Page 10 - medorledor27
P. 10

‫כולם מתגייסים למאבק‬                             ‫הזמן הוורוד‬

           ‫גם השנה מוצעים מוצרים‪ ,‬מבצעים ותרומות‬         ‫ל אף שנדמה כי סרטן השד היא מחלה עכשווית‪,‬ע‬
                         ‫שעושות חשק לתרום לקהילה‪:‬‬
                                                         ‫התיאור הראשוני ביותר של תיאור המחלה היה‬
      ‫המספרה‬                                             ‫כבר בשנת ‪ 3000‬לפני הספירה הנוצרית‪ .‬תיאור זה‬
      ‫האונקולוגית‬                                        ‫בפפירוס מצרי קדום בשם "הגומא של אדווין סמית'"‪ ,‬נחשב‬
     ‫בבית החולים‬                                         ‫לטקסט הרפואי הקדום ביותר‪ .‬בספר תיאורים של שמונה‬
‫איכילוב בראשותו של‬                                       ‫מקרים של גידולים או כיבים בשד אשר נותחו או טופלו‬
                                                         ‫בצורה מחרידה באמצעות כוויה‪ .‬אולם‪ ,‬יצוין כי הספר‬
‫אלי כהן מייסדה‪ ,‬השיקה את‬
‫"חושבות ורוד" ‪ -‬קמפיין מודעות המבקש לעודד נשים ללכת‬                           ‫מדגיש שלא היה טיפול למחלה בזמנו‪.‬‬
‫להיבדק‪ .‬האמצעי‪ :‬פאות ורודות לראשיהן של ידועניות‪.‬‬         ‫אבחנת סרטן השד עברה בשנים האחרונות מהפך משמעותי‪.‬‬
‫"מטרת הקמפיין היא אחת והיא חשובה מכל‪ :‬להזכיר לכל‬         ‫לפני כ‪ 30-‬שנים ויותר אובחנו מרבית החולות לאחר מישוש‬
‫הנשים בישראל כי בדיקה מוקדמת מצילה חיים"‪ ,‬אומר אלי‬       ‫גוש בשד‪ .‬כיום‪ ,‬בנוסף למישוש‪ ,‬נעשה שימוש מסיבי‬
                                                         ‫בבדיקות הדמיה וסקר ‪ -‬בדיקות לאיתור המחלה באוכלוסייה‬
                         ‫כהן‪ ,‬מייסד המספרה האונקולוגית‪.‬‬  ‫בריאה שבהן ניתן לראות את רקמות השד הבריאות והחולות‬
‫ולמה דווקא פאה ורודה? "אין ספק שאחת מתופעות הלוואי‬       ‫‪ -‬ממוגרפיה (צילום רנטגן של השדיים)‪ ,‬אולטרסאונד (החזר‬
‫של הטיפול הכימותרפי במחלת הסרטן‪ ,‬היא נשירת השיער‪.‬‬        ‫גלי‪-‬קול מרקמת השד) ו‪( MRI-‬בדיקת תכונות מגנטיות‬
‫נשים שחולות בסרטן מתמודדות מדי יום‪ ,‬לא רק עם המחלה‬       ‫של השד – אופי רקמות השד לפי משיכתן למגנט ה‪.)MRI-‬‬
‫עצמה‪ ,‬אלא גם עם ההשלכות הפסיכולוגיות והרגשיות של‬         ‫הממוגרפיה‪ ,‬בדיקת הסקר הבסיסית והיחידה שהוכחה‬
‫אובדן השיער וההתקרחות‪ .‬המספרה הפועלת בתוך כתלי‬           ‫כמפחיתה תמותה מסרטן שד‪ ,‬שנעשית פעם בשנתיים לכל‬
‫המחלקה האונקולוגית נועדה בראש ובראשונה לסייע‬             ‫אשה מגיל ‪ ,50‬מסייעת לראות את הגודל האמיתי של הגוש‬
‫לחולות‪ .‬לפני כ‪ 15-‬שנים כשהקמתי את המספרה עשיתי‬           ‫בעת האבחנה‪ .‬בדרך כלל אשה מרגישה גוש כאשר גודלו‬
‫זאת בעקבות הטרגדיה האישית שלי אובדן הוריי שחלו‬           ‫כ‪ 3-‬ס"מ‪ .‬אם גודל גוש ממוצע שהתגלה אצל חולת סרטן‬
‫במחלת הסרטן‪ .‬הבחירה במספרה ובפעילות וולנטרית‬             ‫לפני ‪ 30‬שנה היה ‪ 2.5‬סנטימטרים‪ ,‬כיום מדובר ב‪ .1.2-‬זאת‬
‫הייתה ועודנה מתוך מקום תומך‪ ,‬דואג ומסייע למתמודדות‬       ‫מכיוון שכיום ניתן לראות בממוגרפיה גידולים סרטניים‬
‫ולנאבקות במחלה‪ .‬כידוע‪ ,‬הקרחת "מסמנת" את החולות‬           ‫שגודלם פחות מחצי ס"מ – וכך לסייע לגילוי מוקדם יותר‬
‫ומתייגת אותן כמעט באופן אוטומטי כ"חולות סרטן" ולכן‬
‫החיבור לפאה – אותו פריט שעימו אני מקל על חולות‬                                         ‫ולסיכויי החלמה טובים יותר‪.‬‬
‫המחלקה במראה החיצוני ‪ -‬הייתה מבחינתי מתבקשת‪.‬‬             ‫בתחילת שנות ה‪ 80-‬של המאה הקודמת לאחר שסוזן‪ ,‬אחותה‬
‫הטוויסט‪ :‬פיאות בצבע הורוד ‪ -‬צבעו הרשמי של המאבק‬          ‫של ננסי ברינקר נפטרה מהסרטן השד בגיל ‪ 36‬הקימה ננסי‬
                                                         ‫את קרן ג‪ .‬קומן במטרה להגדיל את מספר הנשים שעוברות‬
                                ‫במחלת הסרטן" מסכם כהן‪.‬‬   ‫בדיקות ממוגרפיה‪ .‬שלוש שנים לאחר מכן נולד “חודש‬
‫אל הקמפיין נרתמו נשים ידועניות‪ .‬ח"כ קסנייה סבטלובה‬
‫("המחנה הציוני") מהרטה ברוך‪-‬רון (סגנית ראש עירית תל‪-‬‬                                         ‫המודעות לסרטן השד”‪.‬‬
‫אביב‪-‬יפו) הזמרת ומנחת ערבי שירה בציבור ‪-‬עינת שרוף‪,‬‬       ‫השימוש המתועד הראשון בסרט הורוד‪ ,‬בהקשר של המחלה‪,‬‬
‫כוהנת הבישול הבריא ‪ -‬פליס גלזר‪ ,‬שחקנית התיאטרון‬          ‫נעשה בסתיו ‪ 1991‬כאשר במימון הקרן חולקו סרטים ורודים‬
‫והקולנוע ‪ -‬אסתי זקהיים‪ ,‬העיתונאית והסופרת ‪ -‬ליהיא‬        ‫למשתתפי מירוץ בניו יורק סיטי עבור ניצולות סרטן השד‪.‬‬
‫לפיד‪ ,‬הזמרת דפנה ארמוני‪ ,‬פיינלסטית "האח הגדול" ‪-‬‬         ‫הסרט הורוד אומץ כסמל הרשמי של סרטן השד בחודש‬
‫אביבית בר זוהר‪ ,‬הזמרת שזכתה לכינויי איימי ויינהאוס‬       ‫המודעות הלאומי בשנת ‪ .1992‬באותה השנה‪ ,‬אלכסנדרה‬
‫הישראלית – מיכל שפירא‪ ,‬הדוגמניות ומנחות הטלווזיה‪:‬‬        ‫פני‪ ,‬העורכת הראשית של מגזין בריאות הנשים האמריקאי‬
‫מורן איזנשטיין ונטלי עטיה‪ ,‬מאמנת הכושר ומגישת‬            ‫"‪ ,"Self‬ואוולין לאודר ‪ -‬ניצולת סרטן השד וסמנכ"ל חברת‬
‫הטלווזיה ‪ -‬ענת הראל‪ ,‬המלהקת אמירה בוזגלו‬                  ‫הקוסמטיקה אסתי לאודר יצרו סרטים להפצה בחנויות‬
                                                          ‫המותג בניו יורק‪ .‬מאז ה”חיילות” במדי החאקי של שנות‬
             ‫והעיתונאית והסופרת קארין ארד‪.‬‬                ‫ה–‪ 30‬הוחלפו במיליוני תומכים שענדו סרטים ורודים‬
                                                         ‫להעלאת המודעות לגילוי מוקדם ולצד זאת מושקים מדי‬
‫טוויזרמן ‪ -‬מאז הקמתה לפני ‪ 30‬שנים‬                        ‫שנה ולקראת חודש המודעות מוצרי צריכה ורודים נושאי‬
‫חברת ‪( Tweezerman‬טוויזרמן)‬                               ‫מסר אופטימי‪ :‬בזכות ערנות וגילוי מוקדם‪ ,‬ההישרדות‬
‫מקדמת שתי מטרות על‪ :‬האחת‬
‫חלוקת רווחים ממכירות‬                                                                  ‫נמצאת בשליטתן של החולות‪.‬‬
‫מוצריה לנזקקים והשנייה‬
‫לאחריות חברתית‪ .‬מאז‬                ‫מחויבות‬                                                   ‫‪ 10‬מגזין מדור לדור‬
‫תומכת החברה במספר‬                  ‫שנת ‪,1980‬‬
‫הומניטרים‪ ,‬סביבתים‬                 ‫פרויקטים‬
‫העצמת‬        ‫על‬             ‫עם דגש מיוחד‬
‫יזמה טוויזרמן‬             ‫נשים‪ .‬בשנת ‪1999‬‬
‫השד (‪)BCA‬‬               ‫פרויקט מודעות לסרטן‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15