Page 20 - medorledor21
P. 20

‫יש מצבים בהם צריך‬
                                                                ‫לפטר את ההורים‬

‫מאת‪ :‬שרה יעקב ‪,‬פסיכולוגית "מיפל" מרכז לטיפול ויעוץ למשפחה ‪050-5587684 -‬‬

                                  ‫פניתי להורים והסברתי להם‬             ‫כור לי מקרה מיוחד בו בחרתי להגיד למטופל‬     ‫ז‬
                             ‫שהורה אחראי הוא זה שמכין את‬                                        ‫"תפטר את ההורים"‪.‬‬
‫בנו לעתיד ומלמד אותו להתנהג כראוי‪ .‬ואם הם לא עושים‬
‫זאת ‪ -‬הם לא אחראיים‪ .‬אני מאוד אכעס עליהם ואגיד שלא‬             ‫א' היה ילד כבן ‪ 9‬ובפגישה משותפת עם הוריו התחיל‬
                                                               ‫להתלונן עליהם בנוכחותם‪ .‬טענותיו הוצגו כאשר פניו נפולות‬
                                    ‫ממש איכפת להם מהילד‪.‬‬       ‫ומבטו מביע כאב‪ ,‬פונה אלי בבקשה להזדהות והתערבות‪.‬‬
‫שאלתי אותם האם הם מלמדים את א' לעזור בבית‪ ,‬האם יש‬              ‫הוא טען כנגדם שמסרבים לקנות לו את מבוקשו‪ ,‬מתרגזים‬
                                                               ‫עליו ומפריעים לו לשחק‪.‬‬
                                         ‫לו תפקידים קבועים?‬    ‫אחרי שפירט את תלונותיו היה ברור שמדובר בילד מבית‬
                                  ‫גם הילד וההורים השתתקו‪.‬‬      ‫מטפח‪ ,‬הורים טובים שהרבו להעניק לו את כל מה שביכולתם‪.‬‬
                                                               ‫למרות הנדיבות והרצון הטוב‪ ,‬הילד לא היה מסופק‪ .‬הרבה‬
                                                     ‫המשכתי‪.‬‬   ‫להתלונן‪ ,‬לסרב לבצע את מבוקשם והיה מביע תרעומת בכל‬
‫שאלתי את ההורים אם יש לו שעות קבועות בהן הוא עושה‬              ‫פעם שהם כוונו או הגבילו את מעשיו‪.‬‬
‫שיעורים? האם יש לו שעת שינה קבועה? האם יודע לפנות‬              ‫פניתי אליו ואמרתי לו שהוא צודק‪ .‬עליו לפטר את הוריו !‬
                                                               ‫נשימתו נעתקה‪ ,‬הוא הביט אלי בפליאה‪ ,‬קצת נבהל ואמר‬
                                      ‫לאנשים בצורה נאותה?‬      ‫"למה? אבל אני לא רוצה‪ .‬הם יהיו ההורים שלי תמיד‪".‬‬
‫הם היו פעורי –פה ולא הגיבו‪ .‬הילד היה מופתע שאני אכן‬
                                                               ‫האמירה שלי הפתיעה גם את ההורים‪ ,‬אך הפתיע אותם יותר‬
      ‫כועסת על ההורים‪ ,‬אך על נושאים שונים ממה שציפה‪.‬‬                                    ‫המהפך המהיר בהתנהגות של הילד‪.‬‬
‫אמרתי להם שאני מבינה מהשתיקה שזה לא המצב‪ ,‬שאני‬
‫מאוד כועסת עליהם היות ולא דואגים שא' ילמד סדר‪ ,‬אחריות‪,‬‬         ‫מתלונות עליהם ועל כך שאחראים ל"אומללות שלו"‪ ,‬הוא החל‬
                                                                         ‫לדבר בשבחם ואף הדגיש שלא רוצה להיפרד מהם‪.‬‬
                                      ‫עצמאות וכבוד לאנשים‪.‬‬
‫עוד הוספתי כי יש צורך לעשות שינויים מאוד גדולים בבית‬           ‫אני המשכתי בשלי‪ ,‬אמרתי לו שאני חושבת שהוא חייב לפטר‬
‫על‪-‬מנת לדאוג לעתידו של א'‪ .‬סייגתי ואמרתי שזה בתנאי‬             ‫אותם כי הם גורמים לו לכאב ובסופו של דבר הוא לא מרוצה‪.‬‬

                   ‫שבאמת איכפת להם ממה שיקרה בעתידו‪.‬‬                                        ‫לכן אני מציעה לו מס' פתרונות‪:‬‬
‫אם איכפת להם‪ ,‬אסור להם לוותר‪ ,‬כי רק הם יודעים מה חשוב‬                       ‫‪ .1‬שימצא לעצמו משפחה אחרת שתאמץ אותו‪.‬‬
‫בחיים ועליהם ללמד את בנם כל דבר שהם למדו מתוך ניסיון‬           ‫‪ .2‬שהממונה על ילדים בעירייה יחפש עבורו משפחה אחרת‬
‫חייהם‪ .‬יתרה מזאת‪ ,‬אסור להם לוותר גם אם קשה וזאת מתוך‬
                                                                                                                ‫שתגדל אותו‪.‬‬
                                                  ‫אהבה אליו‪.‬‬   ‫‪ .3‬שימצא לעצמו עבודה‪ ,‬מגורים וידאג לשלומו באופן עצמאי‪.‬‬
‫הסברתי להם שעליהם להתעקש על שעת שינה קבועה‪ ,‬שא'‬                ‫א' ציין בפניי שאף אחד מן הפתרונות לא נראה בעיניו ושהוא‬
‫חייב שיהיה לו תפקיד בבית‪ ,‬עליהם ללמד אותו לפנות בצורה‬          ‫רוצה להתגורר בבית הוריו ואיתם‪ .‬הוא גם ציין שבגילו לא‬
‫מכבדת אותם‪ ,‬את הסביבה‪ ,‬החברים והמורים ועוד ללמד‬                ‫יקבלו אותו לעבודה‪ .‬הוא רק רוצה שהם יעשו את מה שהוא‬
‫אותו לקבל חוקים וכללים – אם הם רוצים להיחשב כהורים‬
                                                                                                                      ‫מבקש‪.‬‬
                                                     ‫אחראיים‪.‬‬                   ‫שאלתי אותו אם הוא יודע למה צריך הורים‪.‬‬
 ‫ציינתי שעליהם לקבל הדרכה ממני לשנות את פני הדברים‪.‬‬            ‫"כן" הוא אמר לי‪" ,‬כדי שישמחו אותי‪ ,‬יקנו לי וייקחו אותי‬
‫הילד קיבל את מבוקשו‪ .‬אכן התערבתי ובקשתי מההורים‬
                                                                                                                  ‫למקומות‪".‬‬
              ‫לעשות שינוי אך השינוי יהיה בכוון שלא ציפה‪.‬‬       ‫"לא! " אמרתי לו‪ .‬כל אדם יכול לשמח אותך‪ ,‬לקנות לך או‬
‫את תפקיד ההורים העצמתי ונתתי להם פתח ללמד את א'‬                ‫לקחת אותך למקומות‪ .‬אבל יש דברים שרק הורים יכולים‬
‫שבהתעקשות שלהם על דברים‪ ,‬הם עושים את הדבר הנכון‪.‬‬
‫יתרה מזאת‪ ,‬הילד הבין שדרישות ההורים באות מתוך כוונות‬                                                                  ‫לעשות‪.‬‬
‫טובות‪ .‬אמרתי שנכון לפטר את ההורים בשל התנהגותם‬                                                 ‫"מה למשל?" הוא שאל אותי‪.‬‬
                                                               ‫עניתי‪" :‬לחנך אותך‪ ,‬ללמד אותך מה חשוב בחיים‪ ,‬ולדאוג‬
                                                     ‫הקודמת‪.‬‬   ‫שבעתיד תוכל להיות אדם עצמאי שיודע להתנהג בצורה‬
‫הילד זכה ל"הורים חדשים" ששמים דגש על שיקול דעת‬                              ‫מתאימה‪ ,‬מעוררת גאווה בכל מקום שבו תהיה‪".‬‬
                                                               ‫עוד הוספתי "גם זר ברחוב שכוונותיו רעות יכול לשמח אותך‬
                                          ‫וראייה לטווח ארוך‪.‬‬              ‫עם משהו שיקנה לך‪ .‬אבל הוא לא ידאג לעתידך‪".‬‬

                                                               ‫‪ 20‬מגזין מדור לדור‬
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25