Page 17 - medorledor11
P. 17
בנימין נתניהו ואבו מאזן בחדר הטיפולים "בום בום טראפי"
נניח שהיית מכניסה לחדר את ביבי נתניהו ואת אבו מאזן, האם הגשטלט הוא משהו יוצא דופן בשיטות הטיפול
לטיפול בגשטלט הפסיכולוגיות ?
"אני לא מבינה בפוליטיקה",היא אומרת בחיוך" ,אני יכולה "אתה צריך להבין שהטיפול הגשטלטיאני מתפתח והשתנה
לדבר על המקרה שלהם כבני אדם ולדבר על תהליכים .אני במשך השנים ,וגם משפיע על שיטות הטיפול האחרות .למשל
מדברת על תהליכים שיש בהם דו שיח בין אנשים .אז אחד כשהוא התפתח הוא היה מתנהל בעיקר בקבוצות ,ובצחוק היו
קוראים לו "בום בום טראפי" כי היה לזה גוון מאוד דרמטי.
הדברים שאני הייתי בודקת זה את 'תבנית התקשורת'. הטיפול היה נעשה לאדם אחד ,אבל בנוכחות קבוצה ,כאשר
הרבה פעמים אני עושה זאת עם בני זוג .אני מבקשת מהם אחרי שהמנחה עבד עם המטופל הקבוצה הייתה נותנת משוב
לבחור את הנושא הכי פחות משמעותי בחיים שלהם ,ולדבר
ומשתתפת בתהליך שהוא עבר.
על כך 5דקות בפני ,לא משנה על מה ,על הדבר הכי שטותי. "הגישה היום לא עובדת רק עם קבוצות ,העניין הזה עדין
בצורה הזו אני יכולה לגלות מה הדפוס האישי של כל אחד, קיים ,אבל ממשיך להתפתח .היום ניתן לעבוד בגישה הזו ברמה
מה הדפוס הבינאישי ומה האווירה שמתנהלת ולהבין איפה האישית בלי קבוצה ,עם זוגות ,עם ילדים ואפילו קאוצ'ינג
התהליך תקוע ,ומה הסיבה לתקיעות .אני יודעת מה אני
צריכה לעשות עם האישה ,או עם הגבר,וגם עוזרת להם שמבסס את העקרונות שלו ,על בסיס הגישה הזאת.
איך את מסבירה את העובדה שבדרך כלל הטיפול הפסיכולוכי
לתקשר בצורה אחרת.
"אנחנו לא מדברים על עבר ,אני מדברת על ה'כאן ועכשיו' אינו כזה ?
ומשנה את התהליך המתרחש בחדר ואנשים צומחים מתוך "עשו מחקר כדי לדעת איזו גישה טיפולית היא הכי יעילה
ומצאו שלמעשה הצלחת הטיפול נקבעת לא לפי שיטת טיפול
הדבר הזה. כזו או אחרת ,אלה מה שקובע את רמת ההצלחה הרבה
יש המון כבוד למטופל ,לבחירה שלו ,לשיתוף שלו ,יש המון
פעמים ,היא מידת ההתאמה בין האדם לשיטה שהוא בוחר.
שימוש גם בעצמי בתוך זה. "זאת אומרת ,אני לא יכולה להגיד ששיטת הגשטלט יעילה יותר
"כשהגישה הגשטלט הופיע ,לא רק קראו לה 'בום בום טראפי', או פחות משיטות אחרות ,אני יכולה להגיד שהיא הומניסטית,
זה היה מאוד מהפכני .מה פתאום אתה עושה דראמה בחדר ? מתמקדת בהווה ,במה שמתרחש ברמה הדיאלוגית-תכליתית".
היא שוב נותנת כדוגמא מקרה של ילד בן 8שהגיע אליה עם
מה פתאום אתה מדבר בגובה העיניים ? אימו והתעקש לא להכנס לחדר" .בגלל שזו גישה של כבוד
"היום שיטות טיפול אחרות לקחו הרבה מהגשטלט .כל העניין אמרתי לו 'בסדר ,אל תכנס ,אני אכנס עם אימא ,אנחנו נדבר.
לשים לב לתהליך בתוך החדר ,היום גם בגישות אחרות זה אם תרצה תכנס '.גישות אחרות היו או אומרות 'תכניס אותו'.
"הסברתי לו שמבחינתי זה בסדר שלא יבוא ,אבל ההורים שלו
מקובל יותר. צריכים להחליט .שים לב -יש בזה כבוד לילד ,יש כבוד למעמד
הקטע של הכנסת הומור ,בדיחות -זה הרבה יותר קיים ההורים בתור מחליטים ,יש בזה גם מתן סמכות לאמא ,זה
בגשטלט .אני עושה צחוקים כי זה משחרר ,ואז גורם לתהליך לא שאני עושה זאת מאחורי גבו של הילד .אני מעצימה את
להיות קל". ההורה" .
מה שקרה בהמשך הוא שלאט לאט הפגישה הפכה מאווירת
מלחמה לאווירה נעימה .הילד נשאר לטיפול ושיתף פעולה.
"זו גישה תהליכית" ,היא מסבירה " ,אני נותנת לדברים לקרוא
כמו שהם וגם אם הם קורים ,אז אני מציינת את זה בפני
המטופל.
אמרתי לילד' ,שמת לב שבתחילה לא רצית להיות כאן ועכשיו
אתה לא רוצה ללכת'.
"אני מתיחסת לתהליך שמתרחש בחדר ,הוא לא רק קיבל
כבוד לרצון שלו ,ובעצם קיבל כבוד לדברים .הם ההתרחשו
בצורה גלוייה ,אין דיבור של סודות מאחורי זה".
איך את מכניסה את מה שקרה כאן להגדרה הגשטלט.
שמבחינה מילולית פרוש המילה היא תבנית או צורה?
"התבנית הייתה בקטע המחלמתי שלו" ,היא אומרת" ,הוא
קודם כל מתנגד ,כמו דפוס ההתנהגות בביה"ס ,קודם כל אומר
'לא'.
"מה שקרה לו בטיפול ,שהוא נהייה פחות ופחות מלחמתי,
קרה גם בביה"ס .אני מדברת על דפוס התנהגות.
"יש לי הנחת יסוד בסיסית שהאדם הוא אותו אדם בכל מקום.
מה שאני רואה בתהליך ההתנהגות שלו במשך שעה ,אני יכולה
לצפות שיקרה עם כל אדם אחר.
מיפל מרכז לטיפול ויעוץ -משפחה מתבגרים וילדים העוגן 17חולון 050-5587684
17
נניח שהיית מכניסה לחדר את ביבי נתניהו ואת אבו מאזן, האם הגשטלט הוא משהו יוצא דופן בשיטות הטיפול
לטיפול בגשטלט הפסיכולוגיות ?
"אני לא מבינה בפוליטיקה",היא אומרת בחיוך" ,אני יכולה "אתה צריך להבין שהטיפול הגשטלטיאני מתפתח והשתנה
לדבר על המקרה שלהם כבני אדם ולדבר על תהליכים .אני במשך השנים ,וגם משפיע על שיטות הטיפול האחרות .למשל
מדברת על תהליכים שיש בהם דו שיח בין אנשים .אז אחד כשהוא התפתח הוא היה מתנהל בעיקר בקבוצות ,ובצחוק היו
קוראים לו "בום בום טראפי" כי היה לזה גוון מאוד דרמטי.
הדברים שאני הייתי בודקת זה את 'תבנית התקשורת'. הטיפול היה נעשה לאדם אחד ,אבל בנוכחות קבוצה ,כאשר
הרבה פעמים אני עושה זאת עם בני זוג .אני מבקשת מהם אחרי שהמנחה עבד עם המטופל הקבוצה הייתה נותנת משוב
לבחור את הנושא הכי פחות משמעותי בחיים שלהם ,ולדבר
ומשתתפת בתהליך שהוא עבר.
על כך 5דקות בפני ,לא משנה על מה ,על הדבר הכי שטותי. "הגישה היום לא עובדת רק עם קבוצות ,העניין הזה עדין
בצורה הזו אני יכולה לגלות מה הדפוס האישי של כל אחד, קיים ,אבל ממשיך להתפתח .היום ניתן לעבוד בגישה הזו ברמה
מה הדפוס הבינאישי ומה האווירה שמתנהלת ולהבין איפה האישית בלי קבוצה ,עם זוגות ,עם ילדים ואפילו קאוצ'ינג
התהליך תקוע ,ומה הסיבה לתקיעות .אני יודעת מה אני
צריכה לעשות עם האישה ,או עם הגבר,וגם עוזרת להם שמבסס את העקרונות שלו ,על בסיס הגישה הזאת.
איך את מסבירה את העובדה שבדרך כלל הטיפול הפסיכולוכי
לתקשר בצורה אחרת.
"אנחנו לא מדברים על עבר ,אני מדברת על ה'כאן ועכשיו' אינו כזה ?
ומשנה את התהליך המתרחש בחדר ואנשים צומחים מתוך "עשו מחקר כדי לדעת איזו גישה טיפולית היא הכי יעילה
ומצאו שלמעשה הצלחת הטיפול נקבעת לא לפי שיטת טיפול
הדבר הזה. כזו או אחרת ,אלה מה שקובע את רמת ההצלחה הרבה
יש המון כבוד למטופל ,לבחירה שלו ,לשיתוף שלו ,יש המון
פעמים ,היא מידת ההתאמה בין האדם לשיטה שהוא בוחר.
שימוש גם בעצמי בתוך זה. "זאת אומרת ,אני לא יכולה להגיד ששיטת הגשטלט יעילה יותר
"כשהגישה הגשטלט הופיע ,לא רק קראו לה 'בום בום טראפי', או פחות משיטות אחרות ,אני יכולה להגיד שהיא הומניסטית,
זה היה מאוד מהפכני .מה פתאום אתה עושה דראמה בחדר ? מתמקדת בהווה ,במה שמתרחש ברמה הדיאלוגית-תכליתית".
היא שוב נותנת כדוגמא מקרה של ילד בן 8שהגיע אליה עם
מה פתאום אתה מדבר בגובה העיניים ? אימו והתעקש לא להכנס לחדר" .בגלל שזו גישה של כבוד
"היום שיטות טיפול אחרות לקחו הרבה מהגשטלט .כל העניין אמרתי לו 'בסדר ,אל תכנס ,אני אכנס עם אימא ,אנחנו נדבר.
לשים לב לתהליך בתוך החדר ,היום גם בגישות אחרות זה אם תרצה תכנס '.גישות אחרות היו או אומרות 'תכניס אותו'.
"הסברתי לו שמבחינתי זה בסדר שלא יבוא ,אבל ההורים שלו
מקובל יותר. צריכים להחליט .שים לב -יש בזה כבוד לילד ,יש כבוד למעמד
הקטע של הכנסת הומור ,בדיחות -זה הרבה יותר קיים ההורים בתור מחליטים ,יש בזה גם מתן סמכות לאמא ,זה
בגשטלט .אני עושה צחוקים כי זה משחרר ,ואז גורם לתהליך לא שאני עושה זאת מאחורי גבו של הילד .אני מעצימה את
להיות קל". ההורה" .
מה שקרה בהמשך הוא שלאט לאט הפגישה הפכה מאווירת
מלחמה לאווירה נעימה .הילד נשאר לטיפול ושיתף פעולה.
"זו גישה תהליכית" ,היא מסבירה " ,אני נותנת לדברים לקרוא
כמו שהם וגם אם הם קורים ,אז אני מציינת את זה בפני
המטופל.
אמרתי לילד' ,שמת לב שבתחילה לא רצית להיות כאן ועכשיו
אתה לא רוצה ללכת'.
"אני מתיחסת לתהליך שמתרחש בחדר ,הוא לא רק קיבל
כבוד לרצון שלו ,ובעצם קיבל כבוד לדברים .הם ההתרחשו
בצורה גלוייה ,אין דיבור של סודות מאחורי זה".
איך את מכניסה את מה שקרה כאן להגדרה הגשטלט.
שמבחינה מילולית פרוש המילה היא תבנית או צורה?
"התבנית הייתה בקטע המחלמתי שלו" ,היא אומרת" ,הוא
קודם כל מתנגד ,כמו דפוס ההתנהגות בביה"ס ,קודם כל אומר
'לא'.
"מה שקרה לו בטיפול ,שהוא נהייה פחות ופחות מלחמתי,
קרה גם בביה"ס .אני מדברת על דפוס התנהגות.
"יש לי הנחת יסוד בסיסית שהאדם הוא אותו אדם בכל מקום.
מה שאני רואה בתהליך ההתנהגות שלו במשך שעה ,אני יכולה
לצפות שיקרה עם כל אדם אחר.
מיפל מרכז לטיפול ויעוץ -משפחה מתבגרים וילדים העוגן 17חולון 050-5587684
17