Page 18 - medorledor130
P. 18

‫השחרור והשיעבוד‬                                              ‫תרבות ואומנות‬
‫בכתיבה הספרותית‬
                                                                                 ‫‪18‬‬
                                         ‫מאת‪ :‬קטי פישר‬

‫סתירה לכאורה שמופיעה כבר בכותרת של המאמר‬

  ‫הזה‪ ,‬מעוררת לא מעט סימני שאלה‪.‬ה‬

‫איך ייתכן שהשחרור שחווה הכותב תוך כדי הכתיבה‬
‫הספרותית ו"השעבוד" (אם אפשר לכנות זאת כך) לאותה‬
‫הכתיבה עצמה יכולים לדור בכפיפה אחת באותו התהליך‬

                                             ‫עצמו?‬

‫במאמר זה אנסה להראות שזה אפשרי ואף הכרחי‪ ,‬ובכלל מי אמר‬
‫שסתירות לא יכולות לדור בכפיפה אחת? האם החיים עצמם לא‬
‫בנויים מרצף סתירות למיניהם?! אך לפני כן יש להבהיר מהו אותו‬
‫השחרור שחווה הכותב במהלך הכתיבה ומהו אותו השעבוד‬

                                                  ‫לכתיבה‪.‬‬
‫ראשית‪ ,‬אתחיל עם ההבהרה לגבי חוויית השחרור בכתיבה‬
‫אינטואיטיבית‪ ,‬שהיא הרבה פעמים חלק מכתיבה ספרותית‪ ,‬אם כי‬
‫לא בהכרח‪ .‬הכתיבה האינטואיטיבית היא כתיבה שהכותב שופך‬
‫על הדף‪ ,‬או על מסך המחשב את כל המילים שעולות וצפות במוחו‬
‫– מה שיוצא יוצא‪ ,‬אין לכתיבה זו חוקים‪ .‬זו כתיבה שנעה מנושא‬
‫לנושא‪ ,‬מעוררת ומעודדת אסוציאציות‪ ,‬מקבלת כל דבר שעולה‬
‫מתוכנו‪ ,‬לא מקשיבה לקול של המבקר הפנימי‪ ,‬ומגדילה את חוויית‬

                                          ‫הזרימה הפנימית‪.‬‬
‫בסוג כזה של כתיבה‪ ,‬יקרו כמה דברים‪ :‬הכתיבה תלך ותשתחרר‪,‬‬
‫החשיבה תתגמש‪ ,‬שטף הרעיונות יגדל והמחשבות שלנו יזרמו אל‬
‫הדף‪ .‬בגלל אותו השחרור‪ ,‬כאשר הכותב יתבונן שוב במה שכתב‪,‬‬
‫הוא עשוי לגלות שם מספר לא מבוטל של רעיונות וחומרים‬
‫שיכולים לשמש אותו לכתיבה ספרותית מובנת כמו‪ :‬סיפור‪ ,‬שיר‬
‫וכו'‪ ,‬אם רצונו בכך‪ .‬אגב‪ ,‬כתיבה זו מומלצת לכול אדם‪ ,‬לא רק למי‬

                                  ‫שעוסק בכתיבה ספרותית‪.‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23