Page 12 - medorledor02
P. 12
‫"את רואה? 'צדיקים‪ ,‬מלאכתם נעשית בידי אחרים'‪ .‬היא‬ ‫פינת ההסטוריה מאת‪ :‬דבוריק הר‪-‬פז‬
‫בעצמה לא רוצה אותך אתה‪ .‬את מבינה ? רק מפני שאת‬ ‫מתעדת ומספרת סיפורים חיים‪.‬‬

‫מרחמת עליה את רוצה להרוס לעצמך את החיים"?‬ ‫מגילת רות‬
‫כידוע‪ ,‬רות החליטה‪ ,‬להישמע לצו לבה‪.‬‬
‫"אימא" הוא מושג המסמל‪ -‬אהבה ללא תנאים‪.‬‬
‫כאשר הנשים מגיעות ליהודה‪ ,‬הן נתקלות במבטים ‪,‬‬ ‫מקובל לחשוב שאהבה כזו היא מצד האם כלפי ילדיה‪,‬‬
‫בעיקר של נשות המקום ‪" -‬ראיתן את נעמי? מסכנה‪ ,‬היא‬ ‫ובדרך כלל אכן כך‪ .‬אבל יש פעמים שזו אהבה מצד הילד‪,‬‬
‫נראית נורא! אבל זה מה שקורה כשבורחים כי קשה פה‪.‬‬
‫הקארמה משיגה ‪ .‬היא עזבה את יהודה בגלל הרעב ועכשיו‬ ‫דווקא‪ .‬זה נשמע קצת הזוי כשמדובר ביחסי חמות‪-‬כלה‪.‬‬
‫ששם רע היא חוזרת ‪ .‬מי הבחורה הצעירה ? אוי ! זו ‪,‬‬ ‫האם אתם מסוגלים לתאר לעצמכם כלה שאומרת‬
‫כלתה‪ .‬היא פחדה לחזור לבדה כי ידעה שלא תתקבל‬ ‫לחמותה את המשפט היפהפה שהוא סמל לאהבה ללא‬
‫תנאים – " באשר תלכי אלך ובאשר תליני אלין‪ ,‬עמך עמי‬
‫בברכה"‪.‬‬
‫ביהודה רות מפרנסת ונעמי תלויה בה ‪ ,‬נעמי שמכירה את‬ ‫ואלוהייך אלוהיי?" { רות א' ט"ז}‬
‫מנהגי המקום‪ ,‬מדריכה את רות ללקט את השיבולים רק‬ ‫דמיינו את השיחה הבאה – " אימא ואבא‪ ,‬ליוויתי את‬
‫בשדה של בועז‪ .‬ומדריכה אותה גם בפיתוי של בועז בלילה‬ ‫חמותי לגבול עם יהודה והחלטתי ללכת אתה‪ .‬השיחה‬
‫‪,‬בגורן‪ " .‬יקירתי‪ ,‬עשי כל מה שאומר ותזכי לאושר ועושר"!‬
‫הזאת היא שיחת פרדה"‪.‬‬
‫רות מצייתת לדברי חמותה והופכת לגבירת האחוזה‪.‬‬ ‫"ילדתי ‪ ,‬השתגעת! מה לך ולה? בעלך נפטר‪ ,‬אין לך ילדים‪,‬‬
‫שתי הנשים מגלות חוסר אנוכיות ‪ -‬רות מתעקשת להצטרף‬ ‫את צריכה להישאר פה ‪ ,‬ולהקים לעצמך משפחה חדשה!‬
‫לנעמי ונעמי‪ -‬נאבקת לשכנע אותה שתישאר במולדתה‪.‬‬ ‫אנחנו רוצים נכדים שנוכל לפנק ! למה את צריכה לקחת‬
‫שתיהן נשות מעשה שלא נכנעות לגורלן‪ ,‬ומשתפות‬ ‫על עצמך אישה מבוגרת ועייפה מן החיים? את מחפשת‬
‫פעולה לשיפור מצבן‪ .‬שתיהן שותפות באהבה לגבר‪:‬‬ ‫צרות וחיים קשים! מה חמותך אומרת על כך? גם גיסתך‬
‫תחילה לבן של נעמי ובעלה של רות ואחר כך באהבה לילד‬
‫של רות שנחשב ילד של נעמי לפי חוק הייבום‪ .‬נעמי אומנת‬ ‫ערפה הולכת אתה?"‬
‫ומגדלת אותו בהסכמה מלאה של רות‪ .‬שתיהן דומות זו‬ ‫"גם ערפה רצתה לבוא‪ ,‬כמובן‪ ,‬אחרי ששמעה שאני‬
‫לזו‪ ,‬הגורלות שלהן שזורים זה בזה‪ ,‬יש ביניהן קשר של תלות‬ ‫מצטרפת לנעמי‪ .‬תמיד היא עושה הכול כמוני‪ .‬אבל נעמי‬
‫נלחמה קשה לשכנע אותנו להישאר במואב‪' .‬אין לי עוד‬
‫וכל אחת משכילה לבנות את עצמה מהתלות הזאת‪.‬‬ ‫בנים לתת לכן‪ ,‬אני עייפה ומדוכאת ‪.‬אתן צריכות להישאר‬
‫ההקרבה של רות שזיכתה אותה במקום של כבוד‬ ‫פה כי כל החיים לפניכן'‪ .‬ערפה השתכנעה וחזרה ‪ ,‬אני‬
‫בהיסטוריה שלנו ועצותיה החכמות של נעמי באות מאהבה‬
‫החלטתי ללכת עם נעמי"‪.‬‬
‫גדולה זו לזו ‪,‬אהבה ללא תנאים‪.‬‬

‫חג השבועות שבו קוראים את מגילת רות‪ ,‬כבר מאחורינו‬
‫אך הלקחים מסיפור יפהפה זה‪ ,‬טובים לכל עת ובכל‬

‫התחומים‪ .‬מה דעתכם?‬

‫יתומה וסבתא בשנה אחת‬
‫מאת‪ :‬יונה דורון‪.‬‬

‫גיל חמישים היה צומת חשוב בחיי‪ .‬את יום ההולדת חגגתי בסופשבוע נפלא ואינטימי שארגן בעלי במלון פאר ירושלמי‪.‬‬
‫החדר המרווח והמאובזר‪ ,‬הארוחות הטעימות והנופים היו מקסימים אולם החזרה לשגרה הייתה חדה וכואבת‪.‬‬

‫אמי‪ ,‬שהייתה כבר סיעודית באותם ימים‪ ,‬נפלה באמבטיה ונחבלה‪ .‬המטפלת הזעיקה אותי ישירות לבית החולים‪ .‬זה‬
‫היה תחילתו של הסוף‪ .‬עברו עוד מספר חודשים של סבל מצדה ואין‪-‬אונים מצדי עד אשר בערב יום השואה‪ ,‬הלכה‬

‫אמי לעולמה‪.‬‬
‫בעודי מנסה לעכל את היותי בת חמישים ויתומה ‪ -‬נתבשרתי על ידי בני הבכור וכלתי כי אני עומדת להפוך לסבתא!‬

‫וואו ! חשבתי‪ ,‬בלב אני עוד ילדה וכבר סבתא?!‬
‫לנגד עיניי ראיתי את שתי הסבתות שלי‪ ,‬שאיתן ביליתי חלק גדול מילדותי‪ .‬הן היו סבתות "קלאסיות" על פי מראן‬

‫ותפיסת עולמן‪" ,‬אני בודאי לא אהיה כזאת" – הבטחתי לעצמי חגיגית‪.‬‬
‫ככל שקרבו ימיה של כלתי ללדת‪ ,‬גברה גם התרגשותי‪ .‬ידעתי שעומדת להיוולד לי נכדה והייתי סקרנית מאוד לדעת‬

‫כיצד תראה‪ ,‬מה אחוש כלפיה ואיך אסתגל למעמד החדש‪.‬‬
‫הלידה התמשכה שעות ארוכות‪ .‬בעלי ואני חיכינו לצלצול הטלפון הגואל‪ .‬כשהגיעה סוף‪ ,‬סוף הבשורה‪ ,‬טסנו לבית‬

‫החולים וכבר ממבט ראשון – התאהבתי!‬
‫החזקתי את נכדתי בפעם הראשונה בזרועותיי והייתי נרגשת ומאושרת‪ .‬בהביטי אל תוך עיניה הכחולות והגדולות‬

‫נדמה היה לי שאני רואה בהן משהו ממבטה של אמי שעשה דרכו ממעל וכמו בא להעיד שלא נותקה השלשלת‪.‬‬

‫‪12‬‬
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17