Page 53 - medorledor59
P. 53
מגזין מדור לדור
גרתי כ 15-שנים .לפני כחמש מכירים ,אלא הוא שלנו ,של כולנו וראוי לתת לעצמינו את
שנים חזרתי ממגורים של המקום ליצור ולכתוב" ,מספרת סיגל ז'ולייט שיליאן-פדלון עם
כארבע שנים בלוס אנג'לס,
שם עבדתי במשרד התיירות צאת "שיגע" ,ספרה החדש.
בקונסוליה הישראלית .כשנה
לאחר שחזרתי לארץ, "בכל השנים שבהן הילך ע ירום ב ִ ׁשי ָגע ,לא הרהר מעולם
התחתנתי עם בן זוגי ,ועברנו בשאלה מדוע בני האדם מתלבשים -הוא פשוט שנא את זה.
הוא קיפל את שרוול מעילו והתבונן בתפרים שעל הדש.
לגור בזיכרון יעקב עד היום". אינסוף של תפרים רק בדש חולצה אחת ,חשב .הוא התבונן
סביבו .נראה שתושבי קפיטליה עובדים קשה מאוד כדי
סיגל ז'ולייט שיליאן-פדלון להסתיר משהו בעזרת לבושם המושקע כל כך .אולי בבגדים
שלהם הם בוגדים בגופם ,בעצמם? במי שהם באמת? חשב,
מספרת כי "הרעיון לספרה "שיגע" הבליח לפני כעשרים שנה, ולפתע הבזיקה בראשו העובדה שבתוך המילה "בגידה"
עת שהלכתי לאיטי ברחוב ארלוזורוב בתל אביב ,בדרך חזרה
משיעורים באוניברסיטה .מאז ועד היום ,במהלך כעשרים שנה, נמצאת המילה "בגד"( ".מתוך הספר)
כתבתי את הספר לסירוגין עד שהגעתי לתוצר הסופי שיוצא
לאור היום .באופן כללי אפשר לומר שלימודי הפילוסופיה "שיגע" עליו סיגל חתומה תחת השם ש.פ .ז'ולייט (הוצאת
והחשיבה הפילוסופית שלי היו ההשראה המרכזית לכתיבת ספרי ניב) ,הוא רומן עתיר סמלים ,קולח ,ומפתיע ,הספוג
הספר .המוטיבציה הרגשית והרעיונית הייתה התחושה בניחוחות ובקולות אותנטיים ממחוזות שרגל אדם לא דרכה
המרגיזה שבני האדם מעמידים פנים ועוטים על עצמם בהם .זהו ריאליזם קסום ,המוהל יסודות פנטסטיים ביסודות
מקראיים ,ורוקע ומשבץ לתוכו מעשיות ,מיתולוגיה ופילוסופיה.
מסכות". למן הפסקה הראשונה יישבה הקורא בצלילים ,בריחות
מתוך הספר :ביל חסר הבית החכם מספר לפרא על עברו ובקולות מעולם אחר.
האקדמי ומסביר לפרא מדוע הוא ייצור כלאיים .זהו חלק
מהמונולוג שלו" :אתה מבין ,פרא ,בכל פעם שאתה לומד במדינה לא נודעת ושמה שיגע מתהלך לו עירום עלם ושמו
משהו חדש ,אתה לובש בגד נוסף ,מוסיף שכבה חדשה ,קליפה פרא .במסע שמתחיל בחיפוש זהותו מוצא פרא מכתב תמוה
נוספת .והם ,אלה הלבושים כאילו סערה עומדת בפתח, אשר ישנה את חייו ויחשוף בפניו גילויים מרתקים על אודות
אומרים לך מה ערב לאוזנך ,מה ייגע בלבך ,מה חכם ומה העולם שמעבר לעולמם הכאוטי של השיגעים .במהלך מסעו
טיפשי ,מה עליך לאהוב ,את מי עליך לשנוא ,לאיזו קבוצה עליך פוגש פרא שלל דמויות צבעוניות וחווה מצבים אבסורדיים,
להיות שייך ,עד שאתה כבר לא יודע מי אתה ,מה רצית להיות, עובר תהליך רגשי מורכב ומתפתח ,ומגבש תוך כדי תנועה
מה חלמת ומה גורם לך אושר .אהבה? מה פתאום שאהבה
תגרום לך אושר? האהבה היא זמנית ,היא קונספירציה את תפיסת עולמו ואת אמונותיו.
ביולוגית ,חולשה פסיכולוגית .משפחה? האושר האמיתי שלך
הוא בספרים ,בהרגשה שאתה גיבור בעיני עצמך כי אתה, ברומן ביכורים מפתיע זה ,מיטיבה המחברת לתאר עולם
שלא כמו שאר נמוכי השכל ,מבין שבני האדם חיים בעולם בדיוני מלא דמויות ,שכמו לא נגזרו משום מקום מלבד
שהכול בו מקרי ,שאין בו השגחה או תכלית או שמחה אמיתית,
כי השמחה שייכת לשוטים .קהילה? הקהילה שייכת לאנשים המקלדת שלה.
בעלי צרכים פשוטים .ואלוהים? את אלוהים הס מלהזכיר". סיגל ז'ולייט שיליאן-פדלון ,ילידת אירן ,1973 ,היא בוגרת תואר
ראשון ותואר שני בפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב ,לימודי
להיות ילידת איראן בישראל אימון אישי במכון אדלר ,בעבר הייתה עורכת ועיתונאית וכיום
מורה לספרות בחינוך העל-יסודי ומשמשת כמורה בבית ספר
"אמי שלמדה בבית ספר של "אליאנס" בטהרן ,אירן ,למדה מבואות עירון בעין שמר ,לכיתות ז עד יא .שיגע הוא ספרה
צרפתית והושפעה על ידי השפה .לכן היא קראה לי ולאחיי
ואחיותיי בשמות צרפתיים[ .גם אימה למדה באליאנס וקראה הראשון.
לאמי מדלן] "נולדתי בטהרן ,אירן ועלינו לישראל ערב המהפכה
האיסלאמית בשנת ,1979כשהייתי בת .5מיד לאחר העלייה,
"נולדתי באירן בשנת ,1973והשם שנתנה לי אמי הוא רכשנו בית בנתניה ושם גדלתי עם ארבעת אחיי ואחיותיי.
53 גרתי בנתניה עד גיל 24ואחר כך עברתי לגור בתל אביב ,שם
גיליון 59