Page 36 - medorledor104
P. 36

‫הספר שמציע בית ספר להורים‬

‫צילום‪ :‬דוד לוז‬                                                 ‫הספר שמציע ביתספרלהורים‬

                                                               ‫ד"ר אביה שהם לוז‪ ,‬מחברת הספר "נפלאות התפתחות הילד‬

                                                               ‫‪ -‬לגלות‪ ,‬להתפעם‪ ,‬להעשיר וליהנות"‪ ,‬מספרת על המפתח לגידול‬

                                                               ‫ילדים שמיישמים יותר טוב את פוטנציאל יכולותיהם כבר מהגיל‬

                                                               ‫הרך‪ ,‬על הדרך ליצירת קשרים משמעותיים ומהנים יותר במשפחה‬

                                                               ‫הרב‪-‬גילית ועל המשפט המרגש שאמר לה אסיר ומתמכר‬

                                             ‫מרגשת מאוד"‪ .‬‬     ‫לשעבר‪" :‬התוכנית (של ד"ר אביה שהם‪ ,‬ששימשה בסיס‬

‫את זוכרת תגובה אחת ששיקפה את התהליך שעברו ההורים‬               ‫לספר) נתנה לי ידע‪ ,‬מודעות וכלים‪ .‬אני נותן – ומתחזק‪ .‬אני‬
                     ‫למשל בתוכניות להורים נפגעי סמים?‬
                                                               ‫מאת‪ :‬זהר נוי‬  ‫מתחזק – ורוצה לתת עוד"‬
‫"כן‪ ,‬הנה משפט מרגש שאמר לי מתמכר ואסיר לשעבר‪' :‬רק‬
‫אחרי שנגמלתי מסמים גיליתי שיש לי שלושה ילדים‪ ,‬אבל אז‬           ‫ורות היא אולי אחת הסוגיות הכי פוריות בתחוםה‬
‫לא ידעתי מה לעשות איתם‪ .‬התוכנית נתנה לי ידע‪ ,‬מודעות וכלים‪.‬‬
‫אני נותן – ומתחזק‪ .‬אני מתחזק – ורוצה לתת עוד'‪ .‬חוויות ותגובות‬  ‫הספרות המקצועית‪ .‬בכל שנה יוצאים עשרות ספרים‬
‫דומות שהיו לי עם משפחות‪  ‬רבות‪  ‬מכל שכבות הציבור הובילו‬         ‫ומחקרים בנושא‪ ,‬ועדיין נדמה שעוד לא נאמרה המילה‬
‫אותי למסקנה שהורים רבים רוצים לעזור לילדיהם‪ ,‬אבל לא תמיד‬
‫יודעים כיצד לפעול‪  .‬רקע זה‪ ,‬מדגיש את הצורך במתן ידע‬                                                               ‫האחרונה‪.‬‬
                                                               ‫ספר חדש ומסקרן במיוחד שמגיע אלינו הוא הספר "נפלאות‬
                     ‫מבוסס מחקרית שיכול לעזור להורים"‪.‬‬         ‫התפתחות הילד" שכתבה ד"ר אביה שהם לוז‪ .‬ספר זה כולל‬
                                                               ‫גישה חדשה ומרעננת לגבי יכולותיו המופלאות של כל ילד‬
                                  ‫ומה לגבי הצורך בספר?‬
‫"הספר התחיל להיכתב לפני שנים רבות‪ ,‬כמסמכים שמכילים‬               ‫והאפשרויות שעומדות בפני ההורים לפיתוח ילדיהם והעצמתם‪ .‬‬
‫תכנים מקצועיים שנועדו למאות המנחות של מערך ההדרכה‬              ‫ד"ר אביה שהם לוז (‪ ,)74‬למדה פסיכולוגיה‪ ,‬פילוסופיה וייעוץ‬
‫הארצי שהקמתי‪ .‬לימים‪ ,‬הפכו המסמכים שכתבתי לאורך‬                 ‫לגיל הרך ועשתה דוקטורט בין‪-‬תחומי בתורת המערכות‪ .‬היא‬
                                                               ‫ביססה גישה מובנית לטיפוח הורות ולהעשרת היכולות‬
            ‫השנים‪ ‬לטיוטה של הספר שיצא לאור עכשיו‪.‬‬              ‫האינטלקטואליות‪ ,‬הרגשיות‪ ,‬השפתיות‪ ,‬החברתיות‬
‫לצורך זה הותאמו‪  ‬התכנים לשימוש ישיר של ההורים‪ ,‬כדי‬             ‫והמוטוריות‪  ‬של ילדים בגיל הרך‪ ,‬והקימה מערך רחב‪-‬היקף‬
‫שקהל ההורים ממגזרי אוכלוסייה שונים יוכלו ליהנות מהתכנים‬        ‫ליישום גישתה‪ .‬את דרכה המקצועית התחילה כפסיכולוגית‬
‫ללא תיווך המנחות ולהנגיש את השיטה לכל מי ש חפץ בה‪ .‬יש‬          ‫בשירות הפסיכולוגי בבת‪-‬ים ובהמשך עברה עם משפחתה‬
‫בספר כלים לחיזוק התא המשפחתי הרב‪-‬גילי – ישות שלעתים‬            ‫לקריית‪-‬מלאכי‪ ,‬שם הקימה בשנת ‪ 1978‬תכנית עירונית בשם‬
‫היא שקופה בעיני הרשויות‪ ,‬למרות שיש לה חשיבות עצומה‬             ‫תכנית הור"ים (העשרה וטיפוח מראשית החיים)‪ .‬לאור הצלחת התוכנית‬
‫להתפתחות הילדים‪ .‬מכאן נגזרת השפעה משמעותית על החברה‬            ‫הוחלט בשנת ‪ 1983‬להרחיבה לכל חלקי הארץ וכך במשך עשרות‬
‫כולה‪ .‬אציין גם כי החומר בספר כתוב בצורה קלה‪ ,‬נגישה וברורה"‪.‬‬    ‫שנים נהנו מהתוכנית כ‪ 15-‬אלף משפחות ‪ -‬יהודיות‪ ,‬ערביות‬

‫אם התחלת לכתוב לפני עשרות שנים למה החלטת להוציא את‬                            ‫ודרוזיות‪ ,‬מבוססות או מוחלשות ורבות מצוקה‪ .‬‬
                                     ‫הספר דווקא עכשיו?‬         ‫ההנחיה לפי תוכניות הור"ים לוותה במחקרים בלתי תלויים‬
                                                               ‫שהצביעו על הצלחות מרשימות ועקביות בהשפעת התוכניות‬
‫"שאלה טובה‪ .‬כשהתוכנית הייתה בשיא פעילותה עם מאות‬               ‫הן על התפתחות הילדים בכל תחומי התפקוד והן לשיפור‬
‫מנחות שעבדו בכשמונים מרכזים ברחבי הארץ‪ ,‬לא הצלחתי‬              ‫מעמד ההורים וגישתם כלפי ילדיהם וכלפי עצמם‪ .‬כן הודגמו‬
‫להתפנות לכתיבת הספר‪ .‬כן‪ ,‬במקביל לכתיבתו שקדתי גם על‬            ‫תחושות הצלחה והנאה של כל המשתתפים‪" .‬מניסיוננו ראינו‬
‫ניסוח הגישה התיאורטית שבבסיס תוכניות הור"ים‪ .‬קראתי‬             ‫כי ההצלחה בהורות היא בסיס לסיפוק של כל בני המשפחה‬
‫לה גישת גבהי"ם (גישה בונת‪-‬כוחות להעצמת ילדים והורים)‪.‬‬          ‫ומנוף להתמודדות עם אתגרים וללקיחת אחריות"‪ ,‬היא מציינת‪.‬‬
‫גישת גבהי"ם היא חלק מגישה תיאורטית יותר רחבה להבנת‬             ‫"ראינו את זה שוב ושוב עם הורים נורמטיביים ואפילו עם הורים‬
‫מערכות באשר הן‪ ,‬והיא הוצגה בספר נוסף שכתבתי במקביל‪,‬‬            ‫נפגעי סמים‪ ,‬לגביהם הוכחנו כי כל הורה יכול לקדם את ילדיו‬
‫ששמו‪" :‬מעבר לחומר ולרוח – ארגון מידע כמפתח להבנת מערכות"‪ .‬‬     ‫וליהנות מתהליך גידולם‪ .‬הצמיחה של ההורים ואיתם ילדיהם‬

                                                                                                        ‫‪36‬‬
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40