Page 37 - medorledor104
P. 37
מגזין מדור לדור "עם זאת ,יש חשיבות מיוחדת להוצאת הספר הנוכחי דווקא
היום .ההתמודדות עם מגיפה עולמית העמיסה משקל
"תפקיד משמעותי מאוד .אבל לא רק התמודדות רב על הורים לילדים קטנים שהמסגרות התקשו
להורים ,אלא גם לקרובי משפחה אחרים
ולאנשי חינוך וטיפול יש חלק מהותי בעיצוב לתת להן מענה בתוך סכנת הקורונה.
דמותו של הילד ובבניית אישיותו .הספר בספר התכוונתי ללוות את ההורים באתגרי גידול ילדיהם ולחזק
עוזר ללמוד כיצד לקדם את יכולות הילד, את התא המשפחתי בשגרה וביתר שאת בתקופות מאתגרות
להקנות לו ערכים ולסייע לו לגדול בשמחה,
ולהורים הוא נותן כלים איך ליהנות מהורות כמו מגיפה או התמודדויות ביטחוניות".
מעשירה וממשפחתיות מצמיחה" . מה המסר העיקרי של הספר?
"המסר הוא שמרגע לידתו של הילד הוא אדם שלם ,מרגיש,
לא מדובר ברומן ,אלא בספר עיון .האם יש חשיבות לקריאה קולט ,לומד ומגיב -אדם בעל ייחודיות שאין ולא יהיה עוד
כרונולוגית? כמותו בכל העולם כולו ,ושבעזרת מודעות וטיפוח הולם,
כל ילד יכול להתקדם עוד יותר מהמקום שבו הוא כבר נמצא.
"כן ולא .אפשר לקרוא את הספר מהפרק הראשון ועד האחרון,
אבל אפשר גם להתמקד בנושאים של שער או של פרק מסוים. להורים תפקיד מיוחד וחיוני בכך".
כל שער מעלה אתגר חשוב ומעשיר אותו מזוויות שונות .כל
פרק עומד גם בפני עצמו ואפשר להתמקד גם בפרק ספציפי. מה מאפיין ומייחד את הספר?
בעזרת חלוקת נושאי הסדרה לפי תחומי ההתפתחות -אפשר "הספר שיצא לאור בהוצאת אוריון והוצאת אשנב של מרכז
גבהי"ם ,מספק ידע ,מודעות וכלים להורים ולמטפלים בנושאים
לטפח גם תחום התפתחות ספציפי של הילד" . מרכזיים להבנת עולמו של הילד ולקידומו .בספר שילוב
את הספר משיקה ד"ר אביה שהם לוז עם בתה גפן בן-צבי, של ידע מחזית המחקר בתחום ,יחד עם כלים לתצפית
שעבדה עם אוכלוסיות עולים מגוונות במשרד הקליטה ובסוכנות ולהפעלות מקדמות בכל נושא" .מטרת הספר היא לעזור
היהודית .הן פועלות כיום במסגרת מרכז גבהי"ם – המרכז לביסוס להורים ולכל מי שמלווה את גידולו של הילד לגלות ,להתפעם,
גישה בונת-כוחות להעצמת ילדים ומבוגרים .גישת גבהי"ם
היא הבסיס למגוון התוכניות שפותחו הן להורים והן לתוכניות להעשיר וליהנות" ,אומרת ד"ר אביה שהם לוז ומפרטת.
"לגלות -כי כל ילד הוא עולם מלא ,יחיד ומיוחד .להתפעם -כי
בתחום שיפור ההוראה וטיפוח יכולות למידה וחשיבה . כל ילד ,בכל רמת התפתחות ניחן בכישורים מופלאים .להעשיר
-כי אפשר לקדם כל ילד מהרמה בה הוא נמצא .ליהנות -כי
מי קהל היעד של הספר? תהליך גידול הילדים יכול וצריך להיות חוויה של הנאה ושל
"הורים ,סבים וסבתות וקרובי משפחה ,מטפלות ,גננות ,אנשי צמיחה משותפת לילד ,למשפחה ולכל מי שמלווה את גדילתו".
מקצוע שעובדים עם הורים ועם ילדים .ההורים וקרובי המשפחה הספר מורכב משני כרכים שיחד מעניקים תמונת פנורמה
יוכלו להתייחס אל הסדרה כאל קורס ללמידה עצמית ,שתכליתו מקיפה של כל תחומי התפתחותו של הילד מראשית החיים
להעמיק את הבנתם את עולם הילד ולשפר את כישורי ההורות
שלהם .אנשי חינוך גננות וגננים ,מטפלות ומטפלים ועד גיל הגן וטרום בית הספר .
יוכלו להשתמש בספרי הסדרה ככלי עזר מקצועי בעבודתם, הנושאים שנבחרו לספר מלווים אותנו לאורך כל חיינו
וכבסיס לבנייתתוכניותעבודה.מנחיהורים,מנחיהתפתחות ואנשי ובהתאמות ספציפיות הם חשובים בכל גיל ואפשר לקדמם
מקצוע שמלווים ילדים יוכלו להשתמש בסדרה כבסיס להדרכה בכל שלב התפתחות .ברוב הנושאים מוצג רצף התפתחות
-שמדגיש שלבים עיקריים ברצף .זהו מפתח להבנת הקשיים
ולבניית תוכניות התערבות" . עימם צריך הילד להתמודד ברגע נתון ,למה אפשר לצפות ממנו,
וכיצד להתאים לו פעילויות הולמות לרמתו ולקצב התפתחותו,
ד"ר שהם לוז רואה בהורות לא רק ערך משפחתי ,אלא ערך
חברתי ולאומי .לדבריה ,אפשר ליצור חברה יותר טובה על ידי באופן שיאפשר לו לצבור הצלחות .
טיפוח הילדים מראשית החיים ועל ידי חיזוק המשפחתיות כן ,יש בספר הצעות לתצפיות ולהפעלות שמתבססות על אמצעים
פשוטים שיש בכל בית .הצעות שהן פלטפורמה להפעלת המשפחה
שהיא הבסיס התומך של כל חברה. הרב גילית כולה ,החל מהילד בגיל הרך ועבור לאחיו היותר בוגרים .
ומה התפקיד שלנו כהורים בתהליך הזה?
גיליון 37 104