Page 22 - medorledor24
P. 22
מי יכול לומר לי היכן הילד שלי ?
התדרדרות ,טירוף או "סתם" התבגרות
מאת :שרה יעקב ,פסיכולוגית "מיפל" מרכז לטיפול ויעוץ למשפחה 050-5587684 -
התודעה החברתית .בעקבות זאת ,חלק מהמרד יכול להיות רבה פעמים הורים ניצבים מול השאלה :האםה
מועבר לסדרים חברתיים קיימים .לדוג' :להקות שמלבד
היותן כיוון מוסיקאלי שונה ואיקוני -אופנה הפכו לסימן דרך ההתנהגות של הילד/ה המתבגר/ת שלי מעידה על
הידרדרות ?
ושינוי חברתי.
הצהרות השוללות את הממסד הקיים כפי שהוא מצד גיל ההתבגרות מאופיין על-ידי תנודות קיצוניות ולכן עולה
המתבגרים עשויות להפוך לתנועה חברתית המחוללת שינוי השאלה בצורה כ"כ שכיחה והחרדות שלנו כהורים עולים
חברתי בכלל. וצפים סביב גיל זה.
.5משברים הנוגעים לדת ואמונה -בגיל ההתבגרות הילדים זו תקופה שבה אנחנו מרגישים אובדן שליטה על הילדים,
עלולים "לאבד" את הוריהם כמקור להשראה ,סמכות
ומנהיגות .יתרה מזאת ,חרדות ההורים לנוכח התנהגותם בעיניהם אנחנו פחות חשובים.
עלולות להיתפס בעיני המתבגר כחולשה ולכן מחפשים זו תקופה של יציאה אל העולם ,כשלנו ברור שהוא מלא
סיכונים ואין לנו כהורים את הביטחון שהילדים שלנו מזהים
המתבגרים סוג אחר של מנהיגות.
משברים אלה הם לרוב סוג של פיתרון או הקלה את הסכנות והם בשלים ומסוגלים להתמודד איתן.
ל"מערבולות" הגיל .הם אחיזה והישענות הנותנים מקובל לחשוב שהנעורים הם תקופה יפה .אבל ,זוהי תקופה
פתח ליציבות .גם בצורך של שייכות קבוצתית וגם של תהיות וספקנות ,של חיפוש עצמי ,טלטלות ,בלבול,
לצורך של גיבוש זהות עצמית. שברון לב ,אכזבות וכאב.
.6התמקדות בהווה -ילדים חווים את הזמן כמשהו אז איך נדע מהם "האפיונים הבריאים" של גיל ההתבגרות?
אינסופי ובלתי-נגמר .ואילו המבוגר חי בידיעה הספרות המקצועית מעלה מס' אלמנטים מרכזיים האופניים
שההתרחשויות הן זמניות ומשתנות כאשר הוא
מסוגל להסתכל גם על ההיסטוריה האישית שלו, לגיל:
על ההווה ולתכנן את העתיד ולהבין את ההשלכות .1חיפוש עצמי -המתבגר חייב להגיע למצב שבו דרך
ההתנסויות שלו יגבש זהות אישית ,תדמית והגדרה עצמית-
של מעשיו. הן פיזית והן נפשית .תהליך זה מתרחש תוך כדי התנסות,
עפ"י רוב המתבגר עסוק בלמצות את ההווה .הרבה כאב ,אכזבות הן מעצמו ומאחרים .אין הוא מתכנן את מעשיו
פעמים בלי מחשבה על העתיד ,תוך כדי ניסיון
להיפרד מהעבר ותחושת הזמן וזה בכדי ליהנות מראש ,לעיתים הם אקראיים ,רגעיים ולא בשליטתו.
מהחידוש מבלי להבין את משמעות הבחירה שלו. התהליך כשלעצמו כרוך במאמץ רב השואב כוחות וחושף
לדוג' :נערה בת 13שמספרת בפרהסיה ובהתלהבות את פגיעותו ועפ"י רוב ,המבוגרים לא יודעים להעריך את
שכבר קיימה יחסי מין ,לא לוקחת בחשבון מה חשיבותו ,המאמץ שנדרש כדי לעמוד בו מצד המתבגר,
עלולה להיות התגובה של בני-גילה אשר תעמוד לה
החיוניות והתהודה שיש לכך בהמשך החיים.
לרועץ בתמיד שתיווצר סביבה כנערה מופקרת. קל למבוגר לומר "המתבגרים עושים בעיות" .אך למעשה,
.7התפתחות המיניות -זו עשויה ללבוש צורות זהו תהליך תקין ,בלתי-נמנע ואפילו הכרחי .יתרה מכך ,אם
שונות תלויות תרבות משפחתית ,חברתית ועולמית. מתבגר -מכל סיבה שהיא -לא עובר תהליך זה ,נכון לומר כי
השינויים ההורמונאליים והגופניים ,מלבד העובדה מדובר במצב המחייב אותנו ההורים לשאול האם מצבו של
שהופכים את תגובותיהם לקיצוניות ,מפגישים אותם
לראשונה מול המימד הפיזי שלהם .עם השאלה האם המתבגר תקין .זהו גיל קשה לנו ההורים אך במיוחד להם.
הוא/היא אוהבים או לא אוהבים את מה שרואים, .2קבוצת השבים וחשיבותה -הצורך הבסיסי של המתבגר
מול השאלה של מה מקובל מבחינה חברתית ואיך הוא להרגיש שייך לבני גילו ולפתח זהות קבוצתית שהיא
שונה מקבוצת המבוגרים והמשפחה .זהו שלב של יציאה
בני-המין השני מגיבים לכך. לחיים בו הנער חייב לגבש מיומנויות חברתיות חיוניות
בנוסף לכל אלה קיימים ומתעוררים הדחפים
המיניים של עצמם המעמידים אותם מול מציאות להמשך השתלבותו בכל מסגרת.
בהעדר אלו יצופו חרדות ותפגע יכולתו ליצור ולשמור על
חדשה. קשרים בין-אישיים ותגרום למצב בו אין לו אמות מידה
ההתפתחות המינית מעוררת שאלות לא פשוטות
לגבי הזהות המינית ,על כל ההשלכות שיש לכך. להשוואה על מעמדו.
הן ברמה של קבלה עצמית ,הן ברמת החשיפה .3הצורך לפנטז ,להבין ולנתח את המציאות -עבור המתבגר
מול המשפחה והחברה וגם לגבי הצורך להתחבר העיסוק בפנטזיות ובאידיאולוגיה הוא מקור לשאיפה ,לשינוי
חברתי ולצורך בשינוי ושיפור המציאות ביחס לדור הקודם.
לקבוצה חברתית דומה.
הוא מקור לחדשנות ,תקוות ויצירה.
לעומת זאת ,ההתארגנות מול הקונקרטי והמיידי מחזקים את
יכולתו להתמודד עם הקיים במציאות הנוכחית.
.4הצהרות חברתיות -בגיל ההתבגרות יש התרחבות של
22מגזין מדור לדור