Page 19 - medorledor130
P. 19

‫מגזין מדור לדור‬

‫החוויות‪ ,‬ולהעביר אותם כך שאלה יפעילו אצל צרכני הספרות‬       ‫מכאן אעבור לשחרור שחווה הכותב במהלך כתיבה ספרותית כמו‪:‬‬
                                           ‫למיניהם רגשות‪.‬‬   ‫סיפור‪ ,‬שיר‪ ,‬דרמה וכו'‪ .‬כיוון שכתיבה ספרותית במהותה היא מעין‬
                                                            ‫חיקוי מציאות והחומרים שלה לקוחים מהחיים של הכותב‪ ,‬אם‬
‫יחד עם זאת קשה לברוח מאותו הצורך כיוון שהוא פשוט משעבד‬      ‫מחוויותיו האישיות ואם מהחוויות של סביבתו הקרובה‪ ,‬עצם‬
‫את הכותב ולא מניח לו‪ .‬ואם הזכרתי בתחילת המאמר שהסתירה‬       ‫הבנייה של אותם החוויות והכנסתם למסגרת סיפורית שתעורר‬
‫הזו של שחרור ושעבוד תוך כדי הכתיבה הספרותית‪ ,‬אכן אפשרית‬     ‫עניין אצל קהל קוראים או שומעים חיצוני‪ ,‬מאפשרת עיבוד מחדש‬

   ‫ואף הכרחית‪ ,‬הרי מתוך הדברים שהוצגו כאן ניתן להבין מדוע‪.‬‬                       ‫של אותם החוויות‪ .‬העיבוד הזה משחרר‪.‬‬
‫זאת כיוון שאם כותבי הספרות על כל סוגיה לא היו משועבדים‬      ‫זאת כיוון שהכותב מתבונן במה שכתב שוב ושוב‪ ,‬התבוננות זו‬
‫לכתיבה שמאלצת אותם לכתוב‪ ,‬הם כנראה היו בורחים מהכתיבה‪,‬‬      ‫יוצרת מרחק היוצר נקודת מבט חיצונית‪ .‬נקודת מבט זו‪,‬‬
‫מה שהיה מונע מהם לחוות את אותו השחרור בעצמם וכתוצאה מכך‬     ‫מאפשרת פרספקטיבה אחרת על החוויה ויכולה להעניק לו‬

             ‫גם לא היו מעבירים אותו לקהל הקוראים והשומעים‪.‬‬       ‫משמעות אחרת‪ .‬משמעות שיש בה סוג של ריפוי ושחרור‪.‬‬

‫ניתן לקרוא לשעבוד הזה – שעבוד מתוק שכול כותב‪:‬‬                 ‫מימד נוסף של שחרור שנוצר במהלך הכתיבה‬
‫סופר‪ ,‬משורר‪ ,‬מחזאי וכו' אולי שמח להשתעבד לו למרות‬             ‫הספרותיתהמכוונתלקהלקוראיםאושומעים‬
                                                              ‫וחשוב לא פחות הוא‪ ,‬התובנה שהחומרים‬
                           ‫העבודה הקשה והמייסרת‪.‬‬              ‫שהכותב מעלה‪ ,‬הן מחוויותיו האישיות והן‬
                                                              ‫מהחוויות של הסובבים אותו‪ ,‬הם לא רק שלו‪,‬‬
‫קטי פישר – סופרת‪ ,‬כתיבה יוצרת‪ ,‬עריכה ספרותית וליווי‬
                                                                                 ‫אלא של כלל בני האדם‪.‬‬
          ‫על המומחית‬                     ‫ספרותי פרטני‪.‬‬
                      ‫‪[email protected] 052-3836231‬‬           ‫אף אחד מאתנו לא המציא מה זה להיות בני אדם‪ ,‬המהות הזאת‬
‫סרוק אות‬                                                    ‫בסך הכול עוברת דרכנו כמו גם אצל הכותב‪ .‬תובנה זו מאפשרת‬
                                                            ‫לו להשתחרר מהאגו שלו שרוצה במידה מסוימת להחזיק את‬
‫‪19‬‬                                                          ‫אותם חוויות לעצמו‪ ,‬ואת ההבנה שעליו להעביר את אותם‬
                                                            ‫החוויות והתובנות לאחרים‪ .‬השחרור הזה מאפשר לכותב את‬
                                                            ‫הנתינה המתחייבת מעצם עיסוקו‪ ,‬ובסופו של דבר נתינה זו‬
                                                            ‫מאפשרת גם לקהל הקוראים והשומעים לעבור את אותו השחרור‪.‬‬

                                                            ‫אחרי שהבהרנו מהו אותו שחרור‪ ,‬זה הזמן להתייחס‬
                                                                           ‫לשעבוד שמתלווה לכתיבה הספרותית‪.‬‬

                                                            ‫השעבוד מופיע בדרך כלל אצל הכותבים שהכתיבה הספרותית‬
                                                            ‫על סוגיה השונים היא הייעוד שלהם ולכן היא מופיעה אצלם‬
                                                            ‫כצורך‪ .‬רבים מהם (כולל אותי) חשים לעיתים רצון לברוח‬
                                                            ‫מהכתיבה ומאותו הייעוד‪ ,‬כיוון שהייעוד הזה הוא תובעני‪ .‬תהליך‬
                                                            ‫הכתיבה איננו פשוט‪ ,‬הוא מצריך עבודה נפשית לא פשוטה‪,‬‬
                                                            ‫שפרושה לרדת למעמקים של הכותב כדי לדלות משם חומרים‬
                                                            ‫שהם הרבה פעמים כואבים‪ .‬גם הבנייה של החומרים והכנסתם‬
                                                            ‫למסגרת ספרותית מצריך‪ ,‬בין היתר‪ ,‬עבודה לא פשוטה של דיוק‪,‬‬
                                                            ‫כלומר מאלץ את הכותב למצוא את המילים המדויקות לאותם‬

                                                                                                             ‫גיליון ‪130‬‬
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24