Page 32 - medorledor45
P. 32

‫אתם תחליטו מה הפתרון‬

‫שבינם מופיעה מפקחת המשנה שוש לוגסי – אישה ג'ינג'ית‬            ‫או בשאלת הגוף‪/‬נפש‪,‬‬
‫שמנה מעניינת ופיקחית‪ .‬גיבורי החלק הראשון לא מופיעים כאן‪.‬‬      ‫המוח וההכרתיות (תודעה)‬
                                                              ‫(בעקבות מורי פרופ' ישעיהו‬
                      ‫באחרית דבר‪ :‬חוזרים יהונתן וסימון לככב‪.‬‬  ‫לייבוביץ)‪ .‬בכול הנושאים‬
                                                              ‫האלה פרסמתי מספר רב‬
‫האם אתה מביא בעלילה משהו מתחום‬
            ‫הפסיכולוגיה שאתה עוסק בו?‬                               ‫של מאמרים וספרים‪.‬‬

‫"לא במיוחד‪ .‬אבל יתכן שהידע הפסיכולוגי הוטמע בי במשך‬           ‫מה פירוש "היכר‬
  ‫השנים כל כך‪ ,‬שאני כבר איני מבחין בינו לבין סתם שכל ישר"‪.‬‬     ‫וזיהוי פרצופים"?‬

‫מאיזה גיל אתה כותב? האם כתבת למגירה‬                           ‫"המטרה העיקרית היא‬
 ‫בעבר? מהיכן הרעיונות לספריך מגיעים?‬                          ‫לתאר את המנגנון‬
                                                              ‫הקוגניטיבי של תפיסת‬
‫"הרומן הראשון שלי יצא ב ‪ ,1986‬לפני ‪ 31‬שנה‪ .‬אני כותב ספרות‬     ‫וזכירת (היכר) פרצופים‪ .‬זיכרון פרצופים נחשב לאחד מהיכולות‬
‫במקביל לעבודתי כחוקר בפסיכולוגיה ובפילוסופיה של המדע‪.‬‬         ‫הכי חזקות וחשובות אצל האדם – בלעדיו אי אפשר היה לפתח‬
‫התחלתי לכתוב עוד קודם לכן‪ ,‬אולם למיטב זיכרוני לא פרסמתי‬       ‫חברה כמו שאנו מכירים אותה‪ .‬לכן חושבים שיש לנו במוח מנגנון‬
‫קודם לכן‪ .‬הרעיונות כפי שכתבתי לעיל יכולים להופיע מכול מיני‬    ‫מולד המיועד לטפל בתפיסת וזכירת פרצופים‪( .‬תאר לך שבלעדי‬
‫מקורות כולל שיחות עם אנשים‪ ,‬התבוננות בחיים‪ ,‬קריאה רצופה‬       ‫יכולת זו‪ ,‬אדם חוזר הביתה ממילואים ותוהה מי זו האישה הזו‬
‫(אני קורא בלי סוף‪ :‬ספרי מדע ורומנים‪ .‬לאחרונה החלטתי בגלל‬      ‫שמסתובבת בדירה שלו‪ .‬יש מחלה כזו‪ ,‬של אי זיהוי פרצופים‬
‫האכזבה מרמת הספרות העכשווית לחזור ולקרוא את הקלאסיקה‬          ‫הנקראת פאראפגנוזיה‪ ).‬במסגרת המחקר הזה פתחתי מודל‬
‫הספרותית)‪ .‬אין ספק שהספרים האחרונים שלי הושפעו מהידע‬          ‫מתמטי (יחד עם המתמטיקאי פרופ' ברוך כחלון) לזיהוי פרצופים‬
‫הרחב שרכשתי בפילוסופיה ובפסיכולוגיה (למשל‪ ,‬סוליפ סוסי‬         ‫– שיפור תיאורטי גדול של שיטת הקלסתרון הנהוגה במשטרה‪.‬‬
                                                              ‫פרסמנו שלושה מאמרים וספר‪ .‬על פיתוח המודל קבלנו את פרס‬
              ‫פרא‪ ,‬השליחה‪ ,‬וגם מדוע לא רצחת את המלך?)"‪.‬‬       ‫השר לביטחון פנים‪ .‬בנוסף אני חוקר תופעה הנקראת בשם‪:‬‬
                                                              ‫תופעת היפוך הפרצוף (ההיכר של פרצוף נפגע באופן רציני‬
‫הוצאת עד כה ‪ 10‬רומנים‪ ,‬כל אחד שונה‬                            ‫כשמציגים תמונת פרצוף הפוכה)‪ .‬על כך פרסמתי עשרות‬
                 ‫במהותו‪ .‬למי אתה כותב?‬                        ‫מאמרים‪ .‬לאחרונה פתחתי אילוזיה פרצופית חדשה‪the eye- :‬‬
                                                              ‫‪ size illusion‬שעליה נעשו עבודות בכמה וכמה מעבדות‬
‫"בראש ובראשונה אני כותב לעצמי‪ ,‬כי יש לי סיפור המתהווה‬
‫בראש ואני מרגיש שאני חייב לכתוב אותו‪ .‬אני כמובן מאוד‬                                                                 ‫בעולם"‪.‬‬
‫אשמח אם אנשים רבים יקראו אותו וייהנו ממנו‪ .‬אי אפשר לומר‬
‫שאני כותב אך ורק למגרה – אחרת למה אני טורח לפרסם אותו?‬        ‫על משמעות שם הספר הוא מספר‪" :‬כפי שספרתי לעיל‪ ,‬אי אפשר‬
‫המניע לכתיבה אם כן הוא מסובך‪ :‬מצד אחד‪ ,‬אני לא כותב כך‬         ‫למחוק זיכרונות מהמוח‪ ,‬אבל אפשר לעשות זאת ברומן‪ .‬הרעיון‬
‫שהספר יהיה מיד בסט סלר – לספק את התעניינותו של ההמון‪.‬‬         ‫היה לבנות עלילה המתבססת על אמונה בסגנון וודו‪ ,‬כמו שדוקרים‬
‫מצד אחר‪ ,‬למרות שמרכיב חשוב בכתיבה הוא כאמור לעצמי‪,‬‬            ‫בובה כדי לפגוע באדם שאותו מייצגת הבובה‪ ,‬כך אם נכתוב את‬
                                                              ‫כול הזיכרונות ואח"כ נשרוף את מה שכתבנו – ישרפו וייעלמו‬
                    ‫איני אטום לביקורת ושמח לקוראים רבים"‪.‬‬     ‫מהעולם הזיכרונות המבזים‪ .‬זה הבסיס לפרק הראשון‪ ,‬אבל‬
                                                              ‫במשך הרומן מובאים הסברים אחרים והעלילה מתפתחת‬
‫מה אתה אוהב במיוחד לכתוב? בחרת‬                                ‫ומתפתלת‪ .‬זה גם הבסיס לשם של הרומן‪ :‬מה שיש להעלות על‬
‫בעלילת מתח שהיא שונה מספריך‬                                   ‫המוקד (אני שברתי את המשפט והשם הוא המוקד‪ :‬מה שיש‬
‫הקודמים‪ .‬האם יש משהו שמייחד את‬                                ‫להעלות על) מה שיש להעלות על המוקד כמובן הם הזיכרונות‬

                                ‫כתיבתך?‬                                                                  ‫שגורמים לסיוטים"‪.‬‬

‫"אין איזשהו נושא מיוחד שעליו אני אוהב לכתוב‪ .‬באופן כללי‬                           ‫מיהם גיבורי העלילה?‬
‫השאלות הפילוסופיות‪/‬פסיכולוגיות הגדולות באות לידי ביטוי‬
‫ברומנים שלי‪ .‬השואה הוא נושא שמופיע כבר ברומן הראשון שלי‪,‬‬      ‫בחלק הראשון של הרומן‪ :‬סימון – היפהפייה מכיתה ו‪ .‬יהונתן –‬
‫חיי האוניברסיטה‪ ,‬פחדים בספרי הילדים ובסיפורים; אני אוהב‬       ‫החנון (חצי גאון במתמטיקה וספרות) מאוהב בסימון‪ .‬רענן – הבן‬
‫הומור וזה מופיע גם בספרים למבוגרים; שאלת האינטליגנציה‬         ‫של לב שהינו יד ימינו של איש העולם התחתון הרוסי‪ ,‬גם הוא‬
‫המלאכותית וגורל האדם (מהותו) מופיעים ב'השליחה'; על‬            ‫נמשך אחרי סימון‪ .‬יהונתן מציע לרענן להיפטר מהסיוטים שלו על‬
‫הסגנון דברתי כבר לעיל – אומר שברגע שאני חושב על קהל‬           ‫ידי העלאתם על המוקד‪ .‬בחלק השני של הרומן‪ :‬צוות המז"פ‬
‫הקוראים אני סבור שאין להלאות אותם בשפה מצוחצחת (ואולי‬
‫אני מפסיד כאן את כול אלה המזהים ספרותיות עם שפה יפה‪ ,‬אני‬

                                                              ‫‪32‬‬
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36