Page 20 - medorledor11
P. 20
‫סוג אחר של‬

‫כל הורה רוצה בעצמאות של ילדו עצמאות‬
‫אך לא כל הורה מצליח ליצור זאת‬

‫מאת‪ :‬שרה יעקב ‪,‬פסיכולוגית‬
‫"מיפל" מרכז לטיפול ויעוץ למשפחה ‪050-5587684 -‬‬

‫למאמרים נוספים‬ ‫מוקצנים אשר עדיין מורגשים בבגרותם‪.‬‬ ‫כידוע לכולנו ילדים תלויים בנו משך כל שנות ילדותם‪ .‬הם‬
‫סקרו את הקוד‬ ‫אני עוסקת במקצוע כ‪ 40-‬שנה‪ .‬בכל שנותיי לא שמעתי אדם‬ ‫תלויים בנו פיזית‪ ,‬רגשית וכלכלית‪ .‬הרבה פעמים התא‬
‫שהיה מסוגל לספר לאביו‪/‬אמו באופן גלוי וישיר‪-‬ומה שיותר‬ ‫המשפחתי מתפרק אך ההשפעה של מערכת היחסים‬
‫חשוב ברוגע ובלי לעורר פולמוס‪ ,‬איך הוא חווה את השנים‬ ‫ההורית על הילדים לא פוסקת אף פעם‪ ,‬גם כשיהיו בוגרים‬
‫וינסו לבנות תא משפחתי חדש ‪ -‬היא עדיין תמשיך להשפיע‬
‫הללו בחייו‪.‬‬
‫לאחרונה‪ ,‬בעקבות טיפול ממושך הן בבן והן באמו זכיתי‬ ‫עליהם‪.‬‬
‫לצערי לא תמיד גירושין הם סוף פסוק למלחמה בין ההורים‬
‫להיות מעורבת במפגש כזה‪.‬‬ ‫ולא תמיד הגירושין משחררים ילדים לחופש‪ ,‬להיות פנויים‬
‫העדינות‪ ,‬הרגישות והזהירות אשר נדרשו לי בניהול מפגש‬
‫מסוג זה העידו עד כמה מצב כזה יכול היה להיות "נפיץ"‪.‬‬ ‫לצרכיהם ולשקט שהם צריכים כדי לגדול ככל הילדים‪.‬‬
‫שמעתי לאחרונה מטופל שלי מתאר איך המלחמות בין‬
‫יחד עם זאת‪ ,‬היו בו ללא ספק רגעי חסד‪.‬‬ ‫הוריו שמשך שנים נאבקו סביב משמורת גבו מחיר כבד אשר‬
‫בפעם הראשונה בחייו היה הבן מסוגל לומר לאמו איך‬
‫תגובותיה ועמדותיה‪-‬למרות שמטרתה הייתה לשמור עליו‬ ‫השפיע בעיצוב חייו‪.‬‬
‫ולהלחם למענו‪-‬יצרו קושי עצום לסמוך עליה ועל אביו‬ ‫תאר זאת לא פעם במהלך הטיפול‪ .‬אך לפעמים לא היה‬
‫צורך לתאר‪ ,‬החותם של מערכת היחסים הזו ניכר היה גם‬
‫ובכלל על בני‪-‬אדם‪.‬‬
‫איך החשדנות שפיתח משפיעה גם על הקשר הזוגי שלו‪ ,‬איך‬ ‫באופן התייחסותו לעצמו ולאחרים‪.‬‬
‫בכלל מאבקים אלו יצרו קושי להיחשף לחולשה אפילו אם‬ ‫היה ניכר בו חוסר האמון באנשים‪ ,‬הקושי להילחם על‬
‫מדובר בחולשה שבתו בת ה‪ 5-‬מפגינה בפניו‪ .‬הסביר זאת‬ ‫רצונותיו‪ ,‬החשדנות‪ ,‬הקושי להישען על דמות קרובה‪...‬החסך‬
‫כי "לא רוצה להביע חולשה ולא רוצה לראות חולשה‪ .‬אני‬ ‫בתמיכה של דמות הורית שבאמת פנויה בעבורו‪ ,‬דמות הורית‬

‫מצביע ברגליים ומתפרץ בכעס"‪.‬‬ ‫שלא נשאבת ולא שואבת אותו למאבק אין סופי‪.‬‬
‫האם בפעם הראשונה בחייו יכלה להבין את כאבו‪ ,‬לכאוב‬ ‫שמעתי אותו מתאר את הצורך לעמוד במתח הבלתי‪-‬נמנע‬
‫את הצלקות "שנחרטו" בבנה ומבלי להצטדק יכלה להבין‬ ‫בעבורו במאבק‪ ,‬כשהיה צריך להיזהר בכל מילה על מנת‬

‫את הקשר בין הנעשה כשהיה ילד לבין התנהגותו כיום‪.‬‬ ‫לשמור על "שקט תעשייתי"‪.‬‬
‫הבן לעומתה מסוגל היה להגיד זאת מבלי להתפרץ כשהוא‬ ‫על המתח הכרוך בכל חג כאשר לא ידע עד הרגע האחרון‬
‫חווה לגיטימציה לומר לה את הכאב מבלי לאבד את הקשר‬ ‫היכן יצטרך להיות ויותר מכל שמעתי את הבלבול ואת‬
‫איתה ויותר מכך‪ ,‬יכול היה לשמוע בפעם הראשונה בחייו‬ ‫הקושי לחיות עם העוינות הקיימת בין הוריו כשהוא בעצמו‬
‫את אמו מציינת באופן כנה איזה יתרונות היו לאביו עליה‬
‫זקוק לשניהם‪.‬‬
‫כהורה‪.‬‬ ‫את המתח הרב שחווה מסביב לכל דיון‪-‬משפטי שנערך בין‬
‫אין לי ספק שהפתיחות והאמפתיה שנוצרו במפגש זה יוכלו‬ ‫הוריו ואת המתח הקשה בכל מעבר מבית לבית או בשיחות‬
‫לשחרר או לפחות למתן את הכאב העצום‪ ,‬את החשבונות‬
‫טלפון עם הורה אחד בנוכחות הורה שני‪.‬‬
‫האין‪-‬סופיים שהפריעו לקשר ביניהם עד לאותו רגע‪.‬‬ ‫האמינו לי‪ ,‬אלו צלקות לכל החיים שרוב הילדים בעצמם לא‬
‫אני בטוחה ששיחה זאת תאפשר להם מידה מסוימת של‬ ‫מעלים באופן גלוי בילדותם אבל הם יוצרים מצוקה קשה‬
‫עצמאות מפני הכאב האדיר‪ ,‬שאולי תתפתח ותתרחב‬
‫הדורשת משאבים בלתי נדלים‪.‬‬
‫ממכאובי העבר שהיו בחייה ובחייו‪.‬‬ ‫כאשר ילד מגיע לבגרותו יוכל הוא בעצמו לבחור את מידת‬
‫שיחה כזאת ביניהם התאפשרה כאשר הוא בן ‪ 40‬והאם בת‬ ‫הקשר שירצה לשמור עם כל אחד מהוריו‪ .‬אבל איש לא יוכל‬
‫‪ .65‬וזאת רק אחרי הרבה שנים של טיפול פרטני‪ .‬טיפול‬ ‫למחוק את הצלקות וההסתה העלולה לגרום לעיוות קיצוני‬
‫שנערך תוך כדי מודעות רבה לחשיבות וללגיטימציה להביע‬
‫כאב ולחוות כעס מבלי להתעלם מהעובדה שכל בן‪ ,‬גם‬ ‫לאיך ההורים יראו בפניו‪.‬‬
‫מדהים הוא לפעמים לגלות את הפער בין מה שהורה‬
‫בבגרותו זקוק לקשר עם אמו‪.‬‬ ‫התכוון ליצור ומה שהמאבק בין ההורים יצר בפועל‪ .‬לרוב‬
‫רק בעקבותיה ובתוכה יכלו הם‬
‫להיות אמפאתיים אחד כלפי‬ ‫אין להורים מודעות לכך תוך כדי המאבק‪.‬‬
‫השנייה‪ .‬נוכחתי ברגעי חסד של‬ ‫בעיניי‪ ,‬כאשת מקצוע‪ ,‬חורה לי עד כמה המאבק "למען‬
‫התרגשות וכאב גדולים שאפשרו‬ ‫הילד" יוצר מצב שבו הילד נשאר "ללא קול" וללא נוכחות‪.‬‬
‫לבנות גשר בין הרגשות האישיים‬
‫של כל אחד‪ .‬ישנם כאלו שבחיים לא‬ ‫בפועל המאבק הופך למרכזי והילד נעלם‪.‬‬
‫מה שיותר קשה היא העובדה שהעוינות‪ ,‬הפחד מאובדן‬
‫יזכו לשיחה כזאת‪.‬‬ ‫קשר עם מי מההורים או הפחד לאבד קשר עם הילד‬
‫בעקבות הסתה‪ ,‬יוצרים אצל הילד מצב של חוסר יציבות‬

‫‪20‬‬
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25