Page 20 - medorledor21
P. 20
יש מצבים בהם צריך
לפטר את ההורים
מאת :שרה יעקב ,פסיכולוגית "מיפל" מרכז לטיפול ויעוץ למשפחה 050-5587684 -
פניתי להורים והסברתי להם כור לי מקרה מיוחד בו בחרתי להגיד למטופל ז
שהורה אחראי הוא זה שמכין את "תפטר את ההורים".
בנו לעתיד ומלמד אותו להתנהג כראוי .ואם הם לא עושים
זאת -הם לא אחראיים .אני מאוד אכעס עליהם ואגיד שלא א' היה ילד כבן 9ובפגישה משותפת עם הוריו התחיל
להתלונן עליהם בנוכחותם .טענותיו הוצגו כאשר פניו נפולות
ממש איכפת להם מהילד. ומבטו מביע כאב ,פונה אלי בבקשה להזדהות והתערבות.
שאלתי אותם האם הם מלמדים את א' לעזור בבית ,האם יש הוא טען כנגדם שמסרבים לקנות לו את מבוקשו ,מתרגזים
עליו ומפריעים לו לשחק.
לו תפקידים קבועים? אחרי שפירט את תלונותיו היה ברור שמדובר בילד מבית
גם הילד וההורים השתתקו. מטפח ,הורים טובים שהרבו להעניק לו את כל מה שביכולתם.
למרות הנדיבות והרצון הטוב ,הילד לא היה מסופק .הרבה
המשכתי. להתלונן ,לסרב לבצע את מבוקשם והיה מביע תרעומת בכל
שאלתי את ההורים אם יש לו שעות קבועות בהן הוא עושה פעם שהם כוונו או הגבילו את מעשיו.
שיעורים? האם יש לו שעת שינה קבועה? האם יודע לפנות פניתי אליו ואמרתי לו שהוא צודק .עליו לפטר את הוריו !
נשימתו נעתקה ,הוא הביט אלי בפליאה ,קצת נבהל ואמר
לאנשים בצורה נאותה? "למה? אבל אני לא רוצה .הם יהיו ההורים שלי תמיד".
הם היו פעורי –פה ולא הגיבו .הילד היה מופתע שאני אכן
האמירה שלי הפתיעה גם את ההורים ,אך הפתיע אותם יותר
כועסת על ההורים ,אך על נושאים שונים ממה שציפה. המהפך המהיר בהתנהגות של הילד.
אמרתי להם שאני מבינה מהשתיקה שזה לא המצב ,שאני
מאוד כועסת עליהם היות ולא דואגים שא' ילמד סדר ,אחריות, מתלונות עליהם ועל כך שאחראים ל"אומללות שלו" ,הוא החל
לדבר בשבחם ואף הדגיש שלא רוצה להיפרד מהם.
עצמאות וכבוד לאנשים.
עוד הוספתי כי יש צורך לעשות שינויים מאוד גדולים בבית אני המשכתי בשלי ,אמרתי לו שאני חושבת שהוא חייב לפטר
על-מנת לדאוג לעתידו של א' .סייגתי ואמרתי שזה בתנאי אותם כי הם גורמים לו לכאב ובסופו של דבר הוא לא מרוצה.
שבאמת איכפת להם ממה שיקרה בעתידו. לכן אני מציעה לו מס' פתרונות:
אם איכפת להם ,אסור להם לוותר ,כי רק הם יודעים מה חשוב .1שימצא לעצמו משפחה אחרת שתאמץ אותו.
בחיים ועליהם ללמד את בנם כל דבר שהם למדו מתוך ניסיון .2שהממונה על ילדים בעירייה יחפש עבורו משפחה אחרת
חייהם .יתרה מזאת ,אסור להם לוותר גם אם קשה וזאת מתוך
שתגדל אותו.
אהבה אליו. .3שימצא לעצמו עבודה ,מגורים וידאג לשלומו באופן עצמאי.
הסברתי להם שעליהם להתעקש על שעת שינה קבועה ,שא' א' ציין בפניי שאף אחד מן הפתרונות לא נראה בעיניו ושהוא
חייב שיהיה לו תפקיד בבית ,עליהם ללמד אותו לפנות בצורה רוצה להתגורר בבית הוריו ואיתם .הוא גם ציין שבגילו לא
מכבדת אותם ,את הסביבה ,החברים והמורים ועוד ללמד יקבלו אותו לעבודה .הוא רק רוצה שהם יעשו את מה שהוא
אותו לקבל חוקים וכללים – אם הם רוצים להיחשב כהורים
מבקש.
אחראיים. שאלתי אותו אם הוא יודע למה צריך הורים.
ציינתי שעליהם לקבל הדרכה ממני לשנות את פני הדברים. "כן" הוא אמר לי" ,כדי שישמחו אותי ,יקנו לי וייקחו אותי
הילד קיבל את מבוקשו .אכן התערבתי ובקשתי מההורים
למקומות".
לעשות שינוי אך השינוי יהיה בכוון שלא ציפה. "לא! " אמרתי לו .כל אדם יכול לשמח אותך ,לקנות לך או
את תפקיד ההורים העצמתי ונתתי להם פתח ללמד את א' לקחת אותך למקומות .אבל יש דברים שרק הורים יכולים
שבהתעקשות שלהם על דברים ,הם עושים את הדבר הנכון.
יתרה מזאת ,הילד הבין שדרישות ההורים באות מתוך כוונות לעשות.
טובות .אמרתי שנכון לפטר את ההורים בשל התנהגותם "מה למשל?" הוא שאל אותי.
עניתי" :לחנך אותך ,ללמד אותך מה חשוב בחיים ,ולדאוג
הקודמת. שבעתיד תוכל להיות אדם עצמאי שיודע להתנהג בצורה
הילד זכה ל"הורים חדשים" ששמים דגש על שיקול דעת מתאימה ,מעוררת גאווה בכל מקום שבו תהיה".
עוד הוספתי "גם זר ברחוב שכוונותיו רעות יכול לשמח אותך
וראייה לטווח ארוך. עם משהו שיקנה לך .אבל הוא לא ידאג לעתידך".
20מגזין מדור לדור