Page 21 - medorledor08
P. 21
‫יזמה ותושייה כנכס בחיינו‬

‫מאת‪ :‬שרה יעקב ‪,‬פסיכולוגית‬
‫"מיפל" מרכז לטיפול ויעוץ למשפחה ‪050-5587684 -‬‬

‫כשמדובר בתושייה מתייחסים לרמת היצירתיות שיש‬ ‫כל משבר מפגיש אותנו עם חוסר ישע בשלב הראשון‪ .‬תחושת‬
‫לכל אדם‪ .‬מתברר שהיא קיימת בכל אחד מאתנו וטיפוחה‬ ‫חוסר הישע עלולה לגרום לבן‪-‬אדם לאבד את אמונתו ביכולתו‬
‫תלוי ביכולתם של הסובבים לטפח יצירתיות לא רק בציור‪,‬‬
‫כתיבה או נגינה‪ .‬אלא במיוחד לטפח יצירתיות זו כשמדובר‬ ‫להתמודד עם "מה שנפל עליו"‪.‬‬
‫תחושה זאת קיימת אצל מבוגרים וילדים כאחד‪ .‬כאשר אלו‬
‫בהתמודדות בקשיים‪.‬‬ ‫נפגשים עם אירוע המאיים על כוחותיהם נשאלת השאלה מה‬

‫המסורת המשפחתית בהתמודדות בקשיים תלויה בנכונות‬ ‫יכול "להציל" אדם במצב זה ?‬
‫וביכולת של בני‪-‬המשפחה לספר על רוב המצבים שאתם‬ ‫למעשה‪ ,‬יכולתו של אדם או של ילד להתאושש תלויה במספר‬
‫התמודדו באופן כללי בחייהם‪ ,‬בתנאי שהם יודעים להעביר‬
‫מסורת זו על‪-‬ידי בחירתה והתאמתה לגיל הילדים ולסיטואציה‪.‬‬ ‫גורמים‪:‬‬
‫אותה מסורת נלמדת גם על‪-‬ידי חיקוי‪ .‬זאת אומרת שהדרכים‬ ‫‪.1‬גורמי תמיכה‪ .‬כלומר‪ ,‬תמיכה מן הסובבים וגם תמיכה‬
‫הגלויות לעיני הילד בהתמודדות של הוריו בעצמם באופן‬
‫פנימית‪.‬‬
‫שוטף‪ ,‬אף הם נלמדות באופן לא מודע‪.‬‬ ‫‪ .2‬נכונות ללמוד מאנשים אשר התמודדו עם אותו מצב‪.‬‬

‫בעגה המקצועית למסורת המשפחתית קוראים "גורמים בין‬ ‫‪ .3‬תושייה‪.‬‬
‫דוריים"‪ .‬כלומר‪ ,‬מסורת משפחתית המועברת מדור לדור לגבי‬ ‫‪ .4‬מסורת משפחתית של התמודדות עם משברים‪.‬‬
‫מצד אחר‪ ,‬אחד מהגורמים ההרסניים במצב כזה אלו הם‬
‫כל מצב ולגבי כל תפקיד‪.‬‬ ‫רחמים עצמיים של אותו אדם או של הסביבה כלפיו‪.‬‬
‫לצערנו הורים אינם לוקחים בחשבון או מודעים לגורמים אלה‬ ‫תמיכה של הסביבה כלפיו עלולה ליצור תלות וחוסר אמון‬
‫שהם חיוניים להתמודדות עם החלק הקשה של החיים‪ .‬הרי‬ ‫ביכולתו לעזור לעצמו‪ .‬זאת אומרת‪ ,‬התמיכה של הסביבה‬
‫אנו מודעים לעובדה שהחיים מזמנים בפנינו חלקים נעימים‬ ‫לפעמים צריכה להינתן בצורה שתקל על ההתמודדות‪ ,‬תתמוך‬
‫בכוחות של הפרט או בהדרכתו‪ ,‬אבל בשום אופן אין לחזק‬
‫יותר ונעימים פחות‪.‬‬ ‫תלות ‪ -‬כל עוד יש סיכוי שאותו בן‪-‬אדם ילמד לשרת את עצמו‪.‬‬
‫כל אחד בחייו עלול להיות חשוף למצבים אלו‪ .‬כלומר‪ ,‬תפקידו‬ ‫תמיכה עצמית תלוייה בגורמים מולדים וגם באמון שפיתח‬
‫של כל הורה ללמד את ילדו ליהנות מהחיים‪ ,‬לבנות חיים‬ ‫אותו אדם בעצמו עד לאותו מצב‪ .‬זאת בתנאי שהאדם ריאלי‬
‫ולמצותם‪ .‬אך באותה מידה על אותו הורה להכין את ילדו‬ ‫והאמון בעצמו יתבסס תוך לקיחה בחשבון את המציאות ‪.‬‬
‫גם לקשיים הצפויים בחייו בלי ליפול לגישה פסימית או כזו‬
‫הגורמים המולדים "לוקחים בחשבון" שכל אדם נולד עם רמת‬
‫שתכחיש את קיומם של הקשיים‪.‬‬ ‫כוחות פיזיים ונפשיים שמשתנה מאדם לאדם‪ .‬אנו מודעים‬
‫לעובדה זו כשמדובר בכוחות פיזיים‪ .‬אבל למעשה אלה עובדות‬

‫הנוגעות גם לצד הנפשי‪.‬‬
‫מעבר לכך‪ ,‬אמון של אדם בעצמו נבנה על‪-‬ידי רמת העצמאות‬

‫שפיתח‪ .‬גם בעקבות דרישת הסביבה להתמודד עם קשיים‪.‬‬
‫בהתייחס בעובדה זו‪ ,‬טעות היא לחשוב שעלינו להקל על‬
‫ילדינו מפני התמודדות בקשיים‪ .‬דווקא אמון זה נוצר על‪-‬ידי‬
‫דרישת הסביבה לתפקוד ומתן אמון ביכולתו המציאותית של‬

‫הילד‪-‬אפילו הצעיר‪ -‬להתמודד‪.‬‬
‫הנכונות ללמוד מאלו שהיו באותו מצב דורשת הכרה במצב‪,‬‬
‫בקושי‪ ,‬נכונות לחשיפה ויזמה לחיפוש אנשים שמתמודדים‬

‫והתמודדו עם קשיים דומים‪.‬‬

‫זו הסיבה להתפתחות של ארגונים המאגדים אנשים שהתמודדו‬
‫במצבים דומים של בעיות‪ .‬לדוג'‪ :‬קבוצות תמיכה הדדית‬

‫למיניהן‪.‬‬

‫‪21‬‬
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26