Page 16 - medorledor08
P. 16
‫נתן בֶַרנגֹו ֶלה‪ ,‬מסגר‪-‬אומן שמדבר‬
‫על ברזל במושגים של אהבה‪.‬‬
‫שיחה על ברזל‪,‬‬

‫על נשמה ועל החיים כחומר גלם‬

‫מאת‪ :‬יונתן פרנקל צילום עדי יחידי‬

‫לדברים סטייל מיוחד‪.‬‬ ‫כשנתן בֶַרנגֹולֶה ‪ -‬הסביר לי כיצד להגיע לבית המלאכה שלו‬
‫בניגוד לדעה המקובלת‪ ,‬אפשר לדבר עם הברזל‪" .‬אני אומר‬ ‫במושב נווה ימין‪ ,‬נזכרתי בשעורי המסגרות בתיכון‪ .‬עד היום‬
‫למי שניגש לעניין העבודה עם החומר‪' :‬דבר אליו‪ ,‬תתייחס‬ ‫כשאני שומע את המילה "ברזל"‪ ,‬אני חושב על גוש הברזל‬
‫אליו‪ ,‬הוא חומר גלם‪ .‬יש שם מולקולות חיות‪ .‬אם תהייה נחמד‬ ‫שנתבקשתי להוריד ממנו חלודה‪ .‬אחרי השיחה עם נתן‬

‫אליו‪ ,‬הוא יחזיר לך בהתאם" ‪.‬‬ ‫הופתעתי ‪ -‬מתברר כי לברזל יש נשמה וגם לב‪.‬‬
‫"קח לדוגמא עץ"‪ ,‬הוא אומר‪" ,‬אתה צריך לחתוך‪ ,‬להדביק‪ ,‬לתת‬ ‫אנחנו נפגשים בממלכה שלו‪ ,‬כרם הענבים הסמוך נראה כעת‬
‫לו זמן השהייה עד שהדבק יתייבש‪ ,‬עד שאתה עובר לתהליך‬
‫הבא‪ .‬ברזל‪ ,‬אני יכול לקחת משהו ולעשות אותו מהתחלה ועד‬ ‫בשלכת‪.‬‬
‫הסוף‪ ,‬זה משהו המחובר לקצב העבודה שלי‪ .‬בגלל זה אני לא‬ ‫כפוגשים אדם בשם בֶַרנגֹולֶה‪ ,‬כדאי לברר את מקור השם‪ .‬נטליו‬
‫עובד באלומיניום‪ ,‬שהוא חומר קר לגבי – הכל זה רק ברגים‪,‬‬
‫בֶַרנגֹולֶה‪ ,‬נולד בארגנטינה‪ ,‬שמו היה אמור להיות ברנהולץ‪,‬‬
‫כמה אתה יכול להיות יצירתי בלהבריג ברגים ?"‬ ‫"סבא שלי הגיע לארגנטינה מפולניה אחרי מלחמת העולם‬
‫הראשונה השם הזה הפך ַבֶרנגֹו ֶלה‪ .‬אנחנו היחידים בעולם עם‬
‫האלומיניום לא צריך להיעלב‬
‫יבצתיוררתיאלעוםמיננישומם‪,‬ה בהייאלתוימיקניצותםנ?עלב‪ .‬אולי אפשר להיות‬ ‫השם הזה"‪.‬‬
‫יש לו בני משפחה בקנדה והם נקראים ברנהולץ‪ .‬הגיית שם‬
‫"לאלומיניום אין משקל‪ ,‬זה כאילו‪ ,‬ושלא יפגע לי האלומיניום‪,‬‬ ‫המשפחה מהווה פולקלור מיוחד‪" .‬קראו לי כבר בלנגולה‬
‫אין לו נוכחות‪ .‬ברזל ‪ ,‬זה משהו‪ ,‬אתה צריך לקחת טונה‬ ‫ב"למד"‪' ,‬בלגונה'‪ ,‬ועוד כל מיני שמות‪ .‬בצבא קראו לי‬
‫של אלומיניום כדי להגיד שהרמת אולי אלף קילו‪ ".‬עושה‬
‫רושם שהוא לוקח דברים בנליים ומכניס בהם נשמה גם בסוג‬ ‫'ברנגולואיד' "‪ ,‬הוא צוחק‪.‬‬

‫העבודות שהוא מבצע‪.‬‬ ‫השם המיוחד הזה פתח לך דלתות ?‬
‫נתן מציין את המקומות בהם נמצאות העבודות שלו‪ :‬חנויות‬
‫בשוק האיכרים בנמל תל אביב‪ ,‬פאבים ומסעדות בל אביב‪ ,‬לפני‬ ‫"שם זו כותרת‪ ,‬מי שפותח את הדלתות זו האישיות של האדם‪.‬‬
‫כמה שנים הוא יצר לבית כנסת שנדליר‪ -‬נברשת קריסטלים‬ ‫נכון שבתחום שלי‪ ,‬רק שומעים את השם "נטליו" – זה כבר‬
‫נשמע איטלקי‪ ,‬בסטייל‪ .‬אז גם נטליו וגם בֶַרנגֹולֶה ביחד‪ -‬זה‬
‫ענקית‪.‬‬
‫כאמור ַבֶרנגֹולֶה התחיל את דרכו המקצועית בגיל ‪ 14‬בחוקוק‪,‬‬ ‫עושה משהו"‪.‬‬
‫בהמשך שימש רכז המסגרייה‪" .‬אחרי שעזבנו את הקיבוץ‬ ‫בגיל ‪ 14‬הוא עלה לישראל עם אמו ואחותו הקטנה ‪ " .‬הגענו‬
‫עבדתי כמסגר בבניין"‪ ,‬הוא נזכר‪" ,‬בסוף יום העבודה חזרתי‬ ‫לקיבוץ חוקוק‪ ,‬החלטתי להישאר לבדי בקיבוץ וגדלתי אצל‬
‫הביתה‪ .‬גרנו אז במושב צופית ‪ .‬היה לי חדר עבודה ושם‬ ‫אחות של אבי‪ .‬כשחילקו אותנו לענפי עבודה‪ ,‬החלטתי שאני‬
‫התחלתי לעשות את העבודות הכיפיות‪ ,‬שם הבאתי את 'נתן'‬ ‫הולך למסגרייה‪ ,‬כך שאני מחובר לברזל למעלה מ‪ 45 -‬שנה‪,‬‬
‫לידי ביטוי‪ .‬התחלתי לבצע עבודות בגישה יצירתית ובגישה‬
‫אמנותית‪ :‬חפצי מתכת‪ ,‬מפלי מים בגובה ארבע מטרים‪,‬‬ ‫ואני מאוהב בחומר הגלם‪.‬‬
‫"יש המון דמיון בין ברזל לבני אדם"‪ ,‬הוא מסביר‪" .‬ברזל הוא‬
‫מחיצות‪ ,‬שערים‪.‬‬ ‫חומר קשה יחסית‪ ,‬אבל בטמפרטורה של ‪ 1470‬מעלות אתה‬

‫מה הנקודה במוח שבו קורה הדבר הזה שמאפשר את‬ ‫יכול להתיך אותו‪.‬‬
‫היצירתיות ?‬ ‫"בני אדם הם בדיוק אותו הדבר‪ ,‬תהייה קר וקשה – יבעטו בך‪,‬‬

‫" נקודת המפתח היא שאני רואה תמונה וממנה אני הולך‬ ‫תהייה חם ונעים יתמוססו בפניך‪.‬‬
‫זה הכל עניין של תקשורת‪ ,‬איך לדבר עם אנשים ולהעביר את‬
‫ה'אני מאמין' שלי לאנשים ‪ ,‬כדי שיראו שאני לא עוד מסגר‪,‬‬

‫אני גם אמן‪.‬‬
‫החוזק שלי הוא הידע המקסועי עם היצירתיות שבי שמולידים‬
‫משהו מיוחד מאוד"‪ .‬לא‪ ,‬אין כאן שגיאת דפוס‪ .‬המבטא‬
‫הדרום אמריקאי מורגש קלות לאורך כל הריאיון‪ ,‬ונותן‬

‫‪16‬‬
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21