Page 22 - medorledor24
P. 22

‫מי יכול לומר לי היכן הילד שלי ?‬
    ‫התדרדרות‪ ,‬טירוף או "סתם" התבגרות‬

‫מאת‪ :‬שרה יעקב ‪,‬פסיכולוגית "מיפל" מרכז לטיפול ויעוץ למשפחה ‪050-5587684 -‬‬

‫התודעה החברתית‪ .‬בעקבות זאת‪ ,‬חלק מהמרד יכול להיות‬              ‫רבה פעמים הורים ניצבים מול השאלה‪ :‬האםה‬
‫מועבר לסדרים חברתיים קיימים‪ .‬לדוג'‪ :‬להקות שמלבד‬
‫היותן כיוון מוסיקאלי שונה ואיקוני ‪-‬אופנה הפכו לסימן דרך‬       ‫ההתנהגות של הילד‪/‬ה המתבגר‪/‬ת שלי מעידה על‬
                                                                                                        ‫הידרדרות ?‬
                                               ‫ושינוי חברתי‪.‬‬
‫הצהרות השוללות את הממסד הקיים כפי שהוא מצד‬                    ‫גיל ההתבגרות מאופיין על‪-‬ידי תנודות קיצוניות ולכן עולה‬
‫המתבגרים עשויות להפוך לתנועה חברתית המחוללת שינוי‬             ‫השאלה בצורה כ"כ שכיחה והחרדות שלנו כהורים עולים‬

                                               ‫חברתי בכלל‪.‬‬                                             ‫וצפים סביב גיל זה‪.‬‬
‫‪ .5‬משברים הנוגעים לדת ואמונה ‪ -‬בגיל ההתבגרות הילדים‬           ‫זו תקופה שבה אנחנו מרגישים אובדן שליטה על הילדים‪,‬‬
‫עלולים "לאבד" את הוריהם כמקור להשראה‪ ,‬סמכות‬
‫ומנהיגות‪ .‬יתרה מזאת‪ ,‬חרדות ההורים לנוכח התנהגותם‬                                            ‫בעיניהם אנחנו פחות חשובים‪.‬‬
‫עלולות להיתפס בעיני המתבגר כחולשה ולכן מחפשים‬                 ‫זו תקופה של יציאה אל העולם‪ ,‬כשלנו ברור שהוא מלא‬
                                                              ‫סיכונים ואין לנו כהורים את הביטחון שהילדים שלנו מזהים‬
                          ‫המתבגרים סוג אחר של מנהיגות‪.‬‬
        ‫משברים אלה הם לרוב סוג של פיתרון או הקלה‬                       ‫את הסכנות והם בשלים ומסוגלים להתמודד איתן‪.‬‬
        ‫ל"מערבולות" הגיל‪ .‬הם אחיזה והישענות הנותנים‬           ‫מקובל לחשוב שהנעורים הם תקופה יפה‪ .‬אבל‪ ,‬זוהי תקופה‬
        ‫פתח ליציבות‪ .‬גם בצורך של שייכות קבוצתית וגם‬           ‫של תהיות וספקנות‪ ,‬של חיפוש עצמי‪ ,‬טלטלות‪ ,‬בלבול‪,‬‬

                              ‫לצורך של גיבוש זהות עצמית‪.‬‬                                          ‫שברון לב‪ ,‬אכזבות וכאב‪.‬‬
        ‫‪ .6‬התמקדות בהווה ‪ -‬ילדים חווים את הזמן כמשהו‬           ‫אז איך נדע מהם "האפיונים הבריאים" של גיל ההתבגרות?‬
        ‫אינסופי ובלתי‪-‬נגמר‪ .‬ואילו המבוגר חי בידיעה‬            ‫הספרות המקצועית מעלה מס' אלמנטים מרכזיים האופניים‬
        ‫שההתרחשויות הן זמניות ומשתנות כאשר הוא‬
        ‫מסוגל להסתכל גם על ההיסטוריה האישית שלו‪,‬‬                                                                      ‫לגיל‪:‬‬
        ‫על ההווה ולתכנן את העתיד ולהבין את ההשלכות‬            ‫‪ .1‬חיפוש עצמי ‪ -‬המתבגר חייב להגיע למצב שבו דרך‬
                                                              ‫ההתנסויות שלו יגבש זהות אישית‪ ,‬תדמית והגדרה עצמית‪-‬‬
                                                  ‫של מעשיו‪.‬‬   ‫הן פיזית והן נפשית‪ .‬תהליך זה מתרחש תוך כדי התנסות‪,‬‬
        ‫עפ"י רוב המתבגר עסוק בלמצות את ההווה‪ .‬הרבה‬            ‫כאב‪ ,‬אכזבות הן מעצמו ומאחרים‪ .‬אין הוא מתכנן את מעשיו‬
        ‫פעמים בלי מחשבה על העתיד‪ ,‬תוך כדי ניסיון‬
        ‫להיפרד מהעבר ותחושת הזמן וזה בכדי ליהנות‬                      ‫מראש‪ ,‬לעיתים הם אקראיים‪ ,‬רגעיים ולא בשליטתו‪.‬‬
        ‫מהחידוש מבלי להבין את משמעות הבחירה שלו‪.‬‬              ‫התהליך כשלעצמו כרוך במאמץ רב השואב כוחות וחושף‬
        ‫לדוג'‪ :‬נערה בת ‪ 13‬שמספרת בפרהסיה ובהתלהבות‬            ‫את פגיעותו ועפ"י רוב‪ ,‬המבוגרים לא יודעים להעריך את‬
        ‫שכבר קיימה יחסי מין‪ ,‬לא לוקחת בחשבון מה‬               ‫חשיבותו‪ ,‬המאמץ שנדרש כדי לעמוד בו מצד המתבגר‪,‬‬
        ‫עלולה להיות התגובה של בני‪-‬גילה אשר תעמוד לה‬
                                                                             ‫החיוניות והתהודה שיש לכך בהמשך החיים‪.‬‬
            ‫לרועץ בתמיד שתיווצר סביבה כנערה מופקרת‪.‬‬           ‫קל למבוגר לומר "המתבגרים עושים בעיות"‪ .‬אך למעשה‪,‬‬
        ‫‪ .7‬התפתחות המיניות ‪ -‬זו עשויה ללבוש צורות‬             ‫זהו תהליך תקין‪ ,‬בלתי‪-‬נמנע ואפילו הכרחי‪ .‬יתרה מכך‪ ,‬אם‬
        ‫שונות תלויות תרבות משפחתית‪ ,‬חברתית ועולמית‪.‬‬           ‫מתבגר ‪-‬מכל סיבה שהיא‪ -‬לא עובר תהליך זה‪ ,‬נכון לומר כי‬
        ‫השינויים ההורמונאליים והגופניים‪ ,‬מלבד העובדה‬          ‫מדובר במצב המחייב אותנו ההורים לשאול האם מצבו של‬
        ‫שהופכים את תגובותיהם לקיצוניות‪ ,‬מפגישים אותם‬
        ‫לראשונה מול המימד הפיזי שלהם‪ .‬עם השאלה האם‬              ‫המתבגר תקין‪ .‬זהו גיל קשה לנו ההורים אך במיוחד להם‪.‬‬
        ‫הוא‪/‬היא אוהבים או לא אוהבים את מה שרואים‪,‬‬             ‫‪ .2‬קבוצת השבים וחשיבותה ‪ -‬הצורך הבסיסי של המתבגר‬
        ‫מול השאלה של מה מקובל מבחינה חברתית ואיך‬              ‫הוא להרגיש שייך לבני גילו ולפתח זהות קבוצתית שהיא‬
                                                              ‫שונה מקבוצת המבוגרים והמשפחה‪ .‬זהו שלב של יציאה‬
                                ‫בני‪-‬המין השני מגיבים לכך‪.‬‬     ‫לחיים בו הנער חייב לגבש מיומנויות חברתיות חיוניות‬
        ‫בנוסף לכל אלה קיימים ומתעוררים הדחפים‬
        ‫המיניים של עצמם המעמידים אותם מול מציאות‬                                          ‫להמשך השתלבותו בכל מסגרת‪.‬‬
                                                              ‫בהעדר אלו יצופו חרדות ותפגע יכולתו ליצור ולשמור על‬
                                                      ‫חדשה‪.‬‬   ‫קשרים בין‪-‬אישיים ותגרום למצב בו אין לו אמות מידה‬
        ‫ההתפתחות המינית מעוררת שאלות לא פשוטות‬
        ‫לגבי הזהות המינית‪ ,‬על כל ההשלכות שיש לכך‪.‬‬                                                    ‫להשוואה על מעמדו‪.‬‬
        ‫הן ברמה של קבלה עצמית‪ ,‬הן ברמת החשיפה‬                 ‫‪ .3‬הצורך לפנטז‪ ,‬להבין ולנתח את המציאות ‪ -‬עבור המתבגר‬
        ‫מול המשפחה והחברה וגם לגבי הצורך להתחבר‬               ‫העיסוק בפנטזיות ובאידיאולוגיה הוא מקור לשאיפה‪ ,‬לשינוי‬
                                                              ‫חברתי ולצורך בשינוי ושיפור המציאות ביחס לדור הקודם‪.‬‬
                                     ‫לקבוצה חברתית דומה‪.‬‬
                                                                                       ‫הוא מקור לחדשנות‪ ,‬תקוות ויצירה‪.‬‬
                                                              ‫לעומת זאת‪ ,‬ההתארגנות מול הקונקרטי והמיידי מחזקים את‬

                                                                           ‫יכולתו להתמודד עם הקיים במציאות הנוכחית‪.‬‬
                                                              ‫‪ .4‬הצהרות חברתיות ‪ -‬בגיל ההתבגרות יש התרחבות של‬

                                                              ‫‪ 22‬מגזין מדור לדור‬
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27