Page 39 - medorledor91
P. 39

‫מגזין מדור לדור‬                                                ‫חושבת שיש אנשים שהספר יביא אותם לקתרזיס רגשי ויגרום להם‬
                                                               ‫לחשוב על כל מיני שאלות‪ .‬יש לי הרגשה שמי שהתחבר לספר לא‬
                    ‫איה (היא) הוא ספרה השני של חני וייס‪,‬‬
                    ‫שפורסם‪ .‬קדם לו "כעוף החול"‪ ,‬שיצא לאור‬                                     ‫יעזוב אותו עד שיסיים לקרוא"‪.‬‬

                                                  ‫ב‪."2017-‬‬          ‫מה היית רוצה שאנשים ילמדו מהספר שלך?‬

                          ‫מתי התחלת לכתוב?‬                     ‫"יותר מכל דבר אחר הייתי רוצה שאנשים ימצאו את עצמם בתוך‬
                                                               ‫הספר‪ ,‬שייקחו את הספר אליהם‪ ,‬אל הסודות שלהם‪ ,‬אל מה שהם‬
                    ‫"אני כותבת ומלחינה מגיל הנעורים‪.‬‬           ‫לא משתפים אף אחד‪ .‬הייתי מאוד רוצה שהקוראים שלי ימצאו‬
                    ‫השירים שלי‪ ,‬הם שיח ביני לביני‪ ,‬מעין‬        ‫בספר דברים שיגרמו להם לחשוב‪ .‬בסופו של יום החשיבה היא‬
                    ‫תכתובת ביני לבין עצמי‪ ,‬כותבת את הכא־‬
‫בים‪ ,‬את האושר‪ ,‬את החלומות‪ .‬בשנת‪ 2013‬עברתי תאונת דרכים‪.‬‬                                 ‫אבן הדרך הראשונה לקראת הפתרון"‪.‬‬
‫קיבלתי מכה מאוד חזקה בראש‪ ,‬בגב ואיבדתי את הזיכרון‬
‫לכמה שעות‪ .‬זאת הייתה חוויה מטלטלת מאוד‪ .‬אחרי התאונה‬            ‫את חושבת שהעובדה שאת עובדת כמטפלת‬
‫השתנה הגוף שלי‪ .‬אני אדם מאוד תזזיתי במהות‪ .‬המון אנרגיות‪.‬‬       ‫זוגית השפיעה על הדרך שבה כתבת את מערכות‬
‫אחריהתאונההנפשנשארהתזזיתית‪,‬הגוףקצתפחות‪.‬הוא נכנס‬
                                                                                             ‫היחסים בספר?‬
                          ‫למצב של טראומה‪ ,‬כמו הלם קרב"‪.‬‬
                                                               ‫"זו שאלה מעניינת שלא נתתי עליה את הדעת בזמן הכתיבה‪ .‬אם‬
                         ‫מה אמרו הרופאים?‬                      ‫אני חושבת על זה נדמה לי שהעובדה שאני מטפלת זוגית גרמה‬
                                                               ‫לי יותר להעמיק במערכת היחסים של הגיבורה‪ ,‬אבל בניגוד למה‬
‫"בשנת ‪ 2013‬הפיברומיאלגיה עוד לא הייתה ממש בתודעת‬               ‫שמצופה ממטפלת זוגית‪ ,‬אני לא מציגה פתרונות לדילמות של‬
‫הרופאים התלוננתי על כאבים רציפים שהלכו והחמירו ועל ירידה‬       ‫הגיבורים‪ .‬אני מציגה את עולם התוכן שלהם‪ ,‬את החששות שלהם‪,‬‬
‫קוגניטיבית ‪ -‬לא הכרתי את עצמי‪ .‬רוב הרופאים פשוט ביטלו אותי‬     ‫את המורכבות של הנפש שלהם ומציגה אותה על השולחן‪ .‬אין‬
‫ולעיתים בצורה מאוד פוגעת‪ ,‬עד שאחד מהם אמר לי שמה שיש לי‬        ‫שחור ולבן‪ ,‬יש כל כך הרבה גוונים של אפור בדרך שבה אנחנו מת־‬
‫נקרא פיברומיאלגיה‪ .‬החוויה היא לאבד את עצמך לכאב וחולשה‪,‬‬        ‫בוננים על העולם‪ .‬יש קשת של רגשות וצרכים וחוויות וכל עוד אתה‬

  ‫ואף אחד לא רואה או מבין בעיקר בגלל שזאת מחלה שקופה"‪.‬‬                          ‫לא מזיק למישהו אחר או לעצמך הכול בסדר"‪.‬‬

‫מה המשמעות של חיים בצל הפיברומיאלגיה?‬                          ‫למרות כל מה שנאמר בשורות האחרונות לחני חשוב מאוד‬
                                                               ‫להדגיש כי "איה (היא)" הוא לא ספר על אהבה‪ ,‬אלא ספר על‬
‫"זה אומר להסתגל לקצב חיים אחר‪ .‬הייתי אדם עצמאי שעושה‬           ‫יחסים‪ ,‬על אנושיות‪" .‬זה לא רומן רומנטי‪ ,‬זה יותר עמוק מהקשר‬
‫הכול לבד‪ .‬גם היום אני יכולה לעשות הכול לבד‪ ,‬אבל אם הייתי לפני‬  ‫של האהבה"‪ ,‬היא אומרת ובאופן כמעט מתבקש נולדת השאלה‬
‫המחלה ב‪ 100-‬קמ"ש היום אני ב‪ 50-‬קמ"ש‪ .‬אהבתי להסתובב‬
                                                                              ‫הבאה שלי‪ ,‬שהיא הכי רחוקה מאהבה רומנטית‪.‬‬
           ‫במחנה יהודה‪ ,‬לעשות קניות‪ ,‬והיום זה יותר קשה"‪.‬‬
                                                               ‫איה מקימה הוסטל לנערות ונערים בסיכון‪ .‬למה‬
‫מאיפה את מקבלת רעיונות לכתיבה? מהחיים‬                                             ‫בחרת בנושא כל כך מורכב?‬
     ‫שלך? יש משהו בדמויות שמזכיר אותך?‬
                                                               ‫"בחרתי בזה כי זה עוד חלום שלי‪ .‬בירושלים יש הרבה מאוד ילדי‬
‫"אני לא יכולה להגיד שיש משהו בכתיבה שהוא אוטוביוגרפי‪ ,‬אבל‬      ‫רחוב‪ .‬יצא לי לא מעט לדבר עם נערות שגרות ברחוב‪ .‬יום אחד‬
‫בהחלט יש ממני בכתיבה‪ .‬אפשר להגיד שהכתיבה היא סוג של‬            ‫פגשתי נערה במרכז ירושלים שנראתה קצת רדופה‪ .‬התלבטתי‬
‫שיחות שלי עם עצמי‪ .‬הכתיבה שלי עושה לי מאוד טוב‪ ,‬ואני מקווה‬     ‫אם לגשת אליה‪ .‬היא הסתכלה עליי ואני עליה‪ .‬חייכתי אליה‪ ,‬אבל היא‬
                                                               ‫לא חייכה‪ .‬ניגשתי אליה והתחלנו לדבר‪ .‬היא סיפרה שהיא גרה ברחוב‬
   ‫מאוד שהיא תעשה טוב גם לכל מי שיקרא את הספרים שלי"‪.‬‬          ‫כמה חודשים‪ .‬סיפרה שהיא עברה לילה לא פשוט‪ .‬ישבנו במשך‬
                                                               ‫שעתיים ודיברנו על החיים שלה‪ .‬הסיפורים שלה ושל מקרים‬
                  ‫התחלת לכתוב ספר נוסף?‬                        ‫נוספים ששמעתי עליהם נגעו בי וגרמו לי לרצות להקים בית עבורן‪.‬‬

   ‫"כן‪ .‬על מסע של אישה בין שפיות לשיגעון‪ ,‬בין מציאות לדמיון"‪.‬‬         ‫אני ממש מקווה שיום אחד אצליח להגשים את החלום הזה"‪.‬‬

‫‪39‬‬                                                                                                                 ‫גיליון ‪91‬‬
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44