Page 37 - medorledor104
P. 37

‫מגזין מדור לדור‬                                               ‫"עם זאת‪ ,‬יש חשיבות מיוחדת להוצאת הספר הנוכחי דווקא‬
                                                              ‫היום‪ .‬ההתמודדות עם מגיפה עולמית העמיסה משקל‬
                    ‫"תפקיד משמעותי מאוד‪ .‬אבל לא רק‬            ‫התמודדות רב על הורים לילדים קטנים שהמסגרות התקשו‬
                    ‫להורים‪ ,‬אלא גם לקרובי משפחה אחרים‬
                    ‫ולאנשי חינוך וטיפול יש חלק מהותי בעיצוב‬                            ‫לתת להן מענה בתוך סכנת הקורונה‪.‬‬
                    ‫דמותו של הילד ובבניית אישיותו‪ .‬הספר‬       ‫בספר התכוונתי ללוות את ההורים באתגרי גידול ילדיהם ולחזק‬
                    ‫עוזר ללמוד כיצד לקדם את יכולות‪  ‬הילד‪,‬‬     ‫את התא המשפחתי בשגרה וביתר שאת בתקופות מאתגרות‬
                    ‫להקנות לו ערכים ולסייע לו לגדול בשמחה‪,‬‬
                    ‫ולהורים הוא נותן כלים איך ליהנות מהורות‬                         ‫כמו מגיפה או התמודדויות ביטחוניות"‪.‬‬

                          ‫מעשירה וממשפחתיות מצמיחה"‪ .‬‬                                      ‫מה המסר העיקרי של הספר?‬
                                                              ‫"המסר הוא שמרגע לידתו של הילד הוא אדם שלם‪ ,‬מרגיש‪,‬‬
‫לא מדובר ברומן‪ ,‬אלא בספר עיון‪ .‬האם יש חשיבות לקריאה‬           ‫קולט‪ ,‬לומד ומגיב ‪ -‬אדם בעל ייחודיות שאין ולא יהיה עוד‬
                                             ‫כרונולוגית?‬      ‫כמותו בכל העולם כולו‪ ,‬ושבעזרת מודעות וטיפוח הולם‪,‬‬
                                                              ‫כל ילד יכול להתקדם עוד יותר מהמקום שבו הוא כבר נמצא‪.‬‬
‫"כן ולא‪ .‬אפשר לקרוא את הספר מהפרק הראשון ועד האחרון‪,‬‬
‫אבל אפשר גם להתמקד בנושאים של שער או של פרק מסוים‪.‬‬                                       ‫להורים תפקיד מיוחד וחיוני בכך"‪.‬‬
‫כל שער מעלה אתגר חשוב ומעשיר אותו מזוויות שונות‪ .‬כל‬
‫פרק עומד גם בפני עצמו ואפשר להתמקד גם בפרק ספציפי‪.‬‬                                         ‫מה מאפיין ומייחד את הספר?‬
‫בעזרת חלוקת נושאי הסדרה לפי תחומי ההתפתחות ‪ -‬אפשר‬             ‫"הספר שיצא לאור בהוצאת אוריון והוצאת אשנב של מרכז‬
                                                              ‫גבהי"ם‪ ,‬מספק ידע‪ ,‬מודעות וכלים להורים ולמטפלים בנושאים‬
               ‫לטפח גם תחום התפתחות ספציפי של הילד"‪ .‬‬         ‫מרכזיים להבנת עולמו של הילד ולקידומו‪ .‬בספר שילוב‬
‫את הספר משיקה ד"ר‪  ‬אביה שהם לוז עם בתה גפן בן‪-‬צבי‪,‬‬            ‫של ידע מחזית המחקר בתחום‪ ,‬יחד עם כלים לתצפית‬
‫שעבדה עם אוכלוסיות עולים מגוונות במשרד הקליטה ובסוכנות‬        ‫ולהפעלות מקדמות בכל נושא‪" .‬מטרת הספר היא לעזור‬
‫היהודית‪ .‬הן פועלות כיום במסגרת מרכז גבהי"ם – המרכז לביסוס‬     ‫להורים ולכל מי שמלווה את גידולו של הילד לגלות‪ ,‬להתפעם‪,‬‬
‫גישה בונת‪-‬כוחות להעצמת ילדים ומבוגרים‪ .‬גישת גבהי"ם‬
‫היא הבסיס למגוון התוכניות שפותחו הן להורים והן לתוכניות‬             ‫להעשיר וליהנות"‪ ,‬אומרת ד"ר אביה שהם לוז ומפרטת‪.‬‬
                                                              ‫"לגלות ‪ -‬כי כל ילד הוא עולם מלא‪ ,‬יחיד ומיוחד‪ .‬להתפעם ‪ -‬כי‬
       ‫בתחום שיפור ההוראה וטיפוח יכולות למידה וחשיבה‪ .‬‬        ‫כל ילד‪ ,‬בכל רמת התפתחות ניחן בכישורים מופלאים‪ .‬להעשיר‬
                                                              ‫‪ -‬כי אפשר לקדם כל ילד מהרמה בה הוא נמצא‪ .‬ליהנות ‪ -‬כי‬
                                 ‫מי קהל היעד של הספר?‬         ‫תהליך גידול הילדים יכול וצריך להיות חוויה של הנאה ושל‬
‫"הורים‪ ,‬סבים וסבתות וקרובי משפחה‪ ,‬מטפלות‪ ,‬גננות‪ ,‬אנשי‬         ‫צמיחה משותפת לילד‪ ,‬למשפחה ולכל מי שמלווה את גדילתו"‪.‬‬
‫מקצוע שעובדים עם הורים ועם ילדים‪ .‬ההורים וקרובי המשפחה‬        ‫הספר מורכב משני כרכים שיחד מעניקים תמונת פנורמה‬
‫יוכלו להתייחס אל הסדרה כאל קורס ללמידה עצמית‪ ,‬שתכליתו‬         ‫מקיפה של כל תחומי התפתחותו של הילד מראשית החיים‬
‫להעמיק את הבנתם את עולם הילד ולשפר את כישורי ההורות‬
‫שלהם‪  .‬אנשי חינוך גננות וגננים‪ ,‬מטפלות ומטפלים‬                                               ‫ועד גיל הגן וטרום בית הספר‪ .‬‬
‫יוכלו להשתמש בספרי הסדרה ככלי עזר מקצועי בעבודתם‪,‬‬             ‫הנושאים שנבחרו לספר מלווים אותנו לאורך כל חיינו‬
‫וכבסיס לבנייתתוכניותעבודה‪.‬מנחיהורים‪,‬מנחיהתפתחות ואנשי‬         ‫ובהתאמות ספציפיות הם חשובים בכל גיל ואפשר לקדמם‬
‫מקצוע שמלווים ילדים יוכלו להשתמש בסדרה כבסיס להדרכה‬           ‫בכל שלב התפתחות‪ .‬ברוב הנושאים מוצג רצף התפתחות‬
                                                              ‫‪ -‬שמדגיש שלבים עיקריים ברצף‪ .‬זהו מפתח להבנת הקשיים‬
                                  ‫ולבניית תוכניות התערבות"‪ .‬‬  ‫עימם צריך הילד להתמודד ברגע נתון‪ ,‬למה אפשר לצפות ממנו‪,‬‬
                                                              ‫וכיצד להתאים לו פעילויות הולמות לרמתו ולקצב התפתחותו‪,‬‬
‫ד"ר שהם לוז רואה בהורות לא רק ערך משפחתי‪ ,‬אלא ערך‬
‫חברתי ולאומי‪ .‬לדבריה‪ ,‬אפשר ליצור חברה יותר טובה על ידי‬                                  ‫באופן שיאפשר לו לצבור הצלחות‪ .‬‬
‫טיפוח הילדים מראשית החיים ועל ידי חיזוק המשפחתיות‬             ‫כן‪ ,‬יש בספר הצעות לתצפיות ולהפעלות שמתבססות על אמצעים‬
                                                              ‫פשוטים שיש בכל בית‪ .‬הצעות שהן פלטפורמה להפעלת המשפחה‬
                          ‫שהיא הבסיס התומך של כל חברה‪.‬‬        ‫הרב גילית כולה‪ ,‬החל מהילד בגיל הרך ועבור לאחיו היותר בוגרים‪ .‬‬

                                                                                 ‫ומה התפקיד שלנו כהורים בתהליך הזה?‪ ‬‬

‫גיליון ‪37 104‬‬
   32   33   34   35   36   37   38   39   40