Page 21 - medorledor142
P. 21

‫מגזין מדור לדור‬

                                                               ‫המרחב שבין "אני"‬
                                                                  ‫ל"אנחנו"‪ :‬זהות‬
                                                                  ‫אישית ולאומית‬

                                                               ‫בהיבט הפסיכולוגי‬

                                                               ‫מאת‪ :‬פרופ׳ ירון זיו‬

‫מיעוטים‪ ,‬וגם מי שמרגיש "שונה" בתוך התרבות הכללית‪ ,‬עלולים‬       ‫מי אני?" זו שאלה שכל אחד שואל את עצמו מתישהו‪.‬״‬
 ‫לחוות זהות מפוצלת‪ ,‬תחושת ניכור‪ ,‬או אפילו התנגדות לשייכות‪.‬‬
‫במציאות הנוכחית בישראל‪ ,‬שבה החברה חווה קיטוב הולך‬              ‫אבל בישראל‪ ,‬מדינה רווית זהויות‪ ,‬לא מספיק לשאול‬
‫ומעמיק – בין קבוצות אידיאולוגיות‪ ,‬דתיות ולאומיות – משבר הזהות‬                                       ‫"מי אני?” –‬
‫מתחדד‪ .‬תחושת השייכות נפגעת‪ ,‬האמון בין הקבוצות נשחק‪,‬‬
                                                               ‫צריך גם לשאול "מי אנחנו"‪ ,‬ואיך ה"אנחנו" הזה מעצב את ה"אני"‪,‬‬
                        ‫והסיפור המשותף כבר לא מובן מאליו‪.‬‬      ‫הזהות האישית והזהות הלאומית שזורות זו בזו‪ ,‬והפסיכולוגיה‬

‫צעירים רבים מוצאים את עצמם שואלים לא רק "מי אני"‪ ,‬אלא גם‬                      ‫יכולה לעזור לנו להבין את התהליך המורכב הזה‪.‬‬
‫"האם אני שייך?" או "האם הערכים שלי עוד מקובלים כאן?"‪,‬‬
‫במקום שבו הזהות הלאומית מתערערת – גם הזהות האישית‬              ‫הזהות האישית מתפתחת בשלבים לאורך החיים‪ ,‬ותיאר אותה בין‬
                                                               ‫השאר הפסיכולוג אריק אריקסון‪ .‬כבר מגיל צעיר‪ ,‬אנחנו מתחילים‬
                                           ‫עלולה להתפזר‪.‬‬       ‫להבין מי אנחנו – בהתחלה דרך קשרים בסיסיים של אמון‪ ,‬אחר כך‬
                                                               ‫דרך תפקוד חברתי (למשל בבית הספר)‪ ,‬ובמיוחד בגיל ההתבגרות‬
  ‫דווקא בתקופות של מתח וחוסר ודאות‪ ,‬עולה‬                       ‫– שבו מתרחש שלב קריטי של גיבוש זהות‪ :‬ניסוי ותהייה‪ ,‬אימוץ‬
  ‫חשיבותו של שיח זהות עמוק‪ .‬שיח שמאפשר‬
  ‫מקום למורכבות‪ ,‬להבדלים‪ ,‬לשאלות – מבלי‬                                                            ‫ערכים‪ ,‬עיצוב סגנון חיים‪.‬‬

                             ‫למהר להכריע‪.‬‬                      ‫צעירים בוחנים את עצמם דרך קבוצות השתייכות‪ ,‬רעיונות‪ ,‬דמויות‬
                                                                                 ‫לחיקוי – במטרה להגיע לתחושת "אני ברור"‪.‬‬
‫ככל שנדע לטפח גם זהות אישית עצמאית וגם זהות לאומית‬
‫מכילה ומגוונת‪ ,‬נוכל ליצור חברה יציבה ובטוחה יותר – כזו שבה כל‬  ‫כשזה לא מצליח‪ ,‬מתפתחת תחושת בלבול‪ ,‬ניתוק עצמי‪ ,‬חוסר‬
                                                                     ‫מיקוד או חרדה סביב שאלות של משמעות ותפקיד בעולם‪.‬‬
                         ‫פרט מרגיש חלק משמעותי מהשלם‪.‬‬
                                                               ‫במקביל‪ ,‬מתחילה להתפתח גם הזהות הלאומית‪ .‬זהות זו נרכשת‬
           ‫פרופ׳ ירון זיו ‪ -‬עו"ס קליני‪ ,‬ומטפל בשיטת גשטאלט‬     ‫לא רק דרך ידע היסטורי‪ ,‬אלא דרך תחושות שייכות – לשפה‪,‬‬
              ‫‬‪[email protected]‬‏ ‪052-488-8840‬‬              ‫לאדמה‪ ,‬לסיפור‪ .‬בילדות אנחנו קולטים סמלים כמו דגל‪ ,‬המנון‬
                                                               ‫וטקסים‪ .‬בגיל ההתבגרות מתחילה חשיבה ביקורתית‪ ,‬וגיבוש‬
    ‫על המומחה‬                                                  ‫עמדה כלפי הקולקטיב שאליו אנו שייכים‪ :‬האם אני מרגיש חלק?‬

‫סרוק אותי‬                                                                                 ‫האם אני מזדהה עם הסיפור הזה?‬
                                                               ‫הזהות הלאומית‪ ,‬כמו הזהות האישית‪ ,‬יכולה להוות מקור לגאווה‪,‬‬
                                                               ‫ביטחון ותחושת משמעות‪ .‬היא מעניקה הקשר‪ ,‬תחושת עבר‬
                                                               ‫והמשכיות‪ ,‬ולעיתים אף אחריות חברתית‪ .‬מצד שני‪ ,‬בישראל –‬
                                                               ‫מדינה רבת תרבויות וזהויות – היא גם מקור לקונפליקט‪ .‬עולים‪ ,‬בני‬

‫גיליון ‪21 142‬‬
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26