עברית שפה 'נוחה' – על חובת סימון מוצרים בעברית

יד עם חותמת

את הביטוי הרווח "עברית שפה יפה", רובנו מכירים, אבל את החובה לפי הוראות הדין הישראלי לפיה יש לסמן מוצרים הנמכרים בארץ בשפה העברית אינה מוכרת. הסיבה לכך שנקבע שיש לסמן מוצרים בעברית, היא חלק בלתי נפרד מזכויות צרכניות שנועדו להקל על הצרכן הישראלי בעת ביצוע רכישות באופן שהליך הרכישה יהיה נגיש ושוויוני לכולם ללא פערים הקשורים לשפה. מכיוון שהמחוקק הכיר בכך שמדובר בזכות חשובה, הימנעות מסימון מוצרים בשפה העברית תגרור סנקציות על הספק.

בתובענה ייצוגית ת"צ 51324-03-14 עזרא יהודה נ' Hewlett-Packard Company דנו בחובת הסימון של מחסניות דיו HP  ששווקה בישראל במשך שנים כשעל גבי האריזה סימון בשש שפות (אנגלית, רוסית, צרפתית, ספרדית, ערבית וטורקית), אך לא בעברית. בית המשפט קבע בפסק דינו מיום 3.5.2017, כי העדר סימון מוצרים בעברית מהווה פגיעה בנוחות של הצרכן כך:

"חיים אנו במדינת ישראל, אשר העברית היא שפתה הרשמית (ביחד עם השפה הערבית), ושפתם של מרבית תושביה. כדבריו הקולעים של הנשיא אהרן ברק: "העברית היא מרכזית להווייתו של הישראלי במדינתו. מעבר לחשיבותה הלאומית של השפה העברית, חשיבות העברית בהיותה שפתם של רוב אזרחי המדינה. בשל כך זכאים דוברי העברית כי בתחומי ביטוי מסוימים (עלוני הסברה לתרופות למשל) ישמור השלטון על זכותם להבין את הביטוי" … לצרכני ישראל יש זכות, המעוגנת בסעיף 17(ג) לחוק הגנת הצרכן, כי סימון המוצרים יהיה בעברית (זולת אם נקבע אחרת). משמעותה של זכות זו, היא שצרכן בישראל אינו צריך להרגיש שלא בנוח בגלל שהוא שולט היטב בעברית בלבד, ואין להטיל עליו לא טרחה לקרוא אזהרה והוראות שימוש בשפה שהוא מתקשה בה, ולא נטל להיעזר באחר על מנת לוודא שהמוצר אותו הוא רוכש הוא אכן זה בו הוא מעוניין."

לסיכום, בישראל ישנה חשיבות רבה לזכויות הצרכן ולסימון מוצרים בעברית – זכות אשר יש בהפרתה כדי להביא לפסיקת פיצוי לטובת הצרכן.

 

* אין במידע לעיל כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. כל פעולה שתעשה על פי המידע שלעיל הינה על אחריות הקורא בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הקורא ומחבר המאמר, בין במישרין ובין בעקיפין והמחבר, אינו אחראי בשום צורה ואופן לתוצאות השימוש במידע המוצג.

 

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 131
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן