Page 18 - medorledor105
P. 18

‫משפחה‬

‫במקרה שלנו היתה זו האימפריה העותמנית אשר שלטה באיזור‬                 ‫הכרזה על‬
‫במשך כ‪ 400 -‬שנה ‪ 1517-1917‬ולאחר מכן השלטון הבריטי‬                ‫מדינת ישראל‬

                                       ‫מ‪ 1917 -‬ועד ‪.1948‬‬                                             ‫מאת‪ :‬פרופ׳ ירון זיו‬

   ‫זהו ה"אבא" וה"אמא" הגדולים אשר ניהלו את הבית ביד רמה‬       ‫כתבה הזאת היא אינה כתבה הסטורית למרותה‬
‫וכמו כל מתבגר אשר נלחם לקבל חדר משלו בבית כדי להרגיש‬
‫תחושת עצמאות ופרטיות‪ ,‬גם הלאום היהודי וגם הלאום הערבי‬         ‫שהאירוע של הכרזת מדינת ישראל הוא אירוע‬
‫בארץ ישראל בצורה מקבילה נלחמו זה עם זה על אותו החדר‬           ‫הסטורי‪ .‬הכתבה הזו שופכת אור פסיכולוגי על‬
‫ובמקביל הכריזו על מרד בשלטון הבריטי כדי ליצור את אותה‬
‫עצמאות נכספת‪ .‬השואה באירופה העצימה את התהליך הנכסף‬                                              ‫תהליכים הסטורים‪.‬‬

                                       ‫וזירזה אותו עוד יותר‪.‬‬  ‫הרגע המיוחד הזה בו מכריז דוד בן גוריון על הקמת מדינה‬
‫ההכרזה על הקמת מדינת ישראל מבטאת את הנצחון של הילד‬            ‫עצמאית יהודית בארץ ישראל הוא רגע מרגש ומיוחד במינו‪.‬‬
                                                              ‫רגע בו מכונסים כל התלאות והיסורים של העם היהודי אשר תמיד‬
               ‫לקבל את הפינה שלו‪ ,‬החדר שלו והפרטיות שלו‪.‬‬      ‫הווה מיעוט בכל הארצות האחרות בהן הוא חי וכתוצאה מכך היה‬

‫כל הורה למתבגר מודע עד כמה תחושת הפרטיות היא כה‬                                     ‫משולל זכויות המגדירות זהות ועצמאות‪.‬‬
‫חשובה והאפשרות של המתבגר "לנעול" את הדלת ולבחור למי‬
‫הוא מאפשר להיכנס ולמי לא מהווה חלק חשוב ביותר בהתפתחות‬        ‫הצורך הפסיכולוגי לעצמאות והגדרת זהות הינו צורך בסיסי‬
                                                              ‫הטבוע בכל אינדיבידואל‪ ,‬הוא מתחיל במרד הגדול של ילד בן‬
                                                ‫שלו כאדם‪.‬‬     ‫שנתיים אשר רוקע על הרצפה בזעם רב ו"נלחם" בהוריו‪" :‬אני כבר‬
                                                              ‫לא המשך שלכם‪ ,‬אני זה לא אתם‪ ,‬יש לי הגדרה משלי" ההפרדה‬
  ‫כך מהווה ההכרזה על מדינת ישראל הזדמנות‬                      ‫הראשונית הזאת נקראת בשם נפרדות ועצמיות (‪SEPERATION‬‬
  ‫לעם היהודי להוסיף לעצמו נוסף להגדרה‬
                                                                                                   ‫‪)-INDIVIDUATION‬‬
                ‫הדתית את ההגדרה הלאומית‪:‬‬                      ‫היא מקבלת עוצמת יתר עם תחילת גיל ההתבגרות בה המרי מול‬
              ‫אני לא רק יהודי ‪ -‬אני גם ישראלי‬                 ‫דמויות ההורים מקבל עצמה גדולה יותר על ידי התנהגויות‬

                              ‫יש לי פרטיות‬                                              ‫חוצפניות מרידה גלויה בסמכות‪:‬‬
                              ‫יש לי עצמאות‬                           ‫"אתם לא תקבעו עלי ‪ ,‬אני יודע יותר טוב מכם מה נכון לי"‬

                                 ‫יש לי זהות‬                                  ‫אני צריך את החופש שלי ואתם לא מבינים דבר"‬
  ‫הגדרה זו מהווה חלק משמעותי ביותר‬
                                                              ‫המרי הזה נמשך שנים לא מועטות ובשנים הללו מעצב המתבגר‬
             ‫בהתפתחותנו הנפשית הלאומית‪.‬‬                       ‫את אישיותו העצמאית והנפרדת מדמויות הוריו דרך בדיקת‬

        ‫פרופ׳ ירון זיו ‪ -‬עו"ס קליני‪ ,‬ומטפל בשיטת גשטאלט‬                     ‫גבולות מתמדת וחיכוך עם סמכות שאינו נגמר‪.‬‬
            ‫‬‪‪ [email protected]‬‏‪052-488-8840 m‬‬             ‫מאד חשוב להבין שזהו תהליך טבעי לחלוטין כחלק מהתפתחותו‬
                                                              ‫הנורמלית והטבעית של האדם‪ .‬ניתן לקחת את התהליך הזה‬
                                                              ‫ולהשליכו על משק ההסטוריה‪ .‬במשך שנים רבות חיו עמים‬
                                                              ‫שלמים תחת שלטון של מלוכה וקיסרות ללא הגדרת עצמיות‬

                                                                                                                ‫ונפרדות‪.‬‬

                                                                     ‫‪18‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23