‫בעשור האחרון (זאת אנו רואים בדמותם של ארגונים ציוניים‬                                                        ‫הישראלית‪".‬‬
‫מגוונים)‪ ,‬אנו לא רואים התגבשות רעיונית מספיק מעמיקה‪,‬‬
‫אם בכלל‪ .‬למעשה אפשר לומר שהעשייה שכבר מתרחשת‬                              ‫קובי דנה‪ ,‬עורך ורכז תחום תוכן ציוני‪.‬‬
‫בשנים האחרונות בשטח זקוקה ל"תורה"‪ .‬זקוקה ל"תורה"‬
‫לא במובן של "נעשה ונשמע" אלא במובן שניסח זאת א‪.‬ד‪.‬‬            ‫"קובי‪ ,‬מה שואפת העמותה להשיג בתחום חידוש השיח‬
‫גורדון "לבירור רעיוננו מיסודו"‪ .‬ההתחברות המתחדשת‬                                           ‫הציוני ודיון העומק הרעיוני?"‬
‫של צעירים בני דורנו במאה ה‪ 21-‬לציונות נובעת מצרכי‬
‫החיים של ממש‪ ,‬לא התלהבות רומנטית‪ ,‬אם כי גם זה קיים‪.‬‬          ‫"ישנם מספר מושגים המונחים לפתחה של השאלה שלך‪.‬‬
‫"ההתחלה מן היחיד"‪ ,‬ולמעשה גם לפני מאה שנה נולדה‬              ‫ראשית‪ ,‬מונח ה'חידוש'‪ .‬בכל תקופה‪ ,‬הדור הצעיר שואף‬
‫והתפתחה הציונות מתוך מציאות‪ ,‬מתוך הוויה קיומית לא‬            ‫לחדש‪ ,‬זהו דבר טבעי ובריא‪ .‬הסופר העברי‪ ,‬מייסד כתב‬
‫מספקת של יחידי העם שחשו כיחידים את צרת הכלל‪ .‬הם‬              ‫העת 'השחר' במאה ה‪ ,19-‬כתב כי "החפץ נטוע בלב האדם‬
‫הבינו כי לא תהיה להם נחת באופן אישי כל עוד המצב‬              ‫לחדש חדשות‪ ,‬לפעול פעולות חדשות לבקרים"‪ ,‬אולם גם‬
‫החברתי הכללי של הווייתם לא ימצא פתרון‪ .‬הציונות של‬            ‫סמולנסקין הצביע על החשיבות של חידוש מצד אחד ושימור‬
‫ימינו נובעת מצורך מהותי שלנו‪ .‬לכן העמותה שואפת‬               ‫עמודי היסוד והתווך של התרבות הלאומית שלנו מן הצד‬
‫לחדש את השיח הרעיוני המעמיק לחדור אל שורשי ההוויה‬            ‫השני‪ .‬אני חושב שבכך יש בציונות‪ ,‬גם בציונות המתחדשת‬
‫הישראלית של ימינו‪ ,‬לנתח אותה ולהציע גם דרכים ממשיות‬          ‫שלנו במאה ה‪ ,21-‬מעיין ייחודיות מרתקת‪ ,‬פעולה הרמונית‬
‫להגשמה מעשית של אלטרנטיבות ריאליות וגם ערכיות‪.‬‬               ‫של שמירת קווי מתאר עתיקים המשתלבים עם מאפייני‬
‫הציונות שוב כאן‪ ,‬היא חזרה לדיון ציבורי‪ .‬אם בעשורים‬
‫האחרונים הרימו גבה או שתיים למשמע המושג 'ציונות'‪,‬‬                           ‫המודרנה וחיי ההווה‪ ,‬וצרכי ההווה יש לציין‪.‬‬
‫חשבו שזו נוסטלגיה אנכרוניסטית שאין לה קשר ומקום‬              ‫מושג נוסף שעולה הוא 'שיח ציוני'‪ .‬מה זה בכלל שיח ציוני?‬
‫במציאות היומיומית של ישראל‪ ,‬היום היא כבר הפכה להיות‬          ‫מי נחשב ציוני? מי חלק מהשיח הזה ומי לא? בכל שיח‬
‫חלק מהותי במערכת הבחירות לכנסת – גם מדינית וגם‬               ‫תרבותי וציבורי יש היבטים של רלוונטיות ולגיטימציה‪ .‬מה‬
‫חברתית‪ .‬השאלה הגדולה העולה כעת היא – איזו 'ציונות'‬           ‫כן לגיטימי שיהיה במסגרת השיח ומה לא‪ ,‬ומי קובע את‬
‫זו? איזו מין לאומיות יהודית‪-‬ישראלית מתחדשת כאן? זו‬           ‫הלגיטימציה הזו? אלו שאלות שהעמותה שואפת להתמודד‬
‫שאלה קריטית מאוד‪ .‬כמובן שיש ‪ 70‬פנים לציונות‪ ...‬ואותן‬         ‫איתן במסגרת אותו 'חידוש השיח הציוני' בימינו‪ .‬חשוב‬
                                                             ‫להבהיר כי בניגוד לגורמים אחרים הפועלים בימינו‪ ,‬איננו‬
                                                 ‫צריך לברר‪.‬‬  ‫רואים לנכון ולגיטימי לקבוע מי ציוני ומי לא‪ .‬כאשר עושים‬
                                                             ‫כך למעשה מדירים מן השיח גורמים שיכלו לתרום לשיח‬
                                                             ‫הציוני גם אם איננו מסכימים עמם על כל סעיף וסעיף‬
                                                             ‫בהשקפת עולמם‪ .‬מנגד‪ ,‬ברור שכן יש 'גבולות שיח'‪ ,‬כן יש‬

                                                                                                 ‫‪ 6‬מגזין מדור לדור‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11