Page 21 - medorledor08
P. 21
יזמה ותושייה כנכס בחיינו
מאת :שרה יעקב ,פסיכולוגית
"מיפל" מרכז לטיפול ויעוץ למשפחה 050-5587684 -
כשמדובר בתושייה מתייחסים לרמת היצירתיות שיש כל משבר מפגיש אותנו עם חוסר ישע בשלב הראשון .תחושת
לכל אדם .מתברר שהיא קיימת בכל אחד מאתנו וטיפוחה חוסר הישע עלולה לגרום לבן-אדם לאבד את אמונתו ביכולתו
תלוי ביכולתם של הסובבים לטפח יצירתיות לא רק בציור,
כתיבה או נגינה .אלא במיוחד לטפח יצירתיות זו כשמדובר להתמודד עם "מה שנפל עליו".
תחושה זאת קיימת אצל מבוגרים וילדים כאחד .כאשר אלו
בהתמודדות בקשיים. נפגשים עם אירוע המאיים על כוחותיהם נשאלת השאלה מה
המסורת המשפחתית בהתמודדות בקשיים תלויה בנכונות יכול "להציל" אדם במצב זה ?
וביכולת של בני-המשפחה לספר על רוב המצבים שאתם למעשה ,יכולתו של אדם או של ילד להתאושש תלויה במספר
התמודדו באופן כללי בחייהם ,בתנאי שהם יודעים להעביר
מסורת זו על-ידי בחירתה והתאמתה לגיל הילדים ולסיטואציה. גורמים:
אותה מסורת נלמדת גם על-ידי חיקוי .זאת אומרת שהדרכים .1גורמי תמיכה .כלומר ,תמיכה מן הסובבים וגם תמיכה
הגלויות לעיני הילד בהתמודדות של הוריו בעצמם באופן
פנימית.
שוטף ,אף הם נלמדות באופן לא מודע. .2נכונות ללמוד מאנשים אשר התמודדו עם אותו מצב.
בעגה המקצועית למסורת המשפחתית קוראים "גורמים בין .3תושייה.
דוריים" .כלומר ,מסורת משפחתית המועברת מדור לדור לגבי .4מסורת משפחתית של התמודדות עם משברים.
מצד אחר ,אחד מהגורמים ההרסניים במצב כזה אלו הם
כל מצב ולגבי כל תפקיד. רחמים עצמיים של אותו אדם או של הסביבה כלפיו.
לצערנו הורים אינם לוקחים בחשבון או מודעים לגורמים אלה תמיכה של הסביבה כלפיו עלולה ליצור תלות וחוסר אמון
שהם חיוניים להתמודדות עם החלק הקשה של החיים .הרי ביכולתו לעזור לעצמו .זאת אומרת ,התמיכה של הסביבה
אנו מודעים לעובדה שהחיים מזמנים בפנינו חלקים נעימים לפעמים צריכה להינתן בצורה שתקל על ההתמודדות ,תתמוך
בכוחות של הפרט או בהדרכתו ,אבל בשום אופן אין לחזק
יותר ונעימים פחות. תלות -כל עוד יש סיכוי שאותו בן-אדם ילמד לשרת את עצמו.
כל אחד בחייו עלול להיות חשוף למצבים אלו .כלומר ,תפקידו תמיכה עצמית תלוייה בגורמים מולדים וגם באמון שפיתח
של כל הורה ללמד את ילדו ליהנות מהחיים ,לבנות חיים אותו אדם בעצמו עד לאותו מצב .זאת בתנאי שהאדם ריאלי
ולמצותם .אך באותה מידה על אותו הורה להכין את ילדו והאמון בעצמו יתבסס תוך לקיחה בחשבון את המציאות .
גם לקשיים הצפויים בחייו בלי ליפול לגישה פסימית או כזו
הגורמים המולדים "לוקחים בחשבון" שכל אדם נולד עם רמת
שתכחיש את קיומם של הקשיים. כוחות פיזיים ונפשיים שמשתנה מאדם לאדם .אנו מודעים
לעובדה זו כשמדובר בכוחות פיזיים .אבל למעשה אלה עובדות
הנוגעות גם לצד הנפשי.
מעבר לכך ,אמון של אדם בעצמו נבנה על-ידי רמת העצמאות
שפיתח .גם בעקבות דרישת הסביבה להתמודד עם קשיים.
בהתייחס בעובדה זו ,טעות היא לחשוב שעלינו להקל על
ילדינו מפני התמודדות בקשיים .דווקא אמון זה נוצר על-ידי
דרישת הסביבה לתפקוד ומתן אמון ביכולתו המציאותית של
הילד-אפילו הצעיר -להתמודד.
הנכונות ללמוד מאלו שהיו באותו מצב דורשת הכרה במצב,
בקושי ,נכונות לחשיפה ויזמה לחיפוש אנשים שמתמודדים
והתמודדו עם קשיים דומים.
זו הסיבה להתפתחות של ארגונים המאגדים אנשים שהתמודדו
במצבים דומים של בעיות .לדוג' :קבוצות תמיכה הדדית
למיניהן.
21
מאת :שרה יעקב ,פסיכולוגית
"מיפל" מרכז לטיפול ויעוץ למשפחה 050-5587684 -
כשמדובר בתושייה מתייחסים לרמת היצירתיות שיש כל משבר מפגיש אותנו עם חוסר ישע בשלב הראשון .תחושת
לכל אדם .מתברר שהיא קיימת בכל אחד מאתנו וטיפוחה חוסר הישע עלולה לגרום לבן-אדם לאבד את אמונתו ביכולתו
תלוי ביכולתם של הסובבים לטפח יצירתיות לא רק בציור,
כתיבה או נגינה .אלא במיוחד לטפח יצירתיות זו כשמדובר להתמודד עם "מה שנפל עליו".
תחושה זאת קיימת אצל מבוגרים וילדים כאחד .כאשר אלו
בהתמודדות בקשיים. נפגשים עם אירוע המאיים על כוחותיהם נשאלת השאלה מה
המסורת המשפחתית בהתמודדות בקשיים תלויה בנכונות יכול "להציל" אדם במצב זה ?
וביכולת של בני-המשפחה לספר על רוב המצבים שאתם למעשה ,יכולתו של אדם או של ילד להתאושש תלויה במספר
התמודדו באופן כללי בחייהם ,בתנאי שהם יודעים להעביר
מסורת זו על-ידי בחירתה והתאמתה לגיל הילדים ולסיטואציה. גורמים:
אותה מסורת נלמדת גם על-ידי חיקוי .זאת אומרת שהדרכים .1גורמי תמיכה .כלומר ,תמיכה מן הסובבים וגם תמיכה
הגלויות לעיני הילד בהתמודדות של הוריו בעצמם באופן
פנימית.
שוטף ,אף הם נלמדות באופן לא מודע. .2נכונות ללמוד מאנשים אשר התמודדו עם אותו מצב.
בעגה המקצועית למסורת המשפחתית קוראים "גורמים בין .3תושייה.
דוריים" .כלומר ,מסורת משפחתית המועברת מדור לדור לגבי .4מסורת משפחתית של התמודדות עם משברים.
מצד אחר ,אחד מהגורמים ההרסניים במצב כזה אלו הם
כל מצב ולגבי כל תפקיד. רחמים עצמיים של אותו אדם או של הסביבה כלפיו.
לצערנו הורים אינם לוקחים בחשבון או מודעים לגורמים אלה תמיכה של הסביבה כלפיו עלולה ליצור תלות וחוסר אמון
שהם חיוניים להתמודדות עם החלק הקשה של החיים .הרי ביכולתו לעזור לעצמו .זאת אומרת ,התמיכה של הסביבה
אנו מודעים לעובדה שהחיים מזמנים בפנינו חלקים נעימים לפעמים צריכה להינתן בצורה שתקל על ההתמודדות ,תתמוך
בכוחות של הפרט או בהדרכתו ,אבל בשום אופן אין לחזק
יותר ונעימים פחות. תלות -כל עוד יש סיכוי שאותו בן-אדם ילמד לשרת את עצמו.
כל אחד בחייו עלול להיות חשוף למצבים אלו .כלומר ,תפקידו תמיכה עצמית תלוייה בגורמים מולדים וגם באמון שפיתח
של כל הורה ללמד את ילדו ליהנות מהחיים ,לבנות חיים אותו אדם בעצמו עד לאותו מצב .זאת בתנאי שהאדם ריאלי
ולמצותם .אך באותה מידה על אותו הורה להכין את ילדו והאמון בעצמו יתבסס תוך לקיחה בחשבון את המציאות .
גם לקשיים הצפויים בחייו בלי ליפול לגישה פסימית או כזו
הגורמים המולדים "לוקחים בחשבון" שכל אדם נולד עם רמת
שתכחיש את קיומם של הקשיים. כוחות פיזיים ונפשיים שמשתנה מאדם לאדם .אנו מודעים
לעובדה זו כשמדובר בכוחות פיזיים .אבל למעשה אלה עובדות
הנוגעות גם לצד הנפשי.
מעבר לכך ,אמון של אדם בעצמו נבנה על-ידי רמת העצמאות
שפיתח .גם בעקבות דרישת הסביבה להתמודד עם קשיים.
בהתייחס בעובדה זו ,טעות היא לחשוב שעלינו להקל על
ילדינו מפני התמודדות בקשיים .דווקא אמון זה נוצר על-ידי
דרישת הסביבה לתפקוד ומתן אמון ביכולתו המציאותית של
הילד-אפילו הצעיר -להתמודד.
הנכונות ללמוד מאלו שהיו באותו מצב דורשת הכרה במצב,
בקושי ,נכונות לחשיפה ויזמה לחיפוש אנשים שמתמודדים
והתמודדו עם קשיים דומים.
זו הסיבה להתפתחות של ארגונים המאגדים אנשים שהתמודדו
במצבים דומים של בעיות .לדוג' :קבוצות תמיכה הדדית
למיניהן.
21