Page 37 - medorledor139
P. 37

‫מגזין מדור לדור‬

                       ‫אותם אני פוגשת גם בהרצאות שאני‬             ‫כיצד מנהלים צרכנות נבונה בעידן של מלחמה מתמשכת?‬
                       ‫מקיימת‪ .‬הייתי שמחה לדעת שבני נוער גומעים‬
                       ‫אותו בשקיקה ומחלצים מתוכו תובנות לחיי‬     ‫"קניות הן אמצעי שמקנה ביטחון‪ .‬קניות תורמות לאשליה של‬
                       ‫הצרכנות העכשווית והעתידית שלהם‪ .‬לא‬        ‫תחושת שליטה באמצעות צריכה‪ .‬דרך צבירת מלאי אנחנו מספרים‬
                       ‫פחות מכך הייתי מאושרת לו הורים לילדים‬     ‫לעצמנו סיפור שאנו נוקטים את הצעדים המתאימים כדי להיות‬
                       ‫ולבני נוער היו נחשפים לחומרים שכתובים בו‬  ‫מוכנים לכל מצב חירום שיגיע לפתחנו‪ .‬תופעה נוספת שמאפיינת‬
                       ‫ומנתחים בשיתוף פעולה עם כל בני המשפחה‬     ‫ימים אלה היא סולידריות וחזרה למקורות כאשר יותר ישראלים‬
                                                                 ‫מחפשים לקנות 'כחול לבן'‪ .‬אני לא יודעת כמה זמן זה יימשך‪ ,‬אבל‬
                                      ‫מהי צרכנות נבונה בשבילם"‪.‬‬
                                                                                   ‫אני בטוחה שיהיו לכך השפעות לטווח הארוך"‪.‬‬
‫אפרופו בני נוער‪ ,‬איך גורמים להם להיות צרכנים יותר חכמים‬
                                            ‫ונבונים?‬                           ‫אילו טיפים את יכולה לתת לצרכן הישראלי?‬

‫"שיחה פתוחה ולא שיפוטית בין ההורה למתבגר כדי לעזור לו להבין‬      ‫"רשימת קניות‪ .‬לפני שאתם נכנסים לאתר כלשהו תעשו רשימה‬
‫איפה הוא רוצה להיות על הסקאלה שנעה בין בדיוק כמו החברים‬          ‫של הדברים שאתם‪ :‬חייבים‪/‬יהיה נחמד אם יהיה לי‪/‬ממש לא חובה‪/‬‬
‫שלי לזהות נפרדת ועצמאית‪ .‬כשיש טרנד חדש האם הוא צריך‬              ‫ממש לא צריך‪ .‬אתם תראו שזה צמצמם את רמת הבזבוזים באופן‬
‫לקנות חמישה פריטים מהטרנד החדש כדי להיות 'אחד מהחבר'ה'‬
‫או שמספיק פריט אחד‪ .‬אל תצפו מהם לתעצומות נפש ושלא ירצו‬                                                            ‫משמעותי‪.‬‬
‫להיות בכלל חלק מהטרנד‪ ,‬אבל לגמרי אפשר למנן את עוצמת‬              ‫הגעתם כבר לשלב התשלום‪ .‬לפני שאתם לוחצים על המקלדת‪,‬‬
‫הטרנד של הילד שלכם‪ .‬גם דמי כיס יכולים לעזור ‪ -‬אם המתבגר יודע‬     ‫תסתכלו על עגלת הקניות‪ ,‬תעצרו רגע ותעשו תרגיל בראש‪ ,‬מה‬
‫שיש לו סכום כסף מסוים לחופשת הקיץ‪ ,‬למשל עליו לדעת להתנהל‬
‫עם הכסף הזה ולהחליט במה הוא משקיע אותו ועל מה הוא מוכן‬                      ‫תרוויחו אם תקנו את המוצר‪ ,‬מה תפסידו אם לא תקנו‪.‬‬
‫לוותר‪ .‬זהו שיעור חשוב ואתם חייבים להיות חזקים ולא לקנות לה או‬    ‫שאלה נוספת שתשאלו את עצמכם‪ :‬אם המוצר לא היה במבצע‪,‬‬
‫לו נעליים כי נגמר לה או לו הכסף לפני הזמן שהוגדר מראש‪ .‬לפני‬
‫שהמתבגרים שלכם נכנסים לאתר קניות כזה או אחר תבקשו מהם‬                                                ‫האם הייתם קונים אותו?‬
‫רשימה של הדברים שהם ממש רוצים‪/‬צריכים לפי סדר עדיפויות‪.‬‬           ‫אל תאפשרו קבלת מיילים מאתרי שופינג שאתם אוהבים‪ .‬ברגע‬
                                                                 ‫שאנחנו רואים פריט שממש בא לנו לקנות‪ ,‬הרבה יותר קשה לעמוד‬
        ‫אתם תראו שזה יצמצם את רמת הבזבוזים משמעותית"‪.‬‬
                                                                          ‫בפיתוי‪ .‬המתינו עם הרכישה שעה‪ ,‬יום או כמה שתחליטו‪.‬‬
                                     ‫מה החלום שלך?‬               ‫אחד הרגעים המרגשים בקניות זה הרגע של הציפייה‪ ,‬התכנון‪,‬‬
                                                                 ‫הפנטזיה‪ .‬לפעמים הרגע הזה מספיק‪ ,‬אבל אם אחרי יום עדיין אתם‬
‫"החלום שלי הוא לראות יותר ויותר אנשים קונים מתוך בחירה‬           ‫רוצים את המוצר‪ ,‬אז אולי הוא חשוב לכם מאוד‪ .‬יש מצב שתאבדו‬
‫אמיתית שנובעת מידע ולא מתוך אשליית הבחירה‪ .‬עולם הפרסום‬
‫והשיווק הוא עולם מרתק דרכו אפשר ללמוד על האישיות שלנו‪ ,‬על‬                                        ‫עניין במוצר אחר יום או יומיים‪.‬‬
‫הבחירות שלנו‪ ,‬על הטעם שלנו ועל התרבות בה אנו חיים‪ .‬מספיק‬                         ‫שווה ניסיון ‪ -‬ותרו על חבר מועדון מכל סוג שהוא‪.‬‬
‫להציץ על פרסומות מלפני עשר שנים כדי להבין את כברת הדרך‬           ‫סדרי עדיפויות‪ ,‬הגדירו באיזה מוצרים אתם חייבים מותגים ובאיזה‬
‫שעברנו בתחום‪ .‬יש לי חלום שהספר יגיע לכמה שיותר אנשים‪,‬‬            ‫מוצרים זה ממש לא קריטי‪ ,‬תנו לעצמכם משימות ‪ -‬להצליח לקנות‬
‫לכמה שיותר קוראים כדי שהם ילמדו לשלוט על קניותיהם מתוך‬
                                                                                                       ‫רק מה שאתם צריכים‪.‬‬
                               ‫בחירה בהבנה שיידע הוא כוח"‪.‬‬                    ‫ההצלחה מספקת כמעט אם לא כמו רכישה נוספת‪.‬‬
                                                                 ‫תקראו ביקורות על המוצר‪ -‬כדי ללמוד על היתרונות והחסרונות‬
‫הספר "איך להיות צרכנים חכמים יותר" זמין בחנויות‬                  ‫ולאפשר בחירה מושכלת‪ ,‬לפני שקונים משהו‪ ,‬לעצור ולחשוב למה‬
                                                                 ‫אני עכשיו רוצה קניות‪ .‬לפעמים אנחנו רוצים לקנות לא מהסיבות‬
           ‫ראיון אישי‬  ‫הספרים המקוונות‪.‬‬                          ‫הנכונות‪ .‬שווה לעצור רגע ולהבין האם לקנות עכשיו ישפר באמת‬
                                                                 ‫את מצב הרוח שלי או שזה ישפר לרגע ואז שוב יחזור לי מצב הרוח‬
‫סרוק אותי‬                                                        ‫המבאס‪ .‬אגב‪ ,‬אם קונים בגלל צורך רגשי ולא בגלל צורך אמיתי‬
                                                                 ‫נרגיש לרוב ייסורי מצפון שיגרמו לנו בסופו של דבר תחושה הרבה‬
‫‪37‬‬
                                                                                                                 ‫יותר רעה"‪.‬‬

                                                                                               ‫למי בעצם מיועד הספר?‬

                                                                 ‫"את הספר כתבתי לקהל רחב ומגוון‪ ,‬אך בעיקר לצעירים ולמבוגרים‪,‬‬

                                                                                                                   ‫גיליון ‪139‬‬
   32   33   34   35   36   37   38   39   40