Page 35 - medorledor81
P. 35

‫מגזין מדור לדור‬

                 ‫ובמישרין גם בביקורת על‬                   ‫בתל אביב‪ ,‬בירושלים‪ ,‬בבני ברק‪ ,‬ואף בלונדון‪ ,‬מדריד וניו יורק –‬
                 ‫תופעות חברתיות אחרות‪.‬‬                                   ‫מקומות שבהם ביקרה גיבורת הספר‪ ,‬דניאלה‪.‬‬
                 ‫למשל‪ ,‬באחד הפרקים נמתחת‬
                 ‫בין השורות ביקורת על המנהג‬               ‫העלילה עוברת גם דרך פרקי זמן שונים‪ ,‬ולא בהכרח באופן‬
                 ‫חסר החמלה של משפחות‬                      ‫כרונולוגי‪ ,‬אלא היא נעה בזמן קדימה ואחורה‪ .‬לעיתים הקורא עד‬
                 ‫ישראליות להשאיר את הוריהם‬                ‫להתרחשויות בילדות‪ ,‬לעיתים הוא מלווה את המספרת‬
                 ‫הקשישים בחדר המיון או‬                    ‫במסדרונות מוזיאון ישראל בעת עבודתה שם‪ ,‬לעיתים הוא‬
                 ‫באחת ממחלקות בית החולים‬                  ‫עוקב אחרי ביקוריה בלונדון‪ ,‬הן בילדותה של המחברת והן‬
                 ‫רק כדי שלא יצטרכו לארח‬                   ‫בבגרותה‪ ,‬ולעיתים הוא נע מאולם האופרה במנהטן ועד מרכול‬

                                  ‫אותם בחג"‪.‬‬                                                         ‫חרדי בבני ברק‪.‬‬

                           ‫כאומנית המתמחה‬                 ‫עד כמה הספר נאמן למציאות? האם כל הדמויות‬
     ‫במדיומים חזותיים‪ :‬האם יש קשר בין היצירה‬              ‫השונות‪ ,‬ולעיתים גם המשונות‪ ,‬שמופיעות בו הן‬

                      ‫הפלסטית לבין הכתיבה?‬                                ‫אמיתיות או שחלקן פיקטיביות?‬

‫"עיקר הקשר הוא בביטויים הקשורים לשואה‪ ,‬לזיכרונות‬          ‫"הספר נאמן למציאות בכל מה שקשור לסיפורים ולאירועים‬
                                                          ‫המסופרים בו‪ .‬רבים מהם חוויתי אישית והותירו בי את חותמם‪.‬‬
‫ממשפחה שנפגעה וכן בתחום הפמיניסטי‪ .‬בתחום הפמיניסטי‬        ‫אירועים נוספים סופרו לי על ידי אימי‪ ,‬דודתי וחברים של ההורים‪.‬‬
                                                          ‫כל האפיזודות שבספר מקורן באירועים שאכן אירעו‪ ,‬ואינם‬
‫אני גם מותחת ביקורת‪ ,‬לעיתים מרומזת‪ ,‬על תופעות בחברה‬
                                                              ‫גזורים מהדמיון‪ ,‬גם אם לפעמים הן נראות כאילו הומצאו‪".‬‬
‫שנגרמות בגלל ציוויי הדת כגון האישה העגונה‪ ,‬האישה הכפופה‬
                                                                           ‫האם יש בספר מסר פמיניסטי?‬
                                    ‫לתכתיבי המסורת ועוד‪.‬‬
                                                          ‫"הספר נוגע ומטפל גם בנושא חלוקת התפקידים המסורתית‬
‫"הכתיבה מאפשרת לי פירוט רב יותר והבהרה של רעיונות‬         ‫בין האישה לגבר‪ .‬הדבר מוצא את ביטויו למשל בהסכם הגירושין‬
‫שאינם מתאפשרים במדיום החזותי‪ .‬וכך‪ ,‬למעשה‪ ,‬האומנות‬         ‫שבין הדודה הרופאה לבין בעלה‪ .‬הוא טען בפני השופט במשפט‬
                                                          ‫הגירושים שרעייתו לא תפרה לו מעולם כפתור בבגד‪ .‬הדודה‪,‬‬
                     ‫החזותית והכתיבה משלימות זו את זו"‪.‬‬   ‫ארנקה‪ ,‬שבמקביל להיותה רופאה גינקולוגית שעשתה לילות‬
                                                          ‫כימים בבתי חולים‪ ,‬החזיקה בית מסודר ומאורגן וגידלה בת‪,‬‬
‫ממשק נוסף בין פעילותה האומנותית של עיינה פרידמן לבין‬      ‫הטיחה בפני השופט (ובעצם גם בפני בעלה) שהיא תופרת בטן‬
‫כתיבתה מתרחש בכריכת הספר‪ ,‬שהיא פרי עיצובה של‬              ‫לאחר ניתוח קיסרי הרבה יותר מהר מאשר כפתור במכנסיים‪.‬‬
‫המחברת‪ ,‬והדמות המופיעה עליה לקוחה מיצירת אומנות‬           ‫השופט היה מופתע‪ ,‬אבל הבין‪ ,‬כמו גם קוראי הספר כך אני‬
                                                          ‫מקווה‪ ,‬שגם לנשים מותר להחזיק בקריירה ולהיות מסורות לה‪.‬‬
           ‫שיצרה בעקבות האפיזודה שסופרה על ידי מרגיט‪.‬‬
                                                          ‫"אני גם לא מהססת לתאר בספר כיצד התקדמותו של בעלה‬
‫‪35‬‬                                                        ‫של דניאלה בעבודתו הייתה תמיד בעדיפות על פני עבודתה‬
                                                          ‫ויצירתה של אשתו‪ .‬היה עליה להתנהל ולנהל את הבית ואת כל‬
                                                          ‫חיי המשפחה בכוחות עצמה ולתפקד למעשה כהורה יחיד‪.‬‬
                                                          ‫המסר הפמיניסטי בא לידי ביטוי בהתעקשות של דניאלה‬
                                                          ‫להגשים את עצמה ולממש את כישרונותיה ואת היצירתיות‬

                                                                            ‫שלה חרף כל הקשיים והמכשולים שבחייה‪.‬‬

                                                          ‫"אבל מעבר לנושאים פמיניסטיים‪ ,‬הספר עוסק בעקיפין‬

                                                                                                             ‫גיליון ‪81‬‬
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40