Page 18 - medorledor136
P. 18
אלא משתתף פעיל המעצב את הסיפור תוך כדי פעולה. תרבות ואומנות
רובד פסיכולוגי :חוויות רגשיות מעמיקות ֹ ַֹש� ֲֲחקּו אותה
בסיפורים
סיפורים מצליחים לגעת בנו דרך הזדהות עם דמויות וקונפליקטים.
משחקים ,לעומת זאת ,מוסיפים רובד חדש של אינטראקטיביות, מאת :קטי פישר
המאפשר לשחקנים לא רק לצפות בקונפליקטים אלא לקחת
בהם חלק פעיל .למשל ,הבחירות המוסריות במשחקים כמו נוכח הכותרת של מאמר זה עולה השאלה ,מהל
Undertaleאו Detroit: Become Humanמעמתות את השחקן
עם דילמות רגשיות ,שהן לעיתים עמוקות יותר מאלה של סיפורים פרוש הדבר לשחק בסיפורים ובכלל מה הקשר
בין משחקים וסיפורים.
ליניאריים.
במשחקים מבוססי סיפור ,תחושת הסיפוק נובעת לעיתים קרובות אם נבחן את שניהם ,נראה שהקשר ביניהם הדוק .למעשה
מהתהליך ולא רק מהתוצאה .השחקן זוכה להרגיש שהוא משפיע משחקים וסיפורים חולקים את אותה מטרה בסיסית – ליצור חוויה
על העולם שבו הוא פועל ,תחושה שמעצימה את החיבור הרגשי משמעותית למשתתפים .בעוד שסיפורים מציעים מבנה ,שמטרתו
לאירועים ולדמויות ומחזקת את תחושת המסוגלות שלו להתמודד להוביל את הקורא ,או המאזין ,לאורך התפתחות עלילתית מוגדרת,
משחקים מעניקים למשתמש חופש לחקור את העלילה דרך
עם מצבים כאלה גם במציאות. אינטראקציה אישית .השילוב בין השניים הוליד צורות אמנות
חדשות שמאתגרות את ההגדרות המסורתיות של נרטיב (סיפור)
רובד טכנולוגי :פריצות דרך בנרטיב אינטראקטיבי
ויצירת חוויה.
הטכנולוגיה היא שמאפשרת את הפיתוח המתמיד של הקשר בין הקשר בין משחקים לסיפורים נטוע עמוק בהתפתחות התרבותית
משחקים וסיפורים .מנועי משחק מתקדמים מאפשרים ליצור של האנושות .סיפורים היוו מאז ומתמיד דרך להעברת ידע ,ערכים
עולמות דינמיים שמתאימים את עצמם לפעולות השחקן ,בעוד והבנת המציאות באמצעות חוויה אמנותית ,בעוד שמשחקים
שבינה מלאכותית מתחילה להכניס מימד חדש של דמויות חכמות שימשו כאמצעי להתנסות וללמוד בצורה חווייתית .השילוב בין
השניים יוצר צורת אמנות חדשה ,שמצליחה לערער את ההבחנה
שמגיבות למשתמש בזמן אמת. המסורתית בין יוצר לצרכן ,בין ְְמ ַַסֵ ֵּפר לשומע .ההשפעה של שילוב
משחקים כמו No Man's Sky :או Cyberpunk 2077מדגימים זה בא לידי ביטוי ברבדים השונים של ההתפתחות שלנו בימים
כיצד נרטיב יכול להתפרס על פני מרחבים עצומים ,שבהם השחקן
יוצר "סיפור אישי" ייחודי לו .בעתיד ,משחקים מבוססי מציאות אלה.
מדומה ( )VRיעמיקו עוד יותר את החוויה האינטראקטיבית,
רובד תרבותי :משחקים כסיפורים חדשים
ויאפשרו לשחקן "לשקוע" באופן מוחלט בתוך סיפור.
בתרבויות רבות ,משחקים נחשבים אמצעי טבעי לספר סיפורים.
סיפור כמשחק ,משחק כסיפור משחקי קבוצה מסורתיים כמו משחקי תפקידים בתרבויות
שבטיות ,היו דרך לשמר מיתוסים ולחקור את הגבולות של הנרטיב
הקשר בין משחקים וסיפורים הוא דו-כיווני .כפי שמשחקים (הסיפור) המשותף .בעידן הדיגיטלי ,משחקי וידאו משמשים מעין
משמשים אמצעי לספר סיפורים ,כך סיפורים מאמצים אלמנטים גרסה מודרנית למיתולוגיות הללו ,כשהם מעניקים לנו עולמות
משחקיים כדי להעשיר את חוויית הקריאה או הצפייה .ספרים
אינטראקטיביים ,כמו סדרת "בחר את ההרפתקה שלך" וסדרות עשירים לחקור ודמויות להזדהות איתן.
טלוויזיה אינטראקטיביות מאפשרים לצרכנים להשפיע על משחקים כמו ,Mass Effect :או The Witcherבונים סיפור לא
רק דרך העלילה ,אלא גם באמצעות עיצוב עולמות שלמים:
התפתחות העלילה. הסביבה ,המוזיקה והדינמיקות בין הדמויות הופכים את העולם
גם בתיאטרון ובאמנויות אחרות ,מתפתח טרנד שבו הקהל הנרטיבי למקום שניתן "לחיות" בו .השחקן אינו רק קורא או מאזין,
משתתף ישירות בעלילה ,לדוגמה ,הפקות כמו Sleep No More
18
שמטשטשות את הגבול בין צופה לשחקן.
השפעה חינוכית ותרפויטית
מעבר לבידור ,המשחקים הנרטיביים משמשים כלי חינוכי רב