Page 10 - medorledor30
P. 10

‫נאוה שמחון ועיסוקה‬
                                                             ‫השיקומי במת"ש‬

‫עוד בהיותי סטודנטית התחלתי לעבוד בבית אבות והיתה לי‬                     ‫כתבה‪ :‬איילת יובל דרזנר ‪[email protected]‬‬
‫תלמידה בת ‪ .93‬הקשר עם הגיל השלישי היה לי נח כיוון‬
‫שזה גיל בו אנשים עם ראש על הכתפיים‪ ,‬צמאים ללמידה‬           ‫אוה חולה במחלת קרוהן המשולבת בדלקת פרקים‪.‬נ‬

                        ‫ועשייה ונהנים מהעיסוק האומנותי‪.‬‬    ‫נאוה עושה מה שרבים לא עושים – מתמודדת עם‬
‫משם עברתי ללמד בהוסטלים ודרך משרד העבודה והרווחה‬           ‫המחלה‪ ,‬עוסקת בתחום האומנות ומלמדת את‬
‫למדת בסדנה מעשית איך לאבחן‪ .‬הסדנה היתה מרתקת‬               ‫המטופלים במת"ש – מרכז תעסוקתי שיקומי‪ ,‬שנמצא בכפר‬
‫ולמדתי ממנה המון כדי להרחיב את היכולת לעסוק באומנות‬
                                                                                                ‫שלם‪ ,‬סמוך לתל אביב‪.‬‬
                                                  ‫המשקמת‪.‬‬  ‫אצל נאוה דלקת הפרקים מתבטאת בהתקפי כאבים‬
‫באומנות משקמת המנחה מתאים את מה שנכון לתלמיד‬               ‫המאלצים אותה לשכב במיטה‪ ,‬לצרוך כדורים ולהמתין עד‬
‫ומוצא פתרונות‪ .‬אם יש למישהו מגבלה בידיים והוא רוצה‬         ‫'יעבור זעם'‪ .‬בזמן ההתקפים היא לא יכולה לעשות כמעט‬
‫לצייר‪ ,‬מתפקידי למצוא את הדרך לעקוף את הקושי ולאפשר‬         ‫כלום וכמי שבעבר עשתה לא מעט ספורט ואף שקלה‬
‫לו לצייר אם זה עם ספוג או אביזר אחר בטפיחות והחשוב‬         ‫ללמוד להיות מורה לספורט‪ ,‬ההבנה שיש פער בתפקוד‬

                      ‫הוא להקנות לו את תחושת ההצלחה‪.‬‬                 ‫שלה לתפקוד של אדם שאינו חולה‪ ,‬אינה מקלה‪.‬‬
                                                           ‫למי שלא יודע‪ ,‬קרוהן היא דלקת כרונית במעיים המתאפיינת‬
‫השאיפה שלי היא להקים מפעל לאומנות יצרנית שימושית‬
‫או בשפת העם 'עיצוב תעשייתי' לכל דבר וניתן לעשות אותו‬                            ‫בכך שמזון לא מתעכל באופן 'נורמלי'‪.‬‬
‫גם במרכז שיקום‬
‫לפי התאמה של‬                                                                               ‫איך התנהלו חייך ?‬
‫היכולות ואני‬
‫מביאה את הרצף‬                                              ‫""אני חולה מגיל ‪ 22‬וכיום בת ‪ .50‬המחלות התפרצו מיד‬
‫של קו יצור‬                                                 ‫אחרי מות אימי‪ .‬בזמנו לא ידעו איך לגשת לנושא ולכן‬
‫מההתחלה ועד‬                                                ‫הכנתי אוכל ובכל פעם ניסיתי לנחש מה עושה לי טוב ומה‬
‫למוצר המוגמר‪,‬‬                                              ‫מזיק לי ולא היה לי עם מי להתייעץ מלבד עצמי ובעת‬
‫משלב‬  ‫כלומר‬                                                ‫ובעונה אחת עשיתי מאמצים לעבוד באופן מסודר כדי‬
‫התכנון והבניה ועד‬
‫תרגומם לעשייה‪.‬‬                                                                                              ‫להתפרנס‪.‬‬
‫גם ברצף מרכז‬                                               ‫בתכל'ס הסתובבתי ‪ 3‬שנים כמו ביאפרה (מורעבת בעת‬
‫השיקום יש אנשים‬                                            ‫מלחמה) עד שהגעתי לד"ר סגל באיכילוב‪ ,‬למחלקת‬
‫עם יכולות נמוכות‪,‬‬                                          ‫ראומטולוגיה (התמחות העוסקת באבחון וטיפול במחלות‬
‫בינוניות וגבוהות‪.‬‬
‫למשל לסגור שקיות‬                                                ‫הקשורות למפרקים‪ ,‬רקמות רכות והחיבורים ביניהם)‪.‬‬
‫סכו"ם‪ ,‬לקפל נייר‬                                           ‫מהרגע שהגעתי אליו החל תהליך של בדיקות גסטרו‪ ,‬כמו‬
‫אפיה‪ ,‬להדביק‬                                               ‫בדיקת דם סמוי ואחרי קולונוסקופיה הוא הגיע להחלטה‬
‫מדבקות על שלטים לדלת – נתפסות כעבודות חרושתיות‬
‫והשאיפה שלי היא שאנשים בעלי יכולות בינוניות וגבוהות‬                                      ‫סופית שזה קרוהן המשולב‬
‫יעשו דברים אחרים כמו להדביק על כוסות בעזרת מכונת‬                                         ‫בדלקת פרקים ובמקרה שלי‬
                   ‫‪ PRESS‬חם דוגמא כלשהי‪.‬‬                                                 ‫דלקת הקרוהן נמצאת בחיבור‬
                                                                                         ‫בין המעי הדק לגס‪ ,‬וכתוצאה‬
‫יש לי את הטכנולוגיה כי אני יכולה לחתוך‪ ,‬להדביק‪ ,‬לגזור‬                                    ‫מכך‪ ,‬גם אין ספיגה של ברזל‪.‬‬
‫ולבצע התאמה של גודל ולארוז שזה יוצר את רצף העבודה‪.‬‬                                       ‫מאחר שאין ספיגת מזון‬
                                                                                         ‫בצורה נכונה‪ ,‬בכל פעם‬
         ‫לא חייבים לעשות הכל בסין אלא פה‪ ,‬בכפר שלם‪.‬‬                                      ‫מערכת גופנית אחרת נפגעת‪.‬‬
                                                                                         ‫המחלה מתבטאת בהרבה‬
                                                                                         ‫חוסר תאבון‪ ,‬עצירות וכדומה‪,‬‬
                                                                                         ‫החיים של החולה מתנהלים‬
                                                                                         ‫סביב המחלה והוא צריך‬
                                                                                         ‫למצוא תעסוקה שתתאים‬
                                                                                         ‫למגבלה הפיזית‪ ,‬ליכולות‬

                                                                                                           ‫ולרצון שלו‪.‬‬

                                                                                           ‫איך פרצת החוצה?‬

                                                           ‫אחת מנקודות המפנה הראשונות היא שלמדתי "אומנות‬
                                                           ‫משקמת" במדרשה ברמת השרון שהיא היחידה ללימודי‬
                                                           ‫חוץ של בית ברל בשנים ‪ .1998-2000‬בלימודים התמודדתי‬
                                                           ‫עם חוויית האבל של אימי ובימים אלה אני מספיק בשלה‬
                                                           ‫ועומלת על פרויקט מסוים שיצא לאור בפברואר‪ ,‬יום השנה‬

                                                                                                      ‫למותה של אימי‪.‬‬

                                                                                               ‫‪ 10‬מגזין מדור לדור‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15