Page 37 - medorledor125
P. 37
מגזין מדור לדור או היה והוא סדיסט מרושע ,או היה והוא תקוע משום מה באותה
דקה נוראית שלפני עלות השחר שבה מידת החסד נעלמת והיקום
איך ייתכן שלא יעבור? זה לא משנה אם נשתדל
להתייחס בשיא הכבוד למסכנים ולמסכנות מוצף בשאגת כעס ללא גבולות".
שבתמונה – אנחנו יצורים קיומיים ,ואת הבנאליות
של הקיום אי אפשר לכבות ,וכשחבורה של נשים אתה כותב" :אבא שלי ,שהיה ניצול אושוויץ ,היה מכחיש
עירומות ,חשופות מבושים מוצגת לעינינו – בין שואה כי בשבילו היא הייתה מגרש משחקים מטורף וסבא,
במוזיאון ,בין בספר זיכרון ,בין באינטרנט – אין מה שהיה חסיד גור ,קפץ אל האש בשמחה ולא הבין מה זה
לעשות ,אנחנו מתגרים מינית כי אנחנו בני אדם
בכלל השואה שכולם מדברים עליה" .זה דורש הסבר.
חיים ונורמליים ,ונשים עירומות זה מגרה.
"בזיכרונות השואה שאבא שלי השאיר לי ,המוות לא שולט וגם
"בסרט פורנוגרפי אין לדמויות עומק מלבד הפרטים האלמנטריים הרעב והסבל היו גורמים משניים .השכול לא זכה אפילו להכרה
שהצופה צריך לדעת כדי ליהנות מחוויית הצפייה :עקרת הבית, מינימלית .אבא והחברים שלו היו מכחישי שואה כי הם כמעט לא
האחות ,הרופא ,השליח עם הפיצה .מעבר לסקיצות האלה אין לנו דיברו על הנושא וגם כשדיברו ,זה היה דרך פילטר צר ומאולץ ולא
צורך בשום סיפור רקע ,ואפילו את שמות המשתתפים לא כל כך בצורה חופשית .הם היו בורגנים ישראלים תאבי שמחה
חשוב לנו לדעת .בהנצחות השואה למיניהן זה פחות או יותר אותו והרפתקאות קטנות -הם עשו פיקניקים על שפת הכינרת,
דבר .יש פרדיגמות קבועות ,עלילות אלמנטריות – יותר סכמה הם דיברו על פוליטיקה ורכילות סביב קערות חומוס וגרעינים,
אבל לא על המחנות ולא על שש השנים הנוראות שניתקו
מעלילה". אותם מכל היקר להם .לנו ,בני הדור השני של ניצולי
לא פשוט להיות יהודי בתקופה הזאת .אתה באמת חושב השואה ,הם השאירו חור שחור במקום היסטוריה".
שיום אחד נשלים ונחיה בהבנה איש עם אחיו?
למה הוא נהג כך לדעתך?
"בפזמון 'דיינו' בהגדה של פסח ,הפרינציפ הוא שגם אם אלוהים
לא היה עושה בשבילנו א ,הוא בכל זאת עשה ב ועל זה דיינו ,אבל "כי לא היה לו כוח להתמודד עם הכאב .הוא רצה חיים שקטים
יש שם שורה אחת תמוהה' :אילו קרבנו לפני הר סיני ולא נתן לנו וזאת גם אחת הסיבות שהוא התחתן עם אימא שלי שהייתה אישה
את התורה – דיינו' .סליחה? גררת אותנו במדבר ,עייפים ורצוצים, יפה ,אבל לא משכילה ולא היה לה מושג מה קרה בשואה .אבא שלי
עד הר סיני ובסוף לא נתת לנו את התורה? איפה פה הדיינו? רש"י ידע שעם אימא שלי הוא לא יבלה את כל הלילות בבכי על כל מי
מסביר בפירושו לפסוק 'ַַוִּיּ ַַחן ׁ ָׁשם ִיׂ ְׂשָָר ֵֵאל ֶֶנֶֶגד ָָה ָָהר' (שמות יט ,ב): שנספו ולא יתייסר מתחושות אשמה .הוא לא רצה את זה .הוא רצה
'ויחן' (ולא 'ויחנו') – כאיש אחד בלב אחד .כשניצבנו מול ההר
התחברנו פתאום עם כל אחינו ואחיותינו ,לרגע אחד זכינו להיות יהודי חדש בארצנו ולא לעסוק בשואה".
למתנה האלוהית הגדולה מכולן ,להיות בראש של היהודי שלידי,
להבין אותו ,אבל לגמרי ,ואז פתאום הכול נעשה מובן ,כל הקיום ינובר מערער על טקסי הנצחת השואה ,ויותר מזה על שהפכנו את
שלנו ,בלי קנאה ובלי שנאה ובלי בלבול .זה לא היה מצב נורמלי, השואה לערך אוניברסלי ,וכמובן לא עבר זמן רב עד שילדי
זה היה רגע בו התקיימנו על הפסגה הרוחנית שבדרך כלל שמורה המרצחים קוראים לנו היום נאצים .הוא גם מתמודד ללא
רק לאלוהים. מורא עם השאלה הנצחית "איפה היה אלוהים בשואה?".
"אני יודע שיום אחד נשוב ונקבל את המתנה הזאת מאלוהים". "אם אנחנו מתייחסים לאלוהים כאל כל יכול ,המסקנה המתבקשת
היא שהוא רצה שירצחו אותנו בשואה" ,פוסק ינובר שגדל כחילוני
הספר "אבא היה מכחיש שואה" זמין בחנויות הספרים והתחיל לקיים מצוות ב" .1983-רוב הסיבות שאני שומע על למה
היתה שואה הן הסברים של פחדנים .מאשימים כל מיני אנשים
ראיון אישי המקוונות. – גרמנים ,ציונים ,רבנים ,פולנים ,אוקראינים ,היטלר ,אייכמן – וזה
סרוק אותי שטויות .האשם הוא אלוהים".
37 למה אתה מתכוון ב"פורנוגרפיה של הנצחת השואה"?
"מי שמציץ בתמונות הנוראות ההן מהשואה עושה זאת בהכרח
מעיני הרוצחים .ובהכרח משהו מנפש החיה הטורפת עובר אלינו.
גיליון 125