Page 34 - medorledor81
P. 34

‫צילום‪ :‬מתוך האלבום המשפחתי‬  ‫מפסי בגדי אסירים בשואה – לפסי צבע של יצירה ותקווה‬

                                    ‫מפסי בגדי‬
                               ‫אסירים בשואה‬
                               ‫– לפסי צבע של‬
                               ‫מאת‪:‬יצירה ותקווה‬

                                       ‫זהר נוי‬

‫בבית אבות‪ ,‬בשל מצבה ההולך ודועך שלא אפשר לה להמשיך‬       ‫אחרי שפרסמה תריסר ספרי ילדים‪ ,‬החליטה ד"ר‬
‫ולגור בדירתה בגפה‪ .‬בבית האבות‪ ,‬נהגו לאסוף את כל בגדי‬     ‫עיינה פרידמן‪ ,‬אומנית רב תחומית ואוצרת‬
‫הנשים‪ ,‬לכבסן יחד ולהחזיר לכל דיירת בגד‪ ,‬בין אם היה שלה‬   ‫תערוכות‪ ,‬להתמודד עם זיכרונות ילדותה ולהנציח‬
‫ובין אם היה גדול או קטן ממידותיה‪ .‬כשהגיעה אימה של עיינה‬  ‫אותם ואת חייה בכלל ברומן ראשון‪" .‬שיק פריז" נע‬
‫לבקר את חברת הנפש שלה‪ ,‬חייכה מרגיט חיוך עצוב ומריר‪,‬‬      ‫בין מרחבים של זמן ומקומות ומגולל סיפורים‬
                                                         ‫מרתקים וזיכרונות מרגשים‪ ,‬וכמעט על כולם‬
         ‫הפנתה את ידה אל בגדה הענק‪ ,‬ואמרה‪" :‬שיק פריז"‪.‬‬
                                                             ‫מרחפת עננת השואהב‬
  ‫"הסיפור המצמרר הזה נראה לי כציר שעליו‬
  ‫סובבים חייה של גיבורת הספר‪ ,‬החיה את‬                    ‫רגישות ובגילוי לב‪ ,‬פורסת עיינה פרידמן בסגנונה‬
  ‫חייה כבת דור שני לשואה‪ ,‬על הפחדים ועל‬                  ‫הייחודי אירועים מהחיים בארץ‪ ,‬מתקופת הצנע‬
  ‫החרדות שהוטמעו בה בילדותה‪ ",‬אומרת‬                      ‫בחיפה‪ ,‬דרך שנים של פיגועים מדממים בירושלים ועד לימינו‬
                                                         ‫אלה בתל אביב הנהנתנית‪ ,‬כשברקע שזורים סיפורי הזיכרונות‬
                              ‫עיינה פרידמן‪.‬‬
                                                               ‫מהשואה של בני משפחתה והיחסים המורכבים ביניהם‪.‬‬
‫עלילתו של "שיק פריז" מתרחשת לסירוגין במקומות שונים‪:‬‬
                                                         ‫שמו של הספר‪" ,‬שיק פריז"‪ ,‬לקוח מאחד הפרקים היותר‬
                                                         ‫מצמררים בו‪ .‬מרגיט לוי‪ ,‬אחת מחברותיה של אימה של עיינה‬
                                                         ‫פרידמן נלקחה למחנה הריכוז וההשמדה אושוויץ‪ .‬כשהגיעה‬
                                                         ‫למחנה בלוויית נשים נוספות‪ ,‬הן הורדו מקרון הרכבת‪ ,‬הופשטו‬
                                                         ‫מבגדיהן‪ ,‬ונזרקו לעברן בגדי אסירות‪ ,‬ללא קשר למידות גופן‪ .‬וכך‪,‬‬
                                                         ‫נשות הקאפו השליכו בבוז בגד קטן מידות על אישה גבוהה ובגד‬
                                                         ‫גדול מידות על אישה קטנה וצנומה‪ .‬לאחר שהנשים לבשו את‬
                                                         ‫בגדי האסירות ונראו בהן מגוחכות‪ ,‬לגלגו עליהן הנאציות ואחת‬
                                                         ‫מהן אמרה בסרקזם "שיק פריז"‪ ,‬דהיינו אופנת עילית‪ .‬מרגיט‬
                                                         ‫סיפרה מאוחר יותר כי אחת הנשים סברה שהגרמנייה מתכוונת‬
                                                         ‫שהן יישלחו לפאריז‪ ,‬מאחר שבשפה הגרמנית‪" ,‬שיקן" פירושו‬

                                                                                                            ‫לשלוח‪.‬‬

                                                         ‫הביטוי "שיק פריז" נאמר בפעם השנייה כשמרגיט עברה לגור‬

                                                                                                                  ‫‪34‬‬
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39