Page 67 - medorledor68
P. 67

‫מגזין מדור לדור‬                                                                        ‫ספרים מומלצי החודש‬

                      ‫ללמוד את שמות הצבעים באנגלית‬                                      ‫סיפור לילדי דור המסך והוריהם‬

                         ‫"סיגלית והצבעים באנגלית" מאת מיה‬                              ‫"מגנט המסכים" מאת דורון ארז‬
                         ‫יהלום הוא ספר ילדים אינטואיטיבי‪,‬‬                              ‫עוסק בנושא המעסיק הורים רבים‪:‬‬
                         ‫מהנה וידידותי להורה ולילד‪ .‬הספר‬                               ‫התמכרותם של ילדים למסכים השונים‪.‬‬
                         ‫מלמד במהירות ובהנאה את שמות‬                                   ‫למרות ההבנה שלהם כי עליהם‬
                         ‫כל הצבעים באנגלית‪ .‬הספר כתוב‬                                  ‫להגביל את שעות הצפייה‪ ,‬רבים מהם‬
                         ‫בחרוזים ונעזר בהקשרים משעשעים‬                                 ‫מתקשים לעשות זאת‪ .‬זו גם הדילמה‬
                         ‫שמסייעים לתהליך הלמידה‪ .‬לאחר‬          ‫הניצבת במרכזו של הספר הנוכחי בו איתמר הצעיר המבלה זמן‬
                         ‫קריאות אחדות הילדים (בני שנתיים עד‬    ‫רב מול המסך בצפייה בתוכניות הילדים האהובות עליו‪ .‬הוא שקוע‬
‫תשע) שולטים בכל שמות הצבעים בשפה האנגלית‪ .‬במרכז הספר‬           ‫כל כך בתוכניות השונות עד כי הוא שוכח לפעמים לאכול‪ .‬הוריו‬
‫הנוכחי ניצבת דמותה של סיגלית פרפל‪ ,‬אשר כשמה אוהבת מאוד‬         ‫מרגישים לפעמים חוסר אונים בבואם להתמודד עם התמכרותו‬
‫את הצבע הסגול‪ .‬אנו מלווים אותה במהלך היום כשהיא מבקרת‬          ‫למסכים‪ .‬לאביו יש הסבר למשיכה של בנו למסכים‪ ,‬הוא משוכנע‬
‫את השכנים והחברים וגם חיות שונות ולומדים להכיר את שמות‬         ‫שהסרטונים בהם איתמר צופה מכילים מגנט הלוכד את תשומת‬
‫הצבעים השונים בעברית ובאנגלית בחוויה‪ .‬לפני הקריאה בספר‬         ‫הלב ולכן הוא לא מצליח להתנתק מן המסך‪ .‬האמא מחליטה‬
‫מציעה מיה כלים שיאפשרו להורים להפיק את המרב ממנו‪ .‬הספר‬         ‫להגביל את זמן הצפייה במסך לשעה אחת בלבד בתיאום עם‬
‫ערוך בצמדי עמודים בהם נפרש איור צבעוני ובמרכזו צבע אחד‬         ‫איתמר‪ ,‬אך ליתר ביטחון מניחה לצד המסך מבטל מגנטים‪.‬‬
‫אותו מציגה לנו סיגלית במסעה‪ .‬בצדם הימני של צמד העמודים‬         ‫כשהשעה חולפת והיא מבקשת מאיתמר להפסיק לצפות הוא‬
‫בפונט גדול ומנוקד מוצג טקסט בחרוזים בהם שמו של הצבע‬            ‫פורץ בצרחות‪ .‬אמו מציעה לאפשר לו לצפות ללא הפסקה והיא‬
‫בשפה העברית ובשפה האנגלית‪ .‬בכל טקסט כזה מובלטים שמות‬           ‫מאמינה שזו הדרך היחידה בה ילמד לבד שעליו לצמצם את שעות‬
‫הצבעים בעברית ובאנגלית בצבע המתאר אותם‪ .‬השימוש בשיטת‬           ‫המסך שלו‪" .‬ועד אז" שואל אביו? ואמו משיבה שעד אז הם יתנהלו‬
‫התצליל בשילוב עם החרוזים עוזר לילדים ללמוד את הצבעים‬           ‫כמו שהתרגלו לפני שנולד‪ ,‬יאכלו‪ ,‬יתארגנו לשינה ויישנו‪( .‬איורים‪:‬‬
‫ביעילות ובקלות‪ .‬בסיום הספר יש טבלה שמאפשרת לעקוב אחר‬                          ‫דני קרמן‪ .‬הוצאת ספרית דורון עפרון‪ 32 ,‬עמודים)‪.‬‬
‫התקדמות הלמידה ויש דף מדבקות המצורף לספר בעזרתו‬
 ‫ממלאים את הטבלה‪( .‬איורים‪ :‬טוהר שרמן פרידמן‪ .‬הוצאת אוריון)‬                                     ‫פרידה אחת יותר מדי‬

                                   ‫המצאות וממציאים‬                                      ‫פרידות הן דבר מכאיב בדרך כלל‪,‬‬
                                                                                        ‫ועד שדניאלה‪-‬דנושה שטינמץ עלתה‬
                        ‫"למה בריבוע – המצאות וממציאים" הוא‬                              ‫לארץ היא התנסתה ברבות מהן‪.‬‬
                        ‫הספר הרביעי בסדרה הנפלאה "למה‬                                   ‫כשהיא כבר קיוותה שלא תתנסה‬
                        ‫בריבוע" שעוסקת במגוון נושאי מידע‬                                ‫יותר בכאב הלב שהן מביאות איתן‪,‬‬
                        ‫מרתקים לילדים דרך איורי קומיקס‬                                  ‫נחת עליה האסון הגדול ששבר את‬
                        ‫משעשעים‪ .‬למה וחבריו ציפור‪ ,‬ג'ירף‬                                ‫ליבה‪ .‬לדניאלה נודע שהיא יהודייה‬
                        ‫וצב החליטו לספר לכם על ההמצאות‬                                  ‫כשהייתה בת שבע וזה היה גם הרגע‬
                        ‫המדהימות שהמציאו אנשים חכמים‬                                    ‫שבו נקרעה מעולם הנצרות הקתולי‪,‬‬
                        ‫ובעלי חזון לאורך ההיסטוריה – המצאות‬    ‫שהעניק לה מסתור בעת המלחמה‪ ,‬והיא מצאה את עצמה בעולם‬
‫ששינו את העולם שבו אנו חיים והפכו אותו לטוב‪ ,‬מרתק וכיפי יותר‪.‬‬  ‫זר ושנוא שלא הכירה ולא רצתה בו‪" .‬פרידה אחת יותר מדי" הוא‬
‫תקראו על המצאות גדולות וחשובות כמו המטוס‪ ,‬המכונית‪ ,‬הכדור‬       ‫רומן המביא את סיפורה האוטוביוגרפי המטלטל של דניאלה‪-‬‬
‫הפורח‪ ,‬הרכבת ומנוע הקיטור‪ ,‬המקרר‪ ,‬שואב האבק'‪ ,‬המזגן ורשת‬       ‫דנושה‪ ,‬שהפכה כל התמודדות שנקרתה בדרכה למקור של כוח‪.‬‬
‫האינטרנט‪ ,‬וגם על המצאות פשוטות ודברים יומיומיים כמו הגפרור‪,‬‬    ‫בספר מתארת שטינמץ שנולדה בקטוביץ' שבפולין בשנת ‪1938‬‬
‫המשקפיים‪ ,‬מהדק סיכות‪ ,‬נייר הטואלט‪ ,‬העיפרון‪ ,‬מברשת השיניים‬      ‫כדניאלה יוזפינה רייס‪ ,‬איך התגלגלה כיתומה משני הוריה שנספו‬
‫והפופקורן‪ .‬תחזרו בקריאה אחורה בזמן‪ ,‬תפגשו ממציאים גאונים‪,‬‬      ‫בשואה בין מקומות מסתור ומנזרים‪ .‬כפעוטה יתומה משני הוריה‬
‫תקראו בספר עובדות מעניינות וכמו בספרים הקודמים בסדרה‪,‬‬          ‫היא נדדה והיטלטלה בין מקומות מסתור ומנזרים‪ ,‬עד שבדרך לא‬
‫תמצאו בספר גם רצועות קומיקס מצחיקות לכל המצאה‪ .‬בסוף‬            ‫דרך הגיעה לארץ‪ ,‬מצאה בית חם והורים אוהבים והקימה משפחה‬
‫כל פרק מחכה לכם חידון טריוויה מגניב על ההמצאות המוצגות‬         ‫מאושרת‪ .‬לאחר לבטים רבים החליטה להעלות את זיכרונותיה‬
‫באותו פרק‪ .‬האם תצליחו לזכור את התשובות לכל השאלות?‬             ‫על הכתב ולפרסמם לזכר בתה תמי‪ ,‬שנפטרה מדום לב בהיותה‬
‫בטוח שתרחיבו את האופקים בקריאה ותעניקו לעצמכם שעות של‬          ‫בת עשרים ושתיים‪ .‬סיפור חייה של דניאלה רווי טלטלות ופרידות‬
‫לימוד והנאה הן לילדים והן להורים‪ .‬המפגש עם ההמצאות בספר‬        ‫שוברות לב‪ ,‬אך גם גדוש בהרבה נחמה ואהבה ואושר‪( .‬הוצאת‬
‫יעשיר את הידע ויגרום הנאה רבה‪( .‬איורים‪ :‬דניאלה פונד‪ ,‬כתיבה‪:‬‬
               ‫חגי ברקת‪ ,‬הוצאת דני ספרים‪ 64 ,‬עמודים‪ .‬מנוקד)‬                                      ‫ידיעות ספרים‪ 304 ,‬עמודים)‬

‫גיליון ‪67 68‬‬
   62   63   64   65   66   67   68