Page 22 - medorledor14
P. 22
ההורה כנמל
מאת :שרה יעקב ,פסיכולוגית
"מיפל" מרכז לטיפול ויעוץ למשפחה 050-5587684 -
לעצמאות ויכולת ניווט באופן אחראי בכל סיטואציה בחיים אין כמו מטאפורה להסביר מהו תפקידו של ההורה.
ובעלי-יכולת להתאים עצמם לכל מסגרת ותרבות משפחתית אם נתייחס לכל הורה כנמל ולכל ילד כאוניה ,נבין שנמל עבור
הילד הוא עבורו קודם כל "נמל אם" .מקום שבו הוא יכול
אחרת.
עליהם ללמד אותם לקבל חוקים ,לקבל סמכות ומעבר לכך, להיות בטוח בשל היותו יציב ולא ניתן לתנודות.
הם צריכים ללמד אותם לקחת בחשבון את מציאות החיים לכל נמל ולכל אוניה היסטוריה משלהם הקובעת תרבות,
כדי להתקיים. נקודות תורפה ,מיקום אסטרטגי ויחסי -שכנות.
הורה צריך להבין שעליו לדעת לתמוך במימוש ,מיצוי עצמי כמו כל תינוק ,בזמן היווצרותו אין לו "יכולת הפלגה" ,אין
לו צוות ניווט או ציוד דרוש והוא אינו יכול להתנהל באופן
ובמציאת ייעוד ותכלית חיים לכל ילד. עצמאי" .בנמל האם" נמצאת המספנה בה הוא נבנה ושם הוא
הילד צריך לדעת לטפל בצרכיו ,לדעת לפנות להוריו כדי
לבקש עזרה בשעת מצוקה ויחד עם זאת ,שניהם צריכים מקבל שירותי -תחזוקה שוטפים ותיקון.
כמו הנמל ,כך נוצר הילד במקום שבו מקורותיו ,שם מקבל
להיות מסוגלים להגן על עצמם ולמצות את יכולתם. מענה עבור צרכיו השוטפים ,הכלה ,ביטחון וטיפול מסור.
מערכת היחסים בין ילד לבין הוריו חייבת להיות ברורה. הצוות "הבונה אותו" חייב לקחת בחשבון שהאוניה חייבת
להתחשב בצרכים של השני ,להכיר בגבולות של כל אחד להיבנות תוך כדי מודעות לכך שתוכל בעתיד להתנהל בים
ולהיות בעלי-מסוגלות להתאים עצמם לגבולות ברורים אלה. באופן עצמאי .מטרת מנהלי-המספנה היא להביא את האוניה
אפשרות זאת מחייבת שיתוף פעולה ,יכולת הבחנה והכרה לכך שתפליג בים באופן בטוח ,תמלא את ייעודה כך שתוכל
בצרכים ובתפקידים השונים של כל אחד ,בהווה ובעתיד .על
להגיע למקומות אחרים ובתוכה יהיו חיים וייעוד משלה.
שניהם להתנהל לפי מציאות ובתרבות הסובבת אותם. יחד עם זאת ,לנמל חיים משלו .הוא בעצמו חייב להיות מחובר
ההיסטוריה של כל אחד משאירה עליהם חותם .ההורה הוא היטב ליבשה ,ממנה מקבל מענה לצרכיו ולתחזוקתו האישית.
המתווך בין התרבות וההיסטוריה האזורית לבין הילד ומלמד חייבים להיות אליו קשרי-גישה וחיבור יעילים לתקשורת עם
אותו קודים תרבותיים .דרך עיני ההורים הילד לומד לפענח
את הסביבה ולהתנהג בהתאם .בתחילת חייו ההיסטוריה נמלים אחרים או במצבי-חירום.
האישית שלו מושפעת מאוד מהיסטוריית ההורים ועם הזמן על הנמל להיות מנוהל לפי כללים ,עם שגרה יומית קבועה,
מתוחזק ומצויד היטב ,משוכלל ,כשיר ופעיל .מנהלי-הנמל
ההשפעה של ההחלטות האישיות נעשית מורגשת יותר. ביניהם חייבים להיות מסונכרנים ,קובעים מדיניות ובעלי-
על שניהם לזכור שהם נציגי התרבות והסביבה ,כפי שהילד יכולת ניווט .בכל נמל חייב להיות סדר ומקום לעגינה של
הוא נציג של המשפחה הגרעינית והצלחתו בחיים מעידה גם
מספר אוניות ,כולל אוניות זרות.
על ההצלחה של הוריו והתא המשפחתי. בין האוניה לבין הנמל חייבת להיות לשיתוף פעולה .צוות
למשפחה חייבת להיות אחריות ומחויבות כלפי ילדיה ,גם האוניה צריך להיות מודע שבכדי להמשיך להפליג עליו
כאשר הם כבר עצמאים .ויחד עם זאת ,הילדים בעצמם להכיר ביכולת ההסתגלות לכל נמל .עליו להבין שקיומו תלוי
צריכים לקחת בחשבון איך להתאים את עצמם לאופן ביכולת זו .שיתוף פעולה זה מחייב קבלת כללים וחוקים ואת
ההתנהלות של התא המשפחתי ,לכבד אותו ולקחת אחריות האפשרות להתאים את עצמו לעגון בכל רציף פנוי "בנמל
מולו ומול הסביבה באופן מציאותי ושקול. האם" ובכל נמל אחר שאליו יבחר להגיע.
על ההורים ללמד את ילדיהם שיקול דעת ,יכולת ניווט ,יכולת מרגע שיוצאת האוניה לים ,הכרחי כי בתוכה יהיה צוות ניווט
המפעיל שיקול דעת ,המכוון את כיוון השייט וקובע את סדר
בחירה ועמידה "מאחורי" החלטותיהם. היום ואופן ההתנהלות בתוכה .עקרונות ניווט אלו מאפשרים
ילד חייב לדעת שהוא לא מרכז העולם ,שסביבו ילדים אחרים לקחת אחריות ומודעות לסיכונים על התנהלות בלב-ים ,על
השייכים לאותה משפחה או מחוצה לה כמו גם עמיתים .אתם אופן ההסתגלות לנמל אחר ,מזג אוויר אחר ותנאי ים שונים.
אם לעשות את המעבר למשפחה ,הרי שהמשפחה-הגרעינית
חייב לדעת לחלוק ,להשתייך ,להשתלב ואף לשתף. חייבת להיות מחוברת למציאות המחייבת אותה לחיות
המטאפורה מדברת בעד עצמה ומאפשרת כניסה לפרטי בסביבה הרחבה .לדעת להכיר את כלליה ,להיות מסוגלים
פרטים של כל מה שנחוץ כדי שהמשפחה תמלא את ייעודה להזין עצמם ממנה תוך הכרת תרבות ומציאות כדי שהיא
בעצמה תוכל להתקיים ולהיות מסוגלת להתנהל כיחידה בפני
ותתפקד באופן נאות.
מה הפלא שאומרים שאחד מהתפקידים המסובכים ביותר עצמה ובאופן עצמאי.
הוא להיות הורה? ברור שאנחנו לומדים רק מהניסיון ושבכל ההורים חייבים להיות מסונכרנים ומתואמים כאשר הם
שלב ושלב צפויות התמודדויות עם מכשולים אותם אנו חייבים בעצמם בעלי-תפקידים ברורים ואחריות לגבי סוג הקשר
בינם לבין עצמם כזוג ,בינם לבין הסביבה ובינם לבין הילדים.
לאבחן ולהכיר ולראות אותם כאתגר. המשפחה הגרעינית חייבת להיות בעלת שטח מוגדר .היציאה
לעתים נחוץ מומחה ל"ענייני הורות" ומי שפתוח לרעיון יכול והכניסה אליו חייבות להתנהל על-פי החלטת ההורים ובתוך
רק להרוויח .אם אתה בוחר להיעזר בנו ,חשוב על המטאפורה,
בדוק היכן הקושי שלך ומאותו הרגע נוכל לעשות את הדרך הבית חייבים להיות נהלים צפויים וסדר יום קבוע.
ההורים חייבים לקחת בחשבון כי בתחילת חייהם הילדים
במשותף. לגמרי תלויים בהם .אך יחד עם זאת ,הם חייבים להביא אותם
/http://www.maypal.co.il
22
מאת :שרה יעקב ,פסיכולוגית
"מיפל" מרכז לטיפול ויעוץ למשפחה 050-5587684 -
לעצמאות ויכולת ניווט באופן אחראי בכל סיטואציה בחיים אין כמו מטאפורה להסביר מהו תפקידו של ההורה.
ובעלי-יכולת להתאים עצמם לכל מסגרת ותרבות משפחתית אם נתייחס לכל הורה כנמל ולכל ילד כאוניה ,נבין שנמל עבור
הילד הוא עבורו קודם כל "נמל אם" .מקום שבו הוא יכול
אחרת.
עליהם ללמד אותם לקבל חוקים ,לקבל סמכות ומעבר לכך, להיות בטוח בשל היותו יציב ולא ניתן לתנודות.
הם צריכים ללמד אותם לקחת בחשבון את מציאות החיים לכל נמל ולכל אוניה היסטוריה משלהם הקובעת תרבות,
כדי להתקיים. נקודות תורפה ,מיקום אסטרטגי ויחסי -שכנות.
הורה צריך להבין שעליו לדעת לתמוך במימוש ,מיצוי עצמי כמו כל תינוק ,בזמן היווצרותו אין לו "יכולת הפלגה" ,אין
לו צוות ניווט או ציוד דרוש והוא אינו יכול להתנהל באופן
ובמציאת ייעוד ותכלית חיים לכל ילד. עצמאי" .בנמל האם" נמצאת המספנה בה הוא נבנה ושם הוא
הילד צריך לדעת לטפל בצרכיו ,לדעת לפנות להוריו כדי
לבקש עזרה בשעת מצוקה ויחד עם זאת ,שניהם צריכים מקבל שירותי -תחזוקה שוטפים ותיקון.
כמו הנמל ,כך נוצר הילד במקום שבו מקורותיו ,שם מקבל
להיות מסוגלים להגן על עצמם ולמצות את יכולתם. מענה עבור צרכיו השוטפים ,הכלה ,ביטחון וטיפול מסור.
מערכת היחסים בין ילד לבין הוריו חייבת להיות ברורה. הצוות "הבונה אותו" חייב לקחת בחשבון שהאוניה חייבת
להתחשב בצרכים של השני ,להכיר בגבולות של כל אחד להיבנות תוך כדי מודעות לכך שתוכל בעתיד להתנהל בים
ולהיות בעלי-מסוגלות להתאים עצמם לגבולות ברורים אלה. באופן עצמאי .מטרת מנהלי-המספנה היא להביא את האוניה
אפשרות זאת מחייבת שיתוף פעולה ,יכולת הבחנה והכרה לכך שתפליג בים באופן בטוח ,תמלא את ייעודה כך שתוכל
בצרכים ובתפקידים השונים של כל אחד ,בהווה ובעתיד .על
להגיע למקומות אחרים ובתוכה יהיו חיים וייעוד משלה.
שניהם להתנהל לפי מציאות ובתרבות הסובבת אותם. יחד עם זאת ,לנמל חיים משלו .הוא בעצמו חייב להיות מחובר
ההיסטוריה של כל אחד משאירה עליהם חותם .ההורה הוא היטב ליבשה ,ממנה מקבל מענה לצרכיו ולתחזוקתו האישית.
המתווך בין התרבות וההיסטוריה האזורית לבין הילד ומלמד חייבים להיות אליו קשרי-גישה וחיבור יעילים לתקשורת עם
אותו קודים תרבותיים .דרך עיני ההורים הילד לומד לפענח
את הסביבה ולהתנהג בהתאם .בתחילת חייו ההיסטוריה נמלים אחרים או במצבי-חירום.
האישית שלו מושפעת מאוד מהיסטוריית ההורים ועם הזמן על הנמל להיות מנוהל לפי כללים ,עם שגרה יומית קבועה,
מתוחזק ומצויד היטב ,משוכלל ,כשיר ופעיל .מנהלי-הנמל
ההשפעה של ההחלטות האישיות נעשית מורגשת יותר. ביניהם חייבים להיות מסונכרנים ,קובעים מדיניות ובעלי-
על שניהם לזכור שהם נציגי התרבות והסביבה ,כפי שהילד יכולת ניווט .בכל נמל חייב להיות סדר ומקום לעגינה של
הוא נציג של המשפחה הגרעינית והצלחתו בחיים מעידה גם
מספר אוניות ,כולל אוניות זרות.
על ההצלחה של הוריו והתא המשפחתי. בין האוניה לבין הנמל חייבת להיות לשיתוף פעולה .צוות
למשפחה חייבת להיות אחריות ומחויבות כלפי ילדיה ,גם האוניה צריך להיות מודע שבכדי להמשיך להפליג עליו
כאשר הם כבר עצמאים .ויחד עם זאת ,הילדים בעצמם להכיר ביכולת ההסתגלות לכל נמל .עליו להבין שקיומו תלוי
צריכים לקחת בחשבון איך להתאים את עצמם לאופן ביכולת זו .שיתוף פעולה זה מחייב קבלת כללים וחוקים ואת
ההתנהלות של התא המשפחתי ,לכבד אותו ולקחת אחריות האפשרות להתאים את עצמו לעגון בכל רציף פנוי "בנמל
מולו ומול הסביבה באופן מציאותי ושקול. האם" ובכל נמל אחר שאליו יבחר להגיע.
על ההורים ללמד את ילדיהם שיקול דעת ,יכולת ניווט ,יכולת מרגע שיוצאת האוניה לים ,הכרחי כי בתוכה יהיה צוות ניווט
המפעיל שיקול דעת ,המכוון את כיוון השייט וקובע את סדר
בחירה ועמידה "מאחורי" החלטותיהם. היום ואופן ההתנהלות בתוכה .עקרונות ניווט אלו מאפשרים
ילד חייב לדעת שהוא לא מרכז העולם ,שסביבו ילדים אחרים לקחת אחריות ומודעות לסיכונים על התנהלות בלב-ים ,על
השייכים לאותה משפחה או מחוצה לה כמו גם עמיתים .אתם אופן ההסתגלות לנמל אחר ,מזג אוויר אחר ותנאי ים שונים.
אם לעשות את המעבר למשפחה ,הרי שהמשפחה-הגרעינית
חייב לדעת לחלוק ,להשתייך ,להשתלב ואף לשתף. חייבת להיות מחוברת למציאות המחייבת אותה לחיות
המטאפורה מדברת בעד עצמה ומאפשרת כניסה לפרטי בסביבה הרחבה .לדעת להכיר את כלליה ,להיות מסוגלים
פרטים של כל מה שנחוץ כדי שהמשפחה תמלא את ייעודה להזין עצמם ממנה תוך הכרת תרבות ומציאות כדי שהיא
בעצמה תוכל להתקיים ולהיות מסוגלת להתנהל כיחידה בפני
ותתפקד באופן נאות.
מה הפלא שאומרים שאחד מהתפקידים המסובכים ביותר עצמה ובאופן עצמאי.
הוא להיות הורה? ברור שאנחנו לומדים רק מהניסיון ושבכל ההורים חייבים להיות מסונכרנים ומתואמים כאשר הם
שלב ושלב צפויות התמודדויות עם מכשולים אותם אנו חייבים בעצמם בעלי-תפקידים ברורים ואחריות לגבי סוג הקשר
בינם לבין עצמם כזוג ,בינם לבין הסביבה ובינם לבין הילדים.
לאבחן ולהכיר ולראות אותם כאתגר. המשפחה הגרעינית חייבת להיות בעלת שטח מוגדר .היציאה
לעתים נחוץ מומחה ל"ענייני הורות" ומי שפתוח לרעיון יכול והכניסה אליו חייבות להתנהל על-פי החלטת ההורים ובתוך
רק להרוויח .אם אתה בוחר להיעזר בנו ,חשוב על המטאפורה,
בדוק היכן הקושי שלך ומאותו הרגע נוכל לעשות את הדרך הבית חייבים להיות נהלים צפויים וסדר יום קבוע.
ההורים חייבים לקחת בחשבון כי בתחילת חייהם הילדים
במשותף. לגמרי תלויים בהם .אך יחד עם זאת ,הם חייבים להביא אותם
/http://www.maypal.co.il
22