Page 53 - medorledor59
P. 53

‫מגזין מדור לדור‬

                 ‫גרתי כ‪ 15-‬שנים‪ .‬לפני כחמש‬                ‫מכירים‪ ,‬אלא הוא שלנו‪ ,‬של כולנו וראוי לתת לעצמינו את‬
                 ‫שנים חזרתי ממגורים של‬                    ‫המקום ליצור ולכתוב"‪ ,‬מספרת סיגל ז'ולייט שיליאן‪-‬פדלון עם‬
                 ‫כארבע שנים בלוס אנג'לס‪,‬‬
                 ‫שם עבדתי במשרד התיירות‬                                                 ‫צאת "שיגע"‪ ,‬ספרה החדש‪.‬‬
                 ‫בקונסוליה הישראלית‪ .‬כשנה‬
                 ‫לאחר שחזרתי לארץ‪,‬‬                        ‫"בכל השנים שבהן הילך ע ירום ב ִ ׁשי ָגע‪ ,‬לא הרהר מעולם‬
                 ‫התחתנתי עם בן זוגי‪ ,‬ועברנו‬               ‫בשאלה מדוע בני האדם מתלבשים ‪ -‬הוא פשוט שנא את זה‪.‬‬
                                                          ‫הוא קיפל את שרוול מעילו והתבונן בתפרים שעל הדש‪.‬‬
                   ‫לגור בזיכרון יעקב עד היום"‪.‬‬            ‫אינסוף של תפרים רק בדש חולצה אחת‪ ,‬חשב‪ .‬הוא התבונן‬
                                                          ‫סביבו‪ .‬נראה שתושבי קפיטליה עובדים קשה מאוד כדי‬
                             ‫סיגל ז'ולייט שיליאן‪-‬פדלון‬    ‫להסתיר משהו בעזרת לבושם המושקע כל כך‪ .‬אולי בבגדים‬
                                                          ‫שלהם הם בוגדים בגופם‪ ,‬בעצמם? במי שהם באמת? חשב‪,‬‬
‫מספרת כי "הרעיון לספרה "שיגע" הבליח לפני כעשרים שנה‪,‬‬      ‫ולפתע הבזיקה בראשו העובדה שבתוך המילה "בגידה"‬
‫עת שהלכתי לאיטי ברחוב ארלוזורוב בתל אביב‪ ,‬בדרך חזרה‬
‫משיעורים באוניברסיטה‪ .‬מאז ועד היום‪ ,‬במהלך כעשרים שנה‪,‬‬                          ‫נמצאת המילה "בגד"‪( ".‬מתוך הספר)‬
‫כתבתי את הספר לסירוגין עד שהגעתי לתוצר הסופי שיוצא‬
‫לאור היום‪ .‬באופן כללי אפשר לומר שלימודי הפילוסופיה‬        ‫"שיגע" עליו סיגל חתומה תחת השם ש‪.‬פ‪ .‬ז'ולייט (הוצאת‬
‫והחשיבה הפילוסופית שלי היו ההשראה המרכזית לכתיבת‬          ‫ספרי ניב)‪ ,‬הוא רומן עתיר סמלים‪ ,‬קולח‪ ,‬ומפתיע‪ ,‬הספוג‬
‫הספר‪ .‬המוטיבציה הרגשית והרעיונית הייתה התחושה‬             ‫בניחוחות ובקולות אותנטיים ממחוזות שרגל אדם לא דרכה‬
‫המרגיזה שבני האדם מעמידים פנים ועוטים על עצמם‬             ‫בהם‪ .‬זהו ריאליזם קסום‪ ,‬המוהל יסודות פנטסטיים ביסודות‬
                                                          ‫מקראיים‪ ,‬ורוקע ומשבץ לתוכו מעשיות‪ ,‬מיתולוגיה ופילוסופיה‪.‬‬
                                                ‫מסכות"‪.‬‬   ‫למן הפסקה הראשונה יישבה הקורא בצלילים‪ ,‬בריחות‬

‫מתוך הספר‪ :‬ביל חסר הבית החכם מספר לפרא על עברו‬                                                ‫ובקולות מעולם אחר‪.‬‬
‫האקדמי ומסביר לפרא מדוע הוא ייצור כלאיים‪ .‬זהו חלק‬
‫מהמונולוג שלו‪" :‬אתה מבין‪ ,‬פרא‪ ,‬בכל פעם שאתה לומד‬          ‫במדינה לא נודעת ושמה שיגע מתהלך לו עירום עלם ושמו‬
‫משהו חדש‪ ,‬אתה לובש בגד נוסף‪ ,‬מוסיף שכבה חדשה‪ ,‬קליפה‬       ‫פרא‪ .‬במסע שמתחיל בחיפוש זהותו מוצא פרא מכתב תמוה‬
‫נוספת‪ .‬והם‪ ,‬אלה הלבושים כאילו סערה עומדת בפתח‪,‬‬            ‫אשר ישנה את חייו ויחשוף בפניו גילויים מרתקים על אודות‬
‫אומרים לך מה ערב לאוזנך‪ ,‬מה ייגע בלבך‪ ,‬מה חכם ומה‬         ‫העולם שמעבר לעולמם הכאוטי של השיגעים‪ .‬במהלך מסעו‬
‫טיפשי‪ ,‬מה עליך לאהוב‪ ,‬את מי עליך לשנוא‪ ,‬לאיזו קבוצה עליך‬  ‫פוגש פרא שלל דמויות צבעוניות וחווה מצבים אבסורדיים‪,‬‬
‫להיות שייך‪ ,‬עד שאתה כבר לא יודע מי אתה‪ ,‬מה רצית להיות‪,‬‬    ‫עובר תהליך רגשי מורכב ומתפתח‪ ,‬ומגבש תוך כדי תנועה‬
‫מה חלמת ומה גורם לך אושר‪ .‬אהבה? מה פתאום שאהבה‬
‫תגרום לך אושר? האהבה היא זמנית‪ ,‬היא קונספירציה‬                                      ‫את תפיסת עולמו ואת אמונותיו‪.‬‬
‫ביולוגית‪ ,‬חולשה פסיכולוגית‪ .‬משפחה? האושר האמיתי שלך‬
‫הוא בספרים‪ ,‬בהרגשה שאתה גיבור בעיני עצמך כי אתה‪,‬‬          ‫ברומן ביכורים מפתיע זה‪ ,‬מיטיבה המחברת לתאר עולם‬
‫שלא כמו שאר נמוכי השכל‪ ,‬מבין שבני האדם חיים בעולם‬         ‫בדיוני מלא דמויות‪ ,‬שכמו לא נגזרו משום מקום מלבד‬
‫שהכול בו מקרי‪ ,‬שאין בו השגחה או תכלית או שמחה אמיתית‪,‬‬
‫כי השמחה שייכת לשוטים‪ .‬קהילה? הקהילה שייכת לאנשים‬                                                  ‫המקלדת שלה‪.‬‬

   ‫בעלי צרכים פשוטים‪ .‬ואלוהים? את אלוהים הס מלהזכיר‪".‬‬     ‫סיגל ז'ולייט שיליאן‪-‬פדלון‪ ,‬ילידת אירן‪ ,1973 ,‬היא בוגרת תואר‬
                                                          ‫ראשון ותואר שני בפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב‪ ,‬לימודי‬
               ‫להיות ילידת איראן בישראל‬                   ‫אימון אישי במכון אדלר‪ ,‬בעבר הייתה עורכת ועיתונאית וכיום‬
                                                          ‫מורה לספרות בחינוך העל‪-‬יסודי ומשמשת כמורה בבית ספר‬
‫"אמי שלמדה בבית ספר של "אליאנס" בטהרן‪ ,‬אירן‪ ,‬למדה‬         ‫מבואות עירון בעין שמר‪ ,‬לכיתות ז עד יא‪ .‬שיגע הוא ספרה‬
‫צרפתית והושפעה על ידי השפה‪ .‬לכן היא קראה לי ולאחיי‬
‫ואחיותיי בשמות צרפתיים‪[ .‬גם אימה למדה באליאנס וקראה‬                                                       ‫הראשון‪.‬‬

                                              ‫לאמי מדלן]‬  ‫"נולדתי בטהרן‪ ,‬אירן ועלינו לישראל ערב המהפכה‬
                                                          ‫האיסלאמית בשנת ‪ ,1979‬כשהייתי בת ‪ .5‬מיד לאחר העלייה‪,‬‬
     ‫"נולדתי באירן בשנת ‪ ,1973‬והשם שנתנה לי אמי הוא‬       ‫רכשנו בית בנתניה ושם גדלתי עם ארבעת אחיי ואחיותיי‪.‬‬
‫‪53‬‬                                                        ‫גרתי בנתניה עד גיל ‪ 24‬ואחר כך עברתי לגור בתל אביב‪ ,‬שם‬

                                                                                                             ‫גיליון ‪59‬‬
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58