Page 39 - medorledor118
P. 39

‫מגזין מדור לדור‬                                                                           ‫מותחן פסיכולוגי מרתק‬

                              ‫עלילת חיים מטלטלת‬                                 ‫"העלילה" הוא מותחן פסיכולוגי מרתק‬
                                                                                ‫שכתבה ג'ין האנף קורליץ‪ .‬ג'ייקוב פינץ' בונר‬
                   ‫"עלומים" מאת אורי צורף‪ ,‬הוא רומן בדיוני‬                      ‫היה פעם סופר צעיר ומבטיח‪ ,‬שספר הביכורים‬
                   ‫בעל עלילה‪ ,‬מרגש ומרתק שמתחקה אחר‬                             ‫שלו זכה להצלחה עולמית מסחררת‪ .‬היום‬
                   ‫מהלך חייו של קיבוץ שכשל‪ .‬ביוני ‪1968‬‬                          ‫הוא מלמד בתוכנית כתיבה יוצרת עלובה‬
                   ‫התרחש אירוע חסר תקדים‪ :‬פרקו קיבוץ‬                            ‫למדי ונאבק לשמור על מה שנשאר מהכבוד‬
                   ‫בן ‪ 32‬שנה‪ .‬אנשי קבוצת אלומות כולם‬                            ‫העצמי שלו‪ .‬זה שנים שלא כתב שום דבר‬
                   ‫פונו מהמקום והתפזרו בחבלי הארץ כדי‬                           ‫ראוי לשמו‪ .‬כאשר אוון פארקר‪ ,‬התלמיד הכי‬
                   ‫להתחיל לבנות את חייהם מחדש‪ .‬מדוע‬           ‫שחצן ומאוס שלו‪ ,‬מודיע לג'ייק שהוא לא זקוק להדרכתו ‪ -‬כיוון‬
                   ‫נצטוו החברים לעזוב את בניין חייהם?‬         ‫שעלילת הספר שכתב כבר סגורה‪ ,‬ומדובר בקלף מנצח ‪ -‬ג'ייק‬
‫הספר מאפשר התבוננות מעמיקה במאמציה ובהתמודדויותיה של‬          ‫מבטל אותו בזלזול‪ .‬עד שהוא שומע ‪ ‬את ּפארקר מספר עליה‪ .‬ג'ייק‬
‫קבוצה שהייתה תפארת התנועה בראשית דרכה והלכה כסומא‬             ‫חוזר אל שגרת ההוראה המדכדכת ומחכה לפרסום של אותו רומן‪.‬‬
‫אחר שברי חזון‪ .‬מול קשיים גוברים ומצוקה כלכלית מחריפה‬          ‫זה לא קורה‪ .‬כשמתגלה שתלמידו לשעבר מת‪ ,‬ג'ייק עושה מה שכל‬
‫‪ -‬לעיתים עד פת לחם‪ ,‬נאחזו חברים באידיאל של יצירת אנשים‬        ‫סופר שמכבד את עצמו היה עושה‪ :‬מחליט לכתוב את הסיפור הזה‬
‫יותר טובים ושל הקמת חברת מופת ‪ -‬גם במצבי אובדן ידוע מראש‪.‬‬     ‫בעצמו‪ .‬הספר נעשה הצלחה מסחררת‪ ,‬ועד מהרה ג'ייק נעשה‬
‫השתלשלות האירועים מובאת באמצעות סיפורם האישי של איתן‬          ‫עשיר‪ ,‬מפורסם ועתיר שבחים ותשואות בכל זירה אפשרית‪ .‬עד‬
‫ומאיר שלבטיהם הפנימיים ומאבקיהם מכתיבים ומשקפים את‬            ‫שיום אחד מגיע מייל‪ ,‬ראשון מבין רבים‪" :‬אתה גנב‪( ".‬מאנגלית‪:‬‬
‫דרכה וגלגוליה של הקבוצה כולה‪ .‬העלילה מתפתחת ופורשת‬                               ‫שאול לוין‪ ,‬הוצאת כנרת זמורה‪ 332 ,‬עמודים)‬
‫סיפור של עיקשות חסרת גבולות ספוגה באהבת הארץ‪ ,‬נופיה‬
‫וריחותיה‪ .‬זהו גם סיפור אהבתם של איתן ובתיה ‪ -‬בני זוג‪ ‬שהסיאוב‬       ‫לעולם של עובר שגדל בבטן האם הפונדקאית‬
‫החברתי והמוסרי שהתרחש סביבם העמיד את יחסיהם במבחנים‬
‫קשים‪ .‬סיפורה של‪ ‬עלומים היא עלילת חיים מטלטלת שהופכת את‬                            ‫ספר הילדים‪" ‬שי במתנה" שכתבה‪ ‬שרון‬
‫קרבי הדמויות ומנערת את הקורא‪ .‬זהו סיפור שמהדהד בשאלותיו‬                           ‫חובה‪ ‬הואספר מקסים ומרגש בעזרתו יכנסו‬
‫ובספקותיו את הכשלים של התנועה הקיבוצית‪( .‬הוצאת אוריון‪530 ,‬‬                        ‫הקוראים הצעירים לעולם של עובר שגדל‬
                                                                                  ‫בבטן האם הפונדקאית‪" .‬התחלתי מסע‬
                                                   ‫עמודים)‬                        ‫קסום ונפלא בבטן של אישה נדיבה‪ ,‬אישה‬
                                                                                  ‫שהסכימה‪ ‬לתת מתנה‪ .‬אישה‪ ‬אחראית‪,‬‬
                        ‫התמונה החברתית כהווייתה‬                                   ‫אצילית ופלאית‪ ,‬שקוראים לה אם‬
                                                              ‫פונדקאית" (מתוך הספר)‪ .‬כמו במנהרת הזמן מתארת שרון את‬
                  ‫בספר העיון "מנוכרים בלי כוונה" מציג ישראל‬   ‫שלבי התפתחות ההיריון מנקודת ראותו של העובר‪ ,‬שיוצא לאוויר‬
                  ‫דרן את התמונה החברתית כהווייתה בלי‬          ‫העולם לאחר כ‪ 40-‬שבועות ונמסר לזרועותיה של האם ההורית‪.‬‬
                  ‫משקעים שאנו נושאים לפעמים‪ .‬הוא מתאר‬         ‫הילדים יכולים ללמוד בעזרת הספר על שלבי ההיריון‪ ,‬למשל‬
                  ‫את הכוחות החברתיים שפועלים עלינו‬            ‫שסופרים שבועות ולא חודשים‪ .‬קשה היה לשרון להביא ילד לעולם‪.‬‬
                  ‫כאנשים בחברה‪ ,‬עוסק במקומנו בחברה‬            ‫היא נעזרת בנקודות ציון דרך של ההיריון כדי להמחיש לקורא‬
                  ‫ועד כמה היא משפיעה עלינו‪ .‬מטרתו בספר‬        ‫הצעיר את השבועות ואת ההתפתחות בבטן ההיריון כדי‪ ‬להציג‬
                  ‫לשחרר מתח ולשפר את הקשרים בין זרים‪.‬‬         ‫דרך נוספת להגיח‪ ‬אל העולם ‪ -‬באמצעות אם פונדקאית‪ .‬הסיפור‬
                  ‫המחבר עוסק בדקויות בין אנשים‪ ,‬מציין את‬      ‫מחבר בין עולמות הילדים שגדלים במשפחות שונות ‪ -‬בין ילדים‬
‫מה שאנו פחות שמים עליו דגש‪ .‬נגלה בספר עד כמה החברה‬            ‫שבאים לעולם בכל מיני דרכים‪ .‬מעשה הנתינה מודגש בסוף הספר‬
‫משפיעה עלינו בלי שנבחר בכך וכמה אנחנו עשויים להשפיע בלי‬       ‫כשהאם הפונדקאית מוסרת את התינוק לאם ההורית‪( .‬איורים‪:‬‬
‫שנעשה דבר‪ ,‬זאת כדי לעורר ולגלות כמה כולנו מחוברים אחד אל‬                        ‫שירה לנקסנר‪ ,‬הוצאת ספרי ניב‪ 52 ,‬עמודים)‪.‬‬
‫השני‪ .‬מתוך הספר‪" :‬יש משהו שאולי מעולם לא חשבנו עליו בהקשר‬
‫אנשים‪ .‬מה הסיפור של אנשים‪ .‬מה הרעיון של הקשר האישי שלנו‪,‬‬
‫עם מי שחי סביבנו‪ .‬איך הגענו לזה שאנחנו כאן‪ ,‬כל אחד עם ההזיות‬
‫שלו‪ ,‬חיים תחת כפיפה אחת כולם‪ ,‬וזה נראה לנו איכשהו תקין‪ ,‬מה‬
‫המזימה פה? כי בפועל מרגיש שהניכור ששורר בין אנשים משפיע‬
‫יותר בהוויה‪ ,‬והאם לא אנחנו אלה שדווקא אמורים לחיות יחד? אז‬
‫מה הקטע של הימצאותם של אנשים אחרים יחדיו בעולם הזה? מה‬
‫בעצם הסיפור של הסיפור הזה? מה אנחנו מפספסים?"‪( .‬הוצאת‬

                                      ‫ספרי ניב‪ 139 ,‬עמודים)‬

‫גיליון ‪39 118‬‬
   34   35   36   37   38   39   40