Page 22 - medorledor14
P. 22
‫ההורה כנמל‬

‫מאת‪ :‬שרה יעקב ‪,‬פסיכולוגית‬
‫"מיפל" מרכז לטיפול ויעוץ למשפחה ‪050-5587684 -‬‬

‫לעצמאות ויכולת ניווט באופן אחראי בכל סיטואציה בחיים‬ ‫אין כמו מטאפורה להסביר מהו תפקידו של ההורה‪.‬‬
‫ובעלי‪-‬יכולת להתאים עצמם לכל מסגרת ותרבות משפחתית‬ ‫אם נתייחס לכל הורה כנמל ולכל ילד כאוניה‪ ,‬נבין שנמל עבור‬
‫הילד הוא עבורו קודם כל "נמל אם"‪ .‬מקום שבו הוא יכול‬
‫אחרת‪.‬‬
‫עליהם ללמד אותם לקבל חוקים‪ ,‬לקבל סמכות ומעבר לכך‪,‬‬ ‫להיות בטוח בשל היותו יציב ולא ניתן לתנודות‪.‬‬
‫הם צריכים ללמד אותם לקחת בחשבון את מציאות החיים‬ ‫לכל נמל ולכל אוניה היסטוריה משלהם הקובעת תרבות‪,‬‬

‫כדי להתקיים‪.‬‬ ‫נקודות תורפה‪ ,‬מיקום אסטרטגי ויחסי ‪-‬שכנות‪.‬‬
‫הורה צריך להבין שעליו לדעת לתמוך במימוש‪ ,‬מיצוי עצמי‬ ‫כמו כל תינוק‪ ,‬בזמן היווצרותו אין לו "יכולת הפלגה"‪ ,‬אין‬
‫לו צוות ניווט או ציוד דרוש והוא אינו יכול להתנהל באופן‬
‫ובמציאת ייעוד ותכלית חיים לכל ילד‪.‬‬ ‫עצמאי‪" .‬בנמל האם" נמצאת המספנה בה הוא נבנה ושם הוא‬
‫הילד צריך לדעת לטפל בצרכיו‪ ,‬לדעת לפנות להוריו כדי‬
‫לבקש עזרה בשעת מצוקה ויחד עם זאת‪ ,‬שניהם צריכים‬ ‫מקבל שירותי‪ -‬תחזוקה שוטפים ותיקון‪.‬‬
‫כמו הנמל‪ ,‬כך נוצר הילד במקום שבו מקורותיו‪ ,‬שם מקבל‬
‫להיות מסוגלים להגן על עצמם ולמצות את יכולתם‪.‬‬ ‫מענה עבור צרכיו השוטפים‪ ,‬הכלה‪ ,‬ביטחון וטיפול מסור‪.‬‬
‫מערכת היחסים בין ילד לבין הוריו חייבת להיות ברורה‪.‬‬ ‫הצוות "הבונה אותו" חייב לקחת בחשבון שהאוניה חייבת‬
‫להתחשב בצרכים של השני‪ ,‬להכיר בגבולות של כל אחד‬ ‫להיבנות תוך כדי מודעות לכך שתוכל בעתיד להתנהל בים‬
‫ולהיות בעלי‪-‬מסוגלות להתאים עצמם לגבולות ברורים אלה‪.‬‬ ‫באופן עצמאי‪ .‬מטרת מנהלי‪-‬המספנה היא להביא את האוניה‬
‫אפשרות זאת מחייבת שיתוף פעולה‪ ,‬יכולת הבחנה והכרה‬ ‫לכך שתפליג בים באופן בטוח‪ ,‬תמלא את ייעודה כך שתוכל‬
‫בצרכים ובתפקידים השונים של כל אחד‪ ,‬בהווה ובעתיד‪ .‬על‬
‫להגיע למקומות אחרים ובתוכה יהיו חיים וייעוד משלה‪.‬‬
‫שניהם להתנהל לפי מציאות ובתרבות הסובבת אותם‪.‬‬ ‫יחד עם זאת‪ ,‬לנמל חיים משלו‪ .‬הוא בעצמו חייב להיות מחובר‬
‫ההיסטוריה של כל אחד משאירה עליהם חותם‪ .‬ההורה הוא‬ ‫היטב ליבשה‪ ,‬ממנה מקבל מענה לצרכיו ולתחזוקתו האישית‪.‬‬
‫המתווך בין התרבות וההיסטוריה האזורית לבין הילד ומלמד‬ ‫חייבים להיות אליו קשרי‪-‬גישה וחיבור יעילים לתקשורת עם‬
‫אותו קודים תרבותיים‪ .‬דרך עיני ההורים הילד לומד לפענח‬
‫את הסביבה ולהתנהג בהתאם‪ .‬בתחילת חייו ההיסטוריה‬ ‫נמלים אחרים או במצבי‪-‬חירום‪.‬‬
‫האישית שלו מושפעת מאוד מהיסטוריית ההורים ועם הזמן‬ ‫על הנמל להיות מנוהל לפי כללים‪ ,‬עם שגרה יומית קבועה‪,‬‬
‫מתוחזק ומצויד היטב‪ ,‬משוכלל‪ ,‬כשיר ופעיל‪ .‬מנהלי‪-‬הנמל‬
‫ההשפעה של ההחלטות האישיות נעשית מורגשת יותר‪.‬‬ ‫ביניהם חייבים להיות מסונכרנים‪ ,‬קובעים מדיניות ובעלי‪-‬‬
‫על שניהם לזכור שהם נציגי התרבות והסביבה‪ ,‬כפי שהילד‬ ‫יכולת ניווט‪ .‬בכל נמל חייב להיות סדר ומקום לעגינה של‬
‫הוא נציג של המשפחה הגרעינית והצלחתו בחיים מעידה גם‬
‫מספר אוניות‪ ,‬כולל אוניות זרות‪.‬‬
‫על ההצלחה של הוריו והתא המשפחתי‪.‬‬ ‫בין האוניה לבין הנמל חייבת להיות לשיתוף פעולה‪ .‬צוות‬
‫למשפחה חייבת להיות אחריות ומחויבות כלפי ילדיה‪ ,‬גם‬ ‫האוניה צריך להיות מודע שבכדי להמשיך להפליג עליו‬
‫כאשר הם כבר עצמאים‪ .‬ויחד עם זאת‪ ,‬הילדים בעצמם‬ ‫להכיר ביכולת ההסתגלות לכל נמל‪ .‬עליו להבין שקיומו תלוי‬
‫צריכים לקחת בחשבון איך להתאים את עצמם לאופן‬ ‫ביכולת זו‪ .‬שיתוף פעולה זה מחייב קבלת כללים וחוקים ואת‬
‫ההתנהלות של התא המשפחתי‪ ,‬לכבד אותו ולקחת אחריות‬ ‫האפשרות להתאים את עצמו לעגון בכל רציף פנוי "בנמל‬

‫מולו ומול הסביבה באופן מציאותי ושקול‪.‬‬ ‫האם" ובכל נמל אחר שאליו יבחר להגיע‪.‬‬
‫על ההורים ללמד את ילדיהם שיקול דעת‪ ,‬יכולת ניווט‪ ,‬יכולת‬ ‫מרגע שיוצאת האוניה לים‪ ,‬הכרחי כי בתוכה יהיה צוות ניווט‬
‫המפעיל שיקול דעת‪ ,‬המכוון את כיוון השייט וקובע את סדר‬
‫בחירה ועמידה "מאחורי" החלטותיהם‪.‬‬ ‫היום ואופן ההתנהלות בתוכה‪ .‬עקרונות ניווט אלו מאפשרים‬
‫ילד חייב לדעת שהוא לא מרכז העולם‪ ,‬שסביבו ילדים אחרים‬ ‫לקחת אחריות ומודעות לסיכונים על התנהלות בלב‪-‬ים‪ ,‬על‬
‫השייכים לאותה משפחה או מחוצה לה כמו גם עמיתים‪ .‬אתם‬ ‫אופן ההסתגלות לנמל אחר‪ ,‬מזג אוויר אחר ותנאי ים שונים‪.‬‬
‫אם לעשות את המעבר למשפחה‪ ,‬הרי שהמשפחה‪-‬הגרעינית‬
‫חייב לדעת לחלוק‪ ,‬להשתייך‪ ,‬להשתלב ואף לשתף‪.‬‬ ‫חייבת להיות מחוברת למציאות המחייבת אותה לחיות‬
‫המטאפורה מדברת בעד עצמה ומאפשרת כניסה לפרטי‬ ‫בסביבה הרחבה‪ .‬לדעת להכיר את כלליה‪ ,‬להיות מסוגלים‬
‫פרטים של כל מה שנחוץ כדי שהמשפחה תמלא את ייעודה‬ ‫להזין עצמם ממנה תוך הכרת תרבות ומציאות כדי שהיא‬
‫בעצמה תוכל להתקיים ולהיות מסוגלת להתנהל כיחידה בפני‬
‫ותתפקד באופן נאות‪.‬‬
‫מה הפלא שאומרים שאחד מהתפקידים המסובכים ביותר‬ ‫עצמה ובאופן עצמאי‪.‬‬
‫הוא להיות הורה? ברור שאנחנו לומדים רק מהניסיון ושבכל‬ ‫ההורים חייבים להיות מסונכרנים ומתואמים כאשר הם‬
‫שלב ושלב צפויות התמודדויות עם מכשולים אותם אנו חייבים‬ ‫בעצמם בעלי‪-‬תפקידים ברורים ואחריות לגבי סוג הקשר‬
‫בינם לבין עצמם כזוג‪ ,‬בינם לבין הסביבה ובינם לבין הילדים‪.‬‬
‫לאבחן ולהכיר ולראות אותם כאתגר‪.‬‬ ‫המשפחה הגרעינית חייבת להיות בעלת שטח מוגדר‪ .‬היציאה‬
‫לעתים נחוץ מומחה ל"ענייני הורות" ומי שפתוח לרעיון יכול‬ ‫והכניסה אליו חייבות להתנהל על‪-‬פי החלטת ההורים ובתוך‬
‫רק להרוויח‪ .‬אם אתה בוחר להיעזר בנו‪ ,‬חשוב על המטאפורה‪,‬‬
‫בדוק היכן הקושי שלך ומאותו הרגע נוכל לעשות את הדרך‬ ‫הבית חייבים להיות נהלים צפויים וסדר יום קבוע‪.‬‬
‫ההורים חייבים לקחת בחשבון כי בתחילת חייהם הילדים‬
‫במשותף‪.‬‬ ‫לגמרי תלויים בהם‪ .‬אך יחד עם זאת‪ ,‬הם חייבים להביא אותם‬
‫‪/http://www.maypal.co.il‬‬

‫‪22‬‬
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27