Page 31 - medorledor45
P. 31
מגזין מדור לדור מפורטת על תעלול אכזרי בגיל ההתבגרות ,מקרי רצח ,מאבקי
שליטה על נדל"ן בעיירה גלילית מתפתחת ,ואהבת נעורים
סם ש .רקובר מספר כי הטריגר לכתיבת הרומן הנוכחי התחיל המתמשכת על כל החיים .מה קורה לגיבורי הרומן? מי עשה
בשיחת בית קפה עם חברים שבהם העלו זיכרונות מבדחים
מימי בית הספר היסודי והתיכון" .בשיחה זו מישהו (אולי אפילו את התעלול האכזרי? מיהו הרוצח (הרוצחים)?
אני) אמר שלכול אחד יש זיכרונות לא נעימים שהוא היה שמח
אם אפשר היה למחוק אותם מהזיכרון .כשהלכתי אחר כך גיבורי הסיפור עצמם מנסים לפענח את החידות האלו ,גם
למשרד שלי חשבתי על שני דברים :על תעלול אכזרי שילדים המשטרה נכנסת לכאן ומנסה לפצח אותן בעזרת חוקריה
בבית הספר היסודי עוללו לילד (שאני זוכר את שמו אך לא המיומנים והמחלקה לזיהוי פלילי (מז"פ); ובמיוחד אתם
אומר) ושאני הייתי נוכח בו כצופה מהצד .תהיתי אם הביזיון הקוראים ההופכים להיות הבלש האולטימטיבי תוך כדי הריצה
הזה שחווה אותו הילד נשכח או שהוא ממשיך להציק לו? אחר בטקסט .עליכם לאמיתו של דבר נופלות חידות הרומן .אין טעם
כך חשבתי שהרבה מחלות נפש היו מתחסלות אם אפשר היה לחכות לתשובת המחבר ,משום שהוא עצמו אינו יודע יותר
למחוק מהזיכרון מאורעות נוראיים שאנשים עברו בחיים ממה שכתוב בטקסט .הוא מסר את כל מה שהוא יודע – כל מה
שלהם (טראומות של מלחמה) .חשבתי איך אפשר לסלק שכתוב ברומן שאתם קוראים אותו .עליכם הקוראים למצוא
זיכרונות כאלה? זו שאלה שבתור חוקר ידעתי שהפתרון לה פתרון .גם גיבורי הרומן וחוקרי המשטרה אינם יודעים יותר
הוא אפסי ,אבל פתאום התחלתי לחשוב על סיטואציה בדיונית ממכם .אתם לאמתו של דבר יודעים את הכול .לאחר שתסיימו
של מחיקת זיכרונות .רעיון זה התמזג עם ההתרשמות הארוכה את קריאתו של רומן המתח הזה ,הכול יהיה פרוש לפניכם .אין
שלי שכול הסרטים (במיוחד סדרות בטלוויזיה) וגם רומנים של כאן איזשהו בלש-על שבעמוד האחרון יאסוף את כל גיבורי
מתח ובלשים מסתיימים בצורה טיפשית המשאירה טעם תפל. הרומן ובמשפט האחרון יבשר להם" ,המשרת עשה את זה",
או-קיי ,וכך נולד הרומן הנוכחי .היתר היה להמציא גיבורים, אתם תחליטו מהו הפתרון ואתם תצדיקו את ההחלטה שלכם .
עלילה ולהתחיל להניע אותם על במת הדמיון". "יונתן התכווץ לתוך עצמו .כתפיו הורמו וצווארו שקע לתוך
חזהו ,עיניו נעצמו ופיו נפתח בצווחה אילמת ,מוחו ריק
"כתוצאה מההתרשמות הזו שמשאירה טעם תפל ,החלטתי ממחשבות זולת זו המהדהדת באולם הכרתו האפל :זה הסוף,
להשאיר את השאלה מי הרוצח(ים) פתוחה .השארתי מספיק זה המוות ,הסוף ,המוות .לפני שנהגתה המלה "שלוש" עמדה
רמזים שהקורא יוכל לנחש מי הם הרוצחים וגם מי עשה את הצרחה "אני אגלה ,אני אגלה" לפרוץ מגרונו .אולם הספירה
תעלול הנעורים הנוראי .ברור שקוראים שונים עשויים להציע נפסקה והמלה "שלוש" לא נהגתה .במקומה עלו מאחורי גבו
הצעות שונות .גם המשטרה כאן לא כול כך מצליחה לשים את של יונתן קולות חרחור והשתנקות שהסתיימו במהירות
היד על הפושע(ים)! ועוד נקודה ,בתור מדען ,איש מחקר ,אני ואחריהם השתררה דממת מוות .יונתן ,כולו רועד ,לא העז
יודע תיאורטית וגם מתוך ניסיון של שנים שבמקרים רבים לא להסתובב .כאשר פנה סוף־סוף לאחור ,ראה שהגווייה של רענן
מצליחים לפענח את חידת ההתנהגות של הטבע (אצלי: שרועה על כיסא הפיקניק בנינוחות ,רגליה פסוקות ברחבות,
תפיסת פרצופים) .סביר להניח שגם זה השפיע על דרך ראשה מוטה מעט ימינה בשלווה ,ועל צווארה הופיעה מעין
העוויה מוזרה ,כמו חיוך עקום מרוח בדם .שפע של דם .פרצי דם
הכתיבה של הרומן הזה". עלו מצווארו של רענן ,מכתימים בשלוליות אדומות רחבות את
הז'קט ,את החולצה ואת העניבה ,את המכנסיים ואת היד
"כתיבת הספר ארכה כשנה .אני כותב כמעט כול יום ,כאשר השמוטה האוחזת באקדח עם משתיק הקול .הדם נזל על
בימי כתיבה ,עלי לכתוב לפחות כ 500 -מילה .היום ,עם האדמה והכתים אותה .הכול סביב הוכתם בדם שפרץ מצווארו
המחשבים המודרניים ,ספירת המילים קלה מאוד – זה המשוסף של רענן .בקצה העין הבחין יונתן במטושטש בגב של
דמות ,ראשה מכוסה בכובע גרב ,החומקת בין העצים ונעלמת
אוטומטי".
במהירות( ".מתוך הספר)
מומחה בהיכר וזיהוי פרצופים
"מבחינה מדעית עברתי בפסיכולוגיה מתחום התמחותי סם ש .רקובר הוא פרופסור במחלקה לפסיכולוגיה ,אוניברסיטת
הראשון "תורת הלמידה" ,שבו גם עשיתי את הדוקטורט: חיפה .בתחומי התעניינותו :היכר וזיהוי פרצופים ,פילוסופיה
'למידת פחד והימנעות בחולדות לבנות' בהדרכתם של פרופ' של המדע ,התודעה (פסיכולוגיה) ומודלים של הסבר ,פרסם
צ'רלס גרינבאום ופרופ' דיויד סמואל ממכון ויצמן (נכדו של סיפורים ומאמרים מקצועיים רבים ,כתב ופרסם סיפורים ,קבצי
הנציב העליון סמואל) .כעבור כמה שנים זנחתי נושא זה סיפורים ,ורומנים" .המוקד :מה שיש להעלות על" הוא הרומן
ועברתי לחקור זיכרון בבני אדם ,במיוחד "היכר וזיהוי פרצופים".
במשך כול הזמן עסקתי במקביל בפילוסופיה של המדע העשירי שלו.
כשהתמקדתי בפילוסופיה של הפסיכולוגיה (מהו הסבר
בפסיכולוגיה) ובמיוחד בשאלת ההכרתיות ()consciousness גיליון 45
31