Page 17 - medorledor11
P. 17
‫בנימין נתניהו ואבו מאזן בחדר הטיפולים‬ ‫"בום בום טראפי"‬

‫נניח שהיית מכניסה לחדר את ביבי נתניהו ואת אבו מאזן‪,‬‬ ‫האם הגשטלט הוא משהו יוצא דופן בשיטות הטיפול‬
‫לטיפול בגשטלט‬ ‫הפסיכולוגיות ?‬

‫"אני לא מבינה בפוליטיקה"‪,‬היא אומרת בחיוך‪" ,‬אני יכולה‬ ‫"אתה צריך להבין שהטיפול הגשטלטיאני מתפתח והשתנה‬
‫לדבר על המקרה שלהם כבני אדם ולדבר על תהליכים‪ .‬אני‬ ‫במשך השנים‪ ,‬וגם משפיע על שיטות הטיפול האחרות‪ .‬למשל‬
‫מדברת על תהליכים שיש בהם דו שיח בין אנשים‪ .‬אז אחד‬ ‫כשהוא התפתח הוא היה מתנהל בעיקר בקבוצות ‪,‬ובצחוק היו‬
‫קוראים לו "בום בום טראפי" כי היה לזה גוון מאוד דרמטי‪.‬‬
‫הדברים שאני הייתי בודקת זה את 'תבנית התקשורת'‪.‬‬ ‫הטיפול היה נעשה לאדם אחד‪ ,‬אבל בנוכחות קבוצה‪ ,‬כאשר‬
‫הרבה פעמים אני עושה זאת עם בני זוג‪ .‬אני מבקשת מהם‬ ‫אחרי שהמנחה עבד עם המטופל הקבוצה הייתה נותנת משוב‬
‫לבחור את הנושא הכי פחות משמעותי בחיים שלהם‪ ,‬ולדבר‬
‫ומשתתפת בתהליך שהוא עבר‪.‬‬
‫על כך ‪ 5‬דקות בפני‪ ,‬לא משנה על מה‪ ,‬על הדבר הכי שטותי‪.‬‬ ‫"הגישה היום לא עובדת רק עם קבוצות‪ ,‬העניין הזה עדין‬
‫בצורה הזו אני יכולה לגלות מה הדפוס האישי של כל אחד‪,‬‬ ‫קיים‪ ,‬אבל ממשיך להתפתח‪ .‬היום ניתן לעבוד בגישה הזו ברמה‬
‫מה הדפוס הבינאישי ומה האווירה שמתנהלת ולהבין איפה‬ ‫האישית בלי קבוצה‪ ,‬עם זוגות‪ ,‬עם ילדים ואפילו קאוצ'ינג‬
‫התהליך תקוע‪ ,‬ומה הסיבה לתקיעות‪ .‬אני יודעת מה אני‬
‫צריכה לעשות עם האישה‪ ,‬או עם הגבר‪,‬וגם עוזרת להם‬ ‫שמבסס את העקרונות שלו‪ ,‬על בסיס הגישה הזאת‪.‬‬
‫איך את מסבירה את העובדה שבדרך כלל הטיפול הפסיכולוכי‬
‫לתקשר בצורה אחרת‪.‬‬
‫"אנחנו לא מדברים על עבר‪ ,‬אני מדברת על ה'כאן ועכשיו'‬ ‫אינו כזה ?‬
‫ומשנה את התהליך המתרחש בחדר ואנשים צומחים מתוך‬ ‫"עשו מחקר כדי לדעת איזו גישה טיפולית היא הכי יעילה‬
‫ומצאו שלמעשה הצלחת הטיפול נקבעת לא לפי שיטת טיפול‬
‫הדבר הזה‪.‬‬ ‫כזו או אחרת‪ ,‬אלה מה שקובע את רמת ההצלחה הרבה‬
‫יש המון כבוד למטופל‪ ,‬לבחירה שלו‪ ,‬לשיתוף שלו‪ ,‬יש המון‬
‫פעמים‪ ,‬היא מידת ההתאמה בין האדם לשיטה שהוא בוחר‪.‬‬
‫שימוש גם בעצמי בתוך זה‪.‬‬ ‫"זאת אומרת‪ ,‬אני לא יכולה להגיד ששיטת הגשטלט יעילה יותר‬
‫"כשהגישה הגשטלט הופיע ‪ ,‬לא רק קראו לה 'בום בום טראפי'‪,‬‬ ‫או פחות משיטות אחרות‪ ,‬אני יכולה להגיד שהיא הומניסטית‪,‬‬
‫זה היה מאוד מהפכני‪ .‬מה פתאום אתה עושה דראמה בחדר ?‬ ‫מתמקדת בהווה‪ ,‬במה שמתרחש ברמה הדיאלוגית‪-‬תכליתית‪".‬‬
‫היא שוב נותנת כדוגמא מקרה של ילד בן ‪ 8‬שהגיע אליה עם‬
‫מה פתאום אתה מדבר בגובה העיניים ?‬ ‫אימו והתעקש לא להכנס לחדר‪" .‬בגלל שזו גישה של כבוד‬
‫"היום שיטות טיפול אחרות לקחו הרבה מהגשטלט‪ .‬כל העניין‬ ‫אמרתי לו 'בסדר‪ ,‬אל תכנס‪ ,‬אני אכנס עם אימא‪ ,‬אנחנו נדבר‪.‬‬
‫לשים לב לתהליך בתוך החדר‪ ,‬היום גם בגישות אחרות זה‬ ‫אם תרצה תכנס‪ '.‬גישות אחרות היו או אומרות 'תכניס אותו'‪.‬‬
‫"הסברתי לו שמבחינתי זה בסדר שלא יבוא‪ ,‬אבל ההורים שלו‬
‫מקובל יותר‪.‬‬ ‫צריכים להחליט‪ .‬שים לב‪ -‬יש בזה כבוד לילד‪ ,‬יש כבוד למעמד‬
‫הקטע של הכנסת הומור‪ ,‬בדיחות‪ -‬זה הרבה יותר קיים‬ ‫ההורים בתור מחליטים‪ ,‬יש בזה גם מתן סמכות לאמא‪ ,‬זה‬
‫בגשטלט‪ .‬אני עושה צחוקים כי זה משחרר‪ ,‬ואז גורם לתהליך‬ ‫לא שאני עושה זאת מאחורי גבו של הילד‪ .‬אני מעצימה את‬

‫להיות קל‪".‬‬ ‫ההורה‪" .‬‬
‫מה שקרה בהמשך הוא שלאט לאט הפגישה הפכה מאווירת‬

‫מלחמה לאווירה נעימה‪ .‬הילד נשאר לטיפול ושיתף פעולה‪.‬‬
‫"זו גישה תהליכית"‪ ,‬היא מסבירה‪ " ,‬אני נותנת לדברים לקרוא‬
‫כמו שהם וגם אם הם קורים‪ ,‬אז אני מציינת את זה בפני‬

‫המטופל‪.‬‬
‫אמרתי לילד‪' ,‬שמת לב שבתחילה לא רצית להיות כאן ועכשיו‬

‫אתה לא רוצה ללכת‪'.‬‬
‫"אני מתיחסת לתהליך שמתרחש בחדר‪ ,‬הוא לא רק קיבל‬
‫כבוד לרצון שלו‪ ,‬ובעצם קיבל כבוד לדברים‪ .‬הם ההתרחשו‬

‫בצורה גלוייה‪ ,‬אין דיבור של סודות מאחורי זה‪".‬‬
‫איך את מכניסה את מה שקרה כאן להגדרה הגשטלט‪.‬‬

‫שמבחינה מילולית פרוש המילה היא תבנית או צורה?‬
‫"התבנית הייתה בקטע המחלמתי שלו" ‪,‬היא אומרת‪" ,‬הוא‬
‫קודם כל מתנגד‪ ,‬כמו דפוס ההתנהגות בביה"ס‪ ,‬קודם כל אומר‬

‫'לא'‪.‬‬
‫"מה שקרה לו בטיפול‪ ,‬שהוא נהייה פחות ופחות מלחמתי‪,‬‬

‫קרה גם בביה"ס‪ .‬אני מדברת על דפוס התנהגות‪.‬‬
‫"יש לי הנחת יסוד בסיסית שהאדם הוא אותו אדם בכל מקום‪.‬‬
‫מה שאני רואה בתהליך ההתנהגות שלו במשך שעה‪ ,‬אני יכולה‬

‫לצפות שיקרה עם כל אדם אחר‪.‬‬

‫מיפל מרכז לטיפול ויעוץ ‪ -‬משפחה מתבגרים וילדים העוגן ‪ 17‬חולון ‪050-5587684‬‬

‫‪17‬‬
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22