Page 11 - medorledor51
P. 11

‫מגזין מדור לדור‬                                                                                              ‫אבירי המ‪.‬ל‪.‬ך‬
                                                                                                                                 ‫מאת‪ :‬עופרה רוזנפלד‬
‫טוב יוצא בימים אלה הספר 'אבירי המ‪.‬ל‪.‬ך' שהם 'אבירי מוח‬
                                                   ‫ולא כוח'‪.‬‬                                                ‫יך לתת לילדינו להיות אבירים שלא‬
                                                                                                                     ‫מוח ולא אבירים של כוח‬
‫בספרי 'אבירי המ‪.‬ל‪.‬ך' אני מספרת את הסיפור של יובל שזו‬
‫החוויה שהוא חווה עם חבריו בכתה א׳‪ .‬דרך דיאלוג יצירתי ופתוח‬                                                  ‫החורף מתקרב‪ ,‬הילדים כבר עברו את החגים ונכנסו לשגרה‪.‬‬
‫עם אימו הוא מבין שיש עוד זוויות ראיה לסיפור‪ ,‬בחשיבה‬                                                         ‫במהלך השנים הראשונות ילדינו חווים דחיות חברתיות רבות‬
‫יצירתית שמרחיבה את גבולות החשיבה שלו‪ ,‬דרך כלים של‬                                                           ‫ומריבות בקבוצת חבריהם בבית הספר אשר בונים את‬
                                                                                                            ‫ביטחונם העצמי‪ .‬הם רוצים להיות ראשונים בקבוצת‬
      ‫דמיון ומשחק הוא בונה רגשות אחרים לסיטואציה קשה‪.‬‬                                                       ‫הכדורגל‪ ,‬ומוזמנים לאירועים של חבריהם ואם זה לא קורה‪,‬‬
                                                                                                            ‫הם מרגישים דחויים‪ .‬לעיתים נאמרים ביניהם מילים‬
  ‫המילים שמתחלפות בין "חנון"‬                                                                                ‫מעליבות ואז תחושת הערך האישית שלהם יורדת לקרשים‪.‬‬
  ‫שהוא חלש נרגז ומאד נפחד‬                                                                                   ‫פעמים אחרות נפתח ריב בין הילד לחבריו‪ ,‬ואז הילד שהיה‬
  ‫ב"חנון" שיכול להיות ע"פ בחי־‬                                                                              ‫חשוב לו כ"כ להיות ראשון‪ ,‬חזק‪ ,‬נחשב בקבוצתו‪ ,‬שרוצה‬
  ‫רה גם חזק נמרץ וגם נחמד‪ .‬הכל‬                                                                              ‫להיראות מעין "אביר" מחליף מילים בכוח‪ .‬על סמך אירועים‬
  ‫תלוי בזוית הראיה‪ .‬ואם הזווית לא‬                                                                           ‫אלה הילדים מסמנים לעצמם במחשבותיהם אמונות ש"הם‬
  ‫מלאה ניתן למלא אותה במחשבות‬                                                                               ‫לא שווים" או ש"לא אוהבים אותם" מתכנסים בתוך עצמם‬
                                                                                                            ‫כיון שנפגעו‪ ,‬משתבללים בתוך עצמם ולא מתקשרים עם‬
        ‫חיוביות ומיטיבות דרך דמיון‪.‬‬                                                                         ‫חבריהם‪ .‬כדי למצוא פתרון ולהחליף רגש של עלבון ברגש‬

‫בסופו של יום מארגן יובל מסיבה לחברים‪ ,‬האבירים החדשים‬                                                                                                             ‫גיליון ‪51‬‬
‫מוצאים דרכים להידברות אחד עם השני ובונים קוד אתי של‬

                                     ‫חברותם באלה המילים‪:‬‬
‫ֲא ַנ ְחנּו‪ַ ,‬אִּביֵרי ַהֶּמ ֶלְך‪ִ ,‬מ ְת ַח ְּי ִבים ָּב ֹזאת ְל ִהְׁש ַּתֵּמׁש ְּבמֹו ַח ְוֹלא ְּבכֹו ַח‪,‬‬
‫ִל ְב ֹחר ַמ ְחָׁשבֹות‪ְ ,‬ל ַה ְקִׁשיב ָל ַא ֵחר‪ְ ,‬ל ִה ְת ַחׁ ֵּשב‪ִ ,‬ל ְהיֹות ָר ִגיׁש ּו ְלַׁש ֵּתף‪,‬‬
‫ִּכי ָּכל ֶא ָחד ֵמ ִא ָּתנּו ָׁש ֶווה ְל ַבד‪ֲ ,‬א ָבל ְּב ַי ַחד ֲא ַנ ְחנּו ָׁשו ִוים ִׁש ְב ָע ַת ִים‪.‬‬
‫ֲא ַנ ְחנּו ַמ ְב ִטי ִחים ָל ֵתת ְל ַמ ְלַּכת ַהַּמ ְחָׁשבֹות ֶׁשָּלנּו ַל ְחׁשֹב ַעל ִּפ ְתרֹונֹות‬
‫ְוֹלא ַעל ְּב ָעיֹות‪ְּ ,‬כ ֵדי ֶׁש ַא ֲחֵרי ַה ְּס ָערֹות ַי ְח ֹזר ַה ָּים ִל ְהיֹות ָרגּו ַע‪ָ .‬אנּו‬
‫ִמ ְת ַח ְּי ִבים ְל ַה ְזִּכיר ְל ַע ְצ ֵמנּו ְּב ֶא ְמ ָצעּות ַה ִּסי ָמן ֶׁשל ְמֻׁשַּלׁש ָהאֹור‬
‫ִל ְב ֹחר ַל ְחׁ ֹשב ָנכֹון ַעל ַע ְצ ֵמנּו ְו ַעל ֲא ֵחִרים‪ִ ,‬ל ְהיֹות ְנחּו ִצים ּומֹו ִעי ִלים‬

                  ‫ְל ַמ ֲע ֵננּו‪ְ ,‬ל ַמ ַען ַה ֲח ֵבִרים ֶׁשָּלנּו ּו ְל ַמ ַען ַהַּמ ְמ ָל ָכה‪.‬‬

‫הסיפור של יובל קורה לילדינו בדרך של התפתחות בריאה‬
‫של רגישות‪ ,‬בניית תבונה‪ ,‬קבלת האחר ולהיות חלק מהשלם‪,‬‬
‫מהחברה בכלל וחברת השווים ‪ -‬הילדים בפרט‪ .‬כלים טיפוליים‬
‫של מודעות‪ ,‬ראיית זוויות ראיה של האחר ולא רק שלך‪ ,‬משחק‬
‫ודמיון הם כלים שעובדים בעיקר עם ילדים בהכוונה ותיווך של‬

                                                     ‫הוריהם‪.‬‬
‫עבודה משותפת של הורים וילדים בגובה עיניים ממקום של‬
‫נתינת הרגשת שייכות‪ ,‬נחיצות ע"י שיתוף והבנה יחד יוצרת‬
‫דיאלוג‪ .‬אם נוסיף לעוגה משחק ודמיון מודרך עם נשימות נכונות‬

                  ‫הרי שהעוגה גם יפה‪ ,‬גם טעימה וגם בריאה‪.‬‬

‫עופרה רוזנפלד ‪ -‬מילת ‪ -‬פסיכותרפיסטית ומנחת הורים של‬
              ‫אדלר‪ ,‬פסיכותרפיסטית גופנית ומטפלת ב ‪NLP‬‬

  ‫‪www.milat.co.il | [email protected] | 054-6555841‬‬

‫‪11‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16