Page 22 - medorledor19
P. 22
שנאה ,אהבה ,תקשורת ופתרון בעיות
מאת :שרה יעקב ,פסיכולוגית "מיפל" מרכז לטיפול ויעוץ למשפחה 050-5587684 -
שבו יש תקשורת פתוחה ,גלויה וגם לחזור ולחדש את התחושה ש אנחנו אוהבים מישהו השיחה אתו נוטה להיותכ
של קבלה וחופש פנימי וחיצוני.
קולחת ,הפתיחות היא גדולה והרצון להיות אתו מניע
הדבר ניתן רק כאשר אנחנו מצליחים להגיע לפתרון בעיות אותנו לחפש את נוכחותו .יש סיכוי גם שיבלוט הדמיון
משותף וענייני סביב למה שיצר אי-הסכמה .פתרון בעיות בינינו ו/או איך אנו משלימים אחד את השני .לכן תהיה תחושה
של מכנה משותף וביטויי החיבה והחום יורגשו באווירה.
מהסוג הזה מחייב עמידה בשני תנאים: הסקרנות כלפיו קיימת ונוצרת תחושה של קרבה מאוד גדולה.
הראשון הוא נכונות לשמוע ממקום אמפאתי ומתוך סקרנות אבל ,בכל סוג תקשורת בין שני אנשים צצות מחלוקות והדבר
בלתי-נמנע .כלומר ,אחרי החיבור הגדול "יצופו" בקשר רגעים
את זווית הראייה של האחר. של חוסר הסכמה בלתי-נמנעים .אלה חלק מתקשורת תקינה
התנאי השני הוא ניסיון לבדוק איך שתי הזוויות השונות יכולות ואפילו בריאה ומשמעותם חיונית בכדי שנוכל לדבר על
לתרום לפתרון הבעיה. לגיטימציה לשוני בין שני אנשים.
לדוג' :אם בני-זוג הגיעו למחלוקת לגבי איך לנהוג עם הילד, ניתן אפילו לציין שכשזוג מצליח לפתור ביחד את המחלוקת,
הסיכוי שימצאו פתרון ענייני מחייב בראש ובראשונה קבלה נוצרת העמקה באיכות הקשר ביניהם .כשיש לגיטימציה
של עמדה שונה וחשיבה רחבה יותר ,הלוקחת בחשבון כי זווית להבדל בין שני אנשים ,התחושה היא של קבלה וחופש להיות
ראייה שונה יכולה להרחיב את התמונה הכוללת לגביי מצבו
מי שאנחנו.
וצרכיו של הילד. מהרגע שבו אנחנו מסתייגים מסגנון ההתנהלות של הזולת
רק אז יכול להתרחש אימוץ פתרון משותף המוסכם על שני ומתחילים בגישה שיפוטית שלנו כלפיו ,אנחנו עלולים "ליפול
בני-הזוג ,בו קיימת התחושה שלשני ההורים התחשבות הדדית
ולגיטימציה לשוני ביניהם .במצב זה קל להם לתת גיבוי אחד לתוך מלכודת".
המלכודת היא תוצאה של ציפייה להיות צודק ,להוכיח
לשני מול הילד. איפה השני טועה ואינו מתנהל נכון או לפי כללי-ההתנהגות
במצבים בהם קיימת עוינות ושנאה ,אין בכלל פתח לקבל המקובלים בעינינו .מרגע זה השיפוטיות מתפרשת על-ידי
ולשקול את התנהגות הילד לפי זוויות שונות .כל הורה רואה הזולת לתחושה של חוסר חופש להיות כפי שהוא או אפילו
את הילד מזווית ראיה מצומצמת .במצב זה מתערבבת
הפרשנות השיפוטית השלילית של האחד כלפי השני עם מצבו כניסיון "להכניע אותו" לדרישותינו.
הסכנה באה לידי ביטוי כאשר אחד מנסה לשנות את השני.
של הילד. חשוב לזכור שכאשר אדם מוותר על מה שמאפיין אותו ,על
למשל :האם עלולה לראות את הילד כמסכן כאשר היא רואה ביטוי תחושותיו ודעותיו ,הוא עלול להפוך למרצה והוא מפנים
את התסכול עד מצב שבסופו של דבר אלה יבואו לידי ביטוי
את אביו כאדם שתלטן. בהתפרצות ,אפילו התפרצות על מה שנראה לנו כ"קטנות".
ממקום זה היא תצדיק את הילד כאשר הוא מפגין כאב ,מבלי כשזה המצב נעלמת התקשורת הבריאה והסקרנות .הפתיחות
להיות מסוגלת להבחין בין הפגנת הכאב מתוך סחטנות רגשית מצטמצמת ועלולה להיווצר תחושה של קורבנות אצל מי
ש"נכנע" ומוותר על ביטוי גלוי של מה שעל ליבו ועל היותו
לבין מצב שבו יש סבל אמיתי.
ואילו האב יפרש את התנהגות הילד כ"עושה צרות" וחסר הוא.
גבולות בגלל מה שנראה בעיניו כהתנהגות מפנקת בהגזמה מאותו הרגע שבו אנו "נלכדים" בסיטואציה כזו ,מצב בו
השיפוטיות כלפי האדם השני צפה ,אנו מתחילים להשתמש
של האם. בכינויים כגון" :הוא שתלטן ,הוא בעייתי ,הוא/היא עושה
כאשר מסוגלים שני הצדדים לקבל זוויות שונות ,ניתן לומר
שהם פועלים מתוך תיאום הורי .רק אז הם מסוגלים להביא צרות ,אני לא יודע/ת מה הוא רוצה ממני "...וכו'.
המתח מורגש והוא מתבטא גם בתקשורת בלתי-מילולית,
את הילד להתגבר על קשיים תוך פתרון בעיות יעיל. בהתרחקות ,בעוינות וישנם אף מצבים קיצוניים בהם נוצרת
כשבני-הזוג יכולים להגיע לעמדה זו ,האווירה של מתח
התחשבנות ושנאה.
משתחררת ,יש תחושה של סיפוק ,הזנה ,קרבה והאזנה. מאחר וציינו קודם שהרגעים של חוסר ההסכמה הם בלתי-
מה שנאמר לגבי תאום הורי מתאים לגבי כל שטח אחר בחיים. נמנעים ואף בריאים ,יש חשיבות רבה ליכולת לחזור למצב
כלומר ,זוג המסוגל להתגבר על ה"סכנה שבמחלוקת" לא יגיע
לשנאה אלא יהיה מסוגל להגיע לקרבה יותר גדולה ועמוקה
מתוך הבנה שהתרומה ההדדית דווקא נובעת מהשוני.
22