Page 63 - medorledor68
P. 63

‫מגזין מדור לדור‬                                           ‫ספר הילדים "ליבי מגדלת מפלצת" בהוצאת הספרים אוריון‪,‬‬
                                                          ‫הוא סיפור על המפלצת חרדה שרבים מאיתנו מגדלים‪.‬‬
                            ‫וחצי ובתוכה גרה מפלצת‬         ‫לאורך הסיפור מקבלת הגיבורה כלים שמשיבים לה את‬
                            ‫שהלכה וגדלה איתה לאורך‬        ‫תחושת המסוגלות ועוזרים לה להקטין את המפלצת‬
                            ‫השנים ומייצור קטנטן הפכה‬      ‫שבתוכה‪ .‬כולם חושבים שליבי‪ ,‬ילדה בת שבע וחצי (אפילו‬
                            ‫למפלצת ענקית שליבי כמעט‬       ‫קצת יותר) לא אוהבת לעשות דברים חדשים או להיות עם‬
                            ‫שאינה יכולה להכיל‪ .‬שמה של‬     ‫אנשים שהיא לא מכירה ממש טוב‪ .‬אפילו ליבי חושבת כך‪.‬‬
                            ‫המפלצת הוא חרדה והיא‬          ‫אף אחד לא יודע שליבי מגדלת מפלצת‪ .‬זוהי מפלצת‬
                            ‫מונעת מליבי לבצע פעולות‬       ‫מיוחדת ויוצאת דופן‪ .‬גם ליבי לא יודעת שהיא מגדלת אותה‬
                            ‫רבות שהיא הייתה שמחה‬          ‫עד שהיא פוגשת אישה שמכירה לה את המפלצת‪ .‬לסיפור‬
                            ‫לנסות‪ :‬להתגלש במגלשה‬          ‫מצורפות המלצות להורים ולמטפלים ורעיונות לשימוש‬
‫הגדולה‪ ,‬ללמוד לשחות ולומר שלום לדודים שבאים לבקר‬
‫אותה בבית‪ ,‬שלמרות שהם קרובים‪ ,‬אינם זרים לה והיא‬                                 ‫בסיפור ובבקבוק חיזוק לוכד חרדה‪.‬‬
‫פוגשת אותם לא מעט‪ ,‬קשה לה לומר להם שלום‪ .‬ליבי גם לא‬
‫ישנה אצל חברים או הולכת לחוגים כי המפלצת‪ ,‬שגדלה‬           ‫למעשה‪ ,‬חרדה פוגעת בתחומי חיים רבים של ילדים ושל‬
‫והפכה ענקית ממש‪ ,‬מזהירה אותה שלא כדאי לה‪ ,‬זה מפחיד‬        ‫סביבתם הקרובה‪ .‬לעיתים היא "מתחפשת"‪ ,‬וההורים לא‬
       ‫כי היא לא יודעת אילו דברים רעים עלולים להתרחש‪.‬‬     ‫יודעים שההימנעויות של ילדיהם מפעילויות מסוימות‬
                                                          ‫נובעות מחרדה‪ ,‬ולכן קוראים לה בשמות אחרים כמו עצלות‪,‬‬
‫הוריה של ליבי מחליטים לסייע לה להתמודד עם המפלצת‬          ‫ביישנות ואחרים‪ .‬במקרים אחרים ההורים נוטים לרכך‬
‫ולוקחים אותה למטפלת שמכירה מפלצות חרדה‪ .‬המטפלת‬            ‫קשיים במחשבה ותקווה שאם יתעלמו מהם הם ייעלמו או‬
‫מלמדת את ליבי על מפלצת החרדה ועל פחדים טבעיים‬             ‫יסתדרו מעצמם ‪ -‬מה שלא קורה‪ .‬לרוב הקשיים מתעצמים‪.‬‬
‫ומסבירה לה שיחסי הכוחות בינה לבין מפלצת החרדה‬             ‫זה בדיוק המקום אליו נכנס הסיפור שמדגים מצבים מגוונים‬
‫יכולים להשתנות‪ ,‬וכי היא זאת ששולטת על המפלצת‪ .‬יחד הן‬      ‫בחיי הילדים בהם החרדה יכולה להרים ראש‪ :‬במפגשי‬
‫לומדות איך ליבי תוכל להגיד שלום לדודים הזרים‪ ,‬להתגלש‬      ‫משפחה וחברים‪ ,‬בחוגים ובהתנסויות חדשות‪ .‬זהו גם ייחודו‬
‫במגלשה הגבוהה ולהתנסות בדברים חדשים‪ .‬כדרכם של‬             ‫של הסיפור – לא מוצג בו רק היבט אחד‪ ,‬אלא מגוון מצבים‬
‫תהליכים בחיים‪ ,‬שאנו המבוגרים מכירים מניסיון חיינו‪,‬‬
‫התהליך הוא הדרגתי ולא תמיד חד כיווני‪ ,‬אך בסופו של דבר‬                                      ‫פוטנציאליים של חרדה‪.‬‬
‫בעזרת המטפלת ובתמיכת הוריה מצליחה ליבי להתגבר על‬
‫מפלצת החרדה ולהכניס אותה לבקבוק מיוחד‪ ,‬שקיבלה‬             ‫הסיפור ייחודי גם בכך שהוא "קורא לילד בשמו"‪ .‬לא‬
                                                          ‫מתעלמים יותר‪ ,‬לא מחפשים מילים מסוות ולא מחליקים או‬
                 ‫במתנה מהמטפלת‪ ,‬שלוכד את המפלצת‪.‬‬          ‫מעגלים פינות‪ .‬עורכים היכרות מסודרת עם החרדה‪ .‬מבינים‬
                                                          ‫שהיא לא אנחנו‪ ,‬שהיא לא מגדירה אותנו‪ .‬והכי חשוב‪:‬‬
‫הבחירה של הסופרת להשתמש במושג מפלצת מתאימה‬                ‫לומדים שחוקי המשחק יכולים להשתנות ולכל אחד הכוח‬
‫לעולם הדמיון של הילדים והאיורים של ליבי ושל מפלצת‬         ‫לעשות זאת‪ .‬אם עד עתה החרדה קיבלה מה שהיא הייתה‬
‫החרדה משלימים זאת‪ .‬הספר מאוייר ומודפס בפונט גדול‬          ‫צריכה כדי לגדול‪ ,‬כעת הילדים וההורים נוטלים לידיהם את‬
‫ומנוקד כדי שגם ילדים צעירים בבית הספר היסודי יוכלו‬
‫לקחת חלק בקריאתו‪ .‬הוא מתאים לקריאה משותפת של‬                  ‫המושכות ולומדים כיצד אפשר לצמצם את השפעתה‪.‬‬
‫הילד עם מבוגר‪ .‬הם יכולים לעצור בין אירוע לאירוע כדי לדבר‬
‫על חוויותיה של הילדה ליבי והיכן פוגשת החוויה את הילד‬        ‫"'אוי ואבוי לך אם תדברי איתם‪ .‬זה‬
                                                            ‫מסוכן'‪ ,‬הזהירה חרדה את ליבי‪ .‬אבל‬
                                                 ‫הקורא‪.‬‬     ‫ליבי רצתה לבדוק מה יקרה כשתגיד‬
                                                            ‫לדודים שלום‪ .‬היא רצתה לדעת אחת‬
‫בתה של ליאת‪ ,‬מאיה שרמן‪ ,‬תיכוניסטית‪ ,‬שאוהבת לצייר‪,‬‬           ‫ולתמיד אם חרדה היא מפלצת שגרה‬
‫לשיר‪ ,‬לשחק ולכתוב בזמנה ה(לא) פנוי‪ ,‬איירה את הספר‪.‬‬          ‫בתוכה‪ ,‬ולא היא עצמה" (מתוך הספר)‪.‬‬
‫איורי הספר מוסיפים נדבך ויזואלי לעלילה בגוונים המשתנים‬
‫שלהם‪ ,‬בעוד שהמוטיבים המרכזיים (ליבי וחרדה) נשארים‬         ‫במרכז הספר הנוכחי ניצבת דמותה של ליבי‪ .‬היא בת שבע‬
‫קבועים בגווניהם‪ ,‬מדגישים את התקדמות הסיפור‪ ,‬משקפים‬
                                                                                                             ‫גיליון ‪68‬‬
‫‪63‬‬
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68