Page 11 - medorledor51
P. 11
מגזין מדור לדור אבירי המ.ל.ך
מאת :עופרה רוזנפלד
טוב יוצא בימים אלה הספר 'אבירי המ.ל.ך' שהם 'אבירי מוח
ולא כוח'. יך לתת לילדינו להיות אבירים שלא
מוח ולא אבירים של כוח
בספרי 'אבירי המ.ל.ך' אני מספרת את הסיפור של יובל שזו
החוויה שהוא חווה עם חבריו בכתה א׳ .דרך דיאלוג יצירתי ופתוח החורף מתקרב ,הילדים כבר עברו את החגים ונכנסו לשגרה.
עם אימו הוא מבין שיש עוד זוויות ראיה לסיפור ,בחשיבה במהלך השנים הראשונות ילדינו חווים דחיות חברתיות רבות
יצירתית שמרחיבה את גבולות החשיבה שלו ,דרך כלים של ומריבות בקבוצת חבריהם בבית הספר אשר בונים את
ביטחונם העצמי .הם רוצים להיות ראשונים בקבוצת
דמיון ומשחק הוא בונה רגשות אחרים לסיטואציה קשה. הכדורגל ,ומוזמנים לאירועים של חבריהם ואם זה לא קורה,
הם מרגישים דחויים .לעיתים נאמרים ביניהם מילים
המילים שמתחלפות בין "חנון" מעליבות ואז תחושת הערך האישית שלהם יורדת לקרשים.
שהוא חלש נרגז ומאד נפחד פעמים אחרות נפתח ריב בין הילד לחבריו ,ואז הילד שהיה
ב"חנון" שיכול להיות ע"פ בחי־ חשוב לו כ"כ להיות ראשון ,חזק ,נחשב בקבוצתו ,שרוצה
רה גם חזק נמרץ וגם נחמד .הכל להיראות מעין "אביר" מחליף מילים בכוח .על סמך אירועים
תלוי בזוית הראיה .ואם הזווית לא אלה הילדים מסמנים לעצמם במחשבותיהם אמונות ש"הם
מלאה ניתן למלא אותה במחשבות לא שווים" או ש"לא אוהבים אותם" מתכנסים בתוך עצמם
כיון שנפגעו ,משתבללים בתוך עצמם ולא מתקשרים עם
חיוביות ומיטיבות דרך דמיון. חבריהם .כדי למצוא פתרון ולהחליף רגש של עלבון ברגש
בסופו של יום מארגן יובל מסיבה לחברים ,האבירים החדשים גיליון 51
מוצאים דרכים להידברות אחד עם השני ובונים קוד אתי של
חברותם באלה המילים:
ֲא ַנ ְחנּוַ ,אִּביֵרי ַהֶּמ ֶלְךִ ,מ ְת ַח ְּי ִבים ָּב ֹזאת ְל ִהְׁש ַּתֵּמׁש ְּבמֹו ַח ְוֹלא ְּבכֹו ַח,
ִל ְב ֹחר ַמ ְחָׁשבֹותְ ,ל ַה ְקִׁשיב ָל ַא ֵחרְ ,ל ִה ְת ַחׁ ֵּשבִ ,ל ְהיֹות ָר ִגיׁש ּו ְלַׁש ֵּתף,
ִּכי ָּכל ֶא ָחד ֵמ ִא ָּתנּו ָׁש ֶווה ְל ַבדֲ ,א ָבל ְּב ַי ַחד ֲא ַנ ְחנּו ָׁשו ִוים ִׁש ְב ָע ַת ִים.
ֲא ַנ ְחנּו ַמ ְב ִטי ִחים ָל ֵתת ְל ַמ ְלַּכת ַהַּמ ְחָׁשבֹות ֶׁשָּלנּו ַל ְחׁשֹב ַעל ִּפ ְתרֹונֹות
ְוֹלא ַעל ְּב ָעיֹותְּ ,כ ֵדי ֶׁש ַא ֲחֵרי ַה ְּס ָערֹות ַי ְח ֹזר ַה ָּים ִל ְהיֹות ָרגּו ַעָ .אנּו
ִמ ְת ַח ְּי ִבים ְל ַה ְזִּכיר ְל ַע ְצ ֵמנּו ְּב ֶא ְמ ָצעּות ַה ִּסי ָמן ֶׁשל ְמֻׁשַּלׁש ָהאֹור
ִל ְב ֹחר ַל ְחׁ ֹשב ָנכֹון ַעל ַע ְצ ֵמנּו ְו ַעל ֲא ֵחִריםִ ,ל ְהיֹות ְנחּו ִצים ּומֹו ִעי ִלים
ְל ַמ ֲע ֵננּוְ ,ל ַמ ַען ַה ֲח ֵבִרים ֶׁשָּלנּו ּו ְל ַמ ַען ַהַּמ ְמ ָל ָכה.
הסיפור של יובל קורה לילדינו בדרך של התפתחות בריאה
של רגישות ,בניית תבונה ,קבלת האחר ולהיות חלק מהשלם,
מהחברה בכלל וחברת השווים -הילדים בפרט .כלים טיפוליים
של מודעות ,ראיית זוויות ראיה של האחר ולא רק שלך ,משחק
ודמיון הם כלים שעובדים בעיקר עם ילדים בהכוונה ותיווך של
הוריהם.
עבודה משותפת של הורים וילדים בגובה עיניים ממקום של
נתינת הרגשת שייכות ,נחיצות ע"י שיתוף והבנה יחד יוצרת
דיאלוג .אם נוסיף לעוגה משחק ודמיון מודרך עם נשימות נכונות
הרי שהעוגה גם יפה ,גם טעימה וגם בריאה.
עופרה רוזנפלד -מילת -פסיכותרפיסטית ומנחת הורים של
אדלר ,פסיכותרפיסטית גופנית ומטפלת ב NLP
www.milat.co.il | [email protected] | 054-6555841
11