Page 37 - medorledor137
P. 37

‫מגזין מדור לדור‬

               ‫מה גרם לך לכתוב את הספר וכמה זמן‬                                                             ‫אתגרי החיים‪.‬‬
                                 ‫לקח לך לכתוב אותו?‬           ‫"הספר שלי הוא יותר מסתם סיפור ‪ -‬זוהי הזדמנות ללמוד ולצמוח‬

                 ‫"הכתיבה ארכה כשמונה חודשים ורובה‬                           ‫יחד כמשפחה או כקבוצה"‪ ,‬אומר פרופ' זיאד דבור‪.‬‬
                 ‫התרחשה בשעות הבוקר המוקדמות‪ ,‬זמן שאין‬        ‫ניסיונו העשיר של פרופ' דבור כמדען וכאיש משפחה בחברה‬
                 ‫בו הפרעות‪ .‬הכתיבה נותנת לי נחת וסיפוק‬        ‫הדרוזית מתבטא בעומק ובמורכבות של הסיפור המשלב ידע מדעי‬
                 ‫עצמי‪ .‬מה שגרם לי לשבת ולכתוב היה כל מה‬
‫שעברנו במדינה בחודשים האחרונים‪ .‬ראיתי הרבה אנשים שאיבדו‬                                              ‫עם חוכמה מסורתית‪.‬‬
‫את היקרים להם‪ ,‬איבדו בית‪ ,‬ובכלל איבדו את החיים שהם הכירו‬
‫והם עדיין ממשיכים לחיות‪ .‬לא הבנתי מאיפה הם מגייסים כוחות כדי‬                                   ‫מה פירוש שם הספר?‬
‫לקום בבוקר‪ .‬אלה אנשים שמתמודדים יום יום ושעה שעה עם‬
‫שאלות של זיכרון ושכחה‪ ,‬אובדן‪ ,‬תקווה וייאוש‪ .‬התחלתי לדבר עם‬    ‫"קראתי לספר 'גן החיים הקסום' כי גדלתי בילדותי בטבע והסתכלתי‬
‫אנשים בכדי להבין מה גורם לאנשים להתגבר על האובדן‪ ,‬מהם‬         ‫על הצמחים כמשהו מופלא ואת המסר הזה של הקסם של הבריאה‬
‫הבנתי כי הזיכרון הטוב מכל מה שאיבדו הוא המקור להמשך החיים‪.‬‬    ‫אני מנסה להעביר הלאה‪ .‬אני מאמין שאם נעבוד על האיזון בתוכנו‬
‫אני חושב שאם נוכל לקחת את ההתמודדות הפרטית של האנשים‬
‫ולהפוך אותה להתמודדות לאומית נוכל להתגבר על המשבר הקשה‬                          ‫נוכל להפוך את החיים שלנו לקסומים באמת"‪.‬‬
                                                              ‫הספר מעוטר באיורים מקוריים של פרופ' זיאד דבור בשילוב עם‬
                       ‫שפקד אותנו ולהמשיך לתפקד כחברה"‪.‬‬       ‫בינה מלאכותית‪ .‬דבור כתב את ההנחיות ליצירת האיורים כשילוב‬
                                                              ‫ייחודי של חזון אנושי וטכנולוגיה מתקדמת‪ .‬האיורים משלבים‬
                                 ‫מה המסר של הספר?‬             ‫אלמנטים מסורתיים עם גישה מודרנית ויוצרים חיבור רגשי עמוק‬

‫"גן החיים הקסום הוא מכתב אהבה לאנושות שמדבר לילד שבכל‬                                              ‫לדמויות ולעולם הסיפור‪.‬‬
‫אחד מאיתנו‪ .‬אני מנסה להעביר מסר שצריך להסתכל על החיים‬         ‫הספר "גן החיים הקסום" הוא יצירה ייחודית שמשלבת סיפור ילדים‬
‫בצורה חיובית ולתת לזיכרונות הטובים להתגבר בעזרת השכחה על‬      ‫קסום עם תובנות עמוקות על התמודדות עם זיכרונות וכאב‬
                                                              ‫שמתאים לקוראים בכל הגילים‪ .‬זהו סיפור מרגש על ידידות אמיצה‪,‬‬
                                    ‫כל האיומים והמכאובים"‪.‬‬    ‫חוכמה עמוקה וכוחות שנותנים הזיכרונות הטובים‪ .‬בגן מופלא שופע‬
                                                              ‫פרחים וצבעים‪ ,‬חיים שני חברי הנצח ִִזיְְכרֹוִִנית ְְוַׁׁשְְכ ָָחן‪ .‬זיכרונית‬
                                  ‫זה לא חשוב לזכור?‬           ‫נושאת עימה את רגעי החיים היפים ושכחן עוזר לחברים לשכוח את‬
                                                              ‫דאגותיהם‪ .‬כדי להגן על האושר ועל הזיכרונות היפים שבגן מפני‬
‫"כמובן שחשוב לזכור‪ .‬אני זוכר את הילדות שלי‪ ,‬את החברים‪,‬‬        ‫מחיקון הרשע שמאיים למחוק אותם‪ ,‬חייבים השניים לאחד כוחות‪.‬‬
‫ההורים וסבא וסבתא שלי שהיו מאוד טובים אליי‪ .‬כשאני אומר כי‬     ‫בדרך מופלאה ומרגשת זיכרונית ושכחן לומדים את חשיבות האיזון‬
‫לפעמים צריך לשכוח אני מתכוון לאנשים שחווים רמת כאב‬            ‫בין שמירת הזיכרונות ליכולת לשכוח‪ .‬הם מגלים את הצד החיובי‬
‫שמקשה עליהם לתפקד‪ .‬יש אנשים שסובלים מסיוטים בלילה וזה‬         ‫שב ִִשכחה שמקלה על מכאובי החיים‪ ,‬לומדים כיצד להתמודד עם‬
‫מקשה עליהם לתפקד במהלך היום‪ .‬במדריך אני נותן למבוגרים‬
‫מרחב לדיבור ולהקשבה לילד או לילד שבתוכנו בכדי להתגבר על‬                                   ‫קשיים ואת חשיבות האיזון בחיים‪.‬‬

               ‫הזיכרונות הכואבים ולהיאחז בזיכרונות הטובים"‪.‬‬   ‫מצד אחד זה ספר מאויר שכתוב בשפה קלילה ומצד שני הוא‬
                                                              ‫עוסק בנושאים מאוד מורכבים‪ .‬אז זה ספר לילדים או‬
                       ‫מה היית רוצה שיקרה עם הספר שלך?‬
                                                                                       ‫למבוגרים? מי קהל היעד שלו?‬
‫"חשוב לי שהספר יגיע לכמה שיותר קוראים שיוכלו להפיק ממנו‬
                                                              ‫"עלית פה על הסיפור המרכזי של היצירה‪ .‬נכון שהספר כתוב בשפה‬
‫ערך רב לחייהם‪ .‬אני מאמין שאם הספר ישתלב בתוכניות לימודים‬      ‫קלילה ומאויר כמו ספר לילדים‪ ,‬אבל למען האמת אני לא יעדתי את‬
                                                              ‫הספר לילדים‪ ,‬אלא כספר מתנה לכל מי שמתעניין בשכחה וזיכרון‪.‬‬
‫בבתי ספר ובגנים הרבה ילדים יוכלו להרוויח ממנו‪ .‬לדעתי הספר‬     ‫ניסיתי לגעת בנושאים מורכבים עם תובנות פסיכולוגיות עמוקות‪,‬‬
                                                              ‫אבל בלי לוותר על הפנטזיה‪ .‬אפשר לומר שבמובנים מסוימים יצרתי‬
‫יכול להפוך לסדנה‪ ,‬הרצאה ושיח‪ .‬זה ספר שאפשר לקחת אותו‬          ‫תת‪-‬ז'אנר חדש‪ .‬לפי התגובות זה עובד‪ .‬הייתה מישהי שכתבה לי‬
                                                              ‫שהראייה שלה הידרדרה והיא עזבה את העבודה שלה‪ .‬היום היא‬
           ‫ראיון אישי‬  ‫להרבה מקומות"‪.‬‬                         ‫מטפלת בחולי אלצהיימר‪ .‬היא כתבה לי שהספר הזה מתאים מאוד‬

‫סרוק אותי‬                                                                 ‫למטופלים שלה ולמשפחותיהם‪ ,‬אז זה מאוד מרגש"‪.‬‬

‫‪37‬‬                                                                                                              ‫גיליון ‪137‬‬
   32   33   34   35   36   37   38   39   40