Page 45 - medorledor100
P. 45

‫מגזין מדור לדור‬                                                                                  ‫להתחיל לטפל בעצמנו‬

                                  ‫זווית שטרם נשמעה‬                              ‫כל כך הרבה כאב יש בעולם והשינוי הוא הכרחי‪.‬‬
                                                                                ‫למה כואב? מה ישנה את הכאב האישי והחברתי?‬
                    ‫"שואה שקטה" מאת חיה דקל מציג עובדות‬                         ‫איך אפשר לשנות? בספר "האור בקצה המנהרה‪:‬‬
                    ‫היסטוריות על שואת יהודי רומניה מזווית‬                       ‫שיטת אלכסנדר הלכה למעשה" שכתבה אתי‬
                    ‫שטרם נשמעה‪ .‬שואת יהודי רומניה הייתה‬                         ‫סהר‪ ,‬תיאור מחקרו‪ ,‬תובנותיו והשיטה שפיתח‬
                    ‫שואה שקטה‪ ,‬עליה דיברו רק בקרב יוצאי‬                         ‫פרידריך מתיאס אלכסנדר ‪ -‬שיטת‪/‬טכניקת‬
                    ‫רומניה‪ ,‬כשמחוץ למעגל הזה רק מעטים ידעו‬      ‫אלכסנדר‪ .‬הספר מבוסס בעיקר על תורתו של אלכסנדר‪ ,‬כפי שתוארה‬
                    ‫או התעניינו‪ .‬בספר מוצג סיפור השואה לצד‬      ‫בספריו בתוספת דברי המורים השונים לשיטת אלכסנדר בארץ ובעולם‬
                    ‫הסיפורשלאביהכותבתובנימשפחתו‪,‬שעברו‬           ‫ובתפיסתה של המחברת לאחר‪ 18‬שנות לימוד והוראת השיטה‪ .‬בספר‬
                    ‫בלילה אחד מחיים יהודיים שקטים בעיירה‬        ‫תיאור והמחשת התהליכים שעבר אלכסנדר במחקרו ובדרך פיתוח‬
                    ‫קטנה בחבל מולדובה לפינוי ברוטלי לעיר‬        ‫השיטה‪ .‬לא קל להבין תהליכים אלה ‪ -‬הם מוסברים בספר צעד אחר צעד‬
‫המחוז‪  ‬בידי הז'נדרמריה הרומנית‪ ,‬שהייתה בת בריתם של הגרמנים‬      ‫בפשטות‪ ,‬בשפה בהירה ובאמצעות חלוקה לנושאים‪ .‬הספר הוא מעין‬
‫ופעלה לצידם‪ ,‬מבלי שיוכלו לחזור לעיירה‪ .‬הסבל והקשיים התגברו‬      ‫אנציקלופדיה על שיטת אלכסנדר‪ .‬בחלק הראשון מוצג מפתח השיטה‪,‬‬
‫כשהגברים הצעירים ביניהם אבי הכותבת ואחיו נשלחו למחנות כפייה‬     ‫מחקרו‪ ,‬תגליותיו ואופן פיתוחה‪ .‬בחלק השני מהות השיטה‪ ,‬ייחודה‪ ,‬מה‬
‫בטרנסניטריה‪ ,‬מהם חזרו‪  ‬שברי כלי‪ ,‬אך למרות כל הקשיים עמד לנגד‬    ‫ואיך לומדים‪ ,‬למי מתאימה ולמי לא‪ ,‬רשמים ותגובות של יידועי‪-‬שם‬
‫עיניהם הרצון לחיות‪ .‬כשהגיעו ארצה‪  ‬נכנסו למרוץ החיים והיה עליהם‬  ‫בעולם שהתנסו בשיטה‪ ,‬מחקרים מדעיים החל מימיו של אלכסנדר ועד‬
‫להפנות מבטם לעתיד ולאתגריו‪ ,‬שלא היו קלים  ולהניח למאורעות העבר‬  ‫ימינו שמוכיחים את יעילות השיטה למצבי חיים שונים‪ ,‬דברי המבקרים‬
‫הנוראייםולאלספראתסיפורחייהם‪.‬ספרזהמאגדעדויותששמעהחיה‬             ‫את השיטה לצד הקוד האתי המקצועי שמגדיר את ההתנהגות הראויה‬
‫לאורך השנים בבית מפי בני משפחה ומכרים וגם מפי אביה לפני מותו‪.‬‬   ‫שלמורהלשיטתאלכסנדר‪.‬הספרמיועדלכלאדםבכלגילשרוצהלעזור‬
‫הכותבת מספרת את סיפור הקהילה היהודית בחבל מולדובה באמצעות‬                     ‫לעצמו‪(.‬הוצאתאדוואנס‪ 488,‬עמודים‪.)054-6305672,‬‬
‫סיפור חייו של אביה ‪ -‬לופו ירחמיאל ששרד את אותה שואה שקטה‬
‫שקבעה במידה רבה את מהלך חייו עד אחרון ימיו‪( .‬הוצאת סטימצקי‪123,‬‬                            ‫פיתוח מנהיגות בחיים ובעסקים‬

                                                   ‫עמודים)‬                       ‫אפשר לשאול אותך שאלה מאתגרת? האם‬
                                                                                 ‫את או אתה מנהיגים? אם כן‪ ,‬בזכות מה?‬
                                  ‫נקודת מבט עכשווית‬                              ‫אם לא‪ ,‬מה לדעתך חסר בך כדי להיות שם?‬
                                                                                 ‫מנהיגות היא הערך המבוקש ביותר בעולם‬
                  ‫מנדל של חצות שכתב ערן הולנדר הוא ספר‬                           ‫העבודה‪ ,‬ואחד המבוקשים בעולם בכלל‪ .‬היא‬
                  ‫בו כמה כובעים‪ :‬הכובע הבלשי‪ ,‬זיכרון השואה‬                       ‫עושה את ההבדל בין עסק מדשדש לעסק אש‪,‬‬
                  ‫ואירופה כפי שהיא כיום‪ ,‬כשאנחנו נעים בעולמות‬                    ‫בין רעיון מצוין שנכשל לבין מיזם שמשנה את‬
                  ‫האלה בסיפור שכתוב כולו בגוף ראשון‪ .‬נושא‬                        ‫העולם‪ .‬היא גם עושה את ההבדל בין אדם שחי‬
                  ‫השואה הוא נושא רגיש מאוד וקשה מאוד‬            ‫מתוך משמעות ותשוקה לבין אדם שקם בבוקר לעבודה "כי אני‬
                  ‫לגשת אליו בצורה הלא מקובלת ‪ -‬קצת חתרנית‪,‬‬      ‫חייב להתפרנס"‪ .‬מנהיגות היא מילה שרבים משתמשים בה‪ ,‬אולם‬
                  ‫עכשווית מנקודת מבט של דור שלישי ורביעי או‬     ‫מעטים מבינים אותה לעומקה‪" .‬ממנהללמנהיג" מאת רובישטיינר הוא‬
                  ‫אפילו מנקודת מבט אאוטסיידרית‪ .‬גיבור הספר‪,‬‬     ‫מדריך מעשי ראשון מסוגו לפיתוח מנהיגות בחיים ובעסקים‪ .‬תשנו‬
‫דמות לא יציבה בחייה‪ ,‬תסריטאי לשעבר ומורה לשעבר‪ ,‬יוצא למסע‬       ‫את דעתכם בקריאה את כל מה שחשבת על המושגים מנהיגות‪,‬‬
‫חיפוש אחרי אחותו הקטנה אביגיל שיצאה עם בית ספרה במשלחת‬          ‫הצלחה‪ ,‬אחריות וניהול‪ ,‬על איך תכלס מיישמים חדשנות ניהולית‬
‫לפוליןולאחזרה‪.‬שמושלהגיבורהואהולנדר‪,‬כמוהמחבר‪,‬והואנושאאת‬          ‫ועל מה בכלל משלמים לך‪ ,‬כי לרוב האנשים אין באמת מושג‪ .‬אין‬
‫הסיפור המשפחתי של המחבר אל תוך מסע בילוש תזזיתי באירופה של‬      ‫כאן תאוריות‪ ,‬מעשיות‪ ,‬עצות או טיפים‪ .‬זה ספר לימוד לאנשים‬
‫‪ .2010‬ההווה של גיבורנו הוא לא רק הווה של אדם שמחפש משמעות או‬    ‫שאוהבים ללמוד‪ .‬הוא מפרט באופן פשוט‪ ,‬ברור ומדויק שורה של‬
‫קשר לעברו‪ ,‬אלא הוא חי את ההווה‪ ,‬מחפש אסקפיזם לחייו הלא ממוצים‬   ‫כלים ומיומנויות‪ ,‬שלא נמצאים אצל מרבית האנשים‪ ,‬המאפשרים‬
‫כשבין אורגיות ומפגשים עם זונות מקומיות הוא גם לוקח על עצמו את‬   ‫לך להעלות באופן דרמטי את רמת ההנאה והמחויבות ומכאן גם‬
‫תפקיד הבלש ומחפש אחר אחותו‪ .‬הולנדר יצר ספר בעל ניגודים רבים ‪-‬‬   ‫את התוצאות‪ ,‬אצלך ואצל הסובבים אותך‪ ,‬בעסקים ובחיים בכלל‪.‬‬
‫הצגת זיכרון השואה כספר בלשי מרתק שכתוב בצורה רהוטה‪ ,‬עכשווית‬
‫ופרובוקטיבית‪ ,‬ואני אומר זאת לחיוב‪ .‬ספר לא שגרתי‪ ,‬חתרני ובמידה‬                                  ‫(הוצאת ספרי ניב‪ 288 ,‬עמודים)‬
                  ‫מסוימתאמיץמאוד‪(.‬הוצאתכרמל‪ 252,‬עמודים)‬

‫גיליון ‪45 100‬‬
   40   41   42   43   44   45   46   47   48