Page 64 - medorledor68
P. 64

‫"כתיבת הספר הזה היא אחד הדברים שהייתי רוצה שיזכרו אותי בהם"‬

              ‫הספר שימושי לכל משפחה‬                       ‫את מצב הרוח של הילדה ליבי ופונים אל הקוראים הצעירים‬
                                                                                               ‫באופן בלתי אמצעי‪.‬‬
  ‫"‪ ...‬הרי זה לא עוד סיפור אגדה שהכל‬
  ‫מסתדר פתאום‪ .‬היו ימים שחרדה‬                             ‫ליאת שרמן‪ ,‬בת ‪ ,45‬נשואה לאיתי ואימא למאיה‪ ,‬בת כמעט‬
  ‫התיישבה קרוב לאוזן של ליבי ואמרה‬                        ‫‪ 17‬ולעידו ולעדן‪ ,‬תאומים בני ‪ 15‬וחצי‪ .‬מתגוררת בהוד השרון‬
  ‫לה מילים שהפחידו אותה‪( "...‬מתוך‬                         ‫כעשור‪ .‬עובדת כתרפיסטית במוסיקה ופסיכותרפיסטית‬
                                                          ‫התנהגותית קוגניטיבית (‪ )cbt‬בבי"ח ובקליניקה פרטית‪.‬‬
                               ‫הספר)‪.‬‬                     ‫במסגרת עבודתה מטפלת בילדים רבים וכן מעבירה הדרכות‬
                                                          ‫הורים‪ .‬למעלה מעשור עובדת בבית החולים לילדים "ספרא"‬
‫"אחד הדברים המרכזיים שמדרבנים את הילדים ואת ההורים‬        ‫בתל השומר עם ילדים מאושפזים ומסייעת להם‬
‫להמשיך הוא הצלחה‪ .‬כשמחליטים לעשות ומבצעים את‬              ‫ולמשפחותיהם לעבור את תקופות האשפוז המורכבות‪.‬‬
‫המשימות‪ ,‬ההצלחה לא מאחרת לבוא‪ .‬כשילד מצליח לעשות‬          ‫עבדה במחלקות שונות וכעת עובדת בעיקר במחלקת מומי‬
‫משהו ממנו פחד‪ ,‬הוא והוריו שבים להאמין בכוחותיהם‪.‬‬
                                                                                                       ‫לב מולדים‪.‬‬
             ‫הצלחה גוררת הצלחה כמו בסיפורה של ליבי"‪.‬‬

‫"ברגע שילד מבין שחרדה והוא נפרדים ובכוחו להקטין אותה‬             ‫תקבלו כלים להתמודדות עם חרדה‬
‫באמצעות מחשבות והתנהגויות הפוכות מאלה שהיא מציעה‪,‬‬
‫הוא נוטל לידיו את השליטה בחזרה ואיכות חייו עולה פלאים‪.‬‬    ‫ליאת שרמן מספרת ש"ההשראה לכתיבת הסיפור הגיעה‬
‫כמובן שגם איכות חייהם של הוריו וסביבתו הקרובה‬             ‫מילדים אותם אני פוגשת‪ ,‬הן בחיי היומיום במשפחה והחברים‬
                                                          ‫והן במסגרת עבודתי‪ .‬בעת הכתיבה עמדה לנגד עיניי דמות‬
                                             ‫משתפרת"‪.‬‬     ‫אחת ספציפית‪ ,‬אותה אני מעדיפה לא לחשוף מפאת שמירה‬
                                                          ‫על פרטיותה‪ .‬חרדה כזאת שמתגוררת אצל ילד אינה משפיעה‬
‫ליאת שרמן מוסיפה‪" :‬מאחר שכל ילד עשוי להתמודד במהלך‬        ‫רק עליו‪ .‬היא משפיעה על כל סביבתו‪ .‬האומללות אותה חווים‬
‫התפתחותו עם חרדות נורמטיביות כמו חושך‪ ,‬לינה מחוץ‬          ‫אנשים שחיים עם חרדה לצד הידיעה שלי שזה יכול להשתנות‬
‫לבית ואחרות‪ ,‬זהו ספר שימושי לכל משפחה‪ .‬אנחנו יכולים‬       ‫בעזרת שיתוף פעולה של הסובבים את האדם החרד‪ ,‬העלו בי‬
‫לשנות את המציאות הלא נעימה של חיים בצל חרדה‪ .‬לא‬           ‫את הרצון לספק כלים להתמודדות עם חרדה לאנשים‬
‫בחרתי באקראי במילה 'צל' כי חרדה משתלטת ומטילה צל‬          ‫שחושבים שזוהי גזירת גורל‪ ,‬לכן לקוראי הסיפור מצורפות‬
‫גדול על האדם שנושא אותה‪ .‬כל אחד יכול להקטין את‬            ‫המלצות‪ ,‬שאני בטוחה שהורים רבים ומטפלים שיישמו אותן‬
‫החרדה שלו‪ .‬הורים לילדים חרדים הם בעלי תפקיד משמעותי‬
‫הן בהגדלת חרדה והן בהקטנתה‪ .‬לעיתים מבלי לבמשים אנו‪,‬‬                                                ‫ירגישו בהבדל"‪.‬‬
‫ההורים נותנים יד לחרדה במקום לילדינו‪ .‬בסיפור מוצעות‬
‫דרכים לעבודה עם הילד החרד‪ .‬חשוב לנקוט עמדה אקטיבית‬        ‫"הסיפור מיועד לילדים בבית ספר יסודי‪ .‬עם זאת‪ ,‬גם מבוגרים‬
‫ביוזמות נוגדות חרדה‪ ,‬לחזק את הילדים שעושים צעדים‬              ‫שמכירים חרדות מקרוב‪ ,‬אמרו שהוא שימושי בשבילם"‪.‬‬
‫בכיוון הנכון‪ ,‬להיות עקביים ולשמוח על כל הצלחה‪ .‬כפי‬
‫שכתבתי בסיפור‪ ,‬אני ממליצה להורים של ילדים שיכולים‬         ‫"הסיפור עלה כפרויקט לגיוס המונים דרך הד סטארט וטרום‬
‫לקרוא‪ ,‬לקרוא יחד איתם את הסיפור‪ .‬אפשר לקרוא משפט‬          ‫הדפסתו נקרא על ידי מומחים מתחום הטיפול והחינוך‬
‫משפט‪ ,‬פסקה פסקה או בכל דרך אחרת‪ .‬הקריאה יחד‪ ,‬מעבר‬         ‫שמצאו אותו מתאים‪ ,‬רלוונטי וחשוב למשפחות רבות‪ .‬הם גם‬
‫לחוויה חיובית משותפת‪ ,‬גם מראה לשני הצדדים שהם לא‬
‫לבד מול החרדה‪ .‬הסיפור מזמן שיחה על החרדות של הילד‬                                 ‫תמכו בסיפור דרך פלטפורמה זו"‪.‬‬
‫וניתן 'לאמץ' משפטים מתוכו ופעילויות מתוך ההמלצות‬
                                                          ‫"כשאני פוגשת משפחה חדשה ומשוחחת עם ההורים‪ ,‬אני‬
              ‫להורים ולמטפלים המצורפות בסוף הסיפור"‪.‬‬      ‫מסבירה כבר בהתחלה את חשיבות השותפות שלהם לדרך‬
                                                       ‫‪.‬‬  ‫כי ההורים נמצאים עם הילד רוב שעות היום במשך השבוע‬
                                                          ‫והם יכולים להשתמש באופן רצוף ויומיומי בכלים שאני נותנת‬
                 ‫בקבוק חיזוק לוכד חרדה‬                    ‫לילדם בטיפול ולהם בהדרכות‪ .‬ההורים הם שותפים פעילים‬
                                                          ‫ומלאים בטיפול‪ .‬לרוב מקבל הילד משימות לביצוע עד‬
‫"לעיתים ליבי מחליטה להשתמש במתנה שקיבלה‬                   ‫לפגישתנו הבאה‪ ,‬אבל בעוד שאת הילד אפגוש שוב רק‬
‫מהמטפלת – בקבוק חיזוק לוכד חרדה‪ .‬זהו בקבוק מיוחד‬          ‫כעבור כשבוע‪ ,‬עם ההורים אני נמצאת בקשר גם בין הפגישות‬

                    ‫שלוכד מפלצות חרדה" (מתוך הספר)‬                    ‫כדי להציע התערבויות נוספות ולחזק הצלחות"‪.‬‬

                                                                                                                   ‫‪64‬‬
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68